Psychologia

Nie stawaj na drodze do własnego szczęścia, bo zasługujesz na sensowne i satysfakcjonujące życie

Psychologia Pozytywna
Psychologia Pozytywna
3 listopada 2022
dlaczego nie możesz być szczęśliwa
fot. Gabriela Cheloni/pexels
 

Pamiętaj, jesteś jedyną osobą, która może decydować o tym, co myślisz, jak postępujesz, od Ciebie zależy też zmiana własnego życia i to, czy będziesz szczęśliwa. Nikt inny nie może Cię uszczęśliwić, więc szukanie kogoś, kto to zrobi, nie ma sensu. Ludzie rzeczywiście mogą wpływać na Twój nastrój, ale ostatecznie wszystko zależy wyłącznie od Ciebie. Nigdy nie jest za późno, aby skupić się na byciu szczęśliwym i wprowadzić zmiany.  Droga do szczęścia stoi przed tobą otworem.

10 ukrytych powodów, przez które nie możesz być szczęśliwa

1. Obwiniasz innych za własne problemy

Ciągłe obwinianie innych ludzi lub czynników za swoje problemy uniemożliwia Ci bycie szczęśliwą. Możesz np. winić swoich rodziców. To częsta praktyka, ponieważ jako dorośli uważamy, że nasi rodzice nie zrobili wystarczająco dużo, aby nam pomóc lub byli nie dość dobrymi rodzicami, kiedy my byłyśmy dziećmi. Nie tędy droga!

Szukanie winnych, że czujesz się bezsilna, nie masz motywacji, by coś zmienić. Poza tym zawsze będziesz czekać na kogoś lub coś innego, co poprawi Twoje życie. Kiedy przestaniesz to robić, dostrzeżesz nowe możliwości. Okaże się, że możesz sama stworzyć życie, jakiego pragniesz. Jesteś odpowiedzialna za wszystko, co dzieje się w Twoim życiu i jesteś jedyną osobą, która może dokonać zmiany. Obwinianie innych przynosi ulgę, ale na krótko i do niczego konstruktywnego nie prowadzi.

Prosta recepta na szczęście: pokonaj te 10 powszechnych psychologicznych przeszkód

2. Nie dbasz zdrowie

Twoje zdrowie powinno być priorytetem, ponieważ jeśli nie jesteś zdrowa, nie możesz być szczęśliwa. Jeśli chcesz żyć pełnią życia, umieść swoje zdrowie na szczycie listy priorytetów.

3. Martwisz się przyszłość lub tkwisz w przeszłości

Chociaż powinnaś planować przyszłość, nie powinnaś ciągle się tym zamartwiać i stresować. Kiedy Twoje lęki o przyszłości kolidują z teraźniejszością, doświadczasz niezadowolenia z życia. Jak sprawdzić, czy nie za bardzo przejmujesz się przyszłością? Zastanów się, czy aby: nie jesteś pracoholiczką, czy nie zaniedbujesz relacji z przyjaciółmi i rodziną, nie dbasz o siebie (zarówno o zdrowie fizyczne, jak psychiczne!).

Równie szkodliwe jak zamartwianie się o przyszłość, jest rozpamiętywanie przeszłości. Możesz skupić się na doświadczeniach, które nie poszły dobrze i mieć obsesję na punkcie tego, co mogłaś zrobić inaczej. Takie postępowanie wywołuje uczucie wstydu, żalu i złości. Kiedy skupiasz się na przeszłości, sama blokujesz sobie rozwój. Blokujesz możliwości, które byłyby w zasięgu ręki, gdybyś skupiała się na teraźniejszości. Chociaż powinnaś czerpać z przeszłości doświadczenia i naukę, nigdy nie powinnaś pozwolić, aby prześladowała Cię ona w teraźniejszości.

