Związek

Nie tylko seks. 8 głęboko intymnych rzeczy, które budują związek

Redakcja
Redakcja
10 czerwca 2021
Photo by Vitor Pinto on Unsplash
 

„Miłość to nie pluszowy miś” – znacie tę piosenkę? To intymność i zaufanie, to relacja, która tworzy w codzienności, nie tylko w sypialni. Trzeba o tym pamiętać i budować związek na zaufaniu i bezpieczeństwie.  

Intymność, która tworzy się między parą, to nie tylko seks. Jest potrzebna, żeby stworzyć związek w ogóle. I nie chodzi tylko to bycie razem w łóżku. Przejawów głębokiej, intymnej więzi jest znacznie więcej. Czułe gesty, słowa, wypracowane rytuały pełnią ważną rolę i pozwalają stale zabiegać o uczucia. Ignorowanie ich mocy prowadzi do rozluźnienia więzi i uniemożliwia budowanie pełnego dobrych uczuć związku.

8 głęboko intymnych rzeczy, które warto praktykować w związku

1. Dotyk

Przytulanie wyzwala dobre emocje, buduje piękną bliskość bez większego wysiłku. Tym bardziej, jeśli partnerzy nie mają dla siebie zbyt wiele czasu w ciągu dnia, przytulanie jest rzeczą, która powinna przychodzić spontanicznie. I kobiety i mężczyźni kochają czuć bicie serca, oddech i zapach bliskiej osoby. Przytulanie otwiera na wzajemną łagodność i spokój.

Mimochodem i jak najczęściej dotykajcie się w ciągu dnia, podtrzymując bliskość. Wieczorami z kolei postawcie na masaż, nieśpieszny, relaksujący, który może stać się miłym wstępem do namiętnej nocy.

2. Łóżko

Nie tylko na czas seksu, ale po prostu śpijcie ze sobą. Taka obecność, bliskość ciał i oddechów buduje bliskość, pozwala poznawać się lepiej, skłania ku przytulaniu, śmiechu, zachęca do rozmów i uspokaja po całym dniu. Warto spędzać ze sobą taki czas, nawet gdy tylko będziecie leżeć i patrzeć sobie w oczy.

3. Rozmowa

Rozbieganie się do swoich czynności powoduje niedostatek czasu na ważne rozmowy. Partnerzy zaczynają mówić o rzeczach mało istotnych, koncentrować się jedynie na bieżących sprawach. Znajdźcie dla siebie chwilę, choćby przed zaśnięciem, by pomówić o czymś więcej, niż co zrobić jutro na obiad i czy rachunek za prąd jest już opłacony.

Powiedzcie sobie, co chodzi wam po głowach, czego chcielibyście spróbować, a do tej pory jakoś się nie składało. Pamiętajcie, że sam fakt rozmowy nie obliguje od razu do spełnienia próśb i fantazji, ale odkrywa partnera i pozwala poznać się lepiej.

4. Szczerość

Każdy ma prawo do zachowania dla siebie sekretów, ale nie powinno się trzymać wszystkiego dla siebie. Powierzanie sobie tych drobnych sekretów łączy, wzmacnia poczucie bliskości i wzmacnia wzajemne zaufanie. Cudownie jest mieć takiego powiernika.

5. Pomoc

Wbrew pozorom, współuczestnictwo w codziennych sprawach bywa bardzo seksowne. Czas spędzony na wspólnym gotowaniu, nawet jeśli jedna osoba gotuje, a druga towarzyszy jako ekspert od smaku, niesie dobry nastrój i relaksuje. Przy okazji staje się doskonałym wstępem do innych, jeszcze bardziej przyjemnych rzeczy. Ofiarowanie pomocy i zaangażowania pokazuje wzajemną troskę.

6. Otwartość

Zróbcie coś innego niż zazwyczaj. Postawcie na spontaniczność, nie zawsze musicie zachowywać się na tyle lat, ile macie. Szaleństwo jak za dawnych, dobrych lat cudownie rozluźni i nastraja.

Zdecydujcie się na coś, czego do tej pory nie próbowaliście. Chodzi o to, by po raz kolejny poczuć dreszczyk niepewności, czegoś nowego. To przeżywanie pierwszego razu poza łóżkiem i sferą erotyki. Każde nowe doświadczenie dokłada cegiełkę do waszej intymności.

7. Taniec

Nie jesteście najlepszymi tancerzami? Nic nie szkodzi, przecież nikt nie musi was oglądać, ani oceniać. Stwórzcie listę ulubionych piosenek, takich, które przynoszą piękne wspomnienia. Włączcie muzykę, rozpalcie świece, otwórzcie wino. Tańczcie, śmiejcie się i czerpcie jak najwięcej ze wspólnego czasu.

