Lifestyle Psychologia

Czy jesteś silną kobietą?

Redakcja
Redakcja
14 października 2020
Fot. iStock/AntonioGuillem
 

Większość  z nas nie nazwałoby się silnymi. Może trochę dlatego, że zazwyczaj nie doceniamy naszej siły. Wiele z nas uczono, że dziewczynka, a następnie kobieta powinna być raczej słaba niż silna i to tylko po to, by mężczyzna mógł się przy niej wykazać, poczuć lepiej (a może lepszy?). Albo, że lepiej tej siły nie okazywać. A przecież tak bardzo jej potrzebujemy – każdego dnia: w pracy, w relacjach osobistych, na ścieżce rozwoju osobistego. Siła i świadomość, że ją mamy jest ważna z różnych powodów, ale najważniejszym jest budowanie swojego poczucia wartości i przekonania, że zasługujemy na to, co najlepsze.

Zadaj sobie poniższe pytania i zastanów się, jak zbudować swoją siłę psychiczną.

1. Czy często porównujesz się do innych ?

Media społecznościowe mogą być pod tym względem twoim najgorszym wrogiem. Spędzasz kilka godzin dziennie czytając komentarze, oglądając zdjęcia i zastanawiając się dlaczego twoje życie nie wygląda tak samo pięknie, co zrobiłaś zle?

2. Czy zależy Ci na byciu doskonałą?

Wielu psychologów podkreśla, że ​​dążenie do perfekcji powoduje, że doświadczamy ogromnego stresu i, jak na ironię, sabotuje nasze wyniki.  ​​Nie ma nic złego w posiadaniu wysokich standardów, ale obsesja na punkcie doskonałości to już zdecydowanie za dużo.

3. Czy postrzegasz każdą swoją niedoskonałość jako słabość?

Dobrze jest przyznać się do swoich słabości i poprosić o pomoc, gdy jej potrzebujemy. Mamy prawo popełniać błędy, mamy prawo się mylić.

4. Czy zwątpienie w siebie przeszkodziło ci w osiągnięciu twoich marzeń?

Zbyt często nie wierzymy, że jesteśmy wystarczająco dobre/ inteligentne / utalentowane / kompetentne / doświadczone / atrakcyjne, aby osiągnąć to, czego naprawdę chcemy. Nie pozwól, by fałszywe postrzeganie swojego ja cię blokowało. Walcz o swoje marzenia.

5. Czy za dużo myślisz, wspominasz, analizujesz?

Czy zdarza Ci się, że przesadnie i w nieskończoność analizujesz pewne sytuacje i decyzje ? Nie śpisz w nocy, zastanawiając się, czy słowa, których użyłaś w jakiejś rozmowie były odpowiednie? To naprawdę  strata czasu i dodatkowy stres.

6. Czy uciekasz od problemów zamiast je rozwiązywać?

Chodzi o unikanie różnych ważnych sytuacji, takich jak szansa na awans lub potrzeba szczerej rozmowy z bliską Ci osobą. Nie odbierasz telefonów, nie pojawiasz się tam, gdzie powinnaś być? Dlaczego?

7. Boisz się łamać zasady?

Nie chodzi o jazdę z prędkością 100 kilometrów na godzinę w strefie ograniczenia do 40. Chodzi o walkę o swoje, zmienianie sposobu myślenia, łamanie stereotypów, wyjście ze strefy komfortu.

8. Czy poniżasz innych, aby się poczuć się lepiej?

Może nawet nie chcesz tego robić, ale tak się dzieje.

9. Czy pozwalasz komuś innemu ograniczać Twój potencjał?

Mogą to być Twoi rodzice, starsze rodzeństwo (które myśli, że tak dobrze Cię zna), a może nawet Twoja druga połówka. Mogą powiedzieć lub zrobić coś, co stłumi twoją pasję  i zniechęcisz się, rezygnując raz na zawsze z czegoś, co kochałaś. Nie dopuszczaj do tego.