4. Porównujesz się z innymi

Częste porównywanie się z innymi sprawia, że czujemy się nieszczęśliwe. W życiu zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie Cię w czymś wyprzedzał, ale nie możesz się na tym skupiać! Każdy robi postępy w innym tempie i każdy żyje inaczej. Każdy jest inny! Pamiętaj, że to, co widzisz w życiu innych ludzi, jest tylko tym, co oni chcą abyś widziała. Za kulisami ich życia może być wiele spraw i problemów, które ukrywają przed innymi. Porównywanie się sprawi tylko, że poczujesz się mniej wartościowa, a to nie jest prawda. Zamiast porównywać się z innymi ludźmi, spróbuj porównać się z poprzednią wersją siebie. Jeśli zrobiłaś choć najmniejszy postęp, jesteś na dobrej drodze.

5. Skupiasz się na własnych słabościach

Każda z nas ma unikalny zestaw mocnych i słabych stron. Zamiast skupiać się na własnych słabościach, zacznij wykorzystywać swoje mocne strony. Jeśli nie jesteś pewna, w czym jesteś dobra, poświęć trochę czasu, żeby to w sobie odkryć. Naprawdę warto. Twoje mocne strony to rzeczy, w których jesteś z natury dobra lub które lubisz robić. Kiedy skupisz się na swoich mocnych stronach, będziesz szczęśliwsza, a słabości… osłabną i łatwiej Ci będzie nad nimi pracować.

6. Nie stawiasz siebie na pierwszym miejscu

Musisz zdać sobie sprawę, że osoby, którymi się otaczasz i sposób, w jaki je traktujesz, mają wpływ na Twoje samopoczucie. Jeśli otaczasz się ludźmi, których interesy musisz postawić przed swoimi, będziesz nieszczęśliwa. To siebie musisz stawiać na pierwszym miejscu. Nie poświęcaj swojego szczęścia i dobrego samopoczucia. Pamiętaj, że to nie jest oznaka złego egoizmu. Raczej troski o siebie, ale też o innych. Czyż szczęśliwa nie będziesz też lepsza dla innych? Na pewno.

7. Nie kontrolujesz się

Jednym z najbardziej obrazowych przykładów jest wydawanie większej ilości pieniędzy, niż możesz sobie pozwolić. Możesz nie zdawać sobie sprawy, ale taki brak samokontroli w dłuższej perspektywie Cię unieszczęśliwia. Ale pieniądze nie są jedyną rzeczą, którą powinnaś kontrolować. To dotyczy wszelkich zachcianek.

8. Koncentrujesz się na negatywach

Jeśli konsekwentnie myślisz negatywnie i wszystko widzisz w czarnych barwach, nie znajdziesz szczęścia. Nawet jeśli pojawią się przykre sytuacje, nie powinnaś myśleć, że nic się już nie zmieni. Nie możesz mieć obsesji na punkcie rzeczy, które nie wyszły. Chcąc iść do przodu, musisz skupić się na pozytywach. Brzmi to może górnolotnie, ale naprawdę szukaj dobra we wszystkich sytuacjach, bez względu na to, jak małe może ono być. Wyrobienie nawyku szukania pozytywów w swoim życiu pomoże Ci stać się bardziej pozytywną osobą.

W jakim miesiącu się urodziłaś? Czy wiesz, co rujnuje twoje szczęście?

9. Marnujesz czas na rzeczy, które są nieistotne

Marnowanie czasu na rzeczy, które nie przynoszą nam korzyści, to duży problem. Spędzanie czasu na relaksie lub robienie rzeczy, które sprawiają, że jesteś szczęśliwa, np. pieczeniu, czytaniu, jeździe na rowerze czy pracy w ogrodzie, przynosi Ci korzyści, więc te rzeczy się tutaj nie liczą. Zastanów się, jakie codzienne czynności nie wnoszą do Twojego życia nic, a poświęcasz im mnóstwo czasu. Może cały czas sprzątasz, może za długo scrollujesz Instagram, może dajesz się ponieść negatywnym emocjom, oglądając serwisy informacyjne. Każda z nas na pewno ma coś takiego.

