Zdrowie

Czy wiesz, co to jest mikroflora jelitowa?

Redakcja
Redakcja
1 lipca 2021
 

Coraz więcej osób zaczyna sobie zdawać sobie sprawę, jak ważne jest utrzymanie prawidłowej flory bakteryjnej w naszym organizmie. Dzięki zamieszkującym jelita dobroczynnym bakteriom możemy cieszyć się dobrym zdrowiem i zapobiegać różnego typu nieprzyjemnym objawom.

Mikroflora. Co to takiego?

Mikroflora bakteryjna naszego organizmu to nic innego jak grupa różnych bakterii i grzybów. Możemy je podzielić na dwie grupy: te dobre i złe. Jeżeli w naszej florze znajduje się więcej tzw. dobrych bakterii, cieszymy się dobrym zdrowiem i samopoczuciem. Gdy na nasz organizm oddziałują niekorzystne czynniki zewnętrzne takie jak np. stres, zła dieta, używki, antybiotyki, mikroflora ulega uszkodzeniu, następuje namnażanie się chorobotwórczych bakterii, a co za tym idzie, możemy podupaść na zdrowiu.

Jakie są funkcje mikroflory?

Mikroflora odgrywa wiele istotnych, nie tylko dla naszego układu pokarmowego, ról. Pełni funkcję metaboliczną, rozkłada resztki pokarmowe (w wyniku fermentacji), bierze udział w syntezie witamin z grupy B i K, poprawia przyswajalność elektrolitów i minerałów, wpływa na metabolizm tłuszczów. Bakterie, które są składnikami naturalnej flory bakteryjnej, wspomagają trawienie laktozy i wpływają na poziom cholesterolu. Na podstawie: https://www.lakcid.pl/zdrowe-jelita/czy-istnieje-lek-na-uszkodzona-mikroflore-jelitowa

Zaburzenia flory jelitowej

Do zaburzeń w składzie mikroflory dochodzi pod wpływem wielu czynników. Do pogorszenia się naszej mikroflory dojść może gdy:

  • Nasza codzienna dieta bogata jest w tłuszcze, węglowodany i cukry proste, a brakuje w niej błonnika, co ma negatywny wpływ na nasze jelita
  • Stosujemy różnego rodzaju używki
  • Przyjmujemy antybiotyki
  • Żyjemy w ciągłym stresie i jesteśmy przemęczeni
  • Uprawiamy sport wyczynowy

Do zaburzeń mikrobioty dochodzi również pod wpływem chorób, np.:

  • Otyłości
  • Cukrzycy typu II
  • Nadciśnienia
  • Astmy i alergii
  • A także przyjmowania wielu leków m.in. przeciwzapalnych, niesteroidowych czy na refluks.

Leczenie flory jelitowej

Żeby przywrócić odpowiedni stan mikrobioty, powinniśmy:

  • Zmienić nasz styl życia – należy wprowadzić do codziennej diety zdrowe produkty bogate w probiotyki i błonnik pokarmowy
  • Zrezygnować z używek
  • Zredukować do minimum sytuacje stresowe
  • Zadbać o odpowiednią ilość snu i wypoczynku
  • Uprawiać sport – regularna aktywność wpływa pozytywnie na zdrowie całego organizmu.

Leczenie flory bakteryjnej to przede wszystkim dostarczenie do organizmu odpowiedniej ilości dobrych bakterii. Możemy to zrobić za pomocą dostępnych na rynku produktów probiotycznych. Jednak wybierajmy te, które mają status leku. Jedynie sięgając po preparaty bezpieczne i z odpowiednia dawką dobroczynnych bakterii, możemy odbudować zniszczoną mikrobiotę. Leczenie flory bakteryjnej powinno więc przebiegać odpowiedzialnie, za pomocą odpowiednich preparatów.


Zdrowie

Nauka gry na pianinie, czyli jak nauczyć się grać?

Redakcja
Redakcja
1 lipca 2021
 

Na naukę gry na instrumentach muzycznych nigdy nie jest za późno. Na co więc warto zwracać uwagę planując edukację muzyczną?

Nauka gry na pianinie, czyli jak nauczyć się grać?

Bardzo powszechny jest pogląd, że na naukę gry na instrumentach muzycznych nigdy nie jest za późno. Poniekąd jest to prawda, lecz aby osiągnąć satysfakcjonujące efekty, należy zacząć już od najmłodszych lat. Duże znaczenie mają także predyspozycje takie jak dobry słuch, zwinne palce i pojemne płuca. Ważny jest też dobór instrumentu.

Chwytów na gitarze można łatwo nauczyć się z poradników, aczkolwiek nauka gry na fortepianie, np. https://buki.org.pl/korepetycje/gra-na-fortepianie/ niej jest już tak prosta. Wato w takim wypadku zapisać się na kurs lub prywatne lekcje gry na pianinie, lub fortepianie.

