Psychologia

Kilka sygnałów ostrzegawczych, które wysyła osoba z myślami samobójczymi. Tragedii można zapobiec

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
14 czerwca 2017
Fot. iStock/Martin Dimitrov
 

Według oficjalnych danych, aż 70% ludzi, którzy popełniają samobójstwo, zwierza się uprzednio innym ze swoich planów, albo wysyła jakieś mniej lub bardziej wyraźne sygnały ostrzegawcze. Wielu tragediom można by było zapobiec, gdybyśmy tylko umieli je w porę odczytać. Specjaliści potrafią odróżnić kogoś, kto ma po prostu obniżony nastrój, od kogoś, kto decyzję o zakończeniu życia traktuje poważnie i naprawdę postanawia ją zrealizować. Nam ta wiedza jest niepotrzebna, ważne, żeby nie przechodzić obojętnie obok kogoś, kto woła o pomoc.

Niektóre znaki ostrzegawcze, które wysyłają osoby z myślami samobójczymi

Wypowiadane na głos zdania:

  • Nie warto jest żyć.
  • Byłoby wam/mojej rodzinie lepiej beze mnie.
  • Następnym razem wezmę wystarczająco dużo pigułek, żeby mieć pewność, że zadziałają.
  • Weźcie coś z mojej kolekcji, biżuterii, nie będę już tego potrzebować.
  • Nie martw się, nie będę cię dłużej męczył, żebyś mi pomógł sobie z tym poradzić
  • Będzie ci przykro, kiedy odejdę.
  • Nie będę już wam dłużej przeszkadzał.
  • Życie jest zbyt trudne, nie umiem sobie z tym wszystkim poradzić.
  • Nie będę dłużej dla nikogo ciężarem.
  • Nikt mnie nie rozumie – nikt nie czuje tego, co ja.
  • Nic nie mogę już zrobić, aby było lepiej.
  • Byłoby lepiej, gdyby nie istniał.
  • Czuję, że nie mam wyjścia.

Jedno lub kilka z następujących działań/objawów:

Załatwianie „ważnych spraw”, regulujących na przykład, sytuację prawną: spłata długów, zmiana testamentu

Rozdawanie bliskim przedmiotów  o wartości materialnej lub emocjonalnej

Znaki, że ktoś planuje samobójstwo: uzyskanie dostępu do dużej ilości leków, broni, pisanie listu pożegnalnego (ten sygnał bardzo trudno wyłapać, z reguły samobójcy starają się ukrywać swoje plany).

Typowe objawy ciężkiej depresji:

– wyraźnie obniżony, trwały depresyjny nastrój

– trudności z zasypianiem i przesypianiem nocy (permanentnie)

– istotna zmiana dotycząca ciężaru masy ciała, brak apetytu

– mówienie/działanie z zawrotną szybkością lub niezwykła powolnością

– utrata zainteresowania przyjemnościami płynącymi ze zwykłych, codziennych czynności

– wycofanie w kontaktach towarzyskich

– zmęczenie, utrata energii

– zmniejszona zdolność myślenia lub koncentracji, spowolnienie myślenia lub utrata umiejętności podejmowania decyzji

– poczucie bezwartościowości, wyrzuty sumienia lub poczucie winy

– myśli o śmierci, samobójstwie, chęć bycia martwym, zainteresowanie śmiercią.

Często bywamy bezradni w kontaktach z kimś, kto jest pogrążony w depresji albo ma myśli samobójcze. Bądźmy czujni i uważni. Starajmy się zachęcić taką osobę do szukania profesjonalnej pomocy u terapeuty, psychiatry czy pedagoga szkolnego. Twój znajomy lub ukochany musi wiedzieć, że jesteś dla niego, że ci na nim zależy i będziesz go wspierać.