10. Czy przesadnie obwiniasz siebie, gdy sprawy idą nie tak jak trzeba?

Ciągłe obwinianie siebie powstrzymuje cię przed rozwojem osobistym. Spójrzmy prawdzie w oczy, błędy przytrafiają się nam wszystkim, to część życia. I tak, czasami to twoja wina. Ale bądź w stanie wyznaczyć jakąś granicę, dystans. Wybacz sobie i idź dalej.

11. Jak często zabierasz głos?

To wciąż jest element naszego uwarunkowania jako „grzecznej dziewczynki”, prawda? Jesteśmy nauczone siedzieć grzecznie i pozwalać innym mówić. Masz coś ważnego do wniesienia do każdej rozmowy, do każdego spotkania, w którym uczestniczysz.

12. Czy nie chcesz odkrywać siebie na nowo?

Nie będziesz tą samą osobą po trzydziestce, czterdziestce lub pięćdziesiątce. Zmieniasz się. Ludzie ewoluują, to element życia. Tak jak dbasz o zmiany w wyglądzie zewnętrznym, tak samo dbaj o zmiany osobowości, o odpowiedni wybór kariery, stylu życia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Lifestyle Psychologia

Herbata – siedem najzdrowszych rodzajów herbaty. Którą wybrać?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
14 października 2020
Herbata z pokrzywy, z imbirem, zielona, matcha, Rooibos, z liści malin czy niebieska
Fot. iStock
 

Herbata niejedno ma imię i dawno już minęły czasy, gdy pijało się wyłącznie czarną, granulowaną herbatę. Wybór herbat na półkach w sklepach przyprawia o zawroty głowy. Liściaste, granulowane, a także parzone ze świeżych ziół. Herbata z pokrzywy, z imbirem, zielona, matcha, Rooibos, z liści malin czy niebieska — którą wybrać, która najlepsza?

Herbata z pokrzywy

Choć pokrzywa kojarzy się z parzącym chwastem i większość ludzi omija ją obojętnie, to ziele jest skarbnicą ważnych dla zdrowia substancji. Pokrzywa zwyczajna zawiera duże ilości witaminy C, K, E oraz B1, B2, B3, B5. W jej składzie obecne są minerały, takie jak: żelazo, magnez, krzem, mangan, miedź, cynk, selen, i inne. Zawiera liczne kwasy organiczne (np. kwas mrówkowy, węglowy, szczawiowy, krzemowy, cytrynowy, jabłkowy, bursztynowy, i inne). Nie brakuje w niej flawonoidów — kwercetyny i rutyny, karetonoidów — karotenu i ksantofilu,  tanin, steroli, lecytyny, betainy, serotoniny, kwasów tłuszczowych i innych wartościowych substancji. Pokrzywa jest niskokaloryczna – w 100 g znajdują się 42 kcal. Ziele pokrzywy wykazuje działanie antyhistaminowe, moczopędne, detoksykujące,  krwiotwórcze, przeciwreumatyczne, wzmacniające skórę, paznokcie i włosy. Pokrzywa obniża także poziom cholesterolu całkowitego i cukru we krwi.

Fot. iStock/herbata z pokrzywy

Jak parzyć herbatę z pokrzywy

Aby cieszyć się tymi właściwościami, wystarczy kilka świeżych liści pokrzywy, łyżeczkę suszonej lub susz w torebce, zalać wrzącą wodą i zostawić do naciągnięcia. Zaleca się dziennie wypijanie maksymalnie 3-4 filiżanek naparu przez kilka tygodni, po których powinno nastąpić kilka tygodni przerwy. Należy przy tym pamiętać, że herbata z pokrzywy nie jest zalecana każdemu. Unikać jej powinni cukrzycy, osoby przyjmujące leki obniżające poziom cukru we krwi, cierpiące na przewlekłe choroby nerek. Należy również zrezygnować z niej po zabiegach chirurgicznych i przy chorobach narządów rodnych (krwawienia, mięśniaki, nowotwór).