Jak nauczyć się grać na pianinie?

Planując edukację muzyczną dziecka, warto rozważyć szkołę muzyczną. To właśnie w takim miejscu dziecko opanuje bez trudu grę na pianinie bądź fortepianie. Trzeba jednak pamiętać, że taka decyzja determinuje przyszłą karierę dziecka praktycznie na całe życie.

Innym rozwiązaniem na naukę gry na fortepianie są ogniska muzyczne. Zazwyczaj organizuje się je w domach kultury. Zajęcia odbywają się w godzinach popołudniowych i są zazwyczaj darmowe.

Można także wybrać korepetycje z wykwalifikowanym nauczycielem. Można je dostosować do własnych potrzeb, a prowadzący zajęcia poświęca całą swoją uwagę osobie uczącej. To jedna z najskuteczniejszych form gry na pianinie lub fortepianie. Jest jednak nieco droższa.

Nauka gry na fortepianie może również odbywać się samodzielnie. Nie będzie to jednak proste i potrwa znacznie dłużej. Wymagać będzie również posiadanie własnego instrumentu. Jednakże dla osób o silnej woli jest to całkiem możliwe do zrealizowania.

Nauka gry na pianinie – jak znaleźć nauczyciela?

Poszukując nauczyciela, który skutecznie przekaże nam swoją wiedzę, najpierw przeglądamy ogłoszenia bądź korzystamy z poleceń znajomych. Gdy już na kogoś się zdecydujemy, powinniśmy sprawdzić jak wyglądają zajęcia z taką osobą, czy jest cierpliwa i czy potrafi przekazywać wiedzę w sposób jasny oraz zrozumiały. Korepetytor z powołania pomoże nam nauczyć się gry na pianinie lub fortepianie w sposób solidny i skuteczny.


Zdrowie

Jagody goji – superfood, które warto stosować z głową. Jak wpływają na nasz organizm?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
1 lipca 2021
Jagody goji - właściwości, cena, przeciwwskazania
Fot. iStock

Jagody goji określane są mianem superfood. Te niewielkie czerwone owoce to prawdziwa skarbnica antyoksydantów, które chronią organizm przed przedwczesnym starzeniem się komórek oraz obniżają ryzyko rozwoju nowotworów. Wprowadzenie jagód goji do diety pozytywnie wpłynie na stan zdrowia, ale istnieją też pewne przeciwwskazania, o których należy pamiętać.

Jagody goji — krótka charakterystyka

Jagody goji są owocami kolcowoju pospolitego (Lycium barbarum lub Lycium chinense), krzewu pochodzącego z Chin. Znane są w kuchni wschodniej od prawie 2000 lat, ale ogromną popularność w Europie zyskały dopiero niedawno. Największą wartość odżywczą i leczniczą mają jagody uprawiane w dolinach tybetańskich oraz w Himalajach, gdzie tereny są wolne od zanieczyszczeń.

Jagody goji - właściwości, cena, przeciwwskazania

Fot. iStock

Świeże jagody goji mają barwę pomarańczowoczerwoną i osiągają długość ok. 1-2 cm. Ich smak porównywany jest często do smaku żurawiny. Można je jeść surowe lub suszone, przerabiać na soki, alkohole, pić jako herbaty. Nadają się jako dodatek do wypieków, sałatek, musli, jogurtów, czy po prostu zdrowa przekąska.

Gdy jagody dojrzeją, latem i jesienią, zbiera się je i suszy najpierw w cieniu. Następnie wystawia się je na działanie słońca, dopóki ich skórka nie stanie się sucha i twarda, ale miąższ pozostaje jeszcze miękki. Suszone jagody goji nabierają słodko-pikantnego posmaku.

Jagody goji — wartości odżywcze, witaminy, kalorie

Jagody goji są bardzo dobrym źródłem białka, zawierają także węglowodany i tłuszcze (w tym z grupy omega-6). Są źródłem witamin takich jak: witaminy z grupy B (B1, B2, B6), witaminy E oraz C. Nie brakuje w nich minerałów: cynku, żelaza, wapnia, miedzi, fosforu, selenu. Zawierają także kwasy organiczne (jabłkowy, szikimowy, fumarowy, cytrynowy) oraz kwasy tłuszczowe (m.in. linolowy, mirystynowy). Z racji czerwonej barwy jagód goji, w ich składzie znajduje się duża ilość karetonoidów (zeaksantyna, β-karoten). Nie brakuje w nich także flawonoidów (kemferol, kwercetyna, mirycetyna), rozpuszczalnego w wodzie bioaktywnego kompleksu polisacharydowego LBP (Lycium Barbarum polysaccharides), oraz olejków eterycznych. Dostarczają do organizmu tryptofan, czyli aminokwas wpływający na wytwarzanie serotoniny (tzw. hormonu szczęścia) i melatoniny (hormonu odpowiadającego za regenerujący sen).