10. Myślisz, że „jakoś to będzie”

Nie możesz usiąść i oczekiwać, że życie potoczy się tak, jak chcesz. Jeśli to zrobisz, do niczego nie dojdziesz i poczujesz się uwięziona w nieszczęśliwej sytuacji. Aby wieść szczęśliwe i sensowne życie, musisz przejąć nad nim kontrolę i wywiązywać się ze swoich obowiązków. Dbając o rzeczy, za które jesteś odpowiedzialna, będziesz szła naprzód. Nie będziesz przytłoczona tym, czego nie zrobiłaś, więc oszczędzisz sobie niepotrzebnego stresu i niepokoju. Twoje obowiązki nie zrobią się same, jak również raczej nie zrobi ich też za Ciebie nikt inny. Musisz ciężko pracować, jeśli chcesz być szczęśliwa.


Psychologia

Swoim kwiatom zapewniasz stały dostęp do wody i światła. Dlaczego siebie samej nie traktujesz tak dobrze?

Psychologia Pozytywna
Psychologia Pozytywna
11 listopada 2022
fot. Cottonbro Studio/Pexels
 

Dobro, które jest w tobie, chce pomagać ludziom, nawet jeśli sama zmagasz się z jakimiś życiowymi trudnościami. Potrafisz jednak spojrzeć poza to, co tu i teraz, ponad problemami i dostrzec serce osoby, która potrzebuje pomocy. Niestety w codziennym życiu nie wszystko sprzyja rozwiązywaniu problemów. Pomogłoby, gdybyś nauczyła się, jaka jest różnica między tym, kiedy jesteś w stanie sama sobie poradzić, a kiedy nie powinnaś się za to zabierać, bo zwyczajnie nie dasz rady (i nic w tym złego).

Przyznaj, zawsze było tak, że pomagałaś. Zawsze to do ciebie przybiegały koleżanki ze swoimi rozterkami sercowymi, tobie zwierzały się z problemów w domu, nawet rodzice rozmawiali z tobą o wszystkim, co dzieje się w waszej rodzinie. Smutnym faktem jest to, że w czasie, gdy ty zajmowałaś się innymi i ich potrzebami, twoje potrzeby były często pomijane. Wysoko na liście priorytetów umieszczasz wszystkich innych, sobie zostawiając miejsce na końcu albo po drugiej stronie kartki. Odsunęłaś swoje potrzeby i pragnienia na dalszy plan, aby móc pomagać innym.

Pomaganie innym to szlachetna cecha, ale często pozostawia cię to pustą i złamaną. Cała negatywna energia, jaką przyjmujesz od innych, może być zbyt trudna do udźwignięcia. Znasz powiedzenie, że z pustego i Salomon nie naleje? Czy spróbowałabyś podlewać swoje rośliny pustą konewką? Oczywiście nie! Upewniłabyś się, że jest dużo wody, aby wszystkie twoje kwiaty dostały jej tyle, ile potrzebują. Dlaczego miałabyś być od nich gorsza? Dbanie o siebie jest tak ważne.

Musisz znaleźć czas i, by napełnić i odmłodzić swój umysł, ciało i ducha. Nie możesz stale oddawać wszystkich swoich zasobów innym, ponieważ nic dla ciebie nie zostanie.

Pomóc, czy pobiec w drugą stronę?

Z biegiem lat prawdopodobnie nauczyłaś się, że aby okazywać ludziom miłość, musisz im pomóc. Niestety, latami rozwijał się wzorzec, z którego nie zdawałaś sobie sprawy. Częścią potrzeby pomagania innym jest to, że uważasz pewne rzeczy za niedopuszczalne i niezgodne z twoimi standardami. Jednak nie każdy chce pomocy. Aby kogoś kochać, musisz nauczyć się akceptować go takim, jaki jest. Nie mówimy oczywiście o relacjach toksycznych.

To banalne stwierdzenie, ale nie uda ci się naprawić całego świata. Kluczem jest znalezienie relacji, które są dla ciebie dobre, rozwijają cię i wzmacniają. 

Pięć wskazówek, które pomogą ci lepiej dbać o siebie

fot. iStock

Twoja potrzeba pomocy innym jest szlachetna, ale nadszedł czas, aby zastanowić się nad sobą. Aby pozostać silnym psychicznie i fizycznie zdrowym, musisz zadbać o swoje potrzeby. Zastanów się, może pomagasz innym, żeby odsunąć od siebie własne problemy?

