Seks Związek

Seksoholizm twojego partnera odbija się na waszym związku i systematycznie niszczy twoje życie

Redakcja
Redakcja
19 marca 2021
Fot. iStock
 

Partnerzy seksoholików często kwestionują własne podejrzenia i usprawiedliwiają partnerów. Pocieszający uścisk, pocałunek i zapewnienie: nie mam żadnych niepożądanych popędów seksualnych, mogą jednak uspokoić jedynie na chwilę. Niepokojące wzorce zachowań wracają, a ty kolejny raz łapiesz się na tym, że zostałaś zdradzona, oszukana, zraniona. Seksoholizm twojego partnera odbija się na waszym związku i systematycznie niszczy twoje życie. Zobacz, jak to się dzieje.

Jak uzależnienie partnera od seksu wpływa na ciebie:

  • Odczuwasz silny stres, co odbija się na twoim życiu osobistym i zawodowym – problemy w związku mają realny wpływ na to, jak radzisz sobie ze swoimi obowiązkami.
  • Początkowo zaprzeczasz faktom, nie chcesz wierzyć, że uzależnienie dotyczy właśnie jego. Stopniowo godząc się z rzeczywistością, zamykasz się w sobie.
  • Tracisz poczucie wartości – kwestionujesz swoją wartość. Zastanawiasz się jak to możliwe, że nie wystarczasz swojemu partnerowi, doszukujesz się błędów po swojej stronie. Starasz się nie zauważać, że problem leży zupełnie gdzie indziej, a ty nie masz na to żadnego wpływu.
  • Początkowe poczucie winy potęguje frustrację, powodując wahania nastroju i stany depresyjne.
  • Twoje życie seksualne w związku praktycznie nie istnieje, co jeszcze bardziej pogłębia frustrację oraz poczucie odrzucenia. Czujesz się niechciana, nieatrakcyjna i niekochana.
  • Jeśli doszło do zdrady fizycznej, przechodzisz głęboki kryzys zaufania.
  • Bywa, że wstydzisz się szukać pomocy i czujesz się coraz bardziej samotna.
  • Twoje uczucia do partnera zmieniają się jak w kalejdoskopie: kochasz go i nienawidzisz jednocześnie.

Jak uzależnienie partnera od seksu wpływa na związek:

  • Pogłębia się dystans między wami, to oddalenie wynika z twojego wycofania i frustracji oraz z jego wyobcowania i poczucia winy. Potrzeba  bardzo silnej więzi, aby związek mógł trwać, gdy między dwoma partnerami jest duża odległość.
  • W relacji pojawia się festiwal wzajemnych oskarżeń i wyciąganie przewinień z przeszłości.
  • Istnieje realne zagrożenie, że relacja się rozpadnie – uzależnienie od seksu często skutkuje licznymi zdradami, po takim kryzysie związku często nie daje się uratować.
  • Między partnerami pojawiają się kłamstwa, niedopowiedzenia, oszustwa, co znacznie wpływa na jakość związku i poczucie bezpieczeństwa.
  • Bywa, że uzależnienie partnera prowadzi do przemocy seksualnej wobec drugiej strony.
  • Bez terapii nie sposób uratować związku, w którym jedno z partnerów jest uzależnione od seksu.

Pamiętaj: wszelkie niekontrolowane czynności seksualne można uznać za uzależnienie od seksu. To zaburzenie może zniszczyć życie twojego partnera i twoje życie. Może realnie wpływać na jego zdolność do utrzymywania zdrowego związku lub nawet pracy (mechanizm jest tu taki sam jak w przypadku innych uzależnień). Kiedy aktywność seksualna zaczyna negatywnie wpływać na jakość życia danej osoby, staje się poważnym problemem. Fakt, że mieszkasz z kimś tak długo i nie wiedziałaś, że twój partner jest uzależniony od seksu, może być niezwykle szkodliwy dla twojego poczucia własnej wartości. W rezultacie możesz odczuwać różne lęki, wściekłość, depresję i ataki paniki. Szukaj pomocy, ale w pierwszej kolejności dla siebie samej.


