Lifestyle

11 bardzo ważnych powodów, aby rozpocząć terapię

Redakcja
Redakcja
25 maja 2017
Fot. iStock / lolostock
 

Nie ma ludzi idealnych, nasze niedoskonałości są zupełnie naturalne i zazwyczaj wystarczy po prostu je zaakceptować a niekiedy polubić. W wielu przypadkach problemy napotykane na naszej drodze mogą nas przerastać i by się nie pogubić, potrzebna jest pomoc specjalisty. Nie wszyscy jednak chcą sięgnąć po pomoc terapeuty, mając błędne wyobrażenie o samej terapii.

Może się wydawać, że psychoterapia to spotkanie tylko dla osób mających problemy psychiczne. Kojarzymy ją trochę jako spowiedź, konieczność przyznania się do wszelkich win, za które zostaniemy osądzeni. A psychoterapeuta nie jest od tego, by wydawać wyrok, ale by w sposób neutralny nakreślić, w czym tkwi problem i jak można go naprawić.

Terapia jest niezwykle przydatnym narzędziem, którego wiele osób nie bierze pod uwagę. Sama myśl, że potrzebna jest pomoc specjalisty, powoduje uczucie strachu, wstydu i lęku. Ale jeśli istnieją ku temu przesłanki, należy przynajmniej spróbować skorzystać z profesjonalnej terapii.

11 bardzo ważnych powodów, aby rozpocząć terapię

1. Odczuwasz wahania nastroju

W jednej chwili od śmiechu aż po łzy — emocjonalna huśtawka jest bardzo męcząca. Jeśli doskonale znasz te stany i nie potrafisz nad nimi zapanować, to znak, że terapia będzie rozwiązaniem dla ciebie. Psychoterapeuta pomoże ci uporządkować emocje i odzyskać równowagę.

2. Czekają cię wielkie zmiany

Terapia to nie tylko pomoc w chwilach słabości i problemów, ale również wsparcie w rozwoju umiejętności i strategii w celu zmniejszenia stresu. Jeśli czekają cię ważne zmiany wiążące się z niepewnością, stresem (przeprowadzka do nowego miasta, awans zawodowy, małżeństwo), możesz skorzystać ze wsparcia terapeuty, by czerpać z nich jak najwięcej dobrego.

3. Masz destrukcyjne myśli

Pojawiające się myśli o samookaleczeniu lub samobójstwie, zawsze wymagają konsultacji ze specjalistą. Nie czekaj, pozwól sobie pomóc!

4. Utraciłaś radość życia

Gdy to, co do tej pory sprawiało ci radość stało się obojętne, powinno być jasnym sygnałem, że coś dzieje się nie tak. Terapeuta pomoże ci odkryć i usunąć przyczynę apatii, pomagając przywrócić równowagę.

5. Czujesz się samotna

Izolacja społeczna lub brak zrozumienia, składają się na bolesną samotność. Trudno jest tak funkcjonować i radzić sobie z doświadczeniami, nie mogąc się wesprzeć na przyjaznym ramieniu. Terapia (indywidualna lub grupowa) może przynieść odpowiedź na pytanie o przyczyny twojej samotności.

6. Masz nałogi

Nałogi są bardzo destrukcyjne, przyczyniają się do rujnowania zdrowia fizycznego, psychicznego oraz funkcjonowania w społeczeństwie. W momencie, gdy alkohol lub narkotyki stają się sposobem na radzenie sobie z tym, co dzieje się w twoim życiu, potrzebujesz pomocy.

7. Odczuwasz niepokojące objawy

Jeśli odczuwasz przygnębienie, niepokój, stany depresyjne, powinnaś skonsultować się ze specjalistą. Objawy, szczególnie apatia, dołujące myśli i niepokój nigdy nie powinny być ignorowane. Wbrew pozorom choroby psychiczne nie są rzadkością, ale szczęśliwie z powodzeniem można je leczyć.

8. Straciłaś kontrolę nad życiem

Wszystko dzieje się tak jakby obok ciebie, a ty jedynie się przyglądasz efektom przypadku i własnej bierności. Brak kontroli oraz odrzucenie odpowiedzialności za własne wybory i życie, są wystarczającym powodem, by skorzystać z terapii.