Herbata z imbirem

Herbata z imbirem cieszy się ogromnym zainteresowaniem szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Jest ona znana z właściwości wzmacniających organizm, ale to nie wszystko, co „potrafi” imbir. Imbir zawiera błonnik, kwasy organiczne (szczawiowy, jabłkowy, bursztynowy), witaminy: C, B1 i B2,E, A i K, kwas foliowy. Nie brakuje w nim minerałów takich jak wapń, fosfor, żelazo i potas. Jego główną zaletą są  żywice i olejki eteryczne, które nadają smak, aromat i nadają mu liczne właściwości. Herbata z imbirem łagodzi nudności zarówno u kobiet ciężarnych (w II i III trymestrze), jak i w przypadku choroby lokomocyjnej. Wykazuje działanie przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i wykrztuśne. Ułatwia trawienie, usprawnia przemianę materii, rozgrzewa i poprawia krążenie, działa antynowotworowo, łagodzi skutki stresu. Stosowana zewnętrznie w postaci okładów łagodzi stany zapalne stawów.

Herbata z pokrzywy, z imbirem, zielona, matcha, Rooibos, z liści malin czy niebieska

Fot. iStock/NoirChocolate

Jak zaparzyć herbatę z imbirem?

W małym garnku zagotuj szklankę wody, dodaj do niej drobno pokrojony imbir (ok. 3 cm) i gotuj na średnim ogniu przez ok. 20 minut. Gdy napar przestygnie przelej go do kubka i wciśnij do niego sok z cytryny. Dodaj również miód i cynamon, by wzmocnić prozdrowotne działanie. Herbata z imbirem gotowa.

Należy pamiętać, że imbir nie jest zalecany każdemu. Powinny na niego uważać chorzy na hemofilię, wrzody żołądka, wrzody dwunastnicy, refluks żołądkowo-przełykowy. Kobiety będące w I trymestrze ciąży profilaktycznie powinny z niego zrezygnować. Osoby zdrowe także nie powinny przesadzać z jego ilością, gdyż w nadmiarze imbir powoduje zgagę i niestrawność.

Herbata zielona

Herbata zielona to znany od wieków napój leczniczy. Zawiera sole mineralne, garbniki, witaminy C, E, B, fluor, cynk, potas, mangan, miedź i wapń. Jest ona bogata w antyoksydanty, które powstrzymują proces powstawania wolnych rodników w organizmie, zapobiegając tym samym uszkodzeniom komórek i tkanek. Działa więc przeciwstarzeniowo i przeciwnowotworowo. Nie brakuje w niej polifenoli i katechin. Zielona herbata przyspiesza pracę układu pokarmowego, wspiera spalanie tkanki tłuszczowej, chroni przed skokami cukru we krwi. Obniża także  ciśnienie i chroni oczy przed jaskrą. Wpływa na poprawę koncentracji, wspiera pamięć i refleks, może wpływać na zmniejszenie ryzyka choroby Alzheimera i innych chorób neurodegeneracyjnych.

Fot. iStock/karandaev

Jak parzyć zieloną herbatę?

Temperatura parzenia waha się pomiędzy 60 a 90º Celsjusza, co zależy od rozdrobnienia suszu i gatunku herbaty. Im bardziej rozdrobniona zielona herbata, tym krócej się ją parzy. Warto także wiedzieć, że herbata zaparzana ok. 3 minut ma działanie pobudzające, natomiast wydłużenie tego czasu nadaje jej działanie relaksujące. Ten sam susz można zaparzać 2-3 razy, choć kolejne herbaty będą znacznie delikatniejsze.

