Ciąża i poród Lifestyle Zdrowie

Naprotechnologia – czym jest i czy naprawdę jest skuteczna?

Klaudia Kierzkowska
Klaudia Kierzkowska
8 sierpnia 2022
fot. Bich Ngoc/Unsplash
 

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), z niepłodnością zmaga się około 10-12 proc. osób w krajach najbardziej uprzemysłowionych. W Polsce około 20 proc. osób w wieku rozrodczym ma problem z zajściem w ciążę. Jedną z metod stosowanych w leczeniu niepłodności jest naprotechnologia. Na czym polega i czy naprawdę zwiększa szansę na potomstwo?

Czym jest naprotechnologia?

Naprotechnologia (ang. Natural Procreative Technology – Metoda Naturalnej Prokreacji) jest jedną z metod leczenia niepłodności. Pomaga w stwierdzeniu przyczyn niepłodności i wyleczenia niektórych przypadków. Naprotechnologia  została opracowana w latach 90. XX wieku przez prof. Thomasa Hilgersa, który twierdził, że u większości par, które od lat bezowocnie starają się o dziecko, diagnoza została źle postawiona. Naprotechnologia zajmuje się problemami dotyczącymi męskiej i żeńskiej niepłodności. Wykorzystywana jest również do wyznaczania dni płodnych i niepłodnych.

Niepłodność a bezpłodność

Niepłodność często bywa mylona z bezpłodnością. Niepłodność, zdaniem Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) to trudności z zajściem w ciążę pomimo regularnego współżycia (3-4 razy w tygodniu) przez minimum rok, bez stosowania jakichkolwiek środków antykoncepcyjnych. Do najczęstszych przyczyn niepłodności u kobiet należą problemy z owulacją, nieprawidłowe funkcjonowanie lub niedrożność jajników, problemy z zagnieżdżeniem zarodka w macicy.  Z kolei u mężczyzn najczęstszą przyczyną niepłodności jest zbyt mała liczba plemników, ich nieprawidłowa ruchliwość lub zaburzenia budowy gamet. Niepłodność może być również wynikiem problemów psychicznych – szczególnie u kobiet. Bezpłodność to trwała niezdolność do poczęcia dziecka. Bezpłodność ma różne przyczyny, u kobiet np. poważne wady macicy, brak lub niedorozwój narządów rozrodczych czy wygaśnięcie funkcji jajników. U mężczyzn jest wynikiem np. nieprawidłowej budowy lub uszkodzenia narządów rozrodczych.

Zobacz również: Niepłodność pierwotna – przyczyny, diagnostyka, leczenie

Na czym polega naprotechnologia?

Ta budząca wciąż wiele kontrowersji metoda, polega na dokładnej obserwacji cyklu kobiecego w oparciu o model Creightona. Ważne by nauczyć się monitorować określone parametry i skrupulatnie zapisywać je w tabeli. Szczególną uwagę kobieta powinna zwrócić na:

  • Ilość i wygląd śluzu szyjkowego
  • Moment owulacji
  • Długość cyklu
  • Długość poszczególnych faz cyklu
  • Intensywność i czas trwania krwawienia menstruacyjnego
  • Plamienia pojawiające się między miesiączkami

Tylko dokładna obserwacja umożliwia postawienie właściwej diagnozy i rozpoczęcie leczenia, co znacznie zwiększa szansę zajścia w ciążę. Zapisane w tabeli dane należy pokazać lekarzowi, który po wykonaniu badania USG i badań hormonalnych, może zdiagnozować przyczynę niepłodności. Po zdiagnozowaniu przyczyny niemożności zajścia w ciążę, lekarz dobiera indywidualną formę leczenia np. leczenie hormonalne, ginekologiczne lub zabieg chirurgiczny np. laparoskopia. W niektórych przypadkach już zmiana stylu życia – odpowiednia dieta, zaprzestanie palenia czy większa aktywność fizyczna przynoszą oczekiwany rezultat.

Jeden pełny cykl naprotechnologiczny trwa 24 miesiące. Jeśli lekarz wyrazi zgodę i nie będzie widział przeciwwskazań, starania o dziecko można zacząć wcześniej. Jednak moment planowanego poczęcia należy skonsultować z lekarzem, który pomoże w ustaleniu najlepszego momentu na zapłodnienie.

Skuteczność naprotechnologii

Niestety, naprotechnologia nie zawsze jest skuteczna. Nie pomoże parom z bezpłodnością lub niepłodnością będącą wynikiem problemów genetycznych, uszkodzenia narządów rozrodczych czy defektów anatomicznych.

Naprotchnologia alternatywą dla in vitro?

Zdaniem wielu osób naprotechnologia jest alternatywą dla in vitro, jednak prawda jest zupełnie inna. Głównym celem naprotechnologii jest przywrócenie możliwości naturalnego poczęcia. Metoda ta nie pomoże parom, u których przyczyny niepłodności uniemożliwiają naturalne zapłodnienie. W ich przypadku jedyną szansą na zajście w ciążę jest zapłodnienie pozaustrojowe in vitro.


źródło: Poradnik Zdrowie


Ciąża i poród Lifestyle Zdrowie

Jak schudnąć po 40. roku życia?

