Dieta Fitness Lifestyle Zdrowie

Jak schudnąć i zdrowo żyć? Psycholog radzi, jak zrealizować postanowienia

Redakcja
Redakcja
4 stycznia 2020
Fot. Materiały prasowe

Czy ty też jesteś zdeterminowana, aby w tym roku zrealizować wszystkie noworoczne postanowienia? Zrobiłaś listę, na której zapisałaś mnóstwo celów, a nawet zakupiłaś kalendarz do zadań specjalnych, gdzie będziesz wpisywać osiągnięcia i plany? Obiecałaś sobie, że w nowym roku NA PEWNO weźmiesz się za siebie i nareszcie schudniesz, będziesz się mniej stresować lub po prostu zaczniesz zdrowo żyć? TO ŚWIETNIE! Lecz zanim podejmiesz pierwsze kroki, nastaw się odpowiednio do działania, aby w tym roku postanowienia trwały dłużej niż pierwsze tygodnie stycznia.

Co robię źle, że znów mi nie wychodzi?

Po pierwsze warto sobie uświadomić, że budowanie długiej listy celów do osiągnięcia, jest dobre i bardzo motywujące do samorozwoju. Trzeba być natomiast świadomym, że powinny być one realnie rozłożone w czasie. Warto więc ze swojej listy celów wybrać te, nad którymi możesz pracować już „tu i teraz” i które są dla ciebie najbardziej priorytetowe i to od nich rozpocząć. Częstym błędem jest bowiem to, że chcemy zrobić za dużo na raz. Wtedy cele zaczynają nas przytłaczać i poddajemy się, nie realizując żadnego…

Jak schudnąć i zdrowo żyć?

Żeby odpowiedzieć na to pytanie, zastanów się i napisz na kartce, co konkretnie znaczy dla ciebie „schudnąć” lub „zdrowo żyć”. Te pojęcia dla każdego będą oznaczały coś innego. Dla jednych będzie to zrzucenie 10 kg, spożywanie większej ilości warzyw w codziennej diecie, regularny dłuższy sen, a dla innych po prostu poczucie się lepiej we własnym ciele i znalezienie więcej czasu na wypoczynek.  Zatem, aby twoje postanowienie mogło zacząć się realizować, trzeba je jak najdokładniej sprecyzować.

Drugim aspektem (i najważniejszym!) jest to, że cel powinien być przede wszystkim istotny dla… ciebie. Czasem jest tak, że chcemy realizować postanowienia, które nie są do końca „nasze”, o których słyszeliśmy, że są korzystne i które „powinniśmy” wprowadzić w życie. Warto uświadomić sobie, dlaczego to tobie zależy na tym, by schudnąć / poprawić jakość życia i jak to wpłynie na twoją codzienność.

Fot: Primavera Jastrzębia Góra. Poranny rozruch na plaży podczas wczasów odchudzających w Primavera Jastrzębia Góra

Poniżej znajdziesz kilka podpowiedzi na co warto zwrócić uwagę, aby tym razem ci się udało!

1. Wizja celu

Zanim zabierzesz się za konkretne planowanie, najpierw opracuj szczegółową wizję tego, gdzie w swoim postanowieniu chcesz dojść. Napisz na kartce, jak będzie wyglądał twój wymarzony dzień, kiedy uświadomisz sobie, że udało ci się już osiągnąć cel. Wyobraź sobie wszystko ze szczegółami. To, jak będziesz wyglądać, w co będziesz ubrana, jak będziesz się czuć, jakie myśli będą ci towarzyszyć, kto będzie w tym dniu razem z tobą. Uczucie szczęścia, spełnienia, spokoju będzie siłą napędową oraz wielką motywacją do rozpoczęcia wyzwania.