8. Czas

Gry planszowe, wypady do kręgielni czy na bilard — macie ogrom możliwości, by nawet mieszkając z dala od wielkich centrów rozrywki bawić się doskonale. Z jednym wyjątkiem. Jeśli któreś z was kocha konkurencję i ma problem z przegrywaniem, odpuście sobie rywalizację, bo gra zamiast radości, może przynieść odwrotny rezultat. Nie chodzi o to, by spędzać ze sobą każdą chwilę, bo nadmiar wszystkiego szkodzi. Ale spróbujcie zagłębić się ze wspólną pasję, coś, co was będzie kręciło i sprawi przyjemność. Dodatkowy temat do rozmowy i wspólnie spędzany czas oraz plany daje kolejną płaszczyznę do rozmowy. Nawet jeśli wam się nie spodoba to samo, docenicie szczerą chęć zaangażowania.

 

 

 


Związek

Związek z żonatym mężczyzną – jak sobie wybaczyć i przezwyciężyć depresję i niepewność?

Listy do redakcji
Listy do redakcji
10 czerwca 2021
Photo by Kinga Cichewicz on Unsplash
 

Jestem samotną kobietą. Od 4 lat jestem związana z żonatym mężczyzną. Proszę, niech nikt mnie za to nie osądza.

Nie zrobiłam tego, żeby kogokolwiek skrzywdzić, ukraść go żonie ani nic z tych rzeczy. Właściwie nie wiem, jak to się stało, ani dlaczego ja, obieta, która została dobrze wychowana, nauczona odróżniać dobro od zła, w ogóle się na to zgodziłam, ale tak się stało.

Bardzo dobrze się dogadywaliśmy, dobrze się znaliśmy. Związek nie był „normalny”… Zawsze wspominał o kobietach ze swojej przeszłości i o tym, co z nimi robił… A mój kobiecy instynkt podpowiadał mi od początku, że w czasie, kiedy był ze mną związany, sypiał też z innymi kobietami.

Zaprzeczył, kiedy go zapytałam. Ale od czasu do czasu przyznawał, że tak, są inne, a następnie mówił, że żartował.

Nigdy nie powiedział, że mnie kocha, ale kilka razy powiedział, że mu na mnie zależy. Tak bardzo uzależniłam się od tego człowieka, że ​​każda moja myśl była o nim.

W ciągu ostatnich 4 lat było kilka rozstań, do których doprowadzał, gdy dochodziło do wielkiej kłótni lub gdy czuł, że moje uczucia stają się zbyt silne. Zawsze mówił, że chodzi tylko o seks i nic więcej. Można by pomyśleć, że większość kobiet wskazałaby takiemu facetowi, gdzie są drzwi po usłyszeniu czegoś takiego, ale nie ja – ja zostawałam.

Czasami czytałam rozmowy na jego telefonie i sms-y do innych kobiet. Tak, wiem, że nie miałam prawa, ponieważ nie byłam jego żoną, ale miałam wątpliwości. A to je tylko umocniło. I tak nie odeszłam. Co jest ze mną nie tak? Dlaczego jestem taka słaba – myślałam?

Dziś ten związek to historia. Ale on wciąż do mnie dzwoni i chce ze mną seksu, jednocześnie zaznaczając, że ma wiele innych opcji.

Zupełnie straciłam pewność siebie. Cały czas obserwuję najbliższe towarzystwo i zastanawiam się, z którą z tych kobiet sypia. I porównuję się do nich. Od wielu lat zmagam się z depresją, sięgnęłam dna. Czasami mam myśli samobójcze, myśląc, że lepiej nie żyć niż cierpieć w ten sposób. Mój umysł jest w kompletnej rozsypce. Cały czas płaczę, rzuciłem pracę, ponieważ kompletnie nawalałam w pracy. Zrujnowałam sobie przez niego życie.

Nie rozumiem, jak kiedykolwiek mogłam się z nim związać, co mnie opętało.

Tak bardzo chcę sobie wybaczyć i iść dalej. po prostu nie wiem jak…


Związek

73% uczniów odczuwa stres, niepewność i strach po powrocie do stacjonarnej szkoły – raport Centrum Edukacji Obywatelskiej

Redakcja
Redakcja
10 czerwca 2021
Photo by Kelly Sikkema on Unsplash
Badanie przeprowadzone przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w pierwszych dniach po powrocie do stacjonarnej szkoły pokazuje, że młodzi ludzie są z tego powodu pełni obaw, w zdecydowanej większości zestresowani, często też zniechęceni. Przyznają, że naukę w formie zdalnej utrudniał im brak bezpośredniego kontaktu z nauczycielem i rówieśnikami. Jednak, co zaskakujące, aż 47% z nich jest zdania, że to edukacja stacjonarna jest trudniejsza niż zdalna. Nauczyciele przejawiają większy entuzjazm związany z powrotem do szkoły. Jednocześnie w części tej grupy widoczny jest problem wypalenia zawodowego. Eksperci Centrum Edukacji Obywatelskiej w opublikowanym raporcie alarmują, że to, jak przebiega powrót do stacjonarnej szkoły, w dużym stopniu ukształtuje sytuację w edukacji na kolejne lata.

