Psychologia

Nie bądź niczyim workiem treningowym. Jak nie pozwalać innym wyżywać się na sobie

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
21 listopada 2017
Fot. iStock/stock-eye
 

Patrzysz na niego okrągłymi oczami, nie wiesz o co chodzi. Nic nie zrobiłaś, w niczym nie zawiniłaś. Gorączkowo usiłujesz sobie przypomnieć, bo może jednak chodzi o coś konkretnego. Ale nie, twoja rola jest tu zupełnie inna. Jesteś workiem treningowym dla jego emocji.  Po kilku minutach on znów jest spokojny i potulny jak baranek. Za to ty, cała roztrzęsiona próbujesz odzyskać równowagę. Znowu się na tobie wyżył, użył cię, jako bufora dla swojej złości. Obiecujesz sobie, że następnym razem na to nie pozwolisz. Tylko jak to zrobić?

Negatywne emocje wpływają na nasz osąd, sposób myślenia i działania. W chwili, gdy opanowuje nas gniew, wiele osób nie potrafi poradzić sobie z uczuciem złości. Woli przerzucić je na kogoś, kto znajduje się akurat w pobliżu. Albo na kogoś, w kogo towarzystwie czuje się bezpiecznie. W każdym przypadku jest to całkiem niewinny świadek całego „zdarzenia”.

Dlaczego nie powinniśmy pozwalać, nawet najbliższym, by się na nas wyżywali? Bo to brak szacunku dla naszych własnych emocji, coś, co nas dołuje i ma na nas bardzo zły wpływ. Dorosła osoba powinna panować nad sobą i kontrolować swoje uczucia.

Co robić?

Odrzuć frustrację i przypomnij sobie, że niczemu nie jesteś winien. Postaraj się odpowiedzieć na atak w pozytywny sposób. Nie chodzi tu o to, by z uśmiechem na ustać dać się komuś obrzucić inwektywami, ale o to, być dać drugiej osobie poczucie, że w pewnym sensie ją rozumiesz. Powiedz, że ci przykro z powodu tego, co czuje twój partner. Jeśli nie wiesz, co jest przyczyną jego zachowania – postaw jasną granicę: widzisz, że coś się wydarzyło, chciałbyś pomóc, ale nie możesz pozwalać na to, by gniew uderzał w ciebie i cię ranił. Nie zasługujesz na to.

A przede wszystkim, nie bierz tego, co usłyszałeś osobiście. 

Znajdź siłę w sobie, by zapanować nad emocjami, które się w tobie budzą. Kontroluj własny gniew i smutek, który się w tobie budzi. Nie płacz, nie uciekaj, nie chowaj się po kątach. Staw temu czoła, bo inaczej ta sytuacja będzie się powtarzać. Jeśli twoja opanowana, spokojna postawa  nie przynosi rezultatu – przerwij całą sytuację,  wyjdź.  To już nie będzie ucieczka, ale troska o własne zdrowie psychiczne. Trzeba wiedzieć, kiedy się na chwilę odciąć, nawet od najbliższych.


Psychologia

Zrobiliśmy te same zakupy w Lidlu, Biedronce, Tesco i Netto. Gdzie zapłaciliśmy najmniej? [TEST]

Redakcja
Redakcja
21 listopada 2017
 

Jak często zastanawiacie się, gdzie jest najtaniej? Zakupy robicie w markecie, który pewnie jest najbliżej waszego domu albo w którym macie swoje ulubione produkty. Czasami gazetki reklamowe kuszą promocjami, ale ci, którzy cenią sobie czas, myślą: „A po jeden tańszy produkt nie opłaca mi się jechać”. No właśnie. I jakoś zawsze czasu brak, żeby ceny porównać.

Jako, że ostatnio w naszej redakcji rozgorzała dyskusja, gdzie kupujemy najtaniej, postanowiłyśmy przeprowadzić test. Zrobiłyśmy wspólnie listę zakupów dla 4-osobowej rodziny, takich codziennych, niezbyt wymyślnych. Wybrałyśmy te rzeczy, które pewnie każdy z nas kupuje i to dość często. Na liście widniało:

23825801_1904116249601751_1630825780_o

Problem był z żółtym serem, bo trudno o tę samą firmę w każdym ze sklepów, ale starałyśmy się wybrać podobną jakość. Jeśli produkty były firmowe, wybierałyśmy właśnie te, bo najczęściej są najtańsze – jak na przykład mleko.

