Zastanawiasz się nad powrotem do pracy lub jej zmianą? Nie wiesz czy to dobre decyzja, być może obawiasz się, że w nowym miejscu będzie tak samo lub gorzej? Zanim podejmiesz krok w kierunku zmiany zawodowej warto abyś określiła pewne kryteria, dzięki którym masz szansę znaleźć miejsce pracy możliwie najbardziej odpowiadające twoim oczekiwaniom zarówno finansowym jak i niefinansowym.
Co warto wziąć pod uwagę zmieniając pracę
Abyś mogła znaleźć swoje miejsce na rynku pracy dopasowane do własnych potrzeb i możliwości, musisz spojrzeć na siebie z trzech perspektyw: siebie, pracodawcy i rynku, którego jesteś częścią niezależnie od tego, czy aktualnie pracujesz zawodowo czy też nie. Dowiedz się jaki jest twój zawodowy cel, do czego dążysz w kontekście tego co jest dla ciebie ważne oraz czym dysponujesz (umiejętności, wiedza i cechy, które posiadasz i możesz je zaoferować przyszłemu pracodawcy).
Następnie zbierz informacje o miejscach gdzie twoje kompetencje mogą się przydać. Zrób listę pracodawców, firm, organizacji, które potencjalnie mogłyby zatrudnić ciebie, regularnie przeglądaj ogłoszenia. To m.in. dzięki nim uaktualnisz swoją wiedzę na temat tego co się dzieje na rynku pracy oraz kogo szukają pracodawcy.
Określ co jest dla ciebie ważne w przyszłej pracy
Rozmawiając na temat potencjalnej współpracy pamiętaj, że jesteś partnerem dla swojego przyszłego pracodawcy. On oferuje tobie możliwości rozwoju za konkretne wynagrodzenie, ty natomiast oferujesz konkretne umiejętności, dzięki którym organizacja czy firma, o którą zabiegasz ma szansę wzrosnąć i rozwinąć się. Jeśli twoje dotychczasowe doświadczenie zawodowe nie wiąże się ze zbyt przyjemnymi wspomnieniami warto abyś zastanowiła się co jest ważne dla ciebie w nowym miejscu pracy. Z czego na pewno nie chciałabyś zrezygnować, co możesz negocjować a co odpuścić. Przeczytaj poniższą listę i wybierz te, które są twoim must have, w drugim kroku takie, które sprawią, że osiągniesz optymalne warunki pracy i w końcu, które z poniższych spowodują, że rozwiniesz skrzydła.
- Możliwość wykorzystywania własnych zdolności, uczenia się nowych rzeczy w pracy
- Możliwość awansowania
- Ładne otoczenie w pracy
- Możliwość pomagania innym
- Bycie dla innych autorytetem
- Niezależność w podejmowaniu decyzji
- Niezależność od szefa
- Możliwość tworzenia nowych rzeczy
- Wysokie zarobki
- Możliwość życia zgodnie z własnymi wartościami
- Możliwość decydowania o czasie pracy
- Możliwość bycia aktywnym fizycznie
- Możliwość podejmowania ryzyka
- Możliwość pracy z innymi ludźmi
- Dobre relacje ze współpracownikami
- Różnorodność zadań w pracy
- Możliwość pracy z ludźmi o podobnych poglądach
- Pewność zatrudnienia
- Pewność zarobków
Dookreślenie własnych kryteriów zawodowych ułatwia określenie kierunku kariery a także podejmowanie partnerskich rozmów o współpracę. Nazwanie tego co jest dla ciebie ważne życiowo i zawodowo wzmacnia i pomaga przejść przez zawodową zmianę a także pozwala ruszyć z miejsca, w którym dzisiaj się znajdujesz.