Dieta Zdrowie

Dieta Kwaśniewskiego – na czym polega ten sposób na szybkie odchudzanie? Zalety i wady diety optymalnej

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
19 stycznia 2021
Dieta Kwaśniewskiego - zasady, efekty, zalety, wady
Fot. iStock
 

Dieta Kwaśniewskiego, zwana także dieta optymalną, to jeden z dość kontrowersyjnych sposobów na redukcję masy ciała. Została ona opracowana przez lekarza, Jana Kwaśniewskiego, przede wszystkim z potrzeby redukcji konsekwencji, jakie powodują choroby cywilizacyjne. Dieta ta pozwala także schudnąć, jednak niesie ze sobą pewne niebezpieczeństwo dla zdrowia. Czym jest dieta Kwaśniewskiego, jak wyglądają jej zasady i jakie efekty przynosi?

Dieta Kwaśniewskiego — zasady

Dieta Kwaśniewskiego jest dietą niskowęglowodanową, w której prym wiodą tłuszcze zwierzęce. Ograniczenie ilości węglowodanów w diecie ma przybliżyć osoby ją stosujące do zdrowia, a przy okazji schudnąć. Dieta optymalna polega na zapewnienie organizmowi odpowiednich proporcji składników pokarmowych. Na 1 g białka powinno przypadać minimum 2,5 g tłuszczu i nie więcej niż 0,8 g węglowodanów. Twórca diety zalecił spożywanie trzech tłustych posiłków w ciągu dnia. W trakcie diety zalecana jest także regularna aktywność fizyczna.

Dieta Kwaśniewskiego - zasady, efekty, zalety, wady

Fot. iStock/Dieta Kwaśniewskiego

Dieta bazuje na tłuszczach zwierzęcych, takich jak:

  • wszystkie rodzaje serów i wędlin (ser żółty, salceson, baleron, boczek, pasztet i kiełbasa wiejska);
  • tłuste mięso, najlepiej wieprzowina, tłusta gęś i kaczka;
  • tłuste ryby;
  • masło, smalec, słonina;
  • tłuste mleko i śmietana (nawet 2 szklanki dziennie);
  • majonez;
  • jaja (nawet 4 dziennie);

Można także spożywać warzywa, jednak nie więcej niż 300 g w ciągu dnia. W diecie powinny znaleźć się także orzechy, migdały, słonecznik, jako źródło tłuszczów roślinnych. Można sięgać po lody na śmietanie, kremy, frytki smażone na głębokim tłuszczu.

Dieta Kwaśniewskiego - zasady, efekty, zalety, wady

Fot. iStock/Dieta Kwaśniewskiego

Do produktów zakazanych należą:

  • cukier, miód, słodycze, słodzone napoje;
  • świeże owoce i przetwory owocowe (dżemy, powidła, konfitury, kompoty);
  • rośliny strączkowe;
  • pieczywo, ryż, kasze, ziemniaki, makarony;
  • potrawy mączne;
  • sól.

Dieta Kwaśniewskiego — zalety, efekty

Dieta Kwaśniewskiego pozwala na szybką i zauważalną redukcję masy ciała, nawet powyżej 2 kg na tydzień. Dzieje się tak z powodu przestawienia organizmu na czerpanie energii z zapasu tłuszczów, a nie węglowodanów, oraz faktu, że dieta optymalna jest wbrew pozorom ubogokaloryczna. Dieta ta wpływa także na odczuwanie większej sytości po posiłkach, zmniejszenie wahań cukru we krwi, a co za tym idzie, zniwelowanie chęci podjadania pomiędzy posiłkami. Zmniejszenie masy ciała ma z kolei wpływ na zmniejszenie stężenia triglicerydów we krwi. Wysokie spożycie cholesterolu w pokarmach, przy ograniczeniu węglowodanów i kalorii, może hamować produkcję cholesterolu w organizmie. Poza tym przy cukrzycy typu 2 niewielka ilość węglowodanów w diecie zmniejsza zapotrzebowanie na insulinę. Osoby stosujące dietę Kwaśniewskiego chwalą ją także za poprawę samopoczucia.

