Zdrowie

Tampon, podpaska lub kubeczek menstruacyjny – co wybrać? Sprawdzamy, za co je lubimy i jakie mają wady

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
5 maja 2016
Foy. iStock / gregory_lee
 

Każda miesiączkująca kobieta stanęła przed dylematem, w jaki sposób najskuteczniej zabezpieczać się przed zabrudzeniem bielizny podczas miesiączki. W zależności od organizmu kobiety, krwawienie może trwać równie dobrze 3 dni, jak i 7, a przeciętna utrata krwi oscyluje w granicy 100 ml. W związku z intensywnością krwawienia i indywidualnymi predyspozycjami, kobiety wybierają różne formy zabezpieczenia podczas miesiączki. Wybór dokonuje się pomiędzy klasyczną podpaską, tamponem oraz cieszącym się coraz większą popularnością wśród kobiet – kubeczkiem menstruacyjnym. Co więc wybrać z ogromnej ilości środków higienicznych?

1. Podpaska, klasyka w wielu wariantach

Podpaska to chyba pierwszy środek, po który sięgają młode kobiety, które dopiero zaczynają miesiączkowanie. Historia podpaski sięga początku XX wieku. Kobiety szyły bieliznę, do której wkładały zwijane pasy materiału, który po zabrudzeniu był prany i gotowany w rondelku. Podczas I Wojny Światowej pielęgniarki zaczęły korzystać z bandażu nie tylko do opatrywania ran, ale także podczas miesiączki. Pierwsze podpaski przyczepiane były do specjalnych szelek, aby trzymały się we właściwym miejscu. Dopiero w 1970 wykorzystano taśmę z klejem, który utrzymywał podpaskę na miejscu. Obecnie kobiety mogą wybierać w podpaskach powleczonych różnym materiałem, systemem chłonięcia krwi, ze skrzydełkami bądź bez nich, w różnych rozmiarach, długość a nawet kolorach i zapachach!

Za to lubimy podpaski

Podpaski, mają wiele zalet, dzięki czemu nadal są chętnie wybierane przez kobiety

  • delikatnie przylegają do ciała, nie powodując otarć śluzówki wewnątrz pochwy, a co za tym idzie infekcji
  • mogą po nie sięgać kobiety z obfitymi, jak i skąpymi krwawieniami, ich szeroki wybór ułatwia dobranie idealnej podpaski
  • ich wymiana jest szybka i niekłopotliwa
  • podpaski ze skrzydełkami, dodatkowo zabezpieczają brzegi bielizny przed krwawieniem, więc kobiety nie obawiają się ich nosić nawet pod jasnymi ubraniami

Tu kryją się trudności

  • ograniczają w pewnym stopniu aktywność fizyczną w czasie menstruacji. Mogą przesuwać się, co skutkuje zaplamieniem bielizny
  • nie wszystkie podpaski pochłaniają specyficzny zapach krwi menstruacyjnej
  • bardzo chłonne podpaski, nasycone absorbentami mogą wrażliwą skórę podrażniać
  • podpaski nie są tak dyskretne jak tampony
  • podpaska może powodować rozwój infekcji, szczególnie zbyt rzadko zmieniana-  ciepło, wilgoć i zmniejszony dostęp powietrza do narządów płciowych

2.Tampon, niewidoczna ochrona

Już 1500 lat p.n.e. Egipcjanki podczas miesiączki wkładały płótno opatrunkowe, lub zmiękczone i zrolowane liście papirusu do pochwy. W XX wieku, tampon został po raz pierwszy opracowany w 1929 roku przez lekarza Earle’a Clevelanda, po czym stopniowo zyskiwał popularność, szczególnie wśród kobiet, które musiały zabezpieczać się przed krwią menstruacyjną podczas wykonywania pracy.

miesiączka


Fot. Pixabay / EME / CC0 Public Domain

Kobiety chętnie sięgają po tampony, ponieważ

  • są dyskretne i wygodne, nie widać ich i świetnie sprawdzają się na basenie czy podczas intensywnego wysiłku fizycznego
  • łatwiej zadbać o higienę intymną w upalne dni
  • przeciwdziałają brzydkiemu zapachowi
  • podczas snu tampon nie przemieszcza się, więc nie ma zagrożenia zabrudzenia pościeli