Seks Związek

Odwodnienie – w jakich sytuacjach zagraża i jak wyglądają jego objawy?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
19 marca 2021
Odwodnienie - u dzieci i dorosłych, objawy, zapobieganie
Fot. iStock
 

Odwodnienie organizmu jest sytuacją niepożądaną, która może zagrażać zdrowiu i życiu. Nieco inaczej może ono objawiać się u osób starszych, niż u małych dzieci. Warto wiedzieć, w jakich sytuacjach zagraża odwodnienie, jakie objawy wywołuje, oraz jak zapobiegać takim sytuacjom.

Odwodnienie — czym jest?

Odwodnienie pojawia się w sytuacji, w której ilość wody w organizmie obniża się niebezpiecznie, co wpływa na zaburzenie pracy całego organizmu. O tym, jak istotna jest woda dla człowieka świadczy to, że bez niej jest w stanie przetrwać maksymalnie kilka dni, natomiast bez jedzenia poradzi sobie znacznie dłużej. Wynika to z faktu, że ciało dorosłej osoby składa się z 60 do 75% wody. To podstawa naszego funkcjonowania. Woda tworzy osocze, w którym zawieszone są elementy morfotyczne krwi, i płynów tkankowych. W wodzie rozpuszczają się niezbędne dla funkcjonowania elektrolity. Równowaga wodno-elektrolitowa jest konieczna do przebiegu wszelkich procesów metabolicznych.

Odwodnienie - u dzieci i dorosłych, objawy, zapobieganie

Fot. iStock/Odwodnienie

Normalne jest, że każdego dnia tracimy wodę w sposób fizjologiczny — podczas oddychania, pocenia się, wydalania moczu. Są także sytuacje, które powodują większą niż zazwyczaj utratę wody z organizmu. Należą do nich np.: wysokie temperatury (upały), wysoka gorączka, wymioty, biegunka, intensywny wysiłek fizyczny, przyjmowanie leków moczopędnych. Stałe uzupełnianie płynów jest niezwykle istotne dla zdrowia, a w przypadku, gdy zaczyna ich brakować, organizm zaczyna wysyłać odpowiednie sygnały o konieczności ich uzupełnienia.

Odwodnienie — objawy u dzieci i dorosłych

Objawy, jakie powoduje odwodnienie, mogą być inne w przypadku dzieci i dorosłych.

Fot. iStock/Odwodnienie

Objawy odwodnienia u dorosłych:

  • uczucie pragnienia może mu towarzyszyć uczucie niedostatku lub braku śliny, suchość w nosie, spierzchnięcie ust;
  • zmniejszenie  elastyczności i jędrności skóry — aby przekonać się, czy problem istnieje, wystarczy zrobić prosty test. Należy uszczypnąć skórę na wierzchu dłoni i przytrzymać kilka sekund. W przypadku odpowiedniego nawilżenia skóra szybko wróci do odpowiedniego wyglądu. Jeśli potrzeba dłuższego czasu na powrót do właściwego wyglądu, wskazuje to na problem z niedostatecznego nawodnienia organizmu;
  • zmiany w ilości lub kolorze oddawanego moczu mocz o barwie ciemnożółtej lub pomarańczowej i intensywnie pachnący, wskazuje na to, że w organizmie brakuje wody. Nie zawsze jednak tak musi być, dlatego jeśli problem, mimo zwiększenia ilości płynów w diecie, nadal się pojawia, należy skonsultować to z lekarzem;
  • senność, zmęczenie, problemy z koncentracją — zbyt niskie nawodnienie organizmu powoduje szereg nieprzyjemnych objawów, takich jak zmęczenie, problemy z nauką i koncentracją, co negatywnie wpływa na codzienne funkcjonowanie;
  • bóle głowy, złe samopoczucie, rozdrażnienie —  za niski poziom wody w organizmie negatywnie odbija się na funkcjonowaniu mózgu. Nawet niewielkie odwodnienie może powodować podrażnienie i zaburzenia czynności mózgu. Odpowiednie nawodnienie przy tych objawach szybko, w ciągu 30 minut, przynosi ulgę.
Odwodnienie - u dzieci i dorosłych, objawy, zapobieganie

Fot. iStock/Odwodnienie

Odwodnienie — objawy u dzieci:

