Koronawirus

40 rzeczy, o których trzeba pamiętać, gdy grozi nam całkowity lockdown. Nie pozwól by irracjonalny lęk cię paraliżował

Redakcja
Redakcja
5 listopada 2020
Fot. Unsplash / James Marcom / CC0 Public Domain
 

Rok 2020 jest pewnie jednym z trudniejszych doświadczeń, z jakimi przyszło nam się do tej pory mierzyć. Lockdown będzie trudny dla nas wszystkich: ograniczy nasze kontakty z najbliższymi, uderzy nas po kieszeni, odbije się na naszym zdrowiu psychicznym i fizycznym. Jest kilka rzeczy, o których powinniśmy pamiętać, żeby właściwie zadbać o nasze zdrowie psychiczne.

40 rzeczy, o których trzeba pamiętać, gdy grozi nam całkowity lockdown:

1. W porządku jest zrobić sobie przerwę – w pracy, w śledzeniu informacji w telewizji, w kontaktach na portalach społecznościowych.

2. W porządku jest szukać wsparcia psychicznego.

3. Przetrwasz to.

4. Nie jesteś sam – wszyscy jesteśmy w podobnej samej sytuacji.

5.  W przyszłości ten etap będzie tylko niemiłym wspomnieniem.

6. Twój wysiłek się opłaci.

7. Czasy są ciężkie, ale my jesteśmy wytrwali.

8. Warto okazać solidarność z innymi.

9. Staranie się, by dobrze spędzić dzień, każdego dnia oznacza co innego.

10. Trenuj umysł, rozwiązuj krzyżówki.

11. Wysiłek, który podejmujesz każdego dnia jest olbrzymią wartością.

12. Próbuj kończyć każdy dzień z pozytywną myślą.

13. Nie ma ograniczeń jeśli chodzi o to, co możesz osiągnąć – to ty podejmujesz decyzje.

14. 10 % dzieje się naprawdę, 90% to twoje obawy.

15. Możesz stworzyć własną rzeczywistość i uczynić ją lepszym miejscem.

16. Masz w sobie wystarczająco dużo siły, by przetrwać ten etap.

17. Chroń swoją energię, dbaj o bezpieczeństwo swoje i bliskich.

18. Trzeba wyrażać emocje.

19. To był trudny rok, ale nauczył cię wielu ważnych rzeczy.

20. Możesz być z siebie dumny.

21. Można na tobie polegać.

22. Zaufaj swoim instynktom.

23. Nie trać energii na martwienie się.

24. Pamiętaj, że każda zła chwila mija.

25. Nie zapominaj o ćwiczeniach fizycznych.

26. Otaczaj się tym, co pozytywne.

27. Ucz się nowych rzeczy.

28. Zignoruj ​​to, co cię niepokoi, odrzucaj złe myśli.

29. Pamiętaj o odpowiedniej dawce snu.

30. Dbaj o swoją kondycję psychiczną.

31. Twoje lęki nie zawsze są uzasadnione.

32. Pozbądź się negatywnego myślenia.

33. Bądz w kontakcie, gdy czujesz się samotny.

34. Dbaj o zachowanie zdrowych granic między tobą, a pozostałymi domownikami.

35. Nie pozwól by irracjonalny lęk cię paraliżował.

36. Jeśli możesz – zaadoptuj zwierzaka

37. Nie koncentruj się na przeszłości, skoncentruj się na teraźniejszości i twoich celach na przyszłość

38. Wyłącz swojego wewnętrznego krytyka

39. Nie koncentruj się na tym, czego nie możesz kontrolować.

40. Słuchaj dobrej muzyki, oglądaj dobre filmy.

Jestem wdzięczna za to, że mogę codziennie zadzwonić do moich bliskich. A ty za co jesteś wdzięczny?


Koronawirus

Ból kolan – o czym może świadczyć i jakie są jego przyczyny?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
5 listopada 2020
ból kolan - przyczyny, podczas kucania, zginania, spoczynku, w nocy
Fot. iStock
 

Ból kolan może przytrafić się każdemu, bez względu na wiek i płeć. Najczęściej wynika z niegroźnego urazu lub przeciążenia, ale może także być sygnałem poważniejszych schorzeń. Warto wiedzieć, o czym może świadczyć ból kolana przy zginaniu i chodzeniu, lub ból kolan odczuwany w nocy, przy spoczynku.

