Książki Kultura Psychologia

Mówili, że jestem zbyt wrażliwa… Jak żyć dobrze, kochać pięknie i nie cierpieć, gdy jesteś wrażliwcem

Hanna Szczygieł
Hanna Szczygieł
9 grudnia 2019
Mówili, że jestem zbyt wrażliwa... Jak żyć dobrze, kochać pięknie i nie cierpieć, gdy jesteś wrażliwcem
Fot. Stock – Mówili, że jestem zbyt wrażliwa... Jak żyć dobrze, kochać pięknie i nie cierpieć, gdy jesteś wrażliwcem

Ja się za bardzo przejmuję – powiedziała A. przez telefon. – Rozmawiałam przed chwilą ze znajomą przez telefon. Od słowa do słowa, nagle okazało się, że mąż ją zdradza. Słuchałam o JEJ rozwodzie i coraz szybciej chodziłam po kuchni. Kiedy skończyła, czułam się jakbym wchłonęła każdą emocję jak gąbka. Jakby to mnie mąż zdradzał! A przecież nawet go nie mam – sapnęła, naprawdę zmęczona tym wszystkim A.. Bo A. jest osobą wyjątkową. Jest wrażliwcem. To niezwykły dar, ale przede wszystkim potężne obciążenie, z którym nadwrażliwi wędrują całe życie.

„Całymi latami zadręczałam się, próbując zrozumieć, co jest ze mną nie tak, dlaczego moje postrzeganie rzeczywistości jest trzy razy bardziej intensywne niż u innych, dlaczego zawsze wcześniej od innych „wyczuwam” osoby negatywne i fałszywe, dlaczego jakieś dyskusje chodzą mi po głowie nawet przez pięć dni, dlaczego przeszkadzają mi głośne dźwięki, intensywne światło, krzyczący ludzie, dlaczego pewne obrazy z telewizji spędzają mi sen z powiek, dlaczego odczuwam wszelkie niesprawiedliwości w sposób absolutny, dlaczego myśl o śmierci innych, poza moją własną, jest dla mnie nie do zaakceptowania, dlaczego bez powodu ogarnia mnie strapienie, bo wydaje mi się, że jestem balonikiem w świecie wypełnionym szpilkami…”*

Jeśli te słowa w pełni opisują to, co czujesz, jeśli też jesteś balonikiem w świecie wypełnionym szpilkami, jesteś wyjątkową osobą. Ta wyjątkowość jest twoim darem i przekleństwem. Mam dla ciebie jednak dobrą wiadomość. Możesz bardzo zmienić swoje życie, nauczyć się tworzyć swoje pole ochronne od złych emocji.

Jak żyć dobrze, kochać pięknie i nie cierpieć, gdy jesteś wrażliwcem?

1. Zadbaj o swoje zdrowie i spokój

Zdrowy tryb życia to absolutna konieczność. Oczywiście, jeśli chcesz zadbać nie tylko swoje zdrowie, ale i komfort psychiczny. Pamiętaj, że nadwrażliwość spowalnia twoją zdolność do regeneracji i mocniej odczuwasz bodźce zewnętrzne.

2. Jedz zdrowo i rzuć cukier.Jedz uważnie

Zdrowo, czyli jak? Musisz zadbać o siebie, o swoją energię. Jedz regularnie i nie nadużywaj cukru. Ty już myślisz, czujesz i reagujesz szybciej. Dbając o swoją dietę, unikniesz spadków energii. Zrezygnuj z cukru – nie potrzebujesz dodatkowego pobudzenia. Jedz uważnie, nie potrzebujesz dodatkowego pośpiechu i pędu. Spokojnie zjedzony posiłek ułatwia złapanie oddechu i stabilizacji.

3. Unikaj stymulantów

Kawa… nie daj boże energetyki… Życie bez kawy wygląda groźnie, tylko na pierwszy rzut oka. 😉 Daj sobie szansę, zobaczysz, że lepiej się poczujesz.

4. Zadbaj o formę i zaprzyjaźnij się z jogą

Aktywność fizyczna jest ważna dla każdego wrażliwca, a gdy wybierzesz zajęcia, które pozwolą ci się dodatkowo wyciszyć i uspokoić, rezultaty cię zaskoczą. Dlaczego ruch jest tak skuteczny? Gdy ćwiczysz nie myślisz o innych rzeczach. To najprostszy sposób na uwolnienie głowy.