2. Zasoby, które masz i których potrzebujesz

Warto uświadomić sobie, że do realizacji postanowień, trzeba się odpowiednio przygotować. Im lepiej się przygotujesz, tym łatwiej będzie ci później radzić sobie w trakcie realizacji, również z nieprzewidzianymi i trudnymi sytuacjami. Zastanów się zatem, co już masz i co jest ci jeszcze potrzebne? Może do realizacji celu, jakim jest schudnięcie i zdrowsze życie, potrzebujesz zdobyć konkretną wiedzę, zainstalować aplikację monitorującą aktywność i sen, może zakupić karnet na siłownię? Warto też rozważyć konsultacje ze specjalistami (dietetyk, psycholog, trener personalny, fizjoterapeuta), którzy posiadają odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie i poprowadzą cię do osiągnięcia celu. Dobrym pomysłem na początku drogi jest również dołączenie do grupy (na przykład tej internetowej – Zdrowe odchudzanie – wspieramy, motywujemy, inspirujemy) lub udział w zorganizowanym pobycie z udziałem specjalistów (na przykład we wczasach odchudzających), gdzie poznasz osoby z podobnym celem. Razem łatwiej jest pokonywać trudności, motywować w chwilach rezygnacji, a także przyjemniej cieszyć z sukcesów.

Fot: Primavera Jastrzębia Góra. Zajęcia wzmacniające Easy Ball podczas wczasów odchudzających w Primavera Jastrzębia Góra

3. Konkretne terminy

Zaplanuj sobie, kiedy, gdzie i z kim będziesz realizować swoje postanowienia? Im konkretniej to sobie zaplanujesz i od razu wpiszesz w kalendarz, jako działanie ważne, tym łatwiej będzie ci wytrwać i nie zrezygnować. Planowanie tygodnia rozpocznij od wpisania konkretnej czynności przybliżającej Cię do osiągnięcia celu, np. „wtorek i czwartek godz. 16:00, godzinny spacer po parku”. Dopiero później dopisuj czynności dnia codziennego np. zakupy spożywcze, gotowanie. Przede wszystkim jednak, zastanów się z jakich zachowań lub aktywności zrezygnujesz, aby wygenerować dodatkowy czas na realizowanie celu? Dzień ma zawsze 24 godziny! Realizowanie postanowień nie powinno odbywać się kosztem np. snu czy czasu na wypoczynek, ponieważ bardzo szybko pozbawisz się niezbędnej energii życiowej.

4. Małe kroczki

Bardzo ważne jest uświadomienie sobie, że świetne efekty przychodzą właśnie poprzez realizację małych kroków. Lepiej więc podzielić swoje postanowienie na mniejsze etapy, a te z kolei na mniejsze zadania i codziennie je realizować. Np. cel: „schudnąć 10 kg do wakacji” może wydawać się dużym wyzwaniem, natomiast „schudnąć 3 kg w miesiąc” zdecydowanie brzmi prościej.

5. Mierzenie postępów

Jest to najważniejszy element dobrego przygotowania. Dzięki ciągłemu monitorowaniu własnych postępów zdajemy sobie sprawę, czy nasze działania dają wymierne efekty. Możemy też dzięki temu nagradzać się co jakiś czas za dobrze wykonaną pracę. Do mierzenia postępów możesz używać popularnych aplikacji w telefonie, krokomierzy albo najlepiej po prostu kartki, na której zapiszesz swoje małe cele i codziennie zaznaczysz, czy udało ci się je zrealizować. Już samo „odhaczanie” ma pozytywne działanie motywujące do dalszej pracy!

6. Radość ze zdobywania

Niezmiernie ważne jest to, by nauczyć się doceniać wszystko, co robimy dla swojego dobra, a nie tylko efekty końcowe naszych postanowień. Postaraj się znajdować radość w tych wszystkich małych kroczkach, które przybliżają cię do wymarzonego celu. Dzięki temu nie stracisz motywacji do dalszego działania. Schudłaś pierwsze 3 kg? Na stresującą sytuację zareagowałaś ze spokojem? Od miesiąca sypiasz min. 7 godzin? Doceń swoje wysiłki w sposób, który będzie zgodny z głównym celem, np. kup sobie nową matę do ćwiczeń, zapisz na warsztat zdrowego oddychania, czy odłóż część pieniędzy na większą nagrodę (zabieg ujędrniający w SPA, odprężający „floating” lub wspomniany już pobyt na wczasach odchudzających nad polskim morzem).

