Zdrowie

Zły nastrój, senność, obrzęki na ciele? Tak twoje ciało chce powiedzieć, że pijesz za mało wody

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
22 grudnia 2021
Objawy odwodnienia
Fot. iStock
 

Objawy odwodnienia, które można odczuć, to nie tylko silne uczucie pragnienia. Sygnałów świadczących o tym, że pijesz za mało wody, jest o wiele więcej, i w dodatku mogą zaskakiwać. Odwodnienie to problem traktowany jako błahostka, tymczasem może nieść przykre konsekwencje dla urody i zdrowia. Jakie objawy odwodnienia powinny wzbudzić czujność?

Jeśli pijesz za mało wody, spodziewaj się kłopotów 

W powszechnej świadomości utarło się przekonanie, że objawy odwodnienia dotyczą pory letniej i wysokich temperatur, ewentualnie zakażenia układu pokarmowego, które objawia się nasiloną biegunką i wymiotami. Tymczasem fakt, że na co dzień pijesz mało wody, może wpływać na to, że twój organizm będzie odwodniony.

O odwodnieniu mówimy gdy ilość wody w organizmie obniża się, co zaburza funkcjonowanie organizmu. Wystarczy wspomnieć, że ciało dorosłej osoby składa się nawet z 75% wody, a równowaga wodno-elektrolitowa jest niezbędna dla prawidłowych procesów metabolicznych. W sposób naturalny, oddychając, wydalając mocz, pocąc się, tracimy wodę z organizmu. Jeśli nie uzupełniamy odpowiedniej ilości płynów, zaczyna ich brakować, a organizm wysyła sygnały świadczące o tym, że pojawił się problem i szybko należy uzupełnić wodę.

Objawy odwodnienia

Fot. iStock/Objawy odwodnienia

Sygnały świadczące o tym, że pijesz za mało wody. Poznaj nieoczywiste objawy odwodnienia

Typowym objawem odwodnienia jest oczywiście dokuczliwe pragnienie oraz  mocz o barwie ciemnożółtej lub pomarańczowej, o intensywnej woni. To jednak niejedyne sygnały tego, że pijesz za mało wody i organizm zaczyna manifestować, że ma z tym problem. Po czym można rozpoznać problem?

Złe samopoczucie i senność to objawy odwodnienia

Jeśli pijesz za mało wody, możesz odczuwać złe samopoczucie, brak energii do działania, osłabienie i chęć pozostania w łóżku. Możesz narzekać na senność i zmęczenie, mimo że przespałaś całą noc.  Woda jest podstawą dla organizmu, więc jej niedostatek negatywnie wpływa na funkcjonowanie.

Problem z koncentracją 

Zależność między niedostatkiem wody w organizmie a obniżoną koncentracją wykazały wyniki badania opublikowanego na łamach czasopisma „Journal of Nutrition”. Uczestników badania podzielono na dwie grupy. Grupa kontrolna pijąca odpowiednią ilość płynów nie wykazywała żadnych odchyleń od normy, natomiast grupa z niedostateczną ilością płynów skarżyła się na problemy z koncentracją.

Objawy odwodnienia

Fot. iStock/Objawy odwodnienia

Ból głowy

Głowa może boleć nie tylko ze stresu czy nadmiaru obowiązków, ale także z powodu odwodnienia, ponieważ mózg również odczuwa jej niedostatek. W tym przypadku zwykle pojawiają się umiarkowane, tępe bóle, które mijają niedługo po wypiciu szklanki wody.

Nieprzyjemny oddech

Zbyt niski poziom nawodnienia przekłada się na niedostatek śliny. Ślina pełni ważna rolę w  wypłukiwaniu bakterii z ust, co zapobiega zbyt szybkiemu namnażaniu się szkodliwych drobnoustrojów. Gdy ślinianki produkują zbyt mało śliny, pojawia się nieświeży oddech.

Obrzęki na ciele

Obrzęki tworzące się w różnych części ciała mogą być efektem niedostatecznej ilości płynów w organizmie. Gdy dochodzi do zaburzenia  równowagi między ciśnieniem hydrostatycznym (wynikającym z ciężaru cieczy) i onkotycznym (wywołanym przez białka obecne w osoczu krwi) dochodzi do zatrzymania wody w przestrzeniach międzytkankowych i powstawania obrzęków. Do zachwiania tej równowagi prowadzi m.in. wypijanie zbyt małej ilości wody w ciągu dnia.