Dla aż 73% badanych uczniów powrót do szkoły oznacza stres, a 52% komunikuje w związku z powrotem tylko negatywne emocje. Wśród nauczycieli tak krytyczny stosunek do powrotu przejawia 20% badanych. Sytuacja jest trudniejsza w szkołach średnich. Co ważne, aż 25% uczniów i 53% nauczycieli biorących udział w badaniu chciałoby otrzymać wsparcie psychologiczne.

Nauczyciele często wskazywali, że powrót do pracy stacjonarnej rozbudza w nich chęć do działania (48%). Jednak pytani o objawy wypalenia zawodowego przyznawali, że w ostatnim czasie jest więcej dni, kiedy już przed pracą czują się zmęczeni (47%). Problem wypalenia zawodowego może dotyczyć nawet 15% nauczycieli.

„Powrót do tradycyjnej szkoły jest trudny zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Dlatego dobrze, że MEiN apelowało do szkół o skupienie się na odbudowywaniu szkolnych relacji i dbaniu o kondycję psychiczną uczniów. Zdecydowana większość szkół przyjęła ten priorytet, choć w naszej ankiecie pojawiały się głosy uczniów, których nauczyciele nadal weryfikują ich wiedzę po powrocie do szkół. Są to zwykle przypadki pojedynczych nauczycieli, ale rzutują na odbiór powrotu do szkoły” – komentuje dr Jędrzej Witkowski, prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Prawie połowa uczniów (43%) uważa, że obecność w szkole nie jest konieczna do zdobywania wiedzy, a 47% uznaje edukację stacjonarną za trudniejszą. „Przyczyną takiego stanu rzeczy może być mniejsza elastyczność edukacji stacjonarnej, większy zakres kontroli nauczyciela w czasie zajęć w szkole, trudności w relacjach z rówieśnikami, czasochłonność dojazdów” – piszą autorzy raportu.

W raporcie „Szkoła ponownie czy szkoła od nowa? Jak wygląda powrót do stacjonarnej edukacji?” Centrum Edukacji Obywatelskiej zwraca uwagę, że okres po powrocie do szkół silnie wpłynie na nasz system edukacji w kolejnych latach. „Możemy teraz skupić się na odtwarzaniu szkolnych rutyn sprzed pandemii lub przyjrzeć się wnikliwe obecnej sytuacji i na jej podstawie wyobrazić sobie, jaka powinna być szkoła, która lepiej odpowiadałaby na potrzeby uczniów i nauczycieli” – komentuje Witkowski.

Z raportu wynika, że najważniejsze wyzwania stojące przed szkołami to:

  • odbudowa motywacji i zaangażowania uczniów zestresowanych powrotem do szkoły,
  • praca nad wyrównywaniem większych niż dotychczas różnic w poziomie wiedzy pomiędzy uczniami,
  • zapewnienie dostępności psychologów i pedagogów szkolnych oraz elementów wsparcia psychologicznego dla nauczycieli,
  • odpowiedzenie na potrzeby grupy nastolatków, którzy docenili elastyczność edukacji zdalnej, a teraz sceptycznie patrzą na powrót do szkoły.

Raport i pełne rekomendacje dla szkół, jednostek samorządu terytorialnego, instytucji, organizacji edukacyjnych dostępne są do bezpłatnie na: https://ceo.org.pl/publikacje/rozwoj-szkoly-i-doskonalenie/szkola-ponownie-czy-szkola-od-nowa-jak-wyglada-powrot-do. Mogą być one przydatne zarówno w ostatnich tygodniach pracy przed wakacjami, podczas przygotowywania się do nowego roku szkolnego oraz w długoterminowej perspektywie.

Źródło informacji: Centrum Edukacji Obywatelskiej


Zobacz także

Jeśli nie wierzysz w siebie, jak możesz wierzyć, że twój partner kocha cię naprawdę. Jak niska samoocena niszczy związek

Nie traćcie zdrowego rozsądku odchodząc

Kobiety, które robią te 9 rzeczy, nie dadzą się zranić mężczyźnie