U młodszych dzieci odwodnienie daje objawy takie jak:

  • sucha skóra i błony śluzowe w jamie ustnej;
  • mniejsza ilość wydalanego moczu;
  • płacz bez łez;
  • zapadnięte oczy;
  • apatia, osłabienie, opóźniona reakcja na bodźce zewnętrzne;
  • brak apetytu;
  • nudności;
  • wzdęty brzuch;
  • obniżenie napięcia mięśni szkieletowych – wiotkie ciało;
  • u niemowląt dochodzi do zapadania się ciemiączka w główce;
  • przyspieszona praca serca;
  • spadek ciśnienia krwi.

W przypadku poważnego odwodnienia może dojść do niewydolności nerek, napadów drgawkowych, a nawet do zapadnięcia w śpiączkę.

Odwodnienie - u dzieci i dorosłych, objawy, zapobieganie

Fot. iStock/Odwodnienie

Odwodnienie — jak zapobiegać niebezpiecznej sytuacji?

Ponieważ odwodnienie organizmu niesie niebezpieczeństwo dla zdrowia i życia, należy unikać sytuacji, w której może do niego dojść, a także szybko reagować na objawy organizmu wynikające z odwodnienia. Aby nie dopuścić do tego, należy wypijać odpowiednią ilość płynów dziennie — ok. 2 litrów dziennie w przypadku kobiet i 2,5 litrów w przypadku mężczyzn. Można sięgać po wodę, herbatki ziołowe i owocowe, wyciskane z warzyw i owoców soki. Niewskazane są natomiast działające moczopędnie napoje alkoholowe, mocna kawa i  herbata,  koktajle o wysokiej zawartości białka. Nie należy zbyt często sięgać po napoje gazowane (w tym także wodę z gazem), ponieważ obecny w nich dwutlenek węgla hamuje odczuwanie pragnienia. Ważne jest, by pić regularnie, małymi porcjami, w ciągu całego dnia. Wypijanie na raz dużych ilości wody nie zapewni prawidłowego nawodnienia organizmu.

Podczas upałów, czy np. biegunki, należy pić więcej, ponieważ więcej wody „ucieka” z organizmu. W podejrzeniu odwodnienia można sięgnąć po dostępne w aptekach specjalne płyny izotoniczne i nawadniające, które dostarczają do organizmu niezbędne dla organizmu elektrolity. Można po nie sięgać profilaktycznie, przed np. zaplanowanym intensywnym treningiem przeprowadzanym w wysokich temperaturach. Woda jest dostarczana do organizmu także w postaci pokarmu, np. zupy, soczystych owoców (np. arbuz, melon, jabłka), warzyw (np. ogórek, pomidor), produktów mlecznych (np. jogurty, kefiry).

Jak zapobiegać odwodnieniu u dzieci i seniorów?

Warto pamiętać, że w przypadku małych dzieci i osób starszych do odwodnienia dochodzi szybciej. Duży problem mają z tym szczególnie starsze osoby, ponieważ z wiekiem odczuwanie pragnienia zanika i piją zbyt rzadko i zbyt mało w stosunku do potrzeb. Aby ułatwić wypijanie wody, warto postawić w widocznym miejscu kubek czy butelkę z płynem, tak, by senior mógł bez kłopotu po niego sięgnąć. Dzieci karmione naturalnie należy przystawiać do piersi częściej, a w przypadku starszych niemowląt, można dopajać wodą lub ewentualnie herbatkami przeznaczonymi dla małych dzieci.


źródło:  apteline.pl ,enel.pl 


Zobacz także

Po pierwsze, nie obwiniaj. 10 rzeczy, które powinieneś wypróbować, zanim zrezygnujesz ze swojego małżeństwa

Po pierwsze, nie obwiniaj. 10 rzeczy, które powinieneś wypróbować, zanim zrezygnujesz ze swojego małżeństwa

Unikaj jak ognia facetów, którzy boją się TYCH czterech słów. Odpuść sobie od razu i nie angażuj się

Wszyscy mi mówią – bądź silna, niezależna, kochaj siebie. Mam 45 i dlaczego nie mogę się przyznać, że nadal czekam na miłość?