9. Masz problem w związku

Terapia dla obojga partnerów jest dobrym rozwiązaniem, gdy narastają trudności w komunikacji pary. Wzajemne relacje wymagają zaangażowania i ciężkiej pracy. Terapia może pomóc wypracować lepsze sposoby komunikacji oraz wyjaśnić wszelkie inne kwestie.

10. Cierpisz na bezsenność

Bezsenność i problemy z głębokim regenerującym snem, bezpośrednio rzutują na samopoczucie i jakość życia. Często za takimi problemami stoją emocje, które uniemożliwiają relaks i spokojny sen. Nie zawsze tabletki nasenne są dobrym pomysłem, za to terapeuta pomoże odnaleźć sedno problemu i rozwiązać go.

11. Nie masz komu się wygadać

Jeśli nie masz komu się wygadać lub nie chcesz być osądzana przez kogoś innego, terapeuta będzie doskonałym adresatem twoich problemów. Nie ma nic złego w poszukiwaniu sposobu rozwiązania problemów, a terapia jest całkowicie normalnym i cennym doświadczeniem.

Psychoterapia pozwala uświadomić i przepracować problemy, pomaga zbudować poczucie wartości oparte o realny potencjał i ograniczenia. Dzięki uczestnictwu w terapii poznasz zarówno zalety, jak i swoją „ciemną stronę”, dostaniesz szansę zaakceptowania siebie i budowania wewnętrznego poczucia bezpieczeństwa i wpływu na życie. Warto z niej skorzystać.

źródło: www.huffingtonpost.comeuphonia.pl


Lifestyle

Jak rozpoznać udar mózgu? Szybka reakcja może uratować życie

Anna Wójtowicz
Anna Wójtowicz
25 maja 2017
Fot. iStock/the-lightwriter
 

Udar mózgu jest trzecią co do częstotliwości występowania przyczyną śmierci oraz powoduje trwałe kalectwo i utratę samodzielności osób dorosłych. Z wiekiem rośnie prawdopodobieństwo jego wystąpienia. Dlatego niezwykle ważna jest szybka reakcja, która może uratować kogoś przed śmiercią lub być szansą na wyleczenie. Zobacz, jak rozpoznać, czy ktoś ma udar i jak możesz pomóc.

Jest kilka podstawowych sygnałów ostrzegawczych, które powinny zwrócić uwagę. Reaguj, kiedy dostrzeżesz, że:

♦ osoba zaczyna mieć problemy z mówieniem lub traci zdolność rozumienia mowy,

♦ traci czucie,

♦ opadają jej kąciki ust,

♦ pojawia się osłabienie kończyny po jednej stronie,

♦ wystąpił piorunujący ból głowy,

♦ osoba porusza się w sposób niepewny, jakby była pijana, choć nic nie piła,

♦ osoba nie może utrzymać równowagi, nawet gdy siedzi.

 
Jeśli podejrzewasz, że osoba właśnie przechodzi udar, przeprowadź test. Poproś ją o: uśmiechnięcie się, powtórzenie wyrażenia „flanelowe kaftaniki” lub „kaloryfer w kratkę” oraz o uniesienie kończyn do góry w pozycji leżącej – osobno ręce i osobno nogi. Sygnały świadczące, że coś się dzieje, to: opadnięte kąciki ust, bełkotliwa mowa i problemy z powtórzeniem wyrażeń oraz opadanie kończyn od razu po próbie podniesienia.
W tej sytuacji zadbaj, żeby osoba jak najszybciej znalazła się w szpitalu. Jednak zanim pojawi się pomoc, musisz zareagować. Na początku zadbaj o zabezpieczenie czynności życiowych i ułóż chorego w pozycji bezpiecznej. Monitoruj oddech i krążenie.
Fot. iStock/stockdevil

Fot. iStock/stockdevil

Czym w ogóle jest udar? To obumarcie części mózgu, które jest skutkiem zatrzymania dopływu krwi do tkanki mózgowej. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia udaru, należy zapobiegać chorobom, które mu sprzyjają. Do takich należą ciśnienie tętnicze, cukrzyca i miażdżyca.


 

 

Źródło: poradnikzdrowie.pl


Lifestyle

Masz problem z zazdrością? Poznaj 8 najczęściej wybieranych strategii na pokonanie zielonookiego potwora

Redakcja
Redakcja
25 maja 2017
Fot. iStock / Constantinis

„Zielonooki potwór”, bo właśnie tak nazywał zazdrość William Shakespeare, to uczucie znane każdemu. Towarzyszy nam ono w wielu sytuacjach życiowych, w momencie, gdy ktoś posiada czy dokonuje czegoś, co sami chcielibyśmy posiadać czy osiągnąć. Zazdrość jest negatywną, ale naturalną reakcją, której doświadczamy już we wczesnym dzieciństwie.

Często zazdrość przenosimy na bliskie nam osoby. Szczególnie widoczne to jest w związkach, w których delikatna zazdrość o partnera świadczy o głębokim zaangażowaniu i niechęci dzielenia się tym z innymi osobami. Zazwyczaj poza dyskomfortem nie przynosi ona problemów, jednak są przypadki, w których mocno komplikuje życie. Zanim to nastąpi, możesz wybrać jedną z 8 najczęściej stosowanych przez kobiety strategii (wg White`a i Mullana) radzenia sobie z zazdrością. Jesteś ciekawa, jak radzą sobie inne zazdrośnice?

8 najczęściej stosowanych przez kobiety strategii na pokonanie zielonookiego potwora 

Warto zastanowić się przed zastosowaniem niektórych 😉

1. Podniesienie wartości związku

Aby nie skupiać się na zazdrości o partnera, skoncentruj się na swoim związku i uczyń go lepszym. Zainwestuj w niego swój czas i energię bądź dla partnera atrakcyjna, po to, by swoją uwagę skupiał przede wszystkim na tobie. Dzięki temu nie będzie marnował czasu na inne kobiety.

2. Wytykanie wad partnera w alternatywnym układzie

Jeśli twój partner nie potrafi trzymać się wyłącznie ciebie i utrzymuje alternatywny związek, możesz iść za przykładem innych i obrzydzać partnerowi „tą trzecią”. Możesz go wpędzać w poczucie winy i wytykać jego wady, co każe mu się zastanowić nad sobą.

3. Stawianie żądań

Idąc za przykładem, możesz sięgać po najcięższe argumenty, straszyć własnym odejściem, zmuszając partnera do większego zaangażowania… Rób wszystko, aby utrudnić mu odejście.

4. Obniżanie wartości partnera

Pamiętanie o wadach partnera może być zbawienne. Dzięki temu zyskasz psychiczną przewagę i nawet w razie rozstania, szybciej się pozbierasz i będziesz mniej cierpieć. Bo niby po kim?

5. Szukaj alternatyw

Zamiast być zazdrosną o swojego partnera, przeznacz czas na ciekawe hobby. Lekcje tańca z gorącym instruktorem oderwą twoje myśli od zazdrości i przyniosą ci miłe chwile. W dodatku nauczysz się tańczyć.

6. Unikaj problemu

Kobiety najczęściej uciekają w alkohol, ale ty powinnaś szanować swoje zdrowie i zamiast w alkoholizm, popadnij w pracoholizm. Oszczędzisz na kacu a zyskasz na pieniądzach.

7. Zmiana interpretacji działań partnera

Wytłumacz sobie, że nawet jeśli twojemu partnerowi chodzi wyłącznie o seks z inną kobietą, to ty i tak jesteś lepsza, bo statecznie to z tobą żyje. Wasz związek jest prawdziwy, bo nie chodzi w nim o namiętność, ale o wzajemne zrozumienie i wsparcie.

8. Poszukaj wsparcia

Przyjaciółka lub siostra, która zna twoje problemy nie tylko cię wysłucha, ale i wesprze w działaniu. Dzięki takiej osobie łatwiej poradzisz sobie z negatywnymi emocjami.

 źródło: polki.pl

 


Zobacz także

„Mówią, że zdrada wybaczona raz, zawsze wróci. Wybaczyłam i nie żałuję”

Czym jest intuicja i czy można nauczyć się ufać swoim instynktom

Jak zrobić z mężczyzny idiotę za pomocą 5 zdań

Jak zrobić z mężczyzny idiotę za pomocą 5 zdań