Fot: Primavera Jastrzębia Góra. Zabieg wyszczuplający metodą sonotermolipolizy w Sand Spa (Primavera Jastrzębia Góra)

Powyższy artykuł został stworzony we współpracy z psycholog oraz coachem kryzysowym Moniką Gawrysiak (na co dzień pracującą m.in. w Primavera Jastrzębia Góra jako wsparcie osób przyjeżdżających na wczasy odchudzające oraz zdrowotne).

Szczegółowa oferta turnusów odchudzających znajduje się tutaj: https://primaveraspa.pl/odchudzanie/.


Dieta Fitness Lifestyle Zdrowie

Witaminy z magnezem dla dzieci – jakie wybrać

Redakcja
Redakcja
7 stycznia 2020
Fot. Materiały prasowe
 

Każdy organizm ludzki potrzebuje odpowiedniej dawki minerałów, nie inaczej jest z magnezem u dzieci. Magnez zaliczany jest bowiem do najważniejszych pierwiastków: jest składnikiem kości, przekazuje sygnały w układzie nerwowym, jest ważny dla prawidłowej pracy serca, a co najważniejsze – zapewnia prawidłowy rozwój młodego organizmu. Jego niedobór powoduje takie podstawowe objawy jak zmęczenie, osowiałość czy problemy z koncentracją… Jest na to rada? Oczywiście! Zasięgnąć porady lekarza, który może wskazać konieczność suplementacji, na przykład witaminami z magnezem dla dzieci.

Eksperci ze Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) alarmują: spożywamy mniej niż zalecana ilość magnezu, przez co bardziej jesteśmy narażeni na m.in. przykre dolegliwości ze strony układu nerwowego oraz zwiększenie ryzyka stanów zapalnych powiązanych z tak poważnymi chorobami, jak choroby serca, cukrzyca i niektórymi nowotworami. W przypadku dzieci lekarze są zgodni, że niedobór magnezu powoduje niepokój, stres i nadpobudliwość. Stwierdzono również korelację niedoboru tego pierwiastka z ADHD. Sam magnez nazywany jest „strażnikiem organizmu dziecka”, ponieważ zapobiega zatruciom poprzez unieszkodliwianie toksyn. Świadomość co do roli magnezu rośnie, można powiedzieć, że wprost proporcjonalnie do liczby dostępnych produktów z magnezem na rynku. Tylko jakie witaminy z magnezem dla dzieci wybrać?

Magnez dla dziecka – dlaczego jest ważny?

Magnez jest szczególnie ważny dla dzieci i wbrew pozorom nie pełni tylko roli uspokajającej – bierze udział w bardzo ważnych reakcjach biochemicznych, dzięki którym organizm spala cukry i tłuszcze, przekształcając je w energię, a z białka pokarmowego tworzy komórki ciała. Kiedy więc tego pierwiastka w młodym organizmie brakuje, dziecko przestaje się prawidłowo rozwijać.

Należy do tego dodać, że gdyby nie magnez, szkodliwe substancje takie jak rtęć, kadm, arsen czy ołów zatrułyby organizm. Niedobór magnezu jest tak jakby otwarciem bramy dla tych toksyn, które uzyskują swobodny dostęp do narządów i komórek ciała. Jeżeli jednak magnezu jest odpowiednia ilość, wówczas dochodzi do neutralizacji toksyn, co chroni dziecko przed zatruciami i patologicznymi zmianami.