Minusy stosowania tamponów

  • niewprawne umieszczanie tamponu w pochwie może wiązać się z dyskomfortem, czasem z bólem
  • nie zaleca się ich stosowania kobietom, których miesiączki są bardzo obfite, ponieważ tampony hamują odpływ krwi z elementami złuszczonej błony śluzowej macicy
  • nie powinny ich stosować panie, które często cierpią na infekcje intymne
  • trudno kontrolować stopień  nasączenia krwią, tampon może przemięknąć
  • jest dość kłopotliwy podczas wymiany poza domem
  • kobiety mogę mieć kłopot z dobraniem odpowiedniej chłonności do obfitości krwawienia
  • źle założony tampon powoduje dyskomfort, potrzebna jest wprawa w jego zakładaniu
  • w rzadkich przypadkach, tampon może utknąć, lub sznureczek może się urwać. Wtedy wystarczy przykucnąć, rozluźnić się i spróbować złapać tampon palcami. Gdy to nie zdaje rezultatu, konieczna jest wizyta u lekarza ginekologa
  • nie jest wskazany dla kobiet stosujących spiralę antykoncepcyjną
  • w rzadkich przypadkach, stosowanie tamponu może wywołać  Zespół Wstrząsu Toksycznego, powodowany przez bakterię Stapylococcus aureus. Jego objawy to: podwyższona temperatura ciała (38,8°C lub wyższa), wymioty, biegunka, wysypka przypominająca oparzenie słoneczne, bóle mięśni, zawroty głowy, omdlenia. Gdy takie objawy wystąpią, należy natychmiast usunąć tampon i zgłosić się do lekarza

Aby uniknąć kłopotów, musisz przestrzegać tych zasad

  • zmieniaj tampon co 4 do 8 godzin
  • stosuj podpaskę zamiast tamponu przynajmniej raz na 24 godziny
  • jeśli zakładasz tampon na noc, włóż nowy tampon przed pójściem spać i zmień go zaraz po przebudzeniu się
  • pamiętaj o każdorazowym zachowaniu zasad higieny podczas wymiany tamponu

3. Kubeczek menstruacyjny. Alternatywa dla podpasek i tamponów

Kubeczki menstruacyjne (in. miseczki menstruacyjne) są pojemniczkami na krew miesiączkową, nie wchłaniającymi, a zbierającymi ją do środka. Kształtem przypominają dzwon, mają różne rozmiary, kolory i pojemność większą od tamponów. Pierwszą miseczkę menstruacyjną opatentowano w 1932 roku, najpierw wykonywane z gumy, a następnie z silikonu.

kubeczek menstruacyjny


Fot. Flickr / Michelle Tribe / CC BY

Zalety kubeczków menstruacyjnych

  • wygoda podczas uprawiania sportów
  • brak zanieczyszczania środowiska, po wyjęciu z pochwy krew wylewa się i można je użyć ponownie
  • nie powodują nadmiernego wysuszenia wnętrza pochwy poprzez wchłanianie śluzu
  • można ich używać nawet 10 -15 lat, ich zużycie jest znacznie mniejsze niż tamponów czy podpasek, co czyni je tańszymi w eksploatacji, mimo dość wysokiej ceny zakupu (ok. 100 zł)
  • w kubeczku mieści się ok. 8-42 ml (w zależności od modelu i producenta) a tampon ok. 5-18 g, można go zmieniać rzadziej
  • bezpieczny dla zdrowia, nie wywołuje Zespołu Wstrząsu Toksycznego, reakcji alergicznych
  • krew w kubeczku ma ograniczony dostęp powietrza, więc nie ma nieprzyjemnego zapachu
  • Można go założyć w dniu rozpoczęcia miesiączki, na wszelki wypadek, a później bez szkody dla zdrowia usunać i zastosowac ponownie