Dieta Kwaśniewskiego — wady 

U osób, które stosowały dietę Kwaśniewskiego zauważono szybką redukcję masy ciała oraz wyżej wymienione pozytywne skutki. Dieta nie znalazła jednak uznania w środowisku medycznym, ponieważ jej stosowanie niesie ze sobą poważne niebezpieczeństwa. W 2004 r. Instytut Żywności i Żywienia Człowieka w Warszawie uznał dietę Kwaśniewskiego za szkodliwą dla zdrowia. Opinia ta wynika przede wszystkim z powodu spożycia zbyt dużej ilości cholesterolu, retinolu i żelaza przy jednoczesnym niedoborze potasu, wapnia, magnezu i witaminy C.

Dieta Kwaśniewskiego - zasady, efekty, zalety, wady

Fot. iStock/Dieta Kwaśniewskiego

Szkodzić w dłuższej perspektywie mogą nasycone kwasy tłuszczowe wpływające na zwiększenie stężenia cholesterolu całkowitego, co może prowadzić do rozwoju chorób sercowo-naczyniowych. Mogą pojawić się zatory tętnicowe, miażdżyca, a także zawał serca. Z kolei zbyt mała ilość potasu i magnezu w diecie może powodować spadki ciśnienia, zaburzenia rytmu serca, zawroty głowy. Niedobór błonnika z powodu małej ilości warzyw, wykluczenia owoców i produktów zbożowych będzie prowadził do zaparć. Zbyt mała ilość wapnia może doprowadzić do rozwoju osteoporozy. Tłuste pokarmy mogą przyczynić się do problemów z układem pokarmowym i pojawienia się biegunek tłuszczowych. Nadmiar białka w diecie również jest szkodliwy dla zdrowia, ponieważ m.in. obciąża pracę nerek. Natomiast wykluczenie owoców może skutkować niewystarczającą ilością antyoksydantów, które są cennym wsparciem w profilaktyce przeciwko nowotworom.

Inną wadą diety Kwaśniewskiego jest fakt, że jest dość monotonna, oparta przede wszystkim na tłustym mięsie. Poza tym trudno włączyć do diety duże ilości tłustego boczku czy wędlin, bez obecności chleba w jadłospisie.

Dieta Kwaśniewskiego jest niewskazana szczególnie w przypadku kobiet ciężarnych i karmiących piersią. Z myślą o zdrowiu nie powinny na nią przechodzić osoby cierpiące na zaburzenia pracy nerek, wątroby i układu krążenia, a także dla dzieci, młodzież, osoby starsze. Przed przejściem osoby zdrowej na dietę optymalną, należy skonsultować wybór diety z lekarzem.


źródło: www.mp.pl, zdrowie.wprost.pl 

Dieta Zdrowie

Siedem rzeczy, których nie wiedzieliście o Kamali Harris. Świat potrzebuje więcej takich wspaniałych kobiet

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
19 stycznia 2021
Fot. Instagram
 

Rok 2020 należał do niej, do Kamali. Wspaniałej, silnej kobiety, która na swój sukces pracowała od bardzo wczesnych lat młodości. Dziś przechodzi do historii jako pierwsza kobieta na stanowisku wiceprezydentki Stanów Zjednoczonych Ameryki. Od zawsze po stronie słabszych, wrażliwa społecznie, od zawsze skuteczna, zmotywowana i pełna pasji. Dziś jest symbolem zmian i nadziei na zakończenie rządów populistów – na całym świecie. Nie mogło być inaczej, skoro Kamala dorastała w środowisku samych silnych, charyzmatycznych liderek. Szczególną rolę odegrała tu jej mama, niezwykła Shyamali Gopalan, która po rozwodzie wychowywała dzieci sama, kontynuując karierę zawodową.

Siedem rzeczy, których nie wiedzieliście o Kamali Harris

1. Co oznacza jej imię

Imię Kamali, prawidłowo wymawiane: COMMA-LAH, w sanskrycie (języku staroindyjskim) oznacza „lotos” i jest kolejnym imieniem hinduskiego bóstwa Lakszmi. Zostało ono nadane po to, aby pomóc zachować jej tożsamość kulturową. Drugie imię przyszłej pani wiceprezydent, Davi, w sanskrycie oznacza „bogini”, co również jest hołdem dla religii hinduistycznej. „Kultura, która czci boginie, rodzi silne kobiety” – powiedziała nieżyjąca już mama Kameli, w wywiadzie dla Los Angeles Times w 2004 roku.