Herbata matcha

Matcha to herbata, która jest względną nowością na rynku. To nic innego jak sproszkowana zielona herbata, wytwarzana w szczególny sposób. Pozyskuje się ją z najwyżej rosnących i najdrobniejszych liści krzewu herbacianego. Następnie rozciera się je bez żyłek i łodyżek na proszek, który parzy się gorącą wodą. Producenci tej herbaty przekonują, że ma ona dziesięć razy silniejsze działanie od zwykłej zielonej herbaty. Zawiera znacznie więcej składników odżywczych, witamin, minerałów, przeciwutleniaczy, aminokwasów i błonnika. Dzięki temu wzmacnia układ odpornościowy, oczyszcza organizm i wspiera odchudzanie. Herbata matcha pobudza tak, jak filiżanka czarnej kawy, choć w znacznie zdrowszy sposób. Ułatwia także koncentrację i naukę, dodaje energii na dłuższy czas.

Herbata z pokrzywy, z imbirem, zielona, matcha, Rooibos, z liści malin czy niebieska

Fot. iStock/herbata matcha

Herbata Rooibos

Herbata Rooibos, zwana także czerwoną herbatą, to łagodny w smaku napój, pozyskiwany z czerwonokrzewu. W jej składzie znajdziemy witaminę C, potas, sód, magnez, wapń, fluor, miedź, żelazo, mangan, cynk. Zawiera także antyoksydanty, dzięki którym wzmacnia układ odpornościowy, oraz spowalnia proces starzenia się komórek i hamuje procesy tworzenia się komórek nowotworowych. Rooibos obniża ciśnienie krwi, wspiera układ krwionośny, reguluje poziom cukru we krwi, działa kojąco na układ pokarmowy i poprawia jego pracę. Zawiera również kwercetynę, która hamuje uwalnianie histaminy, co może łagodzić objawy alergii.

Herbata z pokrzywy, z imbirem, zielona, matcha, Rooibos, z liści malin czy niebieska

Fot. iStock/herbata Rooibos

Jak parzyć herbatę Rooibos?

Dokładnie tak, jak zwykłą herbatę.

Herbata z liści malin

Herbata z liści malin najczęściej stosowana jest jako naturalny środek na skurcze macicy i łagodzący w czasie miesiączki odczuwane napięcie. W medycynie ludowej była stosowana jako środek przyspieszający poród, choć nie ma dowodów naukowych na skuteczność tej metody. Wiadomo natomiast, że liście malin wzmacniają śluzówkę macicy i działają rozkurczowo, więc można pić herbatę z nich parzoną bezpiecznie od II trymestru ciąży. Maliny, zarówno owoce jak i liście, są źródłem witaminy A, C i wapnia, żelaza, potasu, magnezu, manganu, niacyny oraz selenu.

Herbata z pokrzywy, z imbirem, zielona, matcha, Rooibos, z liści malin czy niebieska

Fot. iStock/herbata z liści malin

Jak parzyć herbatę z liści malin?

Aby herbata z liści malin skutecznie rozluźniła mięśnie macicy, należy pić napar już 2 lub 3 dni przed terminem pojawienia się miesiączki. Susz można kupić w aptekach lub drogeriach, a także przygotować z samodzielnie zebranych liści malin.

Niebieska herbata

Niebieska herbata, zwana także niebiesko-zieloną, turkusową lub szmaragdową, to rodzaj półfermentowanej herbaty. Charakteryzuje się ona  delikatnym smakiem, kojarzącym się ze smakiem czerwonej herbaty połączonej z zieloną. Warto po nią sięgać, ponieważ ma ona liczne zdrowotnie działania. Stymuluje ona organizm do spalania kalorii, przyspiesza przemianę materii, zwalcza wolne rodniki, detoksykuje i działa moczopędnie. Poprawia pracę wątroby, obniża poziom złego cholesterolu, reguluje poziom cukru we krwi, a także zwiększa możliwości obronne układu odpornościowego.

Herbata z pokrzywy, z imbirem, zielona, matcha, Rooibos, z liści malin czy niebieska

Fot. iStock/niebieska herbata

Jak parzyć niebieską herbatę?