Biedronka

Na pierwszy ogień poszła Biedronka – w przypadku większości z nas jest najbliżej, więc pół redakcji zaciskało kciuki, żeby tu właśnie było najtaniej. Jest tylko jedna uwaga – były tylko małe płatki kukurydziane 350 gram, w pozostałych sklepach paczki były większe, dlatego przeliczamy płatki po 600 gram.  I tak:

  • mleko 3,2 % – 2.09 zł
  • chleb zwykły – 1,55 zł
  • płatki kukurydziane nestle 600 gram 7,80  zł (13 zł za kg)
  • nutella  350 g 9,49 zł
  • masło 6,39 zł
  • jajka ściółkowe 10 szt. rozm. L – 6,99 zł
  • pierś z kurczaka 0.5 kg – 7,94 zł (15,89 zł za kg)
  • banany 0.5 kg 1,99 (3,98 zł za kg)
  • ser żółty (kostka 250 g) – radamer 4,69 zł (16,76 zł/kg)
  • pomidory 0,5 kg 2,99 zł (5,99 zł.kg)
  • twarożek wiejski – 1,69 zł
Arch prywatne

Arch prywatne

Łącznie za zakupy w Biedronce  z dużą paczką płatków zapłacilibyśmy: 53, 61 złotych.

Netto

Netto jest dość specyficznym sklepem, tam trochę jednak trudno się połapać, gdzie co leży, ale prawda jest taka, że miewają świetnej jakoś produkty. Wyszło nam tak:

  • mleko 3,2 % – 2,55 zł
  • chleb zwykły – 1,59 zł
  • płatki kukurydziane nestle 600 gram 7,99  zł (13,32 zł za kg)
  • nutella  350 g 9,49 zł
  • masło 6,99 zł
  • jajka ściółkowe 10 szt. rozm. L – 7,99 zł
  • pierś z kurczaka 0.5 kg – 7,94 zł (15,89 zł za kg)
  • banany 0.5 kg 1,99 (3,98 zł za kg)
  • ser żółty (kostka 250 g) – podlaski 5,99  zł (23,96  zł/kg)
  • pomidory 0,5 kg 3,49 zł (6,99 zł.kg)
  • twarożek wiejski – 1,49 zł
  • Arch. prywatne

    Arch. prywatne

Łącznie za zakupy wychodzi: 57,50 złotych

Tesco

Na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że właśnie tu będzie najtaniej, bo w końcu większy od pozostałych, wybór produktów szerszy, można by liczyć choćby na promocję. Niestety przy produktach nie podają ceny za kilogram, ale jest za 100 gram.

  • mleko 3,2 % – 2,19 zł
  • chleb zwykły – 1,99 zł
  • płatki kukurydziane nestle 600 gram 7,49  zł
  • nutella  350 g 9,49 zł
  • masło 6,99 zł
  • jajka ściółkowe 10 szt. rozm. L – 9,99 zł
  • pierś z kurczaka 0.5 kg – 6,49  zł (12,99 zł/kg w promocji, przy czym regularna cena to 15,99 zł/ kg)
  • banany 0.5 kg 1,99 (3,99 zł za kg)
  • ser żółty (kostka 250 g) – gouda, edamski 4,69 zł
  • pomidory 0,5 kg 3,49 zł (6,99 zł.kg)
  • twarożek wiejski – 1,49 zł
Arch. prywatne

Arch. prywatne

Kupując w dzisiaj w promocji pierś z kurczaka zapłacilibyśmy: 56, 29 złotych

Lidl

Cóż, Lidl rządzi się swoimi prawami, a raczej markami. Pytanie – czy one nam odpowiadają w cenie, którą sklep nam oferuje. Nie znajdziemy tu nutelli – tylko krem kakaowy, masło nie jest ekstra z Mlekowity, nabiał firmuje Pilos, podobnie płatki – tu też Lidl ma swoje produkty. Jak taka polityka wpływa na cenę? Zobaczcie:

  • mleko 3,2 % – 2,09 zł
  • chleb zwykły – 1,59 zł
  • płatki kukurydziane z Lidla 600 gram 3,18  zł (5,30 zł/kg, przy czym sprzedawane są w paczkach po pół kilograma za 2,65 zł)
  • krem kakaowy (brak nutelli) 350 g 6,29 zł
  • masło 5,99 zł w promocji (cena regularna 6,99 zł)
  • jajka ściółkowe 10 szt. rozm. były tylko M –  7,49 zł
  • pierś z kurczaka 0.5 kg – 7,95  zł (15,90 zł/kg)
  • banany 0.5 kg 1,49 (2,98 zł za kg)
  • ser żółty (kostka 250 g) – gouda 4,39 zł (17,60 zł/kg)
  • pomidory 0,5 kg 3,44 zł (6,89 zł.kg)
  • twarożek wiejski – 1,19 zł
Arch. prywatne

Arch. prywatne

Za zakupy w Lidlu decydując się na jego firmowe produkty w przypadku płatków, kremy czekoladowego i masła zapłacimy: 45,09 złotych.

Kto okazuje się zwycięzcą?