2. Jaka jest jej ulubiona książka z dzieciństwa

Fot. Instagram

Tu pewnie ucieszy się wielu z was, bo i w Polsce ta książka, a także jej filmowa ekranizacja, od lat cieszą się niesłabnącą popularnością. Mowa o cudownej powieści Lew, czarownica i stara szafa”, napisanej przez C.S. Lewisa w 1950 roku. Kto z nas nie chciałby choć na chwilę przenieść się do Narni?

3. Kto jest jej partnerem życiowym

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Doug Emhoff (@douglasemhoff)

Mężem Kamali jest od 2014 roku Doug Emhoff, prawnik korporacyjnego z Los Angeles,którego poślubiła podczas skromnej i bardzo prywatnej ceremonii zorganizowanej przez jej siostrę. Emhoff ma dwoje dzieci z poprzedniego małżeństwa, które pieszczotliwie nazywają żonę taty „Momalą”. Po objęciu urzędu przez żonę, Doug Emhoff zostanie pierwszym mężczyzną, będącym małżonkiem wiceprezydentki USA, otrzymując tytuł pierwszego „drugiego dżentelmena”. Para poznała się podczas randki w ciemno.

4. Jakie są jej korzenie

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Kamala Harris (@kamalaharris)

Kamala urodziła się 20 października 1964 r. w Oakland. Jej mama, dr Shyamala Gopalan, to imigrantka z Indii, lekarz i naukowiec zajmujący się badaniami dotyczącymi raka piersi. Ojciec, Donald Harris, dziś emerytowany profesor ekonomii na Uniwersytecie Stanforda, urodził się na Jamajce. Para spotkała się jako doktoranci na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley jesienią 1962 roku, rok później młodzi pobrali się. W 1971 roku wzięli rozwód. 

5. Jaką była nastolatką

Przebojową i przekonaną o tym, że o swoje prawa należy walczyć. Jako trzynastolatka, wspólnie z siostrą zorganizowała i przeprowadziła przed swoim apartamentowcem w Montrealu w proteście przeciwko zasadzie zabraniającej dzieciom zabawy na trawniku. Administratorzy budynku ostatecznie wycofali się z tej regulacji.

6. W jej życiu kluczową rolę, poza mamą, odegrały jeszcze dwie, inne kobiety

Były to: sąsiadka Kamali, pani Shelton i jej nauczycielka w pierwszej klasie, pani Wilson. Kamala tak opisuje obie kobiety: Pani Shelton była ciepłą i elokwentną kobietą pochodzącą z Luizjany. Ona i jej mąż Arthur prowadzili przedszkole. Kiedy nasza mama pracowała do późna, to naszym domem był dom pani Shelton, do którego moja siostra Maya i ja przychodziłyśmy po szkole. Jej dom był jak przedłużenie naszego domu, a pani Shelton została dla nas drugą matką. Była jedną z najmądrzejszych osób, jakie kiedykolwiek znałam, i żyła w przekonaniu, że trzeba zawsze pomagać potrzebującym –  to właśnie coś, co zaszczepiła mi pani Shelton. Nawet po rozpoczęciu pracy w Prokuraturze Okręgowej w Alameda wracałam do przytulnej kuchni pani Shelton po ciepły uścisk i pyszne jedzenie. Pani Wilson była natomiast moją nauczycielką w pierwszej klasie w szkole podstawowej Thousand Oaks w Berkeley w Kalifornii. Zaszczepiła we mnie nadzieję i odwagę, już podczas pierwszych lat mojego życia i wierzyła we mnie na każdym kroku. Jestem jej na zawsze wdzięczna – nie tylko za lekcje, ale również za pewność siebie, którą pomogła mi odnaleźć. (źródło: Instagram/Kamela Harris)