5. Śpij jak królowa

Cierpisz na bezsenność? A może budzisz się kilka razy w nocy, bez wyraźnego powodu? Pamiętaj, że musisz zadbać o znacznie więcej niż długość snu. Równie ważne jest to, jak śpisz. Śpij po królewsku. Zadbaj o nastrój: delikatne światło, zero ekranów, miłą relaksującą muzykę czy zapach w sypialni.

6. Zadbaj o swoje rytuały

Rytuały – ich powtarzalność, pewność i rutyna są dla. G wysoko wrażliwych niezwykle ważne. W tym całym otaczającym cię chaosie, powinna czekać na ciebie bezpieczna przystań, twój fundament dnia. Momenty, które pozwolą ci zachować spokój i utrzymać tzw. pion.

7. Słuchaj siebie i ze sobą rozmawiaj

Czy też uważasz, że wszystko, co cię spotyka jest twoją winą? Bycie wrażliwym jest twoim kłopotem – przecież to ty musisz się dostosować. Pozwól sobie na swoją wrażliwość. Wsłuchaj się w swoje emocje i mów do siebie. Tak! Mów do siebie, choćby przed lustrem. Słowa wypowiedziane na głos, mają zupełnie inną moc niż myśli. Pamiętaj o tym, że w każdym z nas mieszka wewnętrzne dziecko, którym trzeba się zaopiekować.

8. Postaw na medytację

Nie wymaga wiele czasu, a bardzo zmienia jakość życia. Przede wszystkim nauczysz się, jak przetrwać eskalujące w tobie emocje i przerwać gonitwę myśli. To twój wyłącznik bezpieczeństwa.

9. Złap równowagę

Ciągle szukasz spokoju… bądź spokojem. Próbuj dystansować się od bólu i silnych emocji. Nauczyć się jednej techniki relaksacyjnej – np. uspakajającej oddech. Myśl o pozytywnych doświadczeniach, które cię spotkały.

10. Wyrzuć wirujące myśli

Kiedy wpadniemy w sieć myśli, trudno się  z niej wydostać. Pozwól sobie odzyskać spokój i wydostać się z tej karuzeli. Jak?

Usiądź nieruchomo. Spróbuj policzyć do trzech i zatrzymaj na chwilę swój świat. Powiedz STOP, cokolwiek robisz, przestań na chwilę. Odetchnij, wyłącz się, pozwól by świat przestał wirować.

11. Uwierz w siebie!

Po prostu.

Sprawdź, czy też jesteś wysoko wrażliwy

  • Wyczuwasz zmiany nastrojów, wyłapujesz ukradkowe spojrzenia, zauważasz niedopowiedzenia?
  • Zdarza ci się wejść do nieznanego sobie miejsca i poczuć od razu, że coś jest nie tak?
  • Masz bogate życie wewnętrzne, poszukujesz harmonii, choć czasem cierpisz z powodu natłoku myśli?
  • Unikasz koncertów i dużych imprez, bo pośród zamętu czujesz jednocześnie pobudzenie i wyobcowanie, jakbyś była w bańce?
  • Kiedy widzisz kogoś, kto czuje się nieswojo, od razu wiesz, co robić, by poczuł się lepiej?

Jeśli na część tych pytań odpowiedziałaś twierdząco, to zapewne jesteś osobą wysoko wrażliwą i z tego powodu było ci czasem w życiu naprawdę ciężko. Możesz jednak sprawić,  że twój ciężar nie będzie cię ciągnął w dół. Nauczyć się dbać o swoją wrażliwość. Serdecznie polecamy wam książkę „Mówili, że jestem zbyt wrażliwa” autorstwa Federicy Bosco. To pozycja, którą każdy powinien przeczytać, żeby zrozumieć i nauczyć się dostrzegać, jak emocje tańczą w naszym życiu.

Mówili, że jestem zbyt wrażliwa... Jak żyć dobrze, kochać pięknie i nie cierpieć, gdy jesteś wrażliwcem

Fot. Materiały prasowe

„Mówili, że jestem zbyt wrażliwa. Dla tych co za dużo myślą i za bardzo się przejmują”

Ta książka to nieoceniona pomoc dla każdego, kto czuje więcej. To również klucz do lepszych relacji z kimś bliskim, kto jest wyjątkowo wrażliwy. Dzięki osobistej perspektywie czytelnik może wreszcie naprawdę zrozumieć co czuje partner, dziecko, rodzic… znaleźć odpowiedzi na nurtujące od dawna pytania i spojrzeć na pewne sytuacje innym okiem.