Lidl ze swoimi produktami. Wybierając ten właśnie sklep zaoszczędzamy na płatkach (i to każdego rodzaju), na nutelli – bo tu nie kupimy oryginału, tańszy jest też nabiał w ogóle, nie tylko masło w promocji, ale też inne produkty. Pytanie, czy przy tańszych odpowiednikach, odpowiadać nam będzie smak? To już pewnie indywidualna kwestia.

I co wy na to? Wiele produktów okazuje się być w podobnej cenie – jeśli nie są akurat w promocji – to pomidory, banany, masło, pierś z kurczaka. Pozostaje jeszcze kwestia sera żółtego, który najdroższy zdaje się być w Netto. Może zatem warto zwracać uwagę na promocję, jeśli już w jednym markecie mamy pierś z kurczaka i masło w promocji – możemy kilka złotych oszczędzić. Cóż, zależy tylko w jakiej odległości jest sklep i ile wydamy na benzynę. 😉

 


Psychologia

8 porannych nawyków dobrze zorganizowanych ludzi

Ewelina Celejewska
Ewelina Celejewska
21 listopada 2017
Fot. iStock/pixelfit

Na pewno znasz kogoś, kto zawsze jest bardzo dobrze zorganizowany, nigdy się nie spóźnia i o niczym nie zapomina. Ty natomiast wiecznie jesteś w biegu, bez śniadania i kanapek do pracy, niewyspana i zmęczona, choć dzień jeszcze na dobre się nie rozpoczął. Czas zmienić swoje przyzwyczajenia. Poznaj 8 porannych nawyków ludzi, którzy są dobrze zorganizowani i bierz z nich przykład.

Wstawaj wcześniej niż reszta domowników

Wystarczy choćby 15 minut. Chodzi o to, żeby rozpocząć dzień na spokojnie, bez walki o łazienkę lub czajnik. Wstając nieco wcześniej masz przewagę nad resztą domowników. Dzięki temu łatwiej ze wszystkim się „wyrobisz”.

Nie bierz do ręki telefonu tuż po przebudzeniu

Najlepiej w ogóle nie trzymaj go w sypialni. Poranne przeglądanie Facebooka może tak cię pochłonąć, że nim się zorientujesz, już będziesz spóźniona. Jeszcze zdążysz sprawdzić, co w ciągu nocy wydarzyło się u twoich znajomych. Zamiast tego weź kilka głębokich oddechów – będziesz bardziej pobudzona i gotowa do działania.

Znajdź czas na to, co sprawia ci radość

Może lubisz rysować, słuchać radia lub delektować się kawą na balkonie i przyglądać się przechodniom? Wygospodaruj każdego dnia 5-10 minut na czynność, która sprawia ci przyjemność. Dzięki temu poranki przestaną być katorgą.

Wprowadź rutynę

Zdecydowanie łatwiej być dobrze zorganizowanym, gdy czynności powtarzają się każdego dnia. Wprowadź swój własny, poranny harmonogram. Zastanów się, ile czasu potrzebujesz na wykonanie każdej czynności. Praktyka czyni mistrza. Nawet nie będziesz wiedziała, kiedy zaczniesz wszystko robić automatycznie.

Stawiaj sobie realne cele

Jeżeli do tej pory o poranku brałaś szybki prysznic, malowałaś się w biegu i jadłaś kanapkę w samochodzie, nie zaczynaj zmiany nawyków od wprowadzenia jogi, szykowania odżywczego koktajlu ze świeżych owoców i balsamowania całego ciała. Stawiaj sobie realne cele, które jesteś w stanie osiągnąć. Zacznij nieco wcześniej wstawać, znajdź czas na poranne przyjemności – tyle na start powinno wystarczyć.

Zacznij szykować posiłki dzień wcześniej

Wiem, wiem. Nie chce ci się stać przy garach do późnej nocy. Zapewniam jednak, że o poranku nie będzie ci się chciało jeszcze bardziej. Nie musisz od razu szykować posiłków na cały dzień. Wystarczy, że chociaż zastanowisz się, co zjesz na śniadanie, co naszykujesz dzieciom i co zabierzesz do pracy. Znacznie łatwiej ogarniesz poranny chaos.

Dbaj o porządek w mieszkaniu

Nie ma nic gorszego niż zagracona przestrzeń, dlatego staraj się dbać o porządek. Znacznie chętniej będziesz wstawać, gdy wokół ciebie będzie czysto. Co więcej, z przyjemnością będziesz do takiego domu wracać po pracy. Porządek – niby nic takiego, a naprawdę daje poczucie spokoju i harmonii.

Rób najpierw rzeczy, których nie lubisz

Nie odkładaj znienawidzonych zadań na później. Jeśli szybko rozprawisz się z tym, czego nie lubisz, reszta dnia będzie znacznie przyjemniejsza. A tak, to tylