Dieta Zdrowie

Wystarczą trzy dziennie, żebyś zauważyła w swoim ciele aż sześć zmian na lepsze

Redakcja
Redakcja
6 maja 2021
fot. Mona Mok/Unsplash
 

O tym, że suszone owoce są świetną zdrową przekąską, wiemy nie od dziś. Wiemy też, że nie wolno z nimi przesadzać, bo wbrew pozorom, są bardzo kaloryczne. Wystarczy dosłownie kilka, aby nie tylko zaspokoić ochotę na słodycze, ale też zadbać o swoje zdrowie. Jak działają na nas daktyle? Sprawdzamy!

1. Działają pobudzająco

Każdego dnia przychodzi taki moment, kiedy tracimy energię – w pracy, na zakupach, w domu. Co robimy? Większość z nas parzy kawę (często kolejną), część sięga po niezdrowe napoje energetyzujące. Tymczasem okazuje się, że właśnie słodkie daktyle mogą nam pomóc odzyskać siły i wrócić do swoich zadań z uśmiechem na ustach.

2. Wzmacniają kości

Daktyle to owoce, które pomagają wzmacniać kości i zwalczać osteoporozę. Powinni po nie sięgać seniorzy, ale jedzmy je też profilaktycznie, żeby uprzedzić słabnięcie kości.

3. Równoważą poziom żelaza we krwi

Niedokrwistość to dość powszechny w naszym społeczeństwie problem. Często przyczyną są złe nawyki żywieniowe. Daktyle zawierają mnóstwo żelaza, więc kiedy je jemy, anemia nam niestraszna.

4. Dbają o nasze serca

W daktylach jest też mnóstwo potasu, a ten znakomicie wpływa na zdrowie serca. Jedząc daktyle, obniżamy poziom złego cholesterolu, a co za tym idzie zmniejszamy ryzyko udaru i innych chorób kardiologicznych.

5. Łagodzą reakcje alergiczne

W daktylach znajdziemy również organiczną siarkę. Jak działa? Ma udowodnione działanie w łagodzeniu reakcji alergicznych, głównie tych związanych z sezonowymi zapaleniami błony śluzowej nosa.

Źródło: dailyhealth.com


Dieta Zdrowie

Orzechy brazylijskie – „złoto” dla każdego. Jak mogą wpływać na zdrowie?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
6 maja 2021
Orzechy brazylijskie - właściwości dla zdrowia
Fot. iStock
 

Orzechy brazylijskie nie bez przyczyny nazywane są  „brazylijskim złotem”. Zawierają wiele wartości odżywczych i dobrze wpływają na zdrowie. Powinni je polubić szczególnie panowie, ponieważ zawierają dużo selenu, który odgrywa istotną rolę dla płodności. Dlaczego jeszcze warto włączyć do diety orzechy brazylijskie?

Orzechy brazylijskie

Orzechy brazylijskie są owocami orzesznicy wyniosłej (Bertholletia excelsa), wiecznie zielonego drzewa, które pochodzi z brazylijskiego regionu Para. Przede wszystkim pozyskuje je z dziko rosnących drzew w lasach tropikalnych z Boliwii, północnej Brazylii, Peru, Kolumbii, i głównie Boliwii. Z wyglądu i wielkości mogą kojarzyć się z kokosami ważącymi nawet do dwóch kilogramów. Gdy są już gotowe po około roku dojrzewania, spadają na ziemię, otwierając dostęp do „brazylijskiego złota”.

Orzechy brazylijskie - właściwości dla zdrowia

Fot. iStock

Orzechy brazylijskie — wartości odżywcze, kcal

W orzechach brazylijskich znajdziemy dużo energii – 659 kcal/100 g. W przeliczeniu na jeden orzech ważący ok. 4 g znajduje się 26 kcal, co jest efektem wysokiej zawartości tłuszczu (67,1 g/100 g). Być może wysoka kaloryczność nie działa zachęcająco do spożywania tych orzechów, ale należy dodać, że przede wszystkim są tu ważne dla zdrowia kwasy tłuszczowe jednonienasycone i wielonienasycone (m.in.  kwas linolowy, omega-3). Orzechy brazylijskie dostarczają również białko (14,3 g/100 g), węglowodany (2,4 g/100g) oraz błonnik (5,5 g/100 g).