To wyjątkowa książka. Nie znajdziecie w niej teoretyzowania. Federica Bosco doskonale wie, co oznacza hiperwrażliwość. Już jako dziecko, czuła, że odbiera świat inaczej niż rówieśnicy, że czuje wszystko głębiej i dokładniej, a emocje, z którymi nie potrafiła się jeszcze wtedy mierzyć, zamykały ją w bańce. Dziś, już jako dorosła, ukształtowana kobieta, potrafi zaakceptować swoją nadwrażliwość. To, co kiedyś było jej najgorszym wrogiem, wadą, która tak przeszkadzała w życiu, zamieniała w supermoc. Zdolność, która pomaga jej żyć szczęśliwie.

Jeśli chcesz zrozumieć, co naprawdę oznacza nadwrażliwość lub obronić się przed jej negatywnym wpływem – musisz wsłuchać się w prawdziwą historię. Autorka oddaje w ręce czytelnika przewodnik po świecie, życiu i relacjach. Receptę na najcenniejszy lek świata – samoświadomość. I narzędzia, które pomogą zapanować nad najtrudniejszymi emocjami. Kiedy jesteś „ balonikiem w świecie wypełnionym szpilkami…” nie sprawisz, że szpilki znikną, ale możesz nauczyć się nie podchodzić zbyt blisko.

Książkę kupicie w dobrych księgarniach lub online: https://www.empik.com/mowili-mi-ze-jestem-zbyt-wrazliwa-bosco-federica,p1235963971,ksiazka-p

Może warto w te święta podarować komuś bliskiemu klucz do lepszego życia, do spokoju. Wesołych Świąt!


* fragment książki

Artykuł powstał we współpracy z Wydawnictwem Feeria


Książki Kultura Psychologia

Rozwiązanie konkursu „Czas ma znaczenie”

Hanna Szczygieł
Hanna Szczygieł
9 grudnia 2019
Fot. Materiały prasowe
 

Spotkanie z ważną osobą, naprawa popełnionych błędów, a może moc zatrzymywania czasu, by to, co dobre trwało dłużej, by móc w dowolnej chwili wrócić do wspaniałych momentów? Co zrobiłabyś, gdybyś miała moc zaklinania czasu?

Serdecznie dziękujemy wam za liczny udział w naszej zabawie. Za każdy komentarz, wyznanie i historię. Za to, że podzieliliście się swoimi marzeniami, często tymi najbardziej intymnymi.

Czytając wasze odpowiedzi niejednokrotnie chciałyśmy podarować wam moc zaklinania czasu. Mamy jednak nadzieję, że tak naprawdę taka moc nie jest wam potrzebna, że sami zaczarujecie ten czas, czas, który dopiero przed nami!

Z ogromną radością ogłaszamy wyniki naszej zabawy i gratulujemy!

Prosimy o kontakt mailowy w celu odbioru nagród w ciągu 10 dni od daty ogłoszenia wyników. Prosimy o przesłanie danych do wysyłki nagrody (imię i nazwisko, adres e-mail, adres i nr telefonu – i pseudonim/nick, którym posługiwaliście) na adres e-mail: [email protected] z dopiskiem: „Czas ma znaczenie”. Otrzymanie danych potwierdzamy w odpowiedzi zwrotnej.

Prosimy o dołączenie w treści wiadomości poniższego oświadczenia:
Wyrażam zgodę na wykorzystanie i przetwarzanie przez Organizatora oraz Sponsora swoich danych osobowych, uzyskanych w związku z organizacją Konkursu, wyłącznie na potrzeby organizowanego Konkursu, zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych i RODO.

Laureaci:

Agnieszka Hanna Mroczek –  Zegarek damski Lorus RP603DX9 (o wartości 399 zł)

Fot. Materiały prasowe

 

TWOJE DANE: Pamiętaj, udział w konkursie jest dobrowolny. Dodając swój komentarz, wyrażasz zgodę na opublikowanie twojego imienia i nazwiska (lub pseudonimu), w przypadku ewentualnej wygranej, na liście laureatów, czyli na wykorzystanie i przetwarzanie twoich danych osobowych w celu przeprowadzenia niniejszego konkursu (zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych i RODO). Nie używamy twoich danych do innych celów, niż czynności związane z niniejszym konkursem.

