Książki Kultura

27 zdań, które zmienią dzień twojego dziecka na lepszy. Słowa są bardzo ważne!

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
2 lutego 2021
Fot. Pixabay / LisaLiza / CC0 Public Domain
 

Kiedy zostajesz rodzicem, pochłaniasz fachową literaturę, zasięgasz opinii znajomych, rozmawiasz z własnymi rodzicami… Chcesz wychowywać szczęśliwe i pewne siebie dzieci, co może być coraz większym wyzwaniem, w miarę upływu lat. Dziś wiemy, że pozytywne słowa pomagają najmłodszym zwiększyć ich pewność siebie i zmienić ich codzienność na lepsze – czasami wystarczą słowa zachęty, a czasami po prostu zwykłe „kocham cię”.

27 zdań, które zmienią dzień twojego dziecka na lepszy

1. Twoje słowa mają znaczenie

Stare powiedzenie „dzieci i ryby głosu nie mają” jest jednym z najbardziej krzywdzących. Niech dzieci wiedzą, że ich słowa mają moc, a przynajmniej – że dla ciebie są ważne.

2. Powiedz mi jedną dobrą rzecz, która wydarzyła się dzisiaj

Skupianie się na pozytywach pomaga trzymać złe rzeczy na dystans.

3. Opowiedz mi o jednej złej rzeczy, która wydarzyła się dzisiaj

Ważne jest, aby rozmawiać też o trudnych sytuacjach i emocjach.

4. Jestem z ciebie dumny, że potrafisz…

Kiedy dzieci słyszą, że ktoś jest z nich dumny, ma to na nie duży wpływ. Pomyśl o jednej pozytywnej rzeczy i powiedz o niej swojemu maluchowi.

5. Sprawiasz, że się uśmiecham

Mówienie dziecku, że sprawiają, że jesteś szczęśliwy, to jedno. Ale powiedzenie mu, że to on jest powodem twojego uśmiechu, da mu poczucie dumy, które utrzymają się przez cały dzień.

6. Jak się masz?

Zapytanie dziecka o to, jak się czuje, pokazuje, że jesteś nim zainteresowany.

7. Błędy się zdarzają

Ale co jest ważniejsze – rzeczy materialne (po prostu trzymaj bezcenną porcelanę w ukryciu) czy twoje dzieci, które wiedzą, że mogą przyjść do ciebie, gdy popełnią błąd? Świadomość, że kochasz je bezwarunkowo to wspaniała sprawa, która zaprocentuje w dorosłym życiu.

8. Co byś zrobił…

… na moim miejscu? Oczywiście, nie pytamy o rzeczy, o które pytać nie powinniśmy. Ale o te mniej ważne i mniej dorosłe – warto! Choćby po to, by poznać punkt widzenia malucha.

9. Jaką miłą rzecz dzisiaj zrobiłeś lub powiedziałeś?

Zachęcaj do życzliwości, wzmacniając ją codziennie.

10. Nic nie zmieni mojej miłości do Ciebie

To zdanie może wydawać się oczywiste, ale czasami dzieci potrzebują usłyszeć oczywiste rzeczy…

11. Podoba mi się, kiedy…

Nawet jeśli dzieci doprowadzają cię do szaleństwa, zawsze jest przynajmniej jedna rzecz, którą zrobiły, wywołując twój uśmiech i rozczulenie.

12. Proszę

Jeśli chcemy szacunku jako rodzice, musimy okazywać je sami naszym dzieciom.

13. Wyczyść zabawki, umyj swoje naczynia po obiedzie

Zachęcaj dzieci do przejęcia odpowiedzialności za sprzątanie swoich rzeczy.

14. To mądre myślenie

Zazwyczaj słyszenie, że jesteś mądry, jest nawet potężniejsze niż powiedzenie dziecku, że wygląda uroczo. To wczesne uczucie bycia nazywanym inteligentnym jest czasami jednym ze wspomnień, które dzieci pamiętają najbardziej, gdy dorastają.

15. Nie pozwól, aby wredni ludzie definiowali, kim jesteś

W życiu zawsze będą łobuzy. To proste zdanie pomaga dzieciom zrozumieć, że negatywne głosy nie są najważniejsze i jest to lekcja, którą mogą zapamiętać, gdy spotykają trudnych ludzi jako nastolatki i dorośli.

16. Lubię cię

Dzieci mogą regularnie słyszeć słowa „Kocham Cię”, ale czy wiedzą, że Ty też je lubisz?

17. Jestem z ciebie dumny

Wiedzą, że ich kochasz. Ale czy wiedzą, że ty też jesteś z nich dumny?

18. Dziękuję

Umiejętności społeczne i uprzejmość są ważne w domu i poza nim, wprowadzają nas w dorosłość.

19. Przepraszam

Wszyscy tracimy panowanie nad sobą lub popełniamy błędy. Ale musimy potrafić się do tego przyznać.

20. Po prostu bądź sobą

Naucz swoje dzieci, że są wystarczające i nigdy nie powinny udawać nikogo innym.

21. Daj z siebie wszystko

Nie chodzi o wynik. Chodzi o to, by się postarać jeśli naprawdę nam na czymś zależy.