Zmęczona cera, zmarszczki to także objawy odwodnienia

Skóra potrzebuje wody tak samo jak składników odżywczych, by wyglądała zdrowo i regenerowała się. Gdy pijesz za mało wody, szybko uwidacznia się to w jej wyglądzie — staje się przesuszona, mniej napięta, uwidaczniają się zmarszczki, cienie pod oczami. Można w prosty sposób sprawdzić, czy skóra jest nawodniona. Uszczypnij skórę na wierzchu dłoni i przytrzymaj kilka sekund. Jeśli skóra szybko wróci do normy, wszystko jest dobrze, jeśli potrzebuje dłuższego czasu, może być to objaw odwodnienia. Pamiętaj o piciu wody dla urody, ponieważ samo stosowanie nawilżającego kremu nie wystarczy, by zażegnać problem.

Objawy odwodnienia

Fot. iStock

Podwyższone tętno

Wysokie tętno i zarazem niskie ciśnienie są charakterystyczne dla odwodnienia, gdy dochodzi do obniżenia poziomu płynów w naczyniach krwionośnych. Przyczyną tego stanu jest  zbyt mała podaż płynów lub utrata dużej ich ilości przez biegunkę, lub wymioty.

Chce ci się jeść 

Bez wystarczającej ilości wody w organizmie nie potrafi on przetworzyć glikogenu w glukozę. Gdy zaczyna brakować glukozy, ciało domaga się jej, przez ochotę na słodką przekąskę. W ten sposób, zamiast sięgnąć po szklankę wody, sięgamy po słodki baton, nie uzupełniając faktycznego niedoboru płynów.

Co i jak pić, by nie pojawiły się objawy odwodnienia?

Konieczne jest uzupełnianie co jakiś czas w ciągu całego dnia odpowiedniej ilości płynów. Wypijanie na raz dużych ilości wody nie nawodni właściwie organizmu. Najlepiej sięgać po wodę, ok. 2 litrów dziennie w przypadku kobiet i 2,5 litrów w przypadku mężczyzn. Można wypijać także herbaty ziołowe i owocowe, soki wyciskane z warzyw i owoców. Należy unikać działających moczopędnie napojów — alkoholu, mocnej kawy i  herbaty, kolorowych napojów gazowanych. Wodę dostarczamy również pod postacią zup, soczystych owoców i warzyw, produktów mlecznych. Jeśli dojdzie do odwodnienia (np. podczas intensywnego wysiłku, biegunki lub upałów)  można sięgnąć po płyny izotoniczne i nawadniające, które są źródłem niezbędnych dla organizmu elektrolitów.

FB/ohmepl

 


Zdrowie

Małgorzata Ohme: koniec tak naprawdę jest zawsze początkiem

Małgorzata Ohme
Małgorzata Ohme
22 grudnia 2021
 

Może zaczęło się łagodnie. Palce przestały spadać z łatwością na klawiaturę, usta nie umiały powiedzieć, co krzyczała głowa. Jeszcze nie wiedziałaś dobrze, co to oznacza: to wieczne zmęczenie, ten smutny lęk, ta niechęć i niepokój. Szłaś dalej, trochę na siłę, myśląc, że przecież jakoś to będzie. Że każdy ma swoje problemy, że pandemia, więcej powodów do stresu, że już nic nie będzie jak dawniej…


Tymczasem życie uwierało cię coraz bardziej, coraz mocniej dając ci do zrozumienia, że już dość. Nie mogłaś zareagować od razu. Twoje poczucie odpowiedzialności mówiło: ciągnij to dalej, nie możesz teraz wszystkiego zostawić. Jak oni sobie bez ciebie poradzą? Czy to w porządku tak po prostu powiedzieć: stop? Czy to nie egoizm myśleć o sobie, o swoim poczuciu bezpieczeństwa, o swoim komforcie? Znów wziął górę ten  brak poczucia wartości i lęk, przed osądem. Ty nie możesz zawieść. Wszyscy ale nie Ty!

Aż przychodzi on. Kryzys. Uderza z całą mocą w twoje życie. Rozkłada cię na łopatki, zabiera energię, wyciera gumką dobre myśli z twojej głowy. Dusisz się. Pierwszy dzień, a może miesiąc, a może rok. Nie chcesz wstać, łzy leją się po twojej twarzy. Tak bardzo nie chcesz tu być. Marzysz o tym, by zniknąć, nie obudzić się. Albo by ktoś w cudowny sposób usunął twoje problemy. Znalazł magiczne rozwiązanie. Jesteś tak bardzo nieszczęśliwa, cierpisz tak mocno.