Wady kubeczków

  • wybór odpowiedniego rozmiaru może być kłopotliwy, ponieważ nie ma możliwości bezpośredniego dopasowania rozmiaru kubeczka do predyspozycji kobiety, polegając na internetowych kalkulatorach wielkości
  • nauka zakładania kubeczka może potrwać 2-3 cykle, warto dokładnie zapoznać się z ulotkami dołączonymi do produktów, gdzie zamieszczone są informacje o różnych sposobach zakładania kubeczka.
  • niewprawione panie mogą mieć kłopot z higienicznym wyciągnięciem kubeczka, tak, by nie zabrudzić ubrania krwią. Na początku najlepiej przećwiczyć to pod prysznicem lub w wannie
  • należy szczególnie dbać o higienę – za każdym użyciem trzeba umyć kubeczek, a po skończonej miesiączce wyparzać i suszyć kubeczek.

A jaki sposób radzenia sobie z menstruacją wam odpowiada najbardziej?


Zdrowie

Zatroszcz się o swoje oczy, zanim pojawią się problemy z widzeniem

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
5 maja 2016
Fot. Pexels / unsplash / CC0 Public Domain
 

Wzrok jest jednym ze zmysłów, bez którego bardzo trudno jest funkcjonować. Nie zastanawiamy się nad jego kondycją na co dzień, przyjmując fakt, że widzimy dobrze, za rzecz naturalną i niezmienną. Dopiero w momencie pojawienia się kłopotów, szukamy ratunku aby przywrócić i zatrzymać doskonały wzrok.

Problemy ze wzrokiem mają różne przyczyny

Oczy, to narząd bardzo wrażliwy i wszelkie nieprawidłowości, jakie się w jego obrębie pojawiają, mogą mieć poważne konsekwencje. Nie należy ich bagatelizować, i najlepiej skonsultować ze specjalistą. Są choroby oczu, z którymi po prostu się rodzimy, ale na wiele ze schorzeń oczu pracujemy przez długi czas samodzielnie.

Zły wpływ na kondycję oczu ma zdecydowanie praca przy komputerze, codzienne użytkowanie z tabletów i smatfonów. Długie godziny wpatrywania się w monitor, mogą prowadzić do zmęczenia oczu oraz wysuszenia ich powierzchni, co objawia się przez częstsze niż normalnie mruganie. Aby temu zapobiec, warto odchodzić od monitora co ok. 20 minut na chwilę, nawet po to by przy oknie zaczerpnąć świeżego powietrza. Chcąc uniknąć prawdopodobieństwa wystąpienia krótkowzroczności, oderwij wzrok od monitora i spoglądaj w dal, to skutecznie zrelaksuje narząd wzroku. Naszym oczom nie sprzyja przebywanie w klimatyzowanych pomieszczeniach a także zakurzonych i zadymionych, oraz praca przy sztucznym oświetleniu.  Wietrz często pomieszczenie, w którym przebywasz, zadbaj o dobre sztuczne oświetlenie i korzystaj w jak największym stopniu z naturalnego światła. Prowadzenie auta, oraz praca po zmroku, również nadwerężają wzrok, warto więc ćwiczyć oczy – spoglądać na coś w pobliżu a później na coś znacznie oddalonego.

Latem obowiązkowo sięgaj po okulary przeciwsłoneczne z odpowiednim filtrem, który zatrzyma ok. 99-100% promieniowania UVA i UVB. Rób to w trosce o wzrok, ponieważ wystawianie oczu na promieniowanie może spowodować rozwinięcie zaćmy, zwyrodnienia rogówki czy nawet nowotworu.

Jeśli stosujesz kosmetyki do oczu, przestrzegaj terminu ich przydatności. Mogą się w nich rozwijać bakterie szkodliwe dla oczu, oraz istnieje ryzyko wystąpienia przykrej reakcji alergicznej.