Jedną łyżeczkę herbaty zalej wodą o temperaturze 90-100º i parz przez ok. 3 minuty.

FB/ohmepl


Lifestyle Psychologia

Kawa ziarnista – rodzaje i właściwości. Dlaczego warto wybierać kawę ziarnistą?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
13 października 2020
Kawa ziarnista - arabika, robusta, rodzaje i właściwości
Fot. iStock

Kawa ziarnista to nic innego jak całe pestki owocu kawowca. Powstaje z niej aromatyczny i pobudzający napój, bez którego wielu nie potrafi sobie wyobrazić dnia. Wielbiciele chwalą ją za głęboki smak i aromat, który — jak podkreślają — zdecydowanie przewyższa walory kawy mielonej lub rozpuszczalnej. Jakie gatunki kawy ziarnistej uznane są za najbardziej szlachetne?

Kawa ziarnista — dlaczego warto ją wybrać?

Kawa ziarnista pozyskiwana jest z kawowca. Jest to drzewo dorastające w naturalnym środowisku do wysokości około 10 metrów. Rozróżniono aż pięćset gatunków tego drzewa, ale tylko trzy uznawane są za szczególnie wartościowe (Arabika, Robusta, Liberika). Ziarna kawowca wykształcają się z białych kwiatów pojawiających się na drzewie. W owocach o podłużnym kształcie zazwyczaj wzrastają po dwa ziarna, które są zbierane, a następnie palone. Na koniec zapakowane odpowiednio dostępne są w sprzedaży.

Kawa ziarnista - arabika, robusta, rodzaje i właściwości

Fot. iStock/kawa ziarnista

Kawa ziarnista z tego względu jest zazwyczaj droższa, niż kawa mielona. Na smak konkretnej kawy ziarnistej składa się kilka czynników — rodzaj kawowca, rodzaj gleby, ilość słońca, a także sam sposób przetwarzania ziaren. Za najbardziej wartościowe uznaje się kawy o całych ziarnach, o podobnej wielkości i kolorze. To pozwala zobaczyć, jakiej jakości ziarna trafiają do ekspresu. W kawie mielonej tej pewności nie ma, można jedynie zaufać producentowi w jego deklaracji jakości poszczególnych kaw mielonych. Zasada jest tu jedna — im świeższe i na bieżąco mielone przed zaparzeniem ziarna, tym lepszy smak i aromat będzie miała kawa ziarnista.

Warto także przypomnieć, że picie kawy, niezależnie od pochodzenia ziaren, może przynieść wiele dobrego. Ziarna zawierają wapń, potas i magnez, są także niskokaloryczne. Kawa zawiera antyoksynadanty, które zwalczają wolne rodniki, chronią przed nowotworami, pomagając detoksykować organizm. Kawa jest niezastąpiona, kiedy potrzeba szybkiego pobudzenia. Obecne w niej kofeina, teofilina i teobromina usprawniają procesy myślowe, pobudzają umysł, zwiększają koncentrację i wspierają pamięć krótkotrwałą. Te same substancje obniżają ryzyko wystąpienia choroby Parkinsona i Alzheimera. Sama kofeina przyspiesza przemiany materii, oraz wpływa na szybsze spalanie tłuszczów.

Amaretto - drink godfather, rafaello, z pomarańczą, kawa z amaretto

Fot. iStock

Kawa ziarnista — rodzaje kawy

Kawa Arabika 

To gatunek kawy, który określono mianem najbardziej szlachetnego. Ziarna Arabiki pozwalają uzyskać napar delikatny w smaku – nieco słodkawy. W zależności od regionu uprawy można w niej wyczuć odmienne nuty smakowe. Arabika pochodząca z Afryki ma delikatny, nieco cytrusowy posmak. Ziarna pozyskiwane z upraw w Ameryce Południowej i Środkowej są bardziej orzechowe lub czekoladowe w smaku. Kawa ziarnista tej odmiany pochodząca z Indonezji, jest w smaku znacznie cięższa, bardziej ziemista.