Nie brakuje w nich witamin i minerałów. Szczególnie dużo jest w nich witaminy E, dostarczają również kwas foliowy, witaminę B1 (tiaminę), selen, magnez, fosfor, cynk, i żelazo.

Orzechy brazylijskie — właściwości dla zdrowia

Orzechy brazylijskie świetnie sprawdzą się jako chrupiący dodatek do dań głównych, sałatek, ciast i deserów. Można je też jeść bezpośrednio, jako wartościową przekąskę. Warto po nie sięgać, ponieważ na ich obecności w diecie zyskuje zdrowie.

Wspierają gospodarkę hormonalną

Duża ilość selenu (103 µg/100 g) w orzechach brazylijskich wpływa na prawidłową gospodarkę hormonalną. Selen jest niezbędny do syntezy testosteronu, umożliwia również przekształcenie nieczynnej postaci tyroksyny (T3) w jej postać czynną (T4). Warto wiedzieć, że spożywanie  nawet 1-2 średniej wielkości orzechów brazylijskich pokrywa całodzienne zapotrzebowanie na ten składnik. Instytut Żywności i Żywienia podaje, że dzienne zapotrzebowanie na selen u kobiet, jak i mężczyzn wynosi 55 µg/dzień.

Orzechy brazylijskie - właściwości dla zdrowia

Fot. iStock

Wspomagają płodność

Orzechy brazylijskie dzięki dużej ilości selenu pozytywnie wpływają na płodność u mężczyzn. U panów, którzy sięgają po produkty bogate w selen, obserwuje się szybsze i sprawniejsze ruchy plemników.

Dobrze wpływają na układ nerwowy

Dzięki obecności witaminy B1 (tiaminy) i magnezu, orzechy brazylijskie wspierają prawidłowe działanie układu nerwowego. Ok. 100 g orzechów pokrywa dzienne zapotrzebowanie na magnez. Kwasy omega-3, których tu nie brakuje, są niezbędne dla utrzymania prawidłowej pracy mózgu.

Poprawiają profil lipidowy

Badania wykazały, że już jedna większa porcja (20-50 g) orzechów brazylijskich wpływa na obniżenie poziomu „złego” cholesterolu LDL, oraz podwyższenie „dobrego” cholesterolu HDL po kilku godzinach ich zjedzenia.

Chronią komórki przed uszkodzeniami

Orzechy wykazują właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne. Orzechy brazylijskie zawierają dużą ilość witaminy E (5,65 mg/100 g), zwaną witaminą młodości. Witamina E chroni komórki organizmu przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Dzięki temu zapobiega przedwczesnemu starzeniu się komórek, a także zapobiega ich uszkodzeniom, co jest istotne w diecie antynowotworowej.

Orzechy brazylijskie - właściwości dla zdrowia

Fot. iStock

Mogą pomóc w odchudzaniu

Błonnik obecny w orzechach brazylijskich wspiera proces trawienia i daje uczucie sytości na dłuższy czas, przez co zapobiega podjadaniu.  Orzechy te mają niski indeks glikemiczny = 15, co oznacza, że zjedzenie niewielkiej ilości orzechów nie tuczy, i zarazem pozwala uniknąć wahań poziomu cukru we krwi, które wpływają na odczuwanie silnej chęci na podjadanie. Niski indeks glikemiczny orzechów jest informacją ważną dla osób chorujących lub zagrożonych cukrzycą czy insulinoopornością.

Orzechy brazylijskie a alergia pokarmowa

Orzechy brazylijskie, podobnie jak inne orzechy,  mogą spowodować reakcję alergiczną po ich spożyciu. Objawy alergii mogą być różne, od  problemów żołądkowo-jelitowych, wysypki na skórze, kataru, po obrzęk w obrębie warg, jamy ustnej i gardła, czy duszności. Alergia na orzechy może spowodować niebezpieczny dla życia wstrząs anafilaktyczny.