Medytacja

W ciągu dnia zbierasz dużo negatywności i potrzebujesz znaleźć dla nich ujście. Medytacja pomaga pozbyć się wszystkich negatywności, aby uspokoić umysł.

Pozytywne afirmacje

Słowa, które wypowiadasz, mają wielką moc, więc naucz się mądrze wybierać każde z nich. Rozpocznij każdy dzień od afirmacji pozytywnych. Powiedz sobie, jak bardzo jesteś kochana, że będziesz miała dobry dzień i jak osiągniesz swoje cele. Zmieni to twój sposób myślenia i wprowadzi cię na właściwą ścieżkę.

Poruszaj swoim ciałem

Ćwiczenia są niezbędne, aby utrzymać zdrowie fizyczne w nienaruszonym stanie, ale mogą również pomóc ci psychicznie. Dobra sesja treningowa może wzmocnić substancje chemiczne w mózgu, pomóc zachować siłę psychiczną.

Spędź czas na łonie natury

Pomogłoby, gdybyś pozwoliła sobie na oddychanie świeżym powietrzem i cieszenie się pięknem wokół siebie. Nie skupiaj się tak bardzo na pomaganiu innym, że aż nie masz czasu spojrzeć na piękne róże we własnym ogródku. Chodź boso i poczuj ziemię i jej wibracje na swojej skórze. To wspaniałe doświadczenie.

Dziennik

Pomogłoby, gdybyś miała zdrowe ujście dla całego stresu, a prowadzenie dziennika to świetny sposób, aby to osiągnąć. Przenoszenie rzeczy na papier może pomóc ci uwolnić się od ich ograniczeń.

 


Psychologia

Toksyczna pozytywność. W porządku jest czuć się źle, wiedząc, że nie będziesz się tak czuć wiecznie

Psychologia Pozytywna
Psychologia Pozytywna
29 października 2022
FOT. Jonathan Borba/pexels

Życie nie zawsze będzie wspaniałe. I nie zawsze musimy myśleć pozytywnie. To, co czyni nas ludźmi, to nasza zdolność do odczuwania emocji po wszystkich stronach spektrum. W ten sposób doceniamy dobro i uczymy się na złych przykładach.

Toksyczna pozytywność jest coraz bardziej popularnym kłamstwem. Próbuje nam wmówić, że bez względu na to, jak trudna jest sytuacja, powinno się zachować pozytywne nastawienie. W psychologii uważa się to za dysfunkcyjne zarządzanie emocjami, ponieważ nie w pełni uznaje negatywne emocje, zwłaszcza gniew i smutek.

Chociaż nie lubimy, gdy ludzie cierpią, zwłaszcza ci, których kochamy, to mówienie im, aby myśleli pozytywnie, nie pomoże im poczuć się lepiej, za to może sprawić, że poczują się jeszcze bardziej bezsilni.

Dlaczego nie musisz „szukać pozytywów”

Kiedy czujemy się bezsilni, niezależnie od tego, czy to my jesteśmy w kłopocie, czy też widzimy, że ktoś, kogo kochamy, przechodzi przez piekło, czujemy, że musimy coś zrobić. Czujemy, że to nasza powinność, aby coś powiedzieć i jakoś to naprawić.

Jednak, biorąc na siebie odpowiedzialność za naprawienie czegoś, co nie jest ani nasze, ani nie jest pod naszą kontrolą, tylko popycha osobę, której próbujemy pomóc, w ciemność.

„Myśl pozytywnie!” mówimy, jakby życie było czarno-białe. Tymczasem ma wiele odcieni. Takimi słowami krzywdzimy również siebie i jest to klasyczne unieważnienie. Nie zapominaj, że można być wdzięcznym i nadal odczuwać ból. Im mniej się temu opieramy, tym bardziej możemy przez to przejść w zdrowy sposób.

„Nie bądź taki negatywny”

„Nie bądź taki negatywny!” często mówimy na zachętę. Rozumiemy to jako małą dokuczliwość, myśląc, że nieszkodliwie przypominamy komuś o pozytywach, które wciąż są wokół niego. Jednak to, co faktycznie robimy, to odmawianie tej osobie uczuć, do których ma prawo. Zapamiętajmy: w porządku jest odczuwanie negatywnych uczuć, takich jak gniew, smutek, strach i rozczarowanie.