Ból kolan — przyczyny

Ból kolan może mieć wiele przyczyn. Bywa on bardzo dokuczliwy i trudno go długi czas bagatelizować. Najczęściej przytrafia się osobom uprawiającym sport i jest efektem nadmiernego obciążania stawów, które często kończy się bolesną kontuzją. Skręcenia, naciągnięcia, naderwania ścięgien i uszkodzenia chrząstki to wyjątkowo często pojawiające się problemy. U sportowców intensywnie zginających kolana, np. podczas biegania, jazdy rowerem, czy skakania, często dotyka zerwanie więzadeł stanu kolanowego. Ta kontuzja zazwyczaj jest wynikiem przeforsowania podczas treningu, słabych mięśni lub istniejących nieprawidłowości kości nóg, lub stóp.

ból kolan - przyczyny, podczas kucania, zginania, spoczynku, w nocy

Fot. iStock/ból kolan

Ból kolan może być efektem zapalenia ścięgien oraz kaletki maziowej, w którego przebiegu płyn gromadzi się w torebce amortyzującej staw kolanowy. Niekiedy wynika on z zaburzeń w okolicy stawów kręgosłupa na poziomie L4–L5, takich jak rwa kulszowa, czy rwa udowa. Ból kolan może być również objawem innych chorób, m.in. reumatoidalnego zapalenia stawów, dny moczanowej, boreliozy, chondrokalcynozy.

Osoby starsze, ze względu na słabsze stawy i kości, częściej podatne są na pojawianie się przykrych dolegliwości ze strony kolan. Zazwyczaj pojawia się postępująca z wiekiem choroba zwyrodnieniowa, polegająca na uszkodzeniu chrząstki stawowej.

Ból kolana przy zginaniu i kucaniu

Zwyrodnienie stawu 

Ból kolana przy zginaniu i kucaniu może być objawem zwyrodnienia stawu. Jest to choroba, podczas której dochodzi do systematycznej degeneracji tkanek chrząstki, łąkotki, więzadeł. Najczęściej ujawnia się u osób w podeszłym wieku, ponieważ kolana zużywają się w sposób naturalny z upływem lat. Ryzyko rozwoju zwyrodnienia stawu podnosi nadwaga, brak ruchu, ale także wyczynowy sport, który mocno obciąża stawy.

Ból kolana przy zginaniu i kucaniu, generalnie w ruchu, jest pierwszym objawem zwyrodnienia. Wraz z pogłębianiem się problemu, rozlany, głęboko odczuwany ból towarzyszy nawet podczas odpoczynku. Następnie zauważalny staje się obrzęk stawu, sztywność z rana czy ograniczenie ruchomości stawu, oraz „trzeszczenie” w kolanie. Sztywność i ból kolan najbardziej dokucza rankiem, po wstaniu z łóżka. Choroba ta może doprowadzić do problemów z poruszaniem się, a nawet kalectwa.

ból kolan - przyczyny, podczas kucania, zginania, spoczynku, w nocy

Fot. iStock/ból kolan po nocy

Chondromalacja rzepki 

Ból kolan przy kucaniu może być efektem chondromalacji rzepki. Polega na wystąpieniu zmian degeneracyjnych w obrębie tkanki chrzęstnej w stawie kolanowym. Z początku zwarta, ale dość elastyczna tkanka ulega stopniowemu zmiękczeniu. To zmniejsza jej wytrzymałość i skutkuje pęknięciami. Chondromalacja rzepki najczęściej wynika z przewlekłych mikrouszkodzeń występujących zazwyczaj u osób otyłych, po kontuzjach, nieprawidłowo i zbyt intensywnie wykonujących ćwiczenia. Może towarzyszyć również chorobom takim jak reumatoidalne zapalenie stawów.

Pierwszym objawem jest ból kolan przy kucaniu, odczuwany głównie w przedniej części kolana. Z początku ból odczuwany jest  przy zginaniu kolana lub przy klękaniu. Gdy choroba postępuje, ból odczuwalny staje się także podczas odpoczynku.