źródło:  www.poradnikzdrowie.pl, vitapedia.pl 

 


Dieta Zdrowie

Napraw te 5 błędów w komunikacji, a Twoje małżeństwo znacznie się poprawi

Redakcja
Redakcja
6 maja 2021

Jakie są trzy najważniejsze zasoby małżeństwa? Komunikacja, komunikacja i komunikacja. To fakt! Każdy problem, duży lub mały, który nęka małżeństwo, prawdopodobnie wynika z załamania komunikacji – kto powiedział co i jak, kto powiedział, że coś zrobi, ale tego nie zrobił, kto powiedział coś w sposób, którego nie miał na myśli , którzy mieli na myśli to, co powiedzieli, ale nie wyrazili tego poprawnie, którzy w ogóle nic nie powiedzieli, którzy przewrócili oczami i powiedzieli więcej niż słowa…

Komunikacja jest złożona. Wszyscy chcemy być w tym jak najlepsi. Ale jest całe mnóstwo czynników, które nam to utrudniają. Powiedzmy, że partner chce poruszyć temat problemów w pracy, których doświadcza, ale my koncentrujemy się na swojej własnej pracy, czy dzieciach. Słuchamy, ale tak naprawdę myślami jesteśmy gdzieś indziej. Partner ma więc wrażenie, że nie poświęcamy mu należytej uwagi i, co najmniej, czuje się urażony. Kto zawinił? Obie strony – osoba z problemem nie wyraziła należycie swoich potrzeb, a druga niewystarczająco poświęciła pierwszej swojej uwagi.

Sytuacje takie jak ta zdarzają się cały czas, ponieważ jest mnóstwo powodów, które przeszkadzają naszym dobrym intencjom. Właściwa komunikacja w małżeństwie nie jest łatwa. Jedynym sposobem, w jaki możemy stać się lepsi, jest… cóż, spróbować być w tym lepszym.

Częściowo wymaga to zwracania uwagi na mniejsze, mniej oczywiste problemy komunikacyjne, które mogą się pojawiać bez naszej świadomości – w szczególności unieważnienie, brak komunikowania swoich potrzeb, konkurowanie, ignorowanie ofert porozumienia, agresywne wyrażanie bierności. Te subtelne, prawie niezauważalne zachowania mogą prowadzić do problemów, które z czasem mogą przekształcić się w poważne tragedie. Jeśli potrafisz wskazać i wykorzenić – lub przynajmniej zauważyć je w sobie i nazwać – te pięć zachowań, ty i twoje małżeństwo będziecie przez to lepsi.

1. Unieważnienie emocjonalne

Co to jest: Kiedy mówisz współmałżonkowi, jak powinien się czuć, używając takich zwrotów, jak: „To nic wielkiego”, „Przestań przesadzać” lub „Dramatyzujesz”.

Dlaczego jest to problem: Nawet jeśli nie masz nic złego na myśli, takie zachowanie wysyła komunikat, że uczucia współmałżonka nie są dla Ciebie ważne. Unieważniamy emocjonalnie, ponieważ łagodzi to nasz niepokój i dlatego, że tego właśnie nauczyliśmy się od naszych rodziców. Jednak unieważnienie emocjonalne zabija miłość, intymność i więzi emocjonalne. Niszczy bezpieczeństwo emocjonalne.

Jak temu zapobiec: zastosuj aktywne słuchanie. Posłuchaj, co mówi twój partner i zamiast odrzucać to wprost, odzwierciedlaj jego uczucia i okaż zrozumienie. „Rozumiem, że czujesz się sfrustrowany”.

2. Niekomunikowanie swoich potrzeb

Co to jest: Po cichu oczekujesz, że twój partner z automatu będzie wiedział, czego potrzebujesz i jak zaspokoić te potrzeby. Przecież nie musisz o nic prosić, niech się domyśli. Któż tego nie zna.

Dlaczego jest to problem: Twojego partnera nie ma we Wszechświecie Marvela, a zatem nie jest on supermocnym ekspertem od czytania w myślach. Jeśli myślisz, że twój partner powinien zaspokajać twoje potrzeby, ale nie komunikujesz się, to powoli Twoja złość i uraza będą narastały. Pamiętaj, że Twój partner może nie mieć pojęcia, że ​​wystąpił problem i dlatego nie może odpowiednio zareagować.