Owoce goji są kaloryczne — w 100 g świeżych jagód goji znajdziemy 349 kcal, a suszonych nieco więcej, bo 370 kcal. Indeks glikemiczny świeżych owoców wynosi 29, co sprawia, że są one bezpieczne dla osób cierpiących na cukrzycę. W przypadku owoców suszonych indeks jest  wyższy.

Jagody goji - właściwości, cena, przeciwwskazania

Fot. iStock 

Jagody goji — właściwości dla zdrowia

Działanie przeciwnowotworowe

Badania wskazują na to, że bioaktywny kompleks polisacharydowy LBP (Lycium Barbarum polysaccharides) ma stymulujący wpływ na układ odpornościowy, działa antyoksydacyjnie oraz obniża ryzyko rozwoju nowotworów.

Kompleks LBP  wpływa na zahamowanie wzrostu ludzkich komórek raka żołądka (linia komórkowa MGC-803 i SGC-7901), ludzkich komórek raka okrężnicy SW480 i Caco-2,  komórek raka płuc, oraz przyspiesza ich śmierć komórkową. Wpływa również na zahamowanie rozwoju komórek raka gruczołu krokowego i komórek raka piersi (linii komórkowej MCF-7). Wyniki badań wskazują, że kompleks LBP hamuje namnażanie ludzkich komórek wątrobiaka QGY7703, oraz przyspiesza śmierć komórek białaczkowych HL-60.

Jagody goji chronią układ sercowo-naczyniowy

Jagody goji wspierają pracę serca oraz prawidłowe ciśnienie tętnicze krwi. Obecny w owocach β-sitosterol i kompleks LBP wpływają na obniżenie poziomu „złego” cholesterolu oraz triglicerydów, co potwierdzają badania przeprowadzone na szczurach. Obecność witaminy C wzmacnia korzystne działanie jagód na układ krążenia.

Normalizują poziom cukru we krwi

Jagody goji wykazują działanie hipoglikemiczne, czyli obniżające poziom cukru we krwi, na co wskazują badania przeprowadzone na  zwierzętach cierpiących na cukrzycę. Związki polisacharydowe wspierają mnożenie się komórek β trzustki oraz poprawiają wychwyt glukozy w tkankach obwodowych. Kompleks LBP może zwiększać wrażliwość na insulinę.

Dbają o zdrowe oczy

Wysoka zawartość karotenoidów, w tym zeaksantyny i luteiny, jest nieoceniona dla zdrowia oczu. Te antyoksydanty chronią siatkówkę oka przed uszkodzeniami, obniżają ryzyko rozwoju zwyrodnienia plamki żółtej. Ponadto luteina chroni oczy przed szkodliwymi dawkami promieniowania widzialnego i UV.

Jagody goji - właściwości, cena, przeciwwskazania

Fot. iStock

Jagody goji — przeciwwskazania

Mimo tego, że jagody goji są bardzo zdrowe, nie powinny sięgać po nie osoby przyjmujące leki przeciwzakrzepowe, ze względu na ryzyko krwawień. Ponieważ mogą one wchodzić w niepożądane reakcje z różnymi lekami, w przypadku konieczności stałego ich zażywania, należy zachować ostrożność i przed ich wprowadzeniem do diety skonsultować się z lekarzem. Do przeciwwskazań dla spożywania jagód goji należy także ciąża i okres karmienia piersią. Nie zaleca się podawania ich dzieciom.

Nie należy jeść więcej niż 5-12 g suszonych jagód goji dziennie. Zbyt duża ilość tych owoców może wywołać reakcję alergiczną, a nawet  anafilaktyczną, za co odpowiada toksyczna atropina. Także zbyt częste spożywanie przetworów z owoców goji, może skutkować biegunką, osłabieniem i bolesnymi kolkami.

Jagody goji — cena

Cena za jagody goji jest raczej umiarkowana. Za kilogramowe opakowanie suszonych jagód należy zapłacić od ok. 40 zł wzwyż, a za mniejsze, 500 g opakowanie –  około 25,00. Cena za jagody goji w opakowaniu 250 g to ok. 15-20 zł, a za 100 g ok. 10 zł.


źródło:  www.aptekagemini.pl, www.poradnikzdrowie.pl 

 


Zobacz także

Nie wszystkie zmiany skórne są groźne, ale to może ocenić tylko specjalista. Kiedy i jak usuwać znamiona?

Dieta zupowa — przepisy

Chcesz rozpocząć zuping? Sprawdź przepisy na zupową klasykę

Ból mięśni - przyczyny. Kiedy udać się do lekarza?

Ból mięśni – 8 przyczyn dolegliwości. Kiedy udać się do lekarza?