22. Zawsze mów prawdę, nawet jeśli jest trudna

Im szybciej dzieci dowiedzą się, że nadal będziesz je kochać – nawet, gdy prawda nie jest miła – tym bardziej będą prawdomówne, gdy dorosną.

23. Słucham

Co chcesz powiedzieć? 57% dziewcząt twierdzi, że nie zawsze mówi rodzicom o pewnych rzeczach, ponieważ nie chcą, aby najbliżsi źle o nich myśleli. Pokaż swoim dzieciom, że zależy Ci na tym, co mają do powiedzenia, bez względu na wszystko.

24. Nie musisz tego jeść

Trudno jest radzić sobie z wybrednymi niejadkami. Zamiast walczyć z dziećmi o jedzenie warzyw, daj im moc odmowy i sprawowania kontroli. Ale nie podawaj też alternatywnego posiłku ani deseru.

25. Uwielbiam być z tobą

Mówienie maluchowi, jak bardzo lubisz przebywać właśnie z nim, jest wielką pozytywną afirmacją, która nigdy się nie znudzi.

26.Uszczęśliwiasz mnie

Ponieważ każdy chce czuć, że jest ważny dla kogoś innego.

27. Kocham cię

Po prostu.

 

 


Książki Kultura

10 (naprawdę prostych) sposobów na efektywny relaks i odpoczynek

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
2 lutego 2021
Fot. iStock/PeopleImages

Bywa, że gdy jesteśmy wyczerpani, wybieramy czynności, które męczą nas jeszcze bardziej. Albo uważamy, że nie zasługujemy na relaks, więc ignorujemy podpowiedzi naszego ciała, że pora na odpoczynek. Ale tylko wypoczęci, możemy pomagać innym i wykonywać dobrze naszą pracę.

10 (naprawdę prostych) sposobów na efektywny relaks i odpoczynek

1. Pracuj nad oddecehm

Często zapominamy o skupieniu się na najprostszej, najkrótszej (i jednej z najbardziej regenerujących) relaksującej czynności: na naszym oddechu. Nauczycielka jogi Anna Guest-Jelley radzi przemęczonym wykonanie pięciu głębokich wdechów. Kiedy to robisz, zauważ naturalną przerwę pomiędzy wdechem a wydechem, a następnie pomiędzy wydechem a kolejnym wdechem. Twoje ciało samo automatycznie robi pauzy.

2. Zwolnij napięcie w obrębie szczęki

Aby rozluźnić napięcie, otwórz szeroko usta na pół minuty, oddychając naturalnie przez nos. Kiedy poczujesz rozluznienie, pozwól, by usta delikatnie się zamknęły. „

3. Zajmij się sobą

Pielęgnowanie swoich potrzeb przynosi spokój, porządek i głębokie przypomnienie, że jesteśmy „zaopiekowani”  i bezpieczni

4. Załóż dziennik

Ale, jeśli z czasem stanie się to kolejnym zadaniem na twojej liście rzeczy do zrobienia, zrezygnuj.

5. Sporządź listę „małych zwycięstw” każdego dnia

Jest to szczególnie pomocne przy relaksowaniu. Skoncentruj się na pozornie małych rzeczach.

6. Wyjaśnij sobie samemu, co musisz zrobić

Trudno się odprężyć, gdy nasze myśli wracają w kółko do niekończących się list rzeczy do zrobienia. Powiedz sobie jasno, jaki masz plan na konkretną chwilę.

7. Określ, co możesz i czego nie możesz kontrolować

I skup się na tym, co jest w twoim zasięgu.

8. Stwórz rytuał spania

Dla każdego z nas będzie to oznaczało coś innego. Możesz zapalić świeczkę przy łóżku, codziennie czytać rozdział jakiejś relaksującej książki przed zaśnięciem, pić szklankę wody… Niech to będą powtarzalne czynności.

9. Baw się

Zabawa to wspaniały sposób na odpoczynek, szczególnie dla dorosłych. Zabawa jest czymś, co jest bezcelowe i przyjemne.

10. Użyj wizualizacji

Mózg nie potrafi rozróżnić rzeczywistości od wyobraźni, więc wizualizacja może być potężnym narzędziem, które pomoże ci się szybko zrelaksować. Bądź tak konkretny, jak tylko możesz. Zwróć uwagę na to, co cię otacza. Czy jesteś nad morzem? Czy widzisz, jak bawią się tam dzieci? Czy robią zamki z piasku lub bawią się w wodzie? Czy piasek jest biały i gładki??


Na podstawie: psychcentral.com


Zobacz także

Mówili, że jestem zbyt wrażliwa... Jak żyć dobrze, kochać pięknie i nie cierpieć, gdy jesteś wrażliwcem

Mówili, że jestem zbyt wrażliwa… Jak żyć dobrze, kochać pięknie i nie cierpieć, gdy jesteś wrażliwcem

Kobiecy klucz pozwala zmienić perspektywę, zadawać inne pytania. Film Penélope już w kinach

Klejnoty miłości. Opowieść o miłości, do której trzeba dojrzeć