Jak temu zapobiec: Rozwiązanie jest proste: powiedz swojemu partnerowi, czego potrzebujesz. Ale równie ważne jest zrozumienie i pogodzenie się z myślą, że czasami nie mogą ci tego dać. „Zaspokajaj swoje potrzeby w sobie, zanim poprosisz kogoś innego o zaspokojenie Twoich potrzeb” – mówi Noll. „Na przykład, jeśli chcesz być szanowany, szanuj siebie. Możesz otrzymać szacunek tylko w takim stopniu, w jakim szanujesz siebie ”.

3. Ignorowanie „ofert porozumienia”

Co to jest: Życie jest pełne bodźców, dlatego parom może być trudno poczuć więź. Często jeden lub drugi małżonek składa tak zwaną „ofertę porozumienia”, która może być czymś tak prostym, jak próba złapania się za ręce lub próba zainicjowania rozmowy, i zostaje to zignorowane.

Dlaczego jest to problem: Kiedy takie „oferty” nie są brane pod uwagę, może to oznaczać izolację dla współmałżonka, sprawiając, że czuje się tak, jakbyśmy się nim nie interesowali. Może też wywołać uczucie samotności w małżeństwie.

Jak temu zapobiec: Naucz się odbierać sygnały wysyłane przez partnera, a jeśli nie możesz, zapytaj go, jakie to sygnały. Porozmawiaj o przetargach na połączenie w spokojnej, neutralnej przestrzeni. Zapytaj partnera: „Jeśli nie mogę w tej chwili zająć się twoją „ofertą”, czy jest sposób, w jaki mogę pomóc Ci poczuć się wspieranym? Ponieważ nie chcę, abyś czuł się odrzucony”.

4. Pasywne zachowanie agresywne

Co to jest: Zamiast mówić partnerowi, jak się czujesz w danej sytuacji, reagujesz odtrącająco („nic mi nie jest”), unikasz kontaktu wzrokowego, całe twoje ciało mówi: idź stąd.

Dlaczego jest to problem: W pewnym sensie takie zachowanie jest przejęciem władzy, która trzyma partnera jako zakładnika. Ten rodzaj pośredniej komunikacji jest problemem, ponieważ nie pozwala na szczery, otwarty dialog o tym, czego każda osoba potrzebuje, aby czuć się dobrze w związku. Pośrednie, subtelne, ale silne emocje, które są odczuwalne, ale o których się nie mówi, stworzą napięcie i niechęć między obiema stronami związku.

Jak temu zapobiec: Wyrażaj swoje uczucia bezpośrednio i niezwłocznie. Nie czekaj, aż sytuacja się pogorszy, zanim ją rozwiążesz. Zaczynaj zdanie od „ ja” i opisuj, co myślisz i czujesz w związku z zachowaniem swojego partnera. Następnie rozpocznij rozmowę o tym, jak możesz sobie z tym poradzić inaczej, aby nie powodowało to napięć w twoim małżeństwie.

5. Konkurencja

Co to jest: Ciągła potrzeba wygrywania, a nie rozwiązywania sytuacji.

Dlaczego jest to problem: Kiedy pary nie mogą rozwiązywać konfliktów w zdrowy sposób, celem staje się próba podporządkowania sobie siebie nawzajem, zamiast skupiania się na problemie. Kompromis ulatuje, a problemy pozostają nierozwiązane.

Jak temu zapobiec: W zdrowym małżeństwie obie strony powinny myśleć i zachowywać się jak zespół. Dzięki temu odrobina pokory może pomóc. Kiedy oboje możemy zrezygnować z potrzeby potwierdzenia swoich indywidualnych postaw, wtedy mamy szansę, a właściwie możliwość, znaleźć wspólną drogę. Pamiętajmy, że każdy konflikt rozwiązany dzięki pełnej miłości pracy zespołowej zwiększa ogólną siłę więzi małżeńskiej.

Źródło: Fatherly.com

 


Zobacz także

Szkodliwe japonki - uważaj na stopy

Przeklęte japonki! Dlaczego tak szkodzą stopom (i nie tylko)

5 dodatków do żywności, które mogą powodować tycie, zaburzenia hormonalne i depresję

PMS to pikuś! Poznajcie coś znacznie gorszego – PMDD