7. Kamela kocha gotować

Gotowanie ją relaksuje i jest jej prawdziwym hobby. Regularnie umieszcza nowe przepisy w mediach społecznościowych. Na Spotify znajdziecie natomiast jej playlistę ulubionych piosenek, bo Harris kocha też muzykę, uwielbia hip hop i rap. Koniecznie zajrzyjcie tu. 😉

Dziś Kamala może być wzorem dla wielu młodych kobiet. Ona sama mocno je wspiera, głęboko wierząc, że jej kariera polityczna zainspiruje najmłodsze pokolenia do walki o należne im miejsce w świecie wielkiej polityki. „Chociaż jestem pierwszą kobietą w tym biurze, nie będę ostatnią”- powiedziała ostatnio wiwatującemu na jej cześć tłumowi w Wilmington -„Ponieważ każda mała dziewczynka będąca świadkiem dzisiejszego wieczoru widzi, że ten kraj to kraj możliwości”.

Fot. Instagram


Dieta Zdrowie

Dieta paleo – na czym polega „dieta człowieka pierwotnego”?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
19 stycznia 2021
Dieta paleo - na czym polega, wady, zalety
Fot. iStock

Dieta paleo, czyli dieta człowieka pierwotnego, to trend w odżywianiu, który odwołuje się do stylu żywienia naszych przodków z okresu paleolitu. Założenia tej diety przede wszystkim opierają się na produktach nieprzetworzonych, pozyskiwanych jak najbardziej naturalnie. Jak dokładnie wygląda dieta paleo, czy jest bezpieczna dla organizmu i jakie efekty może przynieść?

Dieta paleo — skąd pomysł na dietę ludzi pierwotnych?

Dieta paleo zachęca do sięgnięcia do korzeni i zastosowanie diety opartej na żywności zdrowej, odrzucając tę wysokoprzetworzoną. Główną inspiracją twórcy diety, dr Lorena Cordaina, było przekonanie, że dawni ludzie raczej rzadko chorowali na cukrzycę typu 2, czy różne choroby układu krążenia. Wynikało to z ich stylu życia, w którym dominował ruch i naturalne, odpowiednie dla ich organizmu produkty, które pozyskiwali samodzielnie.

Naukowcy uważają, że dieta ludzi pierwotnych w dawnych czasach opierała się przede wszystkim na mięsie dzikich zwierząt, rybach, owocach, warzywach, orzechach, jajach, a także owadach i larwach. Każdy z tych produktów podawany był w sposób naturalny, a więc zdrowy. Nic dziwnego, że obecnie ten trend cieszy się popularnością, choć często nie jest traktowana ściśle jako dieta, ale sposób życia jak najbardziej zbliżony do naturalnego dla człowieka.

Dieta paleo - na czym polega, wady, zalety

Fot. iStock/Dieta paleo

Dieta paleo — zasady

Dieta paleo jest pojęciem szerokim, więc wymagała pewnej modyfikacji zasad pod potrzeby i możliwości współczesnych ludzi. Trudno oczekiwać, by ktoś na własną rękę próbował upolować mięso na obiad, lub odżywiać się w sposób identyczny, jak miało to miejsce w paleolicie. Należy także pamiętać, że nie ma stuprocentowej pewności co do jadłospisu ludzi żyjących w dawnych czasach, więc zasady są dość umowne. W diecie paleo najważniejsze miejsce wśród produktów zajmuje chude mięso lub dziczyzna. Mięso, w różnej postaci, powinno stanowić około 50% dziennego jadłospisu, aby równoważyć ilość produktów zwierzęcych i roślinnych. Nie liczy się również kalorii — można jeść do syta.

Dieta paleolityczna dopuszcza w jadłospisie następujące produkty:

  • mięso (najlepiej ekologiczne, z chowu pastwiskowego), ryby i owoce morza, jako źródło białka.
  • jaja — najlepiej surowe;
  • owoce (najlepiej jagodowe) i warzywa nieskrobiowe (ziemniaki, kukurydza) – najlepiej sezonowe, surowe lub gotowane na parze. Owoców powinno być mniej niż warzyw;
  • grzyby;
  • orzechy, nasiona, kiełki.