Drugi dzień, a może miesiąc, a może rok. Czujesz, że to już trwa za długo. Że cię niszczy od środka, że za chwilę stanie się coś niedobrego. Zaczynasz prosić o pomoc. Jesteś zdziwiona, że masz na kogo liczyć.

Trzeci dzień, a może miesiąc, wierzę, że już nie rok. To ten moment, w którym jakimś dziwnym zbiegiem okoliczności, robi się cieplej, wychodzi słońce. Komunikujesz prawdę, głośno mówisz, co Cię boli. Wystawiasz twarz do promieni i opatulasz się jego ciepłem. I w tym jednym momencie – postanawiasz walczyć. Podejmujesz  działanie, wybierasz nowe, inne rozwiązania, nie boisz się. Zamykasz stare.

Zamknęłaś. Zostawiłaś te emocje, po to, żeby móc myśleć o sobie, przytulić siebie, zaopiekować się sobą, zacząć realizować inne plany. Może marzenia… I świat nie runął w posadach. Świat sobie dobrze bez ciebie poradził. Znalazł dla siebie rozwiązanie. Znów mu się udało. A kryzys minął. Zostawił cię mądrzejszą, pewniejszą siebie, silniejszą. Dał ci wszystko to, czego potrzebowałaś. Za moment masz urodziny, okrągłe. Zrobiłaś  sobie wspaniały prezent: objęłaś się mocno, z czułością i miłością. Zrobiłaś coś dla siebie. W końcu.

*

Nieważne, czego dotyczy twój kryzys. Może związku, w którym już dawno nie  powinnaś być, może innej toksycznej relacji. Może pracy, która już nie jest tym miejscem, do którego biegłaś z radością i ciekawością. Może choroby, która zabrała  ci zdrowie i sprawność. Może schematów, które zamykały cię jak ciasna klatka. Może czyjegoś odejścia. Najtrudniejsze masz już za sobą: krok, decyzję, działanie, które sprawia, że odzyskujesz kontrolę nad swoim życiem.

Jeśli uda ci się z kryzysu wyjść, zrozumiesz: koniec tak naprawdę jest zawsze początkiem. Pętelki twojego życia: doświadczenia, ludzie, emocje, kryzysy i zwycięstwa; zahaczają jedna o drugą, tak by stworzyć całość. Skutek i przyczyna są wpisane w twoje życie. Teraz jesteś wolna.  Teraz możesz zacząć po swojemu, od nowa…

Z przyjemnością będę Ci w tym  towarzyszyć. Rok 2022 musi być rokiem Twoich zmian!


Zdrowie

Zdejmij bombkę z choinki w geście solidarności z osobami w spektrum autyzmu

Redakcja
Redakcja
22 grudnia 2021

Fundacja JiM, działająca na rzecz osób autystycznych, zainicjowała kampanię społeczną – Jak przetrwać święta. Celem kampanii jest budowanie świadomości na temat autyzmu. Okres świąteczny stał się tutaj motywem przewodnim nie bez przyczyny – ze względu na liczbę bodźców jakie mają na nas wpływ, święta bywają trudne dla każdego, dla osób w spektrum także, tylko bardziej. W ramach działań powstała seria filmów oraz strona internetowa tylkobardziej.pl, na której można zakupić wirtualną bombkę wspierającą działania Fundacji oraz wziąć udział waukcji bombek NFT.


Okres świąteczny to czas, w którym łatwiej zrozumieć, jak na co dzień odbierają świat osoby autystyczne z Fundacji JiM. Mamy wtedy styczność z wieloma bodźcami sensorycznymi:
wzrokowymi, słuchowymi czy węchowymi. W domach i sklepach rozbrzmiewają świąteczne piosenki, przez głośniki dobiegają do nas informacje o aktualnych promocjach zakupowych, wokół nas pojawiają się kolorowe ozdoby i lampki, a w wielu miejscach rozpylane są również świąteczno-zimowe zapachy. A teraz wyobraźmy sobie, że mamy tak cały czas.

Misją Fundacji JiM, która zainicjowała kampanię społeczną Jak przetrwać święta, jest tworzenie lepszego świata dla osób w spektrum autyzmu. Świata, w którym będą mogły realizować swój potencjał i być akceptowanymi w społeczeństwie. W naszej kampanii osoby autystyczne pokazują jak odbierają świat na co dzień i jak możemy im pomóc, zwłaszcza w tym intensywnym, świątecznym czasie – mówi Tomasz Michałowicz, Prezes Fundacji JiM. W końcu wszyscy jesteśmy tacy sami, niektórzy z nas po prostu odczuwają pewne rzeczy trochę bardziej. Zależy nam na tym, by w ramach realizowanych działań budować świadomość na temat autyzmu, a także zrozumienie i akceptację dla  osób w spektrum – dodaje.

Na stronie internetowej projektu pojawiły się filmy z udziałem 15-letniego autystycznego Miłosza z Fundacji JiM. W kampanii odegrał podwójną rolę: bohatera spotów i jednocześnie eksperta świątecznego przetrwania. Co w takim razie zrobić, gdy bolą nas uszy od świątecznych szlagierów? Jak poradzić sobie z przesytem światełek i dekoracji? Jak uniknąć rozpakowywania prezentów na oczach całej rodziny? – tego właśnie dowiemy się ze sprawdzonych porad Miłosza, zamieszczonych na stronie tylkobardziej.pl. Tam będziemy mogli również przybić piątkę Fundacji JiM!

Żeby wesprzeć Fundację kwotą 5 zł lub wyższą wystarczy zdjąć bombkę z wirtualnej choinki lub kliknąć przycisk „Wesprzyj teraz”. Pojawi się wtedy krótki formularz do wypełnienia. Po dokonaniu wpłaty otrzymamy wirtualną bombkę, którą będziemy mogli podzielić się w naszych kanałach social media i zaprosić w ten sposób więcej osób do wsparcia działań Fundacji JiM. Przekazane środki zostaną   przeznaczone na bieżącą działalność fundacji, w tym m.in. na walkę z wykluczeniem osób w spektrum autyzmu, wsparcie psychologiczne dla ich rodzin oraz zwiększenie orzecznictwa w tym zakresie. Z poziomu formularza możemy również dodać nasze życzenia świąteczne, które pojawią się w zakładce „Wasze Życzenia”.

Osoby, którym nieobce są nowe technologie, będę miały również możliwość zakupu specjalnej bombki stworzonej przez przedszkolaków z Fundacji JiM w formie niewymiennych tokenów NFT. Wszystkie bombki można obejrzeć na stronie tylkobardziej.pl. Żeby dokonać zakupu wybranej pracy wystarczy przejść do platformy OpenSea. Płatności można dokonać zarówno w kryptowalutach, jak i w złotówkach. Aukcje charytatywne tego typu cieszą się coraz większą popularnością na całym świecie i powoli wkraczają również do Polski.

O osobach w spektrum autyzmu pomyślano również na etapie projektowania strony internetowej kampanii. Została stworzona w dwóch wersjach – standardowej oraz przyjaznej osobom w spektrum. Widok można przełączyć z poziomu przycisku Autism-Friendly On/ Autism-Friendly Off. Pozostańmy więc Autism-Friendly On i zdejmijmy bombkę z choinki!

Za koncept kreatywny kampanii społecznej, opracowanie dedykowanej strony, zastosowanie technologii NFT i realizację materiałów video odpowiada agencja BBDO przy wsparciu zespołu e-commerce Molecular BBDO. Agencja Made in PR odpowiedzialna jest za działania z zakresu media relations, Viralab – za współpracę z influencerami, natomiast za zakup mediów – Bluerank. Za wybór technologii Blockchain i sposobu tworzenia tokenów NFT odpowiada Norbert Redkie z wannabe.games, wsparcie z zakresu IT zapewnił Piotr Nietrzebka, rownież w wannabe.games.


Misją Fundacji JiM jest tworzenie lepszego świata dla osób autystycznych. Świata, w którym każdy człowiek może realizować swój potencjał. Dlaczego to tak ważne? Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) autyzm występuje u 1 na 100 osób, co oznacza, że w naszym kraju żyje 400 000 osób w spektrum autyzmu. Spektrum nie dotyczy jednak tylko tej określonej liczby, ale również rodziców, rodzeństwa czy opiekunów tych osób a to już tworzy dużą grupę społeczeństwa ca. 3 mln osób.  Fundacja JiM działa, aby poprawić jakość codziennego życia osób autystycznych i ich bliskich.


Zobacz także

Zdjęcie w slipach i długi wpis. Mateusz Damięcki o podejrzeniu choroby: czy tak właśnie skończy się moje życie?

Nie daj się wiosennemu przesileniu. Dodaj mocy swojej diecie

8 nawyków, które szkodzą twoim oczom