W rzeczywistości musimy je poczuć, aby przetworzyć sytuację i ostatecznie uzyskać tę – tak oczekiwaną – pozytywną perspektywę. To nie jest krok, który powinniśmy pominąć. Emocje nie są po prostu „pozytywne” i „negatywne”.

„Wszystko się ułoży”

kobieta trzyma lampki jest noc; INFJ

fot. Matheus Bertelli/Pexels

To fałszywa obietnica. Tak, wszystko się ułoży, ale nie, jeśli po prostu usiądziesz i nic nie zrobisz. Siedzenie i wymuszanie pozytywnego nastawienia, jakby to magicznie naprawiło bolesną sytuację, niczego nie zmieni.

W życiu nic nie jest pewne, ale aby przetrwać, musimy zbudować odporność i zaakceptować to, czego nie możemy kontrolować. Jak mówi słynne powiedzenie, powinniśmy pracować nad uzyskaniem:

  1. spokoju, aby zaakceptować rzeczy, których nie możemy zmienić,
  2. odwagi, aby zmienić rzeczy, które możemy,
  3. i mądrości, aby poznać różnicę. Ta mądrość pozwala nam wiedzieć, że nie wszystko ułoży się dokładnie tak, jak tego chcemy, i zaakceptować, że to jest w porządku.

„Trust In The Universe”

Istnieje różnica między zaufaniem losowi, a zrozumieniem, że złe rzeczy muszą się wydarzyć. Tak, to wszystko jest częścią naszej ścieżki, ponieważ te sytuacje mają nas uczyć, czynić nas silniejszymi i przygotować nas na osiągnięcie naszego najwyższego potencjału.

Musimy na nowo zdefiniować, co oznacza zaufanie do wszechświata. Nie oznacza to oczekiwania, że żadna krzywda nigdy się nie wydarzy, ale raczej zaufanie, że mamy w sobie siłę, aby ją przezwyciężyć, a następnie wyciągnąć z niej naukę.

„Inni mają gorzej”

Życie nie jest porównaniem ani wyścigiem. Kiedy praktykujemy wdzięczność, nie powinniśmy być wdzięczni za to, co mamy w porównaniu z naszym bliźnim. Oznaczałoby to, że znajdujemy radość w nieszczęściu innych ludzi. Nie powinniśmy czuć się lepiej, dlatego że inni czują się gorzej. Każdy się z czymś zmaga i wszystko to ma swój wpływ i jest ważne na swój sposób.

Zamiast patrzeć na pozytywne i negatywne uczucia jako czarno-białe, uznaj korzyści i wpływ odczuwania wszystkiego pomiędzy.

Zobacz zło, aby docenić dobro

Nie musimy spieszyć się z naszym uzdrowieniem. Nie ma harmonogramu dla złamanego serca, żalu i bólu. Poświęć tyle czasu, ile potrzebujesz, aby się wyleczyć i wiedz, że twój ból pewnego dnia pozwoli ci ponownie doświadczyć radości. Nie jesteś robotem, działającym zawsze w pozytywnym trybie. Jesteś człowiekiem i jest w tym piękno.

fot. Mike von MTt/Unsplash

„Nie jest tak źle”

Ból i smutek działają na szeroką skalę. Niektóre sytuacje bolą bardziej niż inne ze względu na ich wartość i wpływ, jaki na nas mają. To, co ma znaczenie dla jednej osoby, może mieć mniejsze dla innej. Podczas gdy w ogólnym rozrachunku rzeczy mogą nie wyglądać tak źle, w porządku jest pozwolić sobie poczuć pełny ciężar ich wpływu na nas.

Jeśli oznacza to, że rozpadamy się na chwilę, to może być to, czego potrzebujemy, aby się później podnieść. Nie powinniśmy po prostu spieszyć się z pozytywną perspektywą, ponieważ nie jest to zrównoważone. Gojenie jest powolne. W porządku jest poświęcić swój czas, wiedząc, że nie będziesz się tak czuć wiecznie.