Na podstawie: psychcentral.com

 


Psychologia

Kolor moczu świadczy o twoim zdrowiu. Dziwna barwa nie zawsze sygnalizuje chorobę

Redakcja
Redakcja
14 czerwca 2017
Następny

Mimo, iż kolor moczu nie należy do często omawianych tematów, warto go poruszyć nie tylko przy okazji badań kontrolnych. Barwa moczu jest ważną informacją dotyczącą stanu zdrowia, ponieważ  ten płyn, wytwarzany w nerkach, zawiera produkty przemiany materii bezużyteczne lub szkodliwe dla organizmu. Wydzielanie moczu to skuteczny sposobów samooczyszczania się organizmu.

Z tego powodu warto czasem zerknąć w stronę muszli, po wizycie w toalecie;) . O pewnych nieprawidłowościach może świadczyć również konsystencja, zapach i przejrzystość moczu, choć to właśnie barwa wzbudza najwięcej niepewności. Zmieniony kolor moczu nie zawsze świadczy o poważnej chorobie, może być jedynie efektem spożycia pewnych, zabarwiających produktów. Wiele zależy również od ilości wypijanych płynów i przyjmowanych leków. Niemniej, należy zwracać uwagę na ten szczegół, by jak najszybciej zareagować, gdy organizm wyśle sygnał, że coś dzieje się nie tak, jak powinno.

Sprawdź, jaki kolor może uzyskać mocz i co może być tego przyczyną.

Fot. iStock

Fot. iStock


źródło: krokdozdrowia.comzdrowie.gazeta.plnefrologia.mp.pl, chorobyrzadkie.blogspot.com

Psychologia

Nie czekaj do Nowego Roku. Już dziś wprowadź 10 zmian, które uczynią twój każdy dzień lepszym

Redakcja
Redakcja
14 czerwca 2017
Fot. iStock / Georgijevic

Z nadejściem każdego nowego, w założeniu lepszego roku, stawiamy sobie za cel wprowadzenie zmian. Zakładamy ambitne cele, czasem nowe, a czasem mocno wyświechtane. Po raz kolejny marzymy, by doprowadzić do skutku to, czego nie udało się osiągnąć w upływającym roku, a czasem i parę ładnych lat wstecz. 

Co prawda do grudnia daleko, ale zawsze jest dobry czas, by uczynić swoje życie lepszym, pełniejszym, ciekawszym. Nie oglądaj się na kalendarz, zrób sobie święto już teraz i zrealizuj kilka rzeczy, które uczynią każdy dzień lepszym.

10 zmian, na które nie warto czekać do Nowego Roku

1. Pokochaj rutynę o poranku

Rutyna, choć kojarzy się z nudą, jest w życiu potrzebna. Dzięki ustalonemu porządkowi rzeczy nie będziesz biegała w popłochu z mokrą głową rano, zastanawiając się, czego jeszcze nie zrobiłaś. Przewidywalność pozwala lepiej zorganizować czas, którego nie masz zbyt wiele, szczególnie na zmarnowanie.

2. Stawiaj na jakość, a nie ilość

Odpuść śmieciowe jedzenie, byle jakie produkty, bo nie bez powodu mówi się „jesteś tym, co jesz”. Podobnie z ubraniami i dziesiątkami niepotrzebnych bibelotów. Lepiej mieć kilka porządnych rzeczy, niż szafę wypchaną szmatkami, których nie założysz, bo rozciągnęły się po pierwszym praniu.

3. Organizuj wcześniej dzień

Dobra organizacja pozwala nie tylko poukładać dzień, ale sprawia, że łatwiej odnajdziesz się w sytuacji, gdy coś nagle ci wypada. Nie sposób przewidzieć wszystkiego co do minuty, ale zarys obowiązków sprawi, że będziesz miała na uwadze najważniejsze rzeczy. Lista powinna zawisnąć w widocznym miejscu, np. na lodówce, przyczepiona magnesem.

4. Pozwól sobie na przyjemności

Życie to nie tylko wyścig do wytyczonego celu, czasem po trupach. Niekiedy w pogoni za ambicjami, ty sama ponosisz największą ofiarę. Brak czasu dla siebie i ograniczanie przyjemności, prowadzi do pogubienia sensu działań, utracenia radości. Bądź czasem nieszkodliwą egoistką i nie zapominaj, że jesteś najważniejsza wśród tego, co cię otacza. Dbaj o siebie.