Arabika to zdecydowanie delikatna, wysublimowana kawa, w której znajduje się nawet dwa razy mniej kofeiny, niż w innych odmianach (od 0,9 do 2,0%). Jej szlachetny smak i fakt, że jest trudniejsza w uprawie, bardziej podatna na choroby, z dużych plantacji Arabiki pozyskuje się mniej ziaren, niż w przypadku innych kaw. To z kolei przekłada się na jej wyższą cenę.

Kawa ziarnista - arabika, robusta, rodzaje i właściwości

Fot. iStock/kawa

Ziarnista kawa Arabika ma kilka odmian, które są szczególnie lubiane:

Mocca – uprawiana głównie w Etopii. Posiada intensywny posmak czekolady.

Bourbon – charakteryzuje się lekko kwaskowatym posmakiem z orzechowym aromatem. Idealnie nadaje się na espresso i do kawowych deserów.

Maragogype – kawa ziarnista o delikatnym smaku, uprawia się ją głównie w Meksyku.

Typica – ten gatunek kawy uprawia się głównie na Jamajce. Doskonale sprawdza się w espresso.

Mundo Novo – jest to mieszkanka odmian – Typica i Bourbon. Ta kawa ma charakteryzuje się intensywnym i wyrazistym smakiem. Znakomicie pasuje do kawy latte.

 arabika, robusta, rodzaje i właściwości

Fot. iStock/ kawa ziarnista

Kawa Robusta 

Robusta to kawa ziarnista o intensywnym smaku, niekiedy gorzkawym, wręcz korzennym, drzewnym. Zawiera ona więcej kofeiny niż Arabika, średnia zawartość to około 2,7%. To sprawia, że kawosze często dzielą się na dwa „obozy” – jedni pijają jedynie mocną Robustę, a inni stawiają wyżej delikatną Arabikę. Ponieważ ta odmiana  daje bardziej obfite plony, łatwiej jest pozyskać ziarna kawy, a więc cena jest niższa w porównaniu do Arabiki. Robustę często stosuje się do mieszanek kaw. Dzieje się tak ze względu na zawartość kofeiny i bardziej zdecydowany smak. Wykorzystuje się ją także do produkcji kawy rozpuszczalnej.

Kawa Liberica

Liberica to gatunek kawy, która przede wszystkim znajduje zastosowanie jako kawa rozpuszczalna. Jest najmniej szlachetną z odmian kaw, ma najmniej aromatu, ale że jest odporna na szkodniki i daje wysokie plony, jest ceniona. Uprawia się ją głównie w Cejlonie, na Madagaskarze, na Jawie i w Afryce.

Kawa ziarnista — jak przechowywać, by zachowała świeżość?

Nawet najlepsza kawa ziarnista nieodpowiednio przechowywana straci swoje walory smakowe i zapachowe. Konieczne jest przesypanie ziarnek z oryginalnego opakowania do szczelnie zamykanego szklanego pojemnika. Metalowe opakowania mogą wpływać na smak i aromat przechowywanej w nich kawy. Pojemnik należy trzymać zamknięty w szafce, w suchym miejscu. Do przechowywania kawy najlepiej nadają się szklane pojemniki. Mielić kawę ziarnistą należy tuż przed zaparzeniem, by była najsmaczniejsza.


źródło: kawowy.guru , www.magazyn-hamag.pl , www.poradnikzdrowie.pl 

Zobacz także

Jak się nie wpakować w życiowe bagno, czyli krótki poradnik dla tych, co tracą nadzieję

Te wstrętne bachory. Czy w Polsce dzieci do lat 5. powinny mieć zakaz wstępu do restauracji?

Trzymanie za rękę twojego partnera może pomóc ci uśmierzyć ból