Zwróć uwagę na dietę. Tak, dieta ma również istotne znaczenie przy zachowaniu zdrowych oczu. Jeśli twoje posiłki są jednostajne, z małą ilością cennych składników, problemy mogą się pojawić. Wprowadź do jadłospisu takie produkty które dostarczą niezbędnych witamin i innych substancji takich jak:

witamina A – znajdziesz ją w  marchwi, warzywach o ciemnych liściach, pomidorach, brzoskwiniach,

witamina C – natka pietruszki, warzywa kapustne, papryka, czarne porzeczki, truskawki, kiwi, cytrusy,

witamina E – oleje roślinne, przede wszystkim olej słonecznikowy,

minerały (cynk, miedź, selen) – ryby, owoce morza, fasola kiełki, jaja, pieczywo pełnoziarniste, awokado, orzechy,

kwasy Omega 3, DHA i EPA – warzywa liściaste, olej lniany, rzepakowy, orzechy włoskie i brazylijskie, tłuste ryby, awokado.

Wprowadź suplementację, aby profilaktyka była skuteczniejsza

Brak odpowiedniej troski o oczy może być przyczyną różnych komplikacji, aby zapobiec najczarniejszym scenariuszom należy wprowadzić profilaktykę od najwcześniejszych lat. Żeby była ona pełna, warto włączyć codzienną suplementację w postaci preparatu w którego składzie znajdują się substancje dobroczynnie wpływające na narząd wzroku.

Zwróć uwagę, czy te składniki znajdują się w suplemencie diety:

Borówka czernica – jest bogatym źródłem naturalnych przeciwutleniaczy. Wspiera żyły i naczynia włosowate w utrzymaniu ich elastyczności, przez co wpływa na poprawę mikrokrążenia w gałce ocznej. Poprawa mikrokrążenia pozwala na lepsze dotlenienie i odżywienie oka. Wspiera prawidłowe funkcjonowanie oczu oraz pomaga utrzymać właściwe funkcje siatkówki. Dodatkowo stabilizuje wytwarzanie kolagenu w oku. Borówka czernica jako źródło przeciwutleniaczy stanowi naturalny system obrony przed wolnymi rodnikami. Pomaga chronić i utrzymać oczy w zdrowiu. Wspiera klarowność widzenia.

Witamina A, B2 (ryboflawina) oraz cynk pomagają w utrzymaniu prawidłowego widzenia. Dodatkowo cynk przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu witaminy A.

Witaminy C, E, B2, cynk, mangan, selen i miedź pomagają w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym.

Witamina C dodatkowo pomaga w prawidłowej produkcji kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania naczyń krwionośnych.

Aksamitka rozpierzchła przyczynia się do poprawy ostrości wzroku. Jest źródłem luteiny i zeaksantyny, które są naturalnymi barwnikami występującymi w plamce żółtej i soczewce oka.

Kwasy Omega3 w tym DHA i EPA. Kwasy DHA przyczyniają się do prawidłowego widzenia. Korzystne działanie występuje w przypadku spożywania 250 mg DHA dziennie.

Szukaj tych składników w produktach KLARIN 

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Suplementy diety Klarin, zostały stworzone w kliku wariantach tak, aby można było dobrać ich skład oraz działanie, idealnie pod potrzeby osób chcących zapobiegać kłopotom ze wzrokiem.

KLARIN 60 tabletek 

Suplement diety przeznaczony dla dorosłych.

Dostarcza organizmowi witaminę E oraz witaminę A. Dodatkowo zawiera sproszkowane owoce borówki czernicy. Polecany dla osób chcących zadbać o zdrowie swoich oczu.

KLARIN PERFECT 30 kapsułek

Suplement diety przeznaczony dla dorosłych.

Dostarcza organizmowi NNKT (w postaci oleju lnianego), witaminę C, antocyjany pochodzące z ekstraktu z owoców borówki czernicy, luteinę i zeaksantynę pochodzące z ekstraktu z kwiatów aksamitki rozpierzchłej,niacynę, witaminę E, cynk, L-glutation, witaminy z grupy B (wit. B6, wit. B2, wit. B1, wit. B12), mangan, miedź, kwas foliowy, selen. 

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Polecany osobom chcącym zadbać o zdrowie swoich oczu poprzez dostarczenie do organizmu składników wpływających korzystnie na odżywienie oczu. Dodatkowo poprzez zawartość wielu przeciwutleniaczy chroni komórki organizmu przed stresem oksydacyjnym.