Kolano skoczka

Kolano skoczka dotyczy zmian przeciążeniowych w obrębie więzadła właściwego rzepki w stawie kolanowym. Gdy przeciążenie trwa od dłuższego czasu, rozwija się stan zapalny, który osłabia i obniża wytrzymałość więzadła. Schorzenie diagnozowane jest najczęściej u sportowców, którzy trenują siatkówkę, koszykówkę, czy lekkoatletykę. Poza dużą liczbą wyskoków ryzyko choroby zwiększają nieprawidłowości w budowie stawu kolanowego, nadwaga, wady postawy, zła technika wykonywanych ćwiczeń.

Kolano skoczka manifestuje się przez kłujący ból odczuwany z przodu kolana, zazwyczaj w ruchu –  podczas skakania, przy zginaniu, klękaniu, wchodzeniu po schodach. Towarzyszyć temu może obrzęk i niestabilność stawu kolanowego.

ból kolan - przyczyny, podczas kucania, zginania, spoczynku, w nocy

Fot. iStock/ból kolan

Ból kolana przy chodzeniu i bieganiu

Kolano biegacza, czyli dolegliwości dotyczące przednio bocznego obszaru kolana, nie jest tym samym, co kolano skoczka. Kolano biegacza wynika ze wzmożonego napięcia mięśniowego, które przeciąża staw kolanowy. Sytuacja ma miejsce zazwyczaj z powodu błędnej techniki biegu, zbyt szybkiego tempa lub zbyt długiego dystansu do pokonania. Problem może powodować płaskostopie, różnica w długości nóg, nieprawidłowe ustawienie miednicy. Najczęściej przy chodzeniu i bieganiu ból kolana narasta, jest ostry, w trakcie ruchu zmusza do odpoczynku. Zazwyczaj mija po treningu.

Ból kolan w nocy i w spoczynku

Ból kolan w nocy i podczas spoczynku jest bardzo dotkliwy. Często też pojawia się rano, może wynikać jednakowo z zapalnych chorób reumatycznych lub uszkodzenia mechanicznego stawu. Zazwyczaj dolegliwości zmniejszają się po rozruszaniu kończyn.

ból kolan - przyczyny, podczas kucania, zginania, spoczynku, w nocy

Fot. iStock/ból kolan

Ból kolan — co robić, gdy się pojawi?

Ból kolan nie zawsze wymaga pilnej kontroli lekarskiej, ale jeśli bóle pojawiają się częściej i stają się dokuczliwe, nie ma co zwlekać z wizytą u specjalisty. Niepokoić powinien ból, który nie znika samoistnie po ok. tygodniu, w dodatku towarzyszy mu gorączka, obrzęk i silne zaczerwienienie kolana. To może świadczyć o tym, że nie jest to czasowe przeciążenie, ale efekt urazu czy też choroby, i nie ma co liczyć, że problem minie sam.

By załagodzić dolegliwości, można sięgnąć doraźnie po leki czy żele przeciwbólowe i przeciwzapalne, ale nie można ich traktować jako jedyny sposób leczenia. Konkretne leczenie zależy od indywidualnego rozpoznania, do którego często potrzebne są dodatkowe badania jak RTG, USG, czy rezonans magnetyczny. Często bywa potrzebna rehabilitacja pod okiem wykwalifikowanego fizjoterapeuty, by przywrócić staw kolanowy do formy. Niektóre urazy czy zwyrodnienia mogą wymagać  ingerencji chirurga. Dodatkowo ból kolan wynikający z nadwagi czy wręcz otyłości, wymaga bezwzględnej redukcji masy ciała u pacjenta.


źródło:  www.rehab.pl ,www.poradnikzdrowie.pl 

Koronawirus

Nie ma takiej siły, która zmusiłaby nas do kochania. Czego nauczyło mnie rozstanie z ukochaną osobą

Redakcja
Redakcja
5 listopada 2020
Zrobiło mi się niedobrze słysząc, że rozwód to najlepsza rzecz, jaka mogła mi się przydarzyć
Fot. Pexels / Splitshire / CC0 Public Domain

Byliśmy ze sobą sześć długich lat. To nie był przelotny związek, to był solidny życiowy przystanek. Relacja, która na zawsze odmieniła moje życie, otworzyła oczy i duszę na drugiego człowieka. Na to, że różnice między nami nas wzbogacają, rozwijają. Że doświadczenie, które otrzymujemy w związku z drugim, najdroższym człowiekiem zostaje w nas na zawsze. A kiedy przychodzi czas rozstania, jego cząstka w nas zostaje. I zostaje w nas jeszcze coś więcej.