5. Ciesz się jedzeniem

Nie traktuj posiłków jako ekspresowego zapychania żołądka, aby gonić dalej. Usiądź przy stole, naciesz oczy wyglądem jedzenia na talerzu, zadbaj o zdrowe produkty i miłą dla oka prezentację. Czerp przyjemność z jedzenia i rozmów z bliskimi, a zdziwisz się, jak dużą różnicę zrobi tak niewielka zmiana.

6. Uporządkuj swoje biurko

Otaczająca cię przestrzeń ma ogromny wpływ na twoje funkcjonowanie i samopoczucie. Ład i porządek ułatwiają życie, zapobiegają przykrym konsekwencją bałaganu. Jeśli do tej pory miałaś problem z utrzymaniem ładu wokół siebie, zacznij od biurka. Niech to będzie symboliczna zmiana, mniejszy cel, ale bardzo ważny, w wyrobieniu na stałe dobrych nawyków. Z czasem naturalnie przyjdzie chęć uporządkowania większej przestrzeni.

7. Naucz się przyjmować dobro

Przyjmowanie podarunków, pomocy czy komplementów, może krępować i zawstydzać, ale prawda jest taka, że każdemu z nas należy się coś pozytywnego od życia. Niezależnie od tego, czy jest to komplement, słowo wsparcia czy realna pomoc w trudnych chwilach, doceń tych, którzy ofiarowują dobro z głębi serca.

8. Naucz się odmawiać

Jeśli doskonale wiesz, czym jest asertywność, ale nie korzystasz z niej zbyt często, poćwicz jej wprowadzenie w życie. Uprzejmość i uczynność zawsze jest w cenie, ale prawda jest taka, że nikt lepiej o ciebie nie zadba, niż ty sama. Umiejętność odmawiania pozwoli ci bronić swoich granic i osobistego interesu.

8. Ogranicz czas poświęcony oglądaniu TV

Telewizja to wyjątkowo skuteczny morderca czasu. Niby przysiadasz tylko na chwilę z pilotem w reku, aż kilku minut robi się godzina. Podobnie jest z zaglądaniem do internetu. Spróbuj ograniczyć te czynności do minimum a czas, jaki uzyskasz, przeznacz na coś twórczego. Nawet jeśli po prostu położysz się do łóżka, będzie to lepsze od bezsensownego patrzenia w telewizor, który wbrew pozorom, nie ułatwia zaśnięcia.

9. Spaceruj

Nie zawsze masz czas i ochotę na aktywność fizyczną, choć dobrze wiesz, jak bardzo jest ona istotna dla zdrowia. Jeśli do tej pory twoje ambicje rozpływały się w czasie i karnet na siłownie zdążył się zawieruszyć, zacznij od małego kroku — dosłownie. Podejdź przystanek dalej, jeśli masz czas, zrezygnuj z wyprawą samochodem do sklepu dwie ulice dalej. Wydłuż spacer z psem lub wyciągnij na przechadzkę przyjaciółkę. Zyskacie na tym obie.

10. Nie rozpraszaj uwagi

Skup się na jednej kwestii, zaangażuj w konkretnym zadaniu. Nie pozwól, by twoja uwaga ulatywała do spraw mało istotnych, co utrudnia porządne wykonanie zadania. Często lepiej zrobić mniej a lepiej niż wszystko po łebkach.

źródło: purestyle.pl


Zobacz także

Ten kot idzie w górę czy schodzi po schodach? Twoja odpowiedź ujawni prawdę o twojej osobowości albo… spostrzegawczości

23 zadziwiające fakty o mózgu. Inteligentni ludzi częściej dochowują wierności swoim partnerom

Pierwszą osobą, która się dowie, że zostałaś ofiarą przemocy, jesteś ty sama. Zobacz to, czego nikt inny nie widzi