Klaudia Kierzkowska
Klaudia Kierzkowska
8 sierpnia 2022
fot. iStock

Pozbycie się dodatkowych kilogramów nie należy do najłatwiejszych zadań. Wraz z upływem lat przemiana materii spowalnia, a organizm zaczyna odkładać więcej tłuszczu. Odchudzanie po ukończeniu 40. roku życia wymaga wielu wyrzeczeń. Jak schudnąć po 40.? Jak powinna wyglądać nasza dieta?

Odchudzanie to wyzwanie

Utrata dodatkowych kilogramów po 40. roku życia często okazuje się niełatwym zadaniem. Dlaczego? Wraz z upływem lat zmniejsza się przemiana materii, a metabolizm spowalnia, co sprzyja odkładaniu tkanki tłuszczowej. Tracimy masę mięśniową, skóra staje się mniej jędrna. Zmiany hormonalne np. spadek estrogenu w okresie okołomenopauzalnym, może zwiększyć wrażliwość na insulinę, co w konsekwencji utrudnia organizmowi kontrolowanie cukru we krwi.

Zobacz również: Czy odchudzanie musi być dramatem wyrzeczeń? Naukowcy odkryli, jak zrobić to skutecznie bez jojo

Jak chudnąć po 40.?

Odpowiednia dieta

Złe nawyki żywieniowe przyczyniają się do odkładania tkanki tłuszczowej. By pozbyć się nadmiernych kilogramów powinniśmy zmniejszyć wielkość porcji i przyjmowanych kalorii. Do codziennego menu warto włączyć dużą ilość warzyw zielonolistnych np. sałaty, brukselki, jarmużu, a także warzyw czerwonych np. pomidorów, papryki. Warzywa zawierają mało kalorii, a dużo witamin, składników mineralnych i błonnika. Błonnik obniża poziom cholesterolu, reguluje perystaltykę jelit i daje uczucie sytości. By pozbyć się dodatkowych kilogramów warto spożywać też owoce jagodowe np. jagody, borówki, jeżyny, truskawki i maliny, które zawierają przeciwutleniacze, witaminę C, związki antyoksydacyjne. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) każdego dnia powinniśmy spożywać minimum 400 gramów warzyw i owoców. Niestety owoce zawierają również cukry proste, dlatego podczas odchudzania nie należy jeść ich zbyt dużo. By zachować masę mięśniową należy zadbać o odpowiednią podaż białka, którego cennym źródłem jest chude mięso, ryby, nabiał i jajka. W codziennym menu nie może zabraknąć  nienasyconych kwasów tłuszczowych, które odgrywają istotną rolę w gospodarce hormonalnej. Zamiast węglowodanów złożonych wybierajmy proste np. pieczywo i makarony razowe, ryż brązowy i płatki owsiane. W diecie powinny znaleźć się też orzechy i pestki.

Właściwe nawodnienie

Picie odpowiedniej ilości wody, minimum dwóch litrów dziennie, jest niezbędnym elementem walki z uporczywymi kilogramami. Woda pomaga pozbyć się szkodliwych produktów przemiany materii. Jest doskonałym zamiennikiem słodzonych napojów. Rano, tuż po przebudzeniu dobrze wypić szklankę wody z cytryną, która nie tylko orzeźwi, ale nawodni i odkwasi organizm.

Aktywność fizyczna

Rozpoczęcie jakiejkolwiek aktywności fizycznej pomaga pozbyć się dodatkowych kilogramów. Jak schudnąć po 40? Spaceruj, maszeruj, pływaj, jeździj na rowerze! Zamiast windy wybierz schody, zamiast samochodu, wybierz rower, Sezon wiosenny i letni sprzyjają zwiększonej liczbie ruchów. Tylko regularne ćwiczenia, chociaż trzy razy w tygodniu po 15 minut, pomogą kobietom po 40. zrzucić nadmierne kilogramy. Po 40. roku życia zaczynamy tracić masę mięśniową. Ćwiczenia oporowe zwane także siłowymi pomogą spalić kalorie i utrzymać masę mięśniową.

Ogranicz alkohol

Alkohol, szczególnie spożywany w nadmiarze, ma szkodliwy wpływ na organizm, a dodatkowo zawiera dużo kalorii. Jeśli chcemy poprawić wygląd sylwetki i poczuć się lepiej we własnym ciele, najlepiej z niego zrezygnować lub znacznie ograniczyć jego spożycie.

Zobacz również: Kiedy dietetyk może pomóc? Odchudzanie pod okiem specjalisty

Zadbaj o zdrowie psychiczne

Dbanie o zdrowie psychiczne powinno stać się codziennym nawykiem. Odpoczynek, regeneracja i odpowiednia ilość snu korzystnie wpłyną na nasze samopoczucie. Kobiety po 40., ale oczywiście też te starsze i młodsze, powinny pozwolić sobie na błędy i niedoskonałości. Każdy ma prawo być w gorszej formie. Nikt nie jest idealny! Ważne by nauczyć się troszczyć o siebie.

 

 

 


Zobacz także

Grozili, że jak wyjdę z hotelu, to wtedy mnie dopadną. Bałam się, że nie wrócę do domu. A przecież miały to być wakacje marzeń

Dla ponad 1/4 Europejczyków za krótka spódniczka jest usprawiedliwieniem dla sprawcy gwałtu

13 błędów, które mogą zrujnować efekty twojego treningu