Fot. Materiały prasowe

Magnez u dzieci jest potrzebny do/dla:

  • spokojnego snu,
  • dobrego samopoczucia i nastroju,
  • energii,
  • koncentracji,
  • mocnych kości i zębów,
  • zdrowych mięśni,
  • ukojonych nerwów,
  • odpowiedniego poziomu cukru we krwi,
  • trawienia i wchłaniania składników odżywczych,
  • regularnego wypróżniania,
  • zdrowego serca i ciśnienia krwi,
  • regulacji gospodarki hormonalnej.

W jednym badaniu, na które powołuje się serwis Orthomolecular Medicine News Service, niedobór magnezu stwierdzono u 95 procent badanych, przez co wysnuto ogólny wniosek, że niedobór magnezu występuje częściej u dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej niż u zdrowych dzieci. Tym samym wskazano na konieczność suplementacji magnezu, co może być pomocne w łagodzeniu nadpobudliwości – w grupie dzieci suplementowych magnezem w dawce około 200 miligramów dziennie przez sześć miesięcy nastąpił „wzrost zawartości magnezu we włosach i znaczny spadek nadpobudliwości” w porównaniu do dzieci w grupie kontrolnej, które nie były leczone z dodatkowym magnezem.

Co więcej, stwierdzono, że suplementacja magnezu u dzieci jest bezpieczna i warto ją stosować. Najczęstszymi działaniami niepożądanymi odnotowanymi w grupie badawczej był luźny stolec, ale był on efektem przedawkowania, zatem jego charakter był tymczasowy i znikał po zmniejszeniu dawki lub podzielenia magnezu na mniejsze ilości podawane w ciągu dnia.

Prawidłowy poziom magnezu u dziecka

Należy pamiętać, że tylko około 30 procent magnezu w diecie jest wchłaniane przez organizm, i nawet stosując zbilansowaną dietę bogatą w magnez, może dojść do jego niedoboru. Jeżeli obserwuje się u dziecka takie objawy jak: nadpobudliwość, zmęczenie, senność czy problemy z koncentracją, w pierwszej kolejności powinniśmy udać się do lekarza pediatry, który przeprowadzi badanie i wskaże przyczyny problemu. To od postawionej diagnozy zależy, czy należy stosować witaminy z magnezem dla dziecka.

Zalecana dawka dzienna (RDA) magnezu dla dzieci wynosi:

  • niemowlęta – 30 mg,
  • dzieci do o 3 lat – 80 mg,
  • dzieci 4-8 lat – 130 mg,
  • dzieci 9-13 lat – 240 mg,
  • powyżej 14. roku życia – nawet 360-410 mg.

Zalecenia Rady ds. Żywności i Żywienia dotyczące spożycia magnezu w diecie nie były aktualizowane od 1997 r. Aktualne zalecenia dla dzieci zostały ustalone na podstawie spożycia wytwarzającego dodatni bilans magnezu. Badania wskazują, że bardzo niewiele dzieci je wystarczająco dużo, aby zaspokoić nawet minimalne zapotrzebowanie na magnez. Ponadto ważne są również czynniki dietetyczne oraz styl życia, które pozbawiają organizm cennego magnezu – takimi składnikami są cukier i białko zwierzęce, typowe w diecie dzieci, nazywane przez lekarzy „pijawkami magnezowymi”.

Jakie witaminy z magnezem dla dziecka?

Lekarze nie zalecają preparatów multiwitaminowych, ze względu na dość niską zawartość składników, przez co suplementacja może okazać się nieefektywna. Zdecydowanie lepiej jest stosować bogatą w magnez dietę, zamiast wybierać preparaty, które są „na wszystko”. Co powinno znaleźć się w diecie dziecka? Magnez znajduje się przede wszystkim w nieprzetworzonych pełnych ziarnach, roślinach strączkowych, nasionach, orzechach i ciemnych zielonych liściach. Bezkonkurencyjne są pestki dyni (zawierają 520 mg magnezu na 100 g), następnie gorzkie kakao (420 mg), koper (377 mg), natka pietruszki (291 mg), migdały (257 mg), soja (250 mg), kasza gryczana (218 mg), fasola biała (169 mg), orzechy włoskie (ok. 150 mg), groch (129 mg), dzika róża (120 mg). Jadłospis powinien zawierać również owoce (zwłaszcza jabłka ze skórką, ananasy, cytrusy, porzeczki czarne) oraz warzywa (w tym szpinak, groszek, kukurydzę).

