Psychologia

Oaza spokoju i cierpliwości. Nie lubi się spieszyć, czym innych czasem doprowadza do szału. Jakie inne cechy ma flegmatyk?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
7 lutego 2022
Fot. iStock
 

Flegmatyk to jeden z typów temperamentu określonych przez greckiego lekarza, Hipokratesa. Kojarzony jest on przede wszystkim z niechęcią do pośpiechu i problemem z podejmowaniem decyzji, choć posiada znacznie więcej cech, które określają to, jaką naprawdę jest osobą. Czym charakteryzuje się flegmatyk, jakie są jego mocne i słabe strony?

Kim jest flegmatyk?

Flegmatyk to określenie na jeden z temperamentów znanych już od czasów starożytnych. Już wtedy osoby związane z nauką ciekawiło to, dlaczego ludzie zachowują się w określony sposób i próbowano ująć to w pewne ramy. Hipokrates wyróżnił cztery rodzaje temperamentów, które wpływają na zachowanie ludzi. Poszczególnym temperamentom nadano nazwy wywodzące się od płynów dominujących w organizmie. I tak:

  • choleryk — wybuchowy, niecierpliwy, lubiący narzucać innym swoje zdanie. W jego przypadku miała dominować czarna żółć;
  • sangwinik — towarzyski, pozytywnie nastawiony do życia, otwarty na innych i pomysłowy. Przeważać u niego miała krew;
  • melancholik — introwertyczny, zrównoważony, pesymistyczny, i wykazującej tendencję do perfekcjonizmu. Dominująca u niego miała być czarna żółć;
  • flegmatyk — kochający rutynę, nielubiący niespodzianek oraz mający problem z podejmowaniem decyzji. O cechach flegmatyka miała decydować przewaga flegmy.

Co prawda teoria o wpływie płynów ustrojowych na cechy człowieka została już dawno odłożona między bajki, to jednak podział wprowadzony przez Hipokratesa po dziś dzień funkcjonuje i ma się dobrze. Melancholik i flegmatyk poniekąd znajdują się w opozycji do sangwinika i choleryka. Flegmatyk jest osobą kojarzoną z kilkoma wymienionymi powyżej cechami, ale to nie wszystko, co można o nim powiedzieć.

Zobacz także: Wybuchowy i energiczny, w życiu nie kieruje się sentymentami. Czego można spodziewać się po choleryku?

Jakie cechy ma flegmatyk?

Flegmatyk nie bez przyczyny kojarzony jest z zamiłowaniem do spokojnego i przewidywalnego życia wypełnionego rutyną. Kocha rytuały i świadomość tego, co będzie robił za chwilę. Ceni sobie planowanie, a wszelkie niespodzianki wyprowadzają go z równowagi. Równowaga dotyczy także emocji i zachowania, które jest dalekie od stawiania go w centrum zainteresowania innych ludzi.

Jak każdy inny typ temperamentu, flegmatyk posiada swoje mocne i słabe strony, cechy, które są dla niego charakterystyczne.

kobieta flegmatyk relaksuje się przy pracy

Fot. iStock

Zalety flegmatyka

Flegmatyk to osoba spokojna i opanowana. Szczególnie widać to w trudnych sytuacjach, gdy innym zaczynają puszczać nerwy, co nie ułatwia odnalezienia rozwiązania. Doskonale odnajduje się również w roli mediatora. Jest doskonałym słuchaczem, który nie narzuca swojego zdania, choć zapytany o nie z pewnością powie, co myśli. Cechuje się empatią i delikatnością w relacjach z innymi osobami, lubi otaczać opieką tych, którzy tego potrzebują.

Flegmatyk wyczulony jest na potrzeby innych, wykazuje się cierpliwością. Nie lubi się kłócić, woli szukać najlepszych rozwiązań i stosować kompromis. Flegmatyk, wbrew pozorom, kocha życie, i pozytywnie odbiera otaczający go świat. Swoje obowiązki wykonuje cierpliwie, bez pośpiechu i bardzo dokładnie, co najczęściej jest gwarantem sukcesu.

Zobacz również: Jest kreatywny, zaraża energią i mówi wprost, co myśli. Czym jeszcze cechuje się sangwinik?

Flegmatyk i jego wady

Flegmatyk ma także swoje wady. Bywa skryty, wręcz odbierany jako chłodny emocjonalnie. Flegmatykowi znacznie bliżej do spokojnego, wycofanego wręcz melancholika, niż energetycznego sangwinika, który z radością otacza się ludźmi. W przypadku flegmatyka chowanie emocji może prowadzić do problemów w rozumieniu jego zachowania przez bliskie osoby i otoczenie.

Flegmatyk rozmyśla za dużo, przez co ma problem z podejmowaniem decyzji. Zdarza się również, że odkłada ich podjęcie na później, nierzadko na bliżej nieokreśloną przyszłość. Należy on do mało spontanicznych, wręcz biernych osób, które lubią robić swoje będąc poza centrum zainteresowania innych ludzi.

Zobacz również: Melancholik to nie tylko zamknięty w sobie pesymista. Jaki jest naprawdę?


źródło:  www.poradnikzdrowie.pl 

Psychologia

„Czuję, że nie jestem już atrakcyjna dla mojego męża. Stracił do mnie pociąg. Co robić?

Redakcja
Redakcja
7 lutego 2022
fot. Marjan_Apostolovic/iStock
 

Co robić, kiedy zaczynasz czuć, że mąż stracił do ciebie pociąg? Ważne jest, żebyś pamiętała, że jeśli odczuwasz brak uczucia ze strony męża, nie musi to oznaczać, że coś z tobą nie tak, że nagle stałaś się nieatrakcyjna. Może to kwestia zmęczenia, problemów zdrowotnych, chwilowego kryzysu, braku siły na pracę nad związkiem z takim zaangażowaniem, jak to było dotychczas. Rozmowa – po raz kolejny – to pierwszy krok do rozwiązania problemu.

Kiedy wchodziłaś w ten związek, z pełną świadomością przyjęłaś, że to zobowiązanie na lata i że jasnym jest, że cały czas trzeba będzie pracować, by trwał w „zdrowiu” jak najdłużej. Wiedziałaś, że raz będzie dobrze, a raz pod górkę, ale że miłość zwycięży wszystko. Tymczasem po latach, nieważne – trzech czy trzydziestu,  czujesz, że coś jest nie tak i zaczynasz się zastanawiać, czy faktycznie miłość jest wszystkim, czego tak naprawdę potrzeba, by związek uratować. Czy to nieopisane „coś nie tak” to tylko chwilowe zmęczenie, czy po prostu uczucie zgasło?

Poczucie bycia niechcianą przez męża może powodować ogromny emocjonalny ból. Ważne jest, aby pamiętać, że czasami czujemy się komfortowo w naszym małżeństwie i być może przekazujemy komunikaty, których tak naprawdę nie chcemy przekazywać. A nieporozumienia mogą wywołać napięcie. Dlatego zawsze tak ważna jest praca nad komunikacją i aktywnym słuchaniem się nawzajem. Jeśli nie  dajecie rady sami, warto zwrócić się o pomoc do terapeuty par. Pamiętaj też, że najważniejsze w całym procesie jest to, by obserwować siebie samą. Zwróć uwagę na to, jak się czujesz. Poświęć trochę czasu na skupienie się na sobie, a kiedy zdobędziesz pewność siebie, twój mąż (i inni!) to zauważy.

Jakie mogą być powody utraty pociągu do partnera/partnerki?

  • Twój mąż może zmagać się z malejącym popędem seksualnym, który pojawia się naturalnie wraz z wiekiem. Może to oznaczać, że będziesz musiała włożyć dodatkowy wysiłek, aby ponownie rozpalić iskrę między wami.
  • Innym powodem utraty atrakcyjności może być słaba komunikacja między wami. Jeśli po prostu waszym związkiem targały konflikty czy też nawarstwiły się niedomówienia, psychologiczny pociąg między wami może osłabnąć.
  • Atrakcyjność może również spaść, jeśli zmagasz się z brakiem pewności siebie. Być może nie czujesz się najlepiej lub przestałaś się zajmować sama sobą (mówiąc kolokwialnie: dbać o siebie). A kiedy nie czujesz się dobrze ze sobą, może to również wpłynąć na sposób, w jaki inni cię postrzegają.

11 sygnałów mogących świadczyć o tym, że on stracił tobą zainteresowanie i rady, co z tym zrobić

1. Rzadko rozmawiacie

Zdenerwowana, zamyślona kobiety, cały czas martwiąca się o coś i mężczyzna, który w tym czasie bawi się na kanapie z psem. Znacie ten obrazek? Komunikacja jest kluczowa w każdym związku, zwłaszcza w małżeństwie. Możecie mówić do siebie „hej” przechodząc przez korytarz, ale kiedy ostatnio tak naprawdę usiedliście i rozmawialiście? Jeśli nie pamiętasz, kiedy ostatnio skupiłaś na sobie całą uwagę podczas rozmowy, jest to problem i może być jednym ze znaków, że twój mąż nie uważa cię za atrakcyjną.

Co robić:

Zacznij od zapytania go o jego dzień. Naprawdę wysłuchaj jego odpowiedzi i odpowiadaj, zadając pytania, które prowadzą do dalszej rozmowy. Nawiąż kontakt wzrokowy i okaż troskę, odnosząc się do jego doświadczeń.

2. On nie mówi o swoich potrzebach

Małżeństwo wymaga, aby dwie osoby nauczyły się dbać o siebie nawzajem, ale jeśli nie mówi ci już, jakie są jego potrzeby, jest to kłopot.

Co robić:

Zapytać! Rozpocznij dzień od pytania, czego od ciebie potrzebuje tego dnia lub czy jest coś, czego ogólnie potrzebuje, w czym możesz pomóc. Najlepszym sposobem, aby dowiedzieć się, czego potrzebują nasi małżonkowie, jest… zapytać.

3. Ignoruje twoje potrzeby

Dość o nim, a co z tobą? Czy komunikujesz swoje potrzeby, a on ich nie uwzględnia? Czy on w ogóle odpowiada, czy czujesz, że cię odrzuca? Odkładanie na bok lub ignorowanie może być oznaką braku inwestycji lub utraty atrakcyjności męża w stosunku do żony.

Co robić:

Najpierw musisz wiedzieć, jakie są Twoje potrzeby. Bez jasnego wyobrażenia, o co prosisz, będzie mu trudno odpowiedzieć. Wyrażaj swoje potrzeby bezpośrednio i od razu przechodź do rzeczy. Krótkie, bezpośrednie i bez oskarżania – to dobry sposób na uniknięcie nieporozumień co do tego, co jest podstawową potrzebą, którą chcesz przekazać.

4. Nie jest już czuły

Ważne jest, aby wiedzieć, że ludzie nie zawsze mają taką samą potrzebę uczucia. Jeśli twoja potrzeba uczucia jest większa niż jego, prawdopodobnie czujesz, że jest nieczułym mężem, podczas gdy w rzeczywistości jest to tylko różnica w ekspresji. Prawdziwym problemem jest to, czy w związku brakuje jakiegokolwiek uczucia, zwłaszcza jeśli w przeszłości byliście bardzo kochającą się parą, nie mogąca się od siebie oderwać. Jeśli nigdy cię nie przytula, nie trzyma za rękę, nie całuje w policzek lub delikatnie kładzie rękę na twoich plecach, może to oznaczać, że jego myśli są gdzie indziej.

Co robić:

Zrób inwentaryzację zachowań. Czy jesteś czuła? Czy delikatnie go dotykasz lub przytulasz, kiedy wychodzisz na cały dzień? Jeśli odkryjesz, że ty też jesteś stroną która unika okazywania uczuć, spróbuj wprowadzać je powoli tu i tam i zobacz, jak on zareaguje. To może być kluczowy sposób na odpowiedź, „jak przyciągnąć mojego męża”.

5. Wasz seks… nie istnieje

To normalne, że każda para po latach zmniejsza ilość uprawianego seksu. Ale brak seksu jest głównym znakiem, że nie jesteście już ze sobą połączeni. Jeśli zauważysz, że myślisz: „Mój mąż ignoruje mnie seksualnie”, macie problem.

Co robić:

Dowiedz się, jakie są twoje potrzeby seksualne. Czy seks raz w miesiącu jest dla ciebie ok, czy też raz w tygodniu bardziej ci odpowiada? Czy wiesz, jaka jest jego idealna ilość seksu? Spróbuj znaleźć kompromis pośrodku, jeśli się różni. Nigdy nie zaszkodzi spróbować czegoś nowego w sypialni, aby rozpalić ogień.

Co się dzieje w związkach, które przestają uprawiać seks? 8 ważnych zmian

6. Wolny czas spędza z przyjaciółmi i nigdy cię nie zaprasza

Kiedyś wszystko robiliście razem, a dziś tylko koledzy się dla niego liczą? Spędzenie czasu z kumplami bez ciebie to nie powód do zmartwienia, chyba że to jego jedyne towarzystwo, a ty nie jesteś już partnerką do spędzania wolnego czasu. To może być jeden ze znaków, że twój mąż nie uważa cię za atrakcyjną.

Rozwiązanie

Następnym razem, gdy powie ci, że ma plany lub chce spędzić czas z przyjaciółmi, powiedz, że chętnie się przyłączysz. Możliwe, że nawet  nie wie, że chcesz z nimi spędzać czas. Wyjaśnij więc, że chciałbyś też spotkać się z jego kumplami.

7. Patrzy na swój telefon częściej niż na ciebie

Przyzwyczailiśmy się już do tego, że ludzie cały czas gapią się w smartfony. Jeśli jednak on ciągle spogląda na ten ekran, nie może na ciebie patrzeć. Nie ma nic złego w czasie przed ekranem, ale jeśli w każdej rozmowie, randce, w każdej dosłownie sytuacji, między tobą a nim pojawia się ekran, może to oznaczać, że jego zainteresowanie tobą maleje. To z pewnością może powodować u ciebie frustrację.

Co robić:

Sugeruj i ustalaj priorytety, kiedy telefony nie są dozwolone. Na przykład wprowadź zasadę, że przy stole nie wolno używać telefonów. Jego brak może wymusić rozmowę, która może doprowadzić do ponownego nawiązania kontaktu.

8. On cię nie komplementuje

Chociaż komplementy są świetne, ich brak nie zawsze oznacza, że ​​już na nie nie zasługujesz. Pytanie brzmi, czy on w ogóle cię komplementuje? Czy mówi coś dobrego o czymkolwiek, co cie dotyczy? Czy zauważa choćby najbanalniejszy pyszny obiad?

Co robić:

Zacznij od komplementów, nawet jeśli jedyne co możesz aktualnie z siebie wydusić, to to, że odśnieżył podjazd. Komplementy to świetny sposób na przełamanie lodów.

9. Coraz częściej cię zawodzi

Czy nie pojawia się u umówionym miejscu, choć obiecał? Czy możesz ufać, że będzie przy tobie, gdy będzie potrzebny? Miał cię odebrać i zapomniał? Jasne, czasami rzeczy umykają nam z głowy i każdy z nas czasem nawalił, ale jeśli nie możesz na nim polegać, jest to znak, że traci tobą zainteresowanie.

Co robić:

Poproś go, aby pomógł ci z projektem lub jakąś domową pracą i zróbcie to razem. Niech wie, że jest to dla ciebie ważne. Wyraźne „prośby” i wyjaśnienie, jak ci na czymś zależy, może pomóc zwrócić jego uwagę z powrotem na wasze małżeństwo.

10. Nie szanuje cię

Źle się do ciebie odnosi? Używa epitetów? Czy zmienił sposób, w jaki rozmawia z tobą lub o tobie? Czy okazuje ci szacunek i traktuje z godnością? Nawet w czasie kłotni twój mąż powinien zawsze traktować cię z szacunkiem.

Co robić:

Jeśli zdasz sobie sprawę, że twój mąż cię nie szanuje i wyraża to w sposób werbalny, emocjonalny czy wręcz znęca się nad tobą fizycznie, ważne jest, abyś zwróciła się o pomoc. Terapia jest zawsze dobrym pomysłem, możesz też skorzystać z telefonu zaufania – tam na pewno znajdziesz pomoc.

11. Wydaje się zirytowany wszystkim, co robisz

Proponujesz, byście zrobili coś razem, a on przewraca oczami lub mówi, że to głupie, a może po prostu wydaje się zirytowany twoją obecnością.

Co robić:

Porozmawiaj z nim i powiedz mu, co czujesz w związku z jego zachowaniem. Postaraj się dotrzeć do sedna problemu, aby zobaczyć, co powoduje u niego taką postawę.

„Atrakcyjna”, czyli jaka? Wcale nie musisz mieć nóg do nieba i zgrabnej pupy

 


Psychologia

Odczuwasz wewnętrzny niepokój? Wykorzystaj 6 sposobów na odzyskanie równowagi

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
7 lutego 2022
kobieta odczuwa niepokój
Fot. iStock

Niepokój to przykre odczucie, które może pojawiać się w najmniej oczekiwanym momencie, z różnych powodów. Jeśli trwa dłużej, może powodować obniżone samopoczucie, uczucie dyskomfortu w klatce piersiowej lub w obrębie brzucha, czy problemy ze snem. Gdy niepokój pojawia się częściej, warto zastosować kilka sprawdzonych metod na to, aby okiełznać to uczucie.

Czym jest niepokój?

Niełatwo jednym słowem opisać czym jest niepokój. Specjaliści określają niepokój jako stan psychiczny, któremu towarzyszy utrata równowagi psychicznej, spokoju. W ich miejsce pojawia się poczucie braku bezpieczeństwa, napięcie psychiczne. Niepokój dotyka wszystkich ludzi, bez względu na wiek czy płeć, i z różnych powodów. Może mu towarzyszyć uogólniony dyskomfort, drażliwość, trudność ze znalezieniem dla siebie odpowiedniego miejsca czy pozycji, problemy z koncentracją na innych rzeczach. Niepokój utożsamiany jest z lękiem, ale lęk różni się tym, że powoduje wyraźne objawy ze strony ciała takie jak: jak duszność, kołatanie serca, szybkie tętno, ból głowy, przyspieszony puls.

Problem może pojawić się na jakiś czas i zniknąć. Może też trwać znacznie dłużej, przyczyniając się do pojawienia się stanu przewlekłego wewnętrznego niepokoju. Ciągłe odczuwanie niepokoju bez uchwytnej przyczyny w czasie powyżej 6 miesięcy może świadczyć o pojawieniu się zaburzenia lękowego.

kobieta stoi zaniepokojona przy oknie

Fot. iStock

Jak okiełznać niepokój? 6 sposobów na odzyskanie równowagi

Oddychaj

Choć wydaje się to banalną radą, warto o tym mówić, ponieważ najczęściej zapominamy o tym, jak ważny jest głęboki oddech. Ustabilizowanie oddechu, czyli równe, głębokie wdechy i wydechy, pozwala dotlenić mózg i jest znakomitym sposobem na zredukowanie niepokoju. Prawidłowe i świadome oddychanie pozwala skupić się na tym, co się dzieje i przekierować myśli gdzieś dalej.

Jak prawidłowo oddychać, by odsunąć od siebie niepokój? Spróbuj wziąć głęboki oddech licząc do  4, wypełniając powietrzem najpierw brzuch, a potem klatkę piersiową, delikatnie wstrzymaj oddech znów licząc do 4 i powoli wydychaj powietrze, także licząc do 4.

Przenieś myśli z dala od niepokoju 

Gdy odczuwasz niepokój, spróbuj wyobrazić sobie miejsce, w którym czujesz lub czułabyś się spokojna i lekka na duszy. Może to być plaża, szumiący las, pachnący piwoniami ogród, czyli każde inne miejsce, które cię uspokaja. Zamknij oczy, oddychaj głęboko i miarowo, skup się relaksujących obrazach. Zostań tam tak długo, aż poczujesz się spokojniejsza.

Zobacz również: Cztery wskazówki, które pomogą ci wprowadzić równowagę w życiu

Rozruszaj ciało

Wybierz się na spacer, wykonaj ulubione ćwiczenia na macie, wybierz się na spacer, zatańcz. Nawet jeśli akurat w danym momencie nie za bardzo masz ochotę na ruch, pomyśl, że to właśnie on może skutecznie odsunąć niepokój. Skupisz się na aktywności, pozytywnie się zmęczysz, a organizm wytworzy endorfiny, czyli hormony szczęścia, które odpędzą negatywne uczucia i podtrzymają lepszy nastrój.

Zmyj z siebie niepokój 

Jeśli tylko czas ci na to pozwala, przygotuj dla siebie relaksującą kąpiel. Wypełnij wannę przyjemnie ciepłą wodą z olejkami eterycznymi lub pachnącym płynem do kąpieli. Zanurz się w wodzie i poczuj jak relaksują się najpierw spięte mięśnie, a następnie całe ciało, a myśli odpływają dalej. Jeśli nie masz takiej możliwości, zanurz dłonie w chłodniejszej wodzie, wyobrażając sobie, jak woda zmywa z nich ciążący na tobie niepokój.

Zaparz zioła

Zioła znane są z uspakajających właściwości od dawien dawna. Niepokój ukoi herbatka parzona z melisy, chmielu, waleriany, rumianku, lub werbeny. Wypicie ciepłej ziołowej herbatki pomoże ukoić myśli i przyjemnie rozgrzeje i rozluźni ciało. Jeśli nie należysz do miłośników naparów ziołowych, w przypadku częściej pojawiającego się niepokoju możesz zapytać w aptece o preparaty ziołowe dostępne bez recepty.

Idź do łóżka

Ale nie spać — no, przynajmniej nie tak od razu. Weź ukochaną osobę do łóżka i pozwól fantazji ponieść myśli daleko od problemów. Seks jest bardzo relaksujący, ponieważ podczas niego organizm wytwarza hormony (fenyloetyloaminę i oksytocynę), które wpływają na pojawienie się uczucia szczęścia i błogostanu.

Zobacz również: Pozwól sobie, by seks uspokoił twój niepokój i stres

Jak leczyć niepokój?

Jeśli samodzielnie stosowane sposoby na redukcję niepokoju nie pomogły, czas podjąć decyzję o wizycie u specjalisty — terapeuty lub psychologa. Przy odczuwaniu przewlekłego niepokoju pomoc specjalisty może okazać się niezbędna, ponieważ problem może wynikać zaburzeń psychicznych. Specjalista po rozpoznaniu problemu, w zależności od jego przyczyny, dobierze odpowiedni rodzaj terapii: psycho-, lub/i farmakoterapii.


źródło: www.poradnikzdrowie.pl , psychcentral.com 

Zobacz także

Epidemia koronawirusa zamknęła mnie w domu z oprawcą. Chcę, żebyście wiedzieli te kilka rzeczy

Skąd wiedzieć, że jesteś okłamywany. Bacznie obserwuj swojego rozmówcę

Nie żegnam się z Tobą kolejny raz, tylko każe odejść. Miłość prawdziwa nie wymaga tłumaczeń za inne ramiona