KLARIN ACITIV Z LUTEINĄ 60 tabletek

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Suplement diety przeznaczony dla dorosłych.

Dostarcza organizmowi witaminę A, witaminę E, witaminę C, luteinę, zeaksantynę (luteina i zeaksantyna pochodzą z ekstraktu z kwiatów aksamitki wzniesionej) oraz antocyjany pochodzące z ekstraktu z owoców borówki czernicy. Dodatkowo zawiera w swoim składzie sproszkowane owoce borówki czernicy.
Polecany osobom chcącym zadbać o zdrowie swoich oczu poprzez dostarczenie organizmowi składników wspomagających prawidłowe funkcjonowanie o

KLARIN QUATTRO 30 kapsułek 

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Suplement diety przeznaczony dla dorosłych.

Dostarcza organizmowi kwasy DHA, EPA (pochodzące z oleju z wątroby dorsza), cynk, luteinę, zeaksantynę (luteina i zeaksantyna pochodzą z ekstraktu z kwiatów aksamitki rozpierzchłej), witaminę B2 oraz witaminę A.Dodatkowo zawiera w swoim składzie ekstrakt z ziela świetlika łąkowego i ekstrakt z kory sosny syberyjskiej.

Polecany osobom chcącym zadbać o zdrowie swoich oczu poprzez właściwe ich odżywienie.

Dzieci również potrzebują wsparcia dla wzroku

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Różne schorzenia oczu dotykają nie tylko osoby dorosłe, młodzież i dzieci również mogą cierpieć z ich powodu. Aby skutecznie zapobiegać wystąpieniom dolegliwości oczu, prowadzących do osłabienia wzroku i rozwoju niebezpiecznych chorób, od wczesnych lat należy zastosować profilaktykę.

Z myślą o dzieciach, stworzono pełnowartościowe suplementy diety, które chronią i wspierają wzrok dzieci i młodzieży.

KLARIN JUNIOR 30 tabletek

Suplement diety przeznaczony dla dzieci od 6 roku życia.

Dostarcza organizmowi witaminę C, antocyjany pochodzące z owoców borówki czernicy, witaminę E, cynk, witaminy z grupy B (wit. B1, wit. B2, wit. B6, wit. B12), witaminę A, selen oraz witaminę D3. Dodatkowo zawiera w swoim składzie sproszkowane owoce borówki czernicy.
Pomaga utrzymać zdrowe oczy Twojego dziecka. Dodatkowo dzięki witaminie D3 wspiera kości, zęby i układ odpornościowy dziecka.

 

Zastosowanie tych preparatów, połączone ze zrównoważonym sposobem żywienia oraz zdrowym trybem życia, pozwoli utrzymać prawidłowy stan zdrowia narządu wzroku.


Wpis powstał we współpracy z firmą Farmapol Sp z o.o.

 


Zdrowie

Jak radzić sobie z poczuciem krzywdy i uspokoić emocje? Poradnik dla zranionych

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
5 maja 2016
poradnik dla zranionych
Fot. iStock / happyframe

Zdarzyło się wam zostać zranionymi do głębi przez bliską osobę? Jak długo towarzyszyło wam wówczas poczucie krzywdy? Jeśli relacja jest szczególna i bliska, nie zawsze łatwo sobie z taką sytuacją poradzić, zatrzymać ją w porę zanim przerodzi się w większy, spędzający sen z oczu problem. Ale przecież nie wszyscy są  tacy „odporni”. I dla nich właśnie, krótki poradnik dla zranionych.

Zlokalizuj przyczynę

Czy zostałaś zraniona w sposób intencjonalny, czy celem twojego rozmówcy było wyprowadzić się z równowagi, zadać ci ból, doprowadzić do łez? A może to stało się „przypadkiem”? Może to zwykłe nieporozumienie? Zastanów się, posłuchaj intuicji. Z reguły w takich sytuacjach, to ona ma najlepszego „nosa”. Jeśli będziesz już wiedziała, łatwiej ci będzie zrozumieć.

Oprzyj się pokusie obrony swojej pozycji

Jeśli uważasz, że musisz natychmiast doprowadzić do konfrontacji z osobą, która cię zraniła, najpierw uspokój emocje. Nie przywiązuj się tak bardzo do tego co czujesz w tym momencie. Nie musisz wcale się bronić, to tylko pogłębia konflikt.  Przede wszystkim, daj drugiej osobie przedstawić swoją wersję tego wydarzenia, być może już w tym momencie będziesz w stanie inaczej je ocenić. Najgorsze to zafiksować się na przekonaniu, że jesteś ofiarą całej tej sytuacji. Takie przeświadczenie obiera ci moc sprawczą.

Nie zawsze musisz mieć rację

Inni ludzie też mają prawo do swoich myśli i własnych poglądów. Różnica zdań jest czymś naturalnym, a nie działaniem przeciw tobie, zamiarem zrobienia ci „na złość”.

Bądź świadoma swoich błędów 

Upewnij się, że jesteś w porządku. Z czystym sumieniem o wiele łatwiej wybacza się cudze błędy i przewinienia. Głównie z tego powodu, że można je lepiej zrozumieć, skoro samemu się je popełniło.

Odpowiadaj, nie reaguj

Bo wtedy masz poczucie kontroli nad swoim zachowaniem. To nie jest łatwe, zwłaszcza jeśli poczucie krzywdy jest duże, a relacja bardzo bliska. Jeśli uświadomisz sobie konsekwencje wynikające z – jedynie – emocjonalnego podejścia do  tego problemu (łzy, krzyk, wyrzuty…), zrozumiesz, że tylko chłodna, rozumowa analiza pomoże ci poradzić sobie z sytuacją.

Zamiast atakować, buduj mosty

Pojednawcza postawa jest po prostu dla ciebie o wiele bardziej zdrowa. Sympatia, akceptacja i gotowość do wysłuchania drugiej osoby to twoja najlepsza broń w walce z poczuciem krzywdy.

Zdaj sobie sprawę z tego, że być może jesteś obiektem czyjegoś gniewu, ale nie jego źródłem

Wiesz jak to jest – pojawić się w złym miejscu i czasie? Wtedy wystarczy tylko jedno nieuważne słowo… Więc, jeśli zachowanie twojego rozmówcy jest zupełnie nielogiczne: NIE BIERZ TEGO DO SIEBIE. I już.

Stwórz granice

Masz prawo określić co wolno, a czego nie, żeby ci nie szkodzić. Nalegaj, by te twoje granice szanowano. To tak raczej w kwestii zapobiegania

Wbrew temu, co sądzisz, nawet jeśli ktoś zadał ból ci, nie może sprawić, że jesteś mniej szczęśliwa

Prawda stara jak świat: nie zmienisz tego, co się wydarzyło, ale możesz zmienić to, jak się z tym czujesz.  Jeśli to wydarzenie było niezamierzone, nie ma sensu wyolbrzymiać go i analizować z każdej strony. Jeśli było zamierzone, ale ta bliska osoba poprosiła cię o przebaczenie, tym bardziej warto zamknąć temat. A jeśli nie poproszono cię o wybaczenie, to tylko znak, że należy więzi rozluźnić.

Nawiązując relacje z innymi, musimy liczyć się z tym, że przynoszą one zarówno pozytywne jak i negatywne emocje. To jak sobie z nimi radzimy wpływa na nasze samopoczucie i na sposób w jaki my sami traktujemy bliskie nam osoby. Bądźmy otwarci i świadomi różnic między nami, wtedy łatwiej nam będzie akceptować trudne, życiowe sytuacje.


Źródło: Psychology Today


Zobacz także

Nowa dieta, dzięki której schudniesz bez wysiłku. Wystarczy odrzucić kilka produktów

Paraliż senny. Czy kiedykolwiek śniłaś o tym, że nie możesz się poruszyć?

Stres na detoksie. Diet Coach radzi: Chcesz zredukować  stres - zacznij od kuchni!

Stres na detoksie. Diet Coach radzi: Chcesz zredukować  stres – zacznij od kuchni!