Jeżeli mowa o formie witamin z magnezem dla dzieci, do wyboru są tabletki, syropy, proszki, a nawet żelki. W przypadku tabletek młodsze dzieci mogą mieć problem z jej połknięciem, dlatego zalecana jest miażdżenie tabletek i dodawanie ich do smacznych posiłków, na przykład musu jabłkowego.

Fot. Materiały prasowe

Najczęściej spotkać można się z doustnymi preparatami zawierającymi cytrynian magnezu, który jest niedrogi i dość dobrze wchłaniany (przyswajalność 25-30 proc.). Inne postacie magnezu obejmują: glicynian magnezu (przyswajalność ok. 24 proc.), glukonian magnezu, taurynian magnezu, jabłczan magnezu (przyswajalność około 30 proc.) i chlorek magnezu. Dobrze przebadaną postacią jest mleczan magnezu cechujący się bardzo dobrą przyswajalnością dochodzącą nawet do 80 proc. Należy unikać tlenku magnezu (bardzo słabo się wchłania – wokoło 3-4 proc.), glutaminianu magnezu i asparaginianu magnezu.

Magnezu nie powinno się przyjmować wraz z posiłkami czy produktami bogatymi w żelazo, wapń i fosforany. Na pogorszenie wchłaniania magnezu może mieć także wpływ nadmierne spożycie błonnika. Istnieją również składniki zwiększające przyswajalność magnezu – w badaniach wykazano, że dieta o większej zawartości białka może zwiększyć przyswajalność nawet do 40 proc. Bardzo ważna jest również witamina B6, dlatego w przypadku suplementacji zaznacza się, że warto wybierać produkt zawierający i magnez, i B6. Dlaczego? Ponieważ pirydoksyna (witamina B6) przyczynia się do poprawy wchłaniania magnezu, ale też zmniejsza jego wydalanie przez nerki.

Magnez z witaminą B6

Zdecydowanie w przypadku suplementacji lepiej decydować się na lek, a nie suplement diety. Gdy rynek suplementów jest nieregulowany i właściwie nie wiadomo, czy kupuje się pełnowartościowy produkt – część producentów nie podaje prawdy, gdy deklaruje skład specyfiku sprzedawanego w aptece i w rzeczywistości substancji może być mniej lub więcej – tak w przypadku leku jest to pełna kontrola, ponieważ musiał przejść całą procedurę rejestracji leku i podlega wszystkim obostrzeniom, jakim podlega obrót lekami, ponadto musi mieć udowodnione działanie lecznicze.

Przykładem takiego leku jest Magne B6, który można stosować od 6. roku życia, zatem jest odpowiednim magnezem z witaminą B6 dla dzieci. W jednej tabletce zawiera 48 mg jonów dobrze przebadanej i przyswajalnej soli magnezu – mleczanu – oraz 5 mg witaminy B6, która zwiększa przyswajalność pierwiastka. Ten lek rekomenduje między innymi Pan Tabletka, który przeanalizował nie tylko skład preparatu, ale również reklamę i wskazał między innymi, że faktycznie suplementacja magnezu może pomóc przy niepokoju, nadwrażliwości czy stresie. Więcej o leku z magnezem dla dzieci dowiesz się ze strony: https://www.magneb6.pl/.

Jeżeli dziecko staje się osowiałe i nieskore do zabaw, może to być oznaką niedoboru magnezu. Zanim jednak zastosuje się suplementację i wprowadzi się witaminy z magnezem dla dzieci, należy zasięgnąć porady lekarza, który wykluczy inne możliwe przyczyny problemu.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!