Czego nauczyło mnie rozstanie z ukochaną osobą

Na wszystko potrzeba czasu

Na zaakceptowanie tego, że nasz partner jest inny niż sobie wyobrażaliśmy, również. Miłość opiera się na akceptacji, na rozumieniu i na dialogu. A my tak bardzo się spieszymy do tego wymarzonego, idealnego związku, że nie chcemy tego widzieć. Myśli o rozstaniu pojawiają się od razu, gdy przychodzą pierwsze problemy, pierwsze nieporozumienia. Tak bardzo przywiązujemy się do iluzji, którą sobie utkaliśmy, że gdy rzeczywistość przestaje nam się z nią pokrywać, w złości, frustracji odpuszczamy, zamiast dać sobie czas na przeanalizowanie tego wszystkiego, co zyskaliśmy dzięki partnerowi. Potrzebujemy czasu, by zrozumieć drugą osobą, jej inność, jej punkt widzenia wynikający z innych doświadczeń. I potrzebujemy czasu, by zrozumieć, że jest już za późno, że nic już nie da się zrobić, by naprawić relację. Bo, mimo że chcieliśmy rozstania, to ono nadal boli.

Nie da się zmusić człowieka do kochania

Nie da się wzbudzić w nim tego, czego on nie czuje. Nie zatrzymasz partnera, który cię nie kocha, który już zdecydował, że chce odejść. To samo tyczy się ciebie. Ty również nie wzniecisz w sobie miłości, tylko dlatego, że czujesz wdzięczność. On może być najlepszym człowiekiem, jakiego znasz. Może o ciebie dbać, kochać cię, uwielbiać i wspierać. Może być najlepszym przyjacielem, ale nigdy nie będzie dla ciebie kimś więcej. Bo nie ma takiej siły, która zmusiłaby do uczuć. Kiedy ich nie ma, nie można zbudować dobrego, trwałego związku. Nic tego nie zmieni.

Rozstanie wydobywa na wierzch najgorsze emocje

Jeśli kochałeś osobę, z którą się rozstajesz, bądz przygotowany na emocje nie do opanowania. I nieważne, że zazwyczaj jesteś człowiekiem spokojnym, zachowawczym. Rozstanie to taki wyzwalacza najgorszych instynktów. Może sprawić, że działasz impulsywnie, nieracjonalnie, że nie chcesz pozwolić odejść drugiej osobie i za wszelką (dosłownie!) cenę próbujesz ją zatrzymać. Możesz się upokarzać, możesz błagać, możesz grozić i szantażować, bo czujesz jak wszystko wymyka ci się z rąk, jak się kończy stabilny dotąd element twojego życia. Jedyne, co mogę ci powiedzieć, to że z czasem wszystko wróci do normalności. Tylko innej – bez niego/bez niej.

W miłości nie chodzi tyle o kochanie drugiej osoby, co o kochanie samego siebie

Oczywistym jest, że bez miłości własnej nie jesteśmy w stanie stworzyć dobrego związku. Każda relacja powinna opierać się na równowadze. Dbając o siebie, dbasz również o swoją miłość i o partnera. Dobry związek uczy nas tego, że jesteśmy tak samo ważni jak nasz partner, że należy nam się od związku to samo, że dajemy coś od siebie, ale w zamian również dostajemy coś od ukochanej osoby. Zły związek sprawia, że o sobie zapominamy, że zaczynamy sobą gardzić, nie dostrzegamy swojej wartości. Wartość nie tyle płynącej z tego, że ktoś nas dostrzegł, docenił i pokochał, ale z tego, że sami jesteśmy świadomi tego, ile znaczymy, co sobą reprezentujemy, ile potrafimy.

Może macie inne doświadczenia, inne wnioski. Jedno jest pewne, warto podjąć ryzyko miłości, warto kochać i budować relacje. Nie warto zbyt szybko z nich rezygnować, oczywiście pod warunkiem, że jesteśmy pewni uczuć – naszych i naszego partnera.


Zobacz także

Walka z rakiem w czasach pandemii

Wielkanoc 2020 - kiedy wypadają dni wolne

Wielkanoc 2020 – kiedy przypadają dni wolne, jak będziemy świętować?

Czy w obliczu pandemii jakość powietrza faktycznie się poprawiła?