Miejsce w diecie powinny mieć także zdrowe tłuszcze. Ich pożądanym źródłem są: oliwa z oliwek, olej kokosowy, olej lniany, oleje z orzechów i pestek, a także masło. Pić należy wodę (najlepiej z cytryną), zieloną herbatę i herbaty ziołowe.

Dieta paleo - na czym polega, wady, zalety

Fot. iStock/Dieta paleo

Czego na diecie paleo jeść nie wolno?

Na diecie paleo niewskazane są:

  • warzywa strączkowe;
  • produkty zbożowe;
  • nabiał;
  • produkty wysokoprzetworzone.

Dieta paleo — zalety i efekty

Dieta paleo pozwala na osiągnięcie pozytywnych zmian w organizmie. Osoby stosujące tę dietę chwalą ją nie tylko za korzystny wpływ na zmniejszenie nadmiernej masy ciała. Wiele osób chwali sobie także poprawę stanu zdrowia, oraz kondycji skóry i włosów, a także lepszy sen. Dieta paleo może być pomocna w uregulowaniu gospodarki insulinowej, ze względu na przygotowywanie potraw zgodnie z zasadą niskiego indeksu glikemicznego. Dieta ta może być pomocna w zapobieganiu rozwojowi chorób cywilizacyjnych. Wynika to z faktu, że dieta paleo eliminuje pokarmy wysokoprzetworzone, obfitujące w cukry rafinowane, dodatkowo ogranicza także ilość spożywanej soli. Mniej pustych kalorii także zdecydowanie służy zdrowiu. Warto także wspomnieć, że dieta paleo jest raczej dietą lekkostrawną, odciążającą układ pokarmowy. Może ona także zaciekawić osoby cierpiące z powodu nietolerancji laktozy i glutenu, z powodu wykluczenia z jadłospisu ich źródeł.

Dieta paleo - na czym polega, wady, zalety

Fot. iStock

Dieta paleo — wady i przeciwwskazania

Dieta paleo mimo kilku pozytywów ma także pewne minusy, o których nie można zapominać. Często powtarzającym się zarzutem jest to, że dieta paleo nie jest dietą zbilansowaną, przez wykluczenie z niej nabiału i zbóż. W dodatku nie ma sztywnych ram, więc zdarzają się częste odstępstwa od zasad. To może prowadzić do powstania niedoborów witamin (np. z grupy B) i składników mineralnych (szczególnie cynk, miedź, selen).

Z powodu wykluczenia produktów zbożowych z jadłospisu może także wystąpić kłopot ze źródłami zdrowej energii dla organizmu. Innym problemem może być wprowadzenie zbyt dużej ilości białka do diety. To zdecydowanie obciąża nerki, wątrobę i w dłuższej perspektywie prowadzi do zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. Dieta paleo nie jest także polecana osobom cierpiącym na schorzenia woreczka żółciowego, z powodu zwiększenia ilości tłuszczu dostarczanego wraz z pożywieniem. Poza tym wykluczenie nabiału może skutkować niedoborami wapnia, a także witaminy D. To z kolei może prowadzić do złamań kości i przyspieszyć rozwój osteoporozy.

Również osoby przewlekle chore, a także kobiety będące w ciąży lub karmiące piersią, bez konsultacji z lekarzem nie powinny przechodzić ma dietę paleo.

Należy przy tej okazji także wspomnieć o tym, że zasadność stosowania diety paleo budzi wątpliwości z powodu stylu życia innego, niż przed tysiącami lat. Największym problemem jest to, że mięso czy rośliny stosowane w diecie zdecydowanie nie są takim samym pożywieniem, jak kiedyś. Trudno będzie osiągnąć podobny efekt i „czystą” żywność,  jeśli ma ona kontakt z pestycydami, czy antybiotykami.


źródło:  paleosmak.pl , pulsmedycyny.pl 

Zobacz także

10 symptomów nowotworu, których nie powinnaś ignorować

Poczuj energię jogi - oto 8 korzyści, dla których warto ją ćwiczyć

Poczuj energię jogi – oto 8 korzyści, dla których warto ją ćwiczyć

Migrena

Migrena – przyczyny, objawy, leczenie