 


LORUS to marka stworzona w roku 1982 przez japoński koncern SEIKO, któremu przyświeca idea tworzenia zegarków dla osób pozytywnie nastawionych do życia i potrafiących cieszyć się nim każdego dnia. Na polski rynek trafiła w roku 2007, od tej pory cieszy się dużym zainteresowaniem. Każda kolekcja LORUS łączy trzy cechy. Po pierwsze – szeroki wachlarz zegarków dla niej i dla niego zarówno w eleganckich, casualowych, jak i sportowych tonacjach, po drugie – atrakcyjna półka cenowa, a po trzecie –jakość potwierdzona przez SEIKO.


Książki Kultura Psychologia

Powrót mamy do pracy. Jak skutecznie pogodzić obowiązki rodzica i pracownika?

Redakcja
Redakcja
9 grudnia 2019
Powrót mamy do pracy. Jak skutecznie pogodzić obowiązki rodzica i pracownika?
Fot. Materiały prasowe

Kończy się okres, w którym byłaś tylko ty i dziecko? Wiesz, że niebawem nastąpi moment, kiedy wrócisz do pracy, a twoje dziecko nie będzie już spędzać z tobą całych dni? To bardzo ważne wydarzenie, zarówno dla ciebie jak i dla dziecka. Zastanów się, jak dobrze wykorzystać ostatnie dni i skutecznie przygotować się na rozłąkę.

Z badań przeprowadzonych przez KIDS&Co. – ogólnopolskiego operatora dwujęzycznych przedszkoli przybiurowcowych wynika, że to kobiety częściej od mężczyzn zajmują się dzieckiem po jego urodzeniu. Dzieje się tak w przypadku 80 proc kobiet. Jednocześnie aż jedna trzecia ankietowanych uważa, że kobiety wkładają więcej wysiłku w rozwój kariery zawodowej po urlopie macierzyńskim.

Przygotuj was do rozstania

Przygotowania zacznij już kilka tygodni przed powrotem do pracy. To dobre rozwiązanie zarówno dla ciebie jak i dla dziecka, pozwalające zminimalizować stres związany z rozstaniem. Rozmawiajcie o tym co niedługo się stanie, staraj się spędzać mniej czasu tylko sam na sam z dzieckiem. Jeśli możesz, skorzystaj z dni adaptacyjnych w żłobku czy przedszkolu. Spróbuj też wychodzić z domu, tak aby dziecko nie zawsze było pod twoją opieką. Możesz iść do kina, na zakupy, spotkanie z koleżankami. Dziecko może zostać wtedy pod opieką taty, niani lub innego członka rodziny. Ważne, aby zaczęło rozumieć, że nie zawsze mama będzie obok niego. Przed wyjściem koniecznie zaznacz kiedy wrócisz, np. bo bajce, podwieczorku czy kolacji. To pozwoli dziecku zachować spokój i dzięki temu będzie wiedziało, jak oszacować czas spędzony bez mamy. Pamiętaj, że twój stres nie pomaga dziecku, wręcz przeciwnie -również w nim może budzić negatywne emocje, dlatego z domu wychodź z uśmiechem na twarzy, nie traktuj wyjścia jako koniecznego zła. Zobaczysz, już po kilku próbach – dziecko podczas tych kilku godzin twojej nieobecności będzie się świetnie bawić, a powrót mamy do domu okaże się tylko uzupełnieniem tej zabawy.

Znajdź dobrą opiekę

Rozwiązań jest kilka. To ty zdecyduj, które z nich będą dla was najlepsze. Oczywiście to świetnie, jeśli dzieckiem może zająć się babcia. Czasami jest to niemożliwe, dlatego możesz zacząć szukać dobrej opiekunki lub zdecydować się na zapisanie dziecka do żłobka czy przedszkola. Pamiętaj, aby tych spraw nie zostawiać na ostatnią chwilę. Znalezienie dobrej niani nie jest łatwe. Gdy znajdziesz nianię, która wam odpowiada, jak najszybciej poznaj ją z dzieckiem. Zaproś kilka razy do domu, idźcie na wspólny spacer, a jeśli to wszystko się uda spróbuj zostawić dziecko z nianią w domu na godzinę lub dwie, a później sukcesywnie wydłużaj ten czas. Pogodzenie obowiązków w pracy z odbieraniem dziecka ze żłobka czy przedszkola wymaga skomplikowanej logistyki. Dlatego lepiej poszukać żłobka lub przedszkola blisko domu lub pracy. Ciekawym rozwiązaniem, które ułatwia pogodzenie obowiązków rodzica i pracownika są przedszkola i żłobki przybiurowcowe lub firmowe – zorganizowane i dofinansowane przez pracodawcę. Jak pokazują przeprowadzone przez KIDS&Co. badania, średnio 60 procent osób w wieku 18-39 lat, przyznaje, że firmowe przedszkole lub żłobek obok miejsca pracy byłyby bardzo pomocne, w pogodzeniu obowiązków rodzica i pracownika.

Ten ważny dzień

Idziesz do pracy i co dalej? Masz do wyboru kilka rozwiązań ułatwiających pogodzenie obowiązków rodzica i pracownika, które możesz przedyskutować ze swoim przełożonym, jak praca na pół lub dwie trzecie etatu, elastyczne godziny pracy, lub coraz popularniejszy home office. Staraj się rozmawiać i ustalić takie warunki, które pozwolą na zaadaptowanie się twojemu dziecku do nowego otoczenia, chociaż przez pierwsze klika tygodni. Przed pierwszym dniem w pracy możesz zrobić jeszcze klika czynności:

  • zrób większe zakupy – to pomoże przetrwać kilka pierwszych tygodni. W pierwszych dniach pracy nie będziesz miała siły, będziesz zmęczona, a braki w domowej spiżarni będą wprowadzać niepotrzebny stres.
  • podziel obowiązki – pamiętaj, że teraz to nie będzie już tylko wasz świat. Nie bój się prosić o pomoc, która pozwoli ci pogodzić wszystkie obowiązki, czy po prostu odpocząć. Nic tak nie frustruje jak stres i branie wszystkiego na siebie.
  • ustal harmonogram – można powiedzieć, że od teraz twoje życie powinno być trochę bardziej zaplanowane. Dzieląc obowiązki z partnerem wyznacz dni, w których opiekujecie się dzieckiem, robicie zakupy, sprawdzacie zapasy, przeznaczacie czas na domowe porządki, pracę i czas wolny. Harmonogram zawieście w widocznym miejscu w domu lub korzystajcie z aplikacji do planowania, to bardzo ułatwi te pierwsze tygodnie.
  • zachowaj spokój – nic tak nie wprowadza niepotrzebnych, stresujących sytuacji jak zdenerwowanie mamy. Pamiętaj, twój powrót do pracy to nie koniec świata i nawet jeśli masz kilka stresujących dni, nie nakręcaj się niepotrzebne, to będzie powodować niepotrzebne zdenerwowanie wśród innych członków rodziny.

KIDS&Co. od 14 lat wyznacza najwyższe standardy w edukacji przedszkolnej, tworząc nowoczesne, dwujęzyczne przedszkola i żłobki firmowe oraz przybiurowcowe. KIDS&Co. odpowiada za kompleksową obsługę procesu związanego z założeniem i prowadzeniem placówek: od przygotowania biznesplanu, projektu i koordynacji budowy, przez rekrutację kadry i prowadzenie zapisów do przedszkoli, po zarządzanie placówką i wdrożenie autorskiego programu nauczania i żywienia.

Misją marki jest pomoc rodzicom w pogodzeniu dwóch niezwykle ważnych ról życiowych – roli rodzica i pracownika. Placówki otwierane są w najdogodniejszych lokalizacjach, w bezpośrednim sąsiedztwie dużych miejsc pracy. Unikalność placówek KIDS&Co. opiera się na trzech filarach: dwujęzyczności, diecie makrobiotycznej oraz autorskim programie rozwoju umiejętności społecznych i inteligencji emocjonalnej.

W Polsce pod marką KIDS&Co. działa 14 placówek: żłobków i przedszkoli przybiurowcowych oraz firmowych, m.in. w Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Warszawie.

Więcej informacji: www.kids-co.pl


Zobacz także

6 rzeczy, bez których świat byłby lepszy. Jak polubić swoje życie bez rewolucyjnych zmian?

Jeśli coś sprawia, że czujesz się źle – nie rób tego. Dziś jest najlepszy dzień w twoim życiu, by zacząć się zmieniać

Bądź odważnym rodzicem. Dzieci potrzebują samodzielności

Iluzje w życiu Dorosłego Dziecka Alkoholika. „Będę jeszcze kochać…”