Źródła:

  • https://riordanclinic.org/2017/02/magnesium-decreases-hyperactivity-adhd-children/
  • https://naturalcalm.ca/magnesium-and-children/
  • https://pantabletka.pl/jaki-magnez-dla-dziecka-opinie-analiza/
  • http://pantabletka.pl/magne-b6-analiza-opinia/
  • https://pantabletka.pl/jak-wybrac-dobry-magnez-cz-2/
  • https://www.muscle-zone.pl/blog/jaki-magnez-wybrac-najlepsze-formy-magnezu/
  • https://www.medme.pl/artykuly/mleczan-magnezu-przyswajalnosc-jak-dawkowac,69928.html
  • https://maglekam.pl/co-zmniejsza-a-co-zwieksza-wchlanianie-magnezu-w-organizmie/
  • https://www.webmd.com/diet/supplement-guide-magnesium#1
  • https://ods.od.nih.gov/factsheets/Magnesium-HealthProfessional/

Artykuł sponsorowany


Dieta Fitness Lifestyle Zdrowie

Czasem najtrudniej jest być gwiazdą własnego życia… Renee Zellweger wraca w wielkim stylu!

Redakcja
Redakcja
3 stycznia 2020
Fot. Materiały prasowe

Renée Zellweger była od dawna wielką fanką Judy Garland, więc możliwość zagrania jej w pełnometrażowym filmie kinowym była dla aktorki jak spełnione marzenie. Producent David Livingstone i reżyser Rupert Goold nie wyobrażali sobie w tej roli innej osoby.

„Żadna inna aktorka nie jest w stanie jednocześnie grać, śpiewać i roztaczać komediowego czaru. Tak się szczęśliwie również złożyło, że Renée była akurat w tym samym wieku co Judy, gdy ta występowała na londyńskich scenach”, mówi Livingstone.  Goold potwierdza słowa producenta: „Talent komediowy był bardzo istotny, ponieważ Judy była znana ze swojego poczucia humoru. Fakt, że Renée ma na koncie wiele popularnych ról komediowych, sprawia, że zapominamy często, iż jest również znakomitą aktorką dramatyczną – ba, za rolę we „Wzgórzu nadziei „ otrzymała przecież Oscara! Ma w sobie również coś, co sprawia, że łatwo nawiązuje więź z widzami, nawet jeśli do dialogu dochodzi w ciemnej sali kinowej, a nie na deskach teatru czy scenie”.Zellweger miała również inny powód, by opowiedzieć tę historię w takiej formie.

Fot. Materiały prasowe

„Jako osoba kreatywna uwielbiam wykraczać poza strefę własnego komfortu, żeby opowiadać interesujące historie. Chciałam w przypadku Judy pokazać Garland z innej perspektywy, poprzez mniej lub bardziej znacząc sytuacje, o których przeważnie zapomina się w oficjalnych biografiach, a które dają znacznie lepszy obraz danej osoby”.

Mając tak wspaniałą aktorkę, należało tylko pomóc jej stać się Judy Garland przed kamerami. „Renée chciała, by jej portret Judy był uczciwy i wiarygodny, bez żadnych ozdobników czy niepotrzebnych dodatków, które mogłyby kierować film w stronę niezamierzonej karykatury”, wyjaśnia producent David Livingstone. Aktorka rozpoczęła trening śpiewu już na rok przed rozpoczęciem zdjęć, a później pracowała z Mattem Dunkleyem nad utworami. Po czterech miesiącach prób poczuła, że będzie gotowa, by stawić czoła talentowi Garland.

 

„Judy” z rewelacyjną rolą Renée Zellweger już na ekranach kin!

 


Zobacz także

Nie daj się wiosennemu przesileniu. Dodaj mocy swojej diecie

Beata Pawlikowska: „I trzeba kochać. Kochać, czyli patrzeć życzliwie na siebie, na innych i na cały świat”

List do córki

„Chciałabym Ci dać gotowy przepis na to, jak być kobietą szczęśliwą i spełnioną, ale taki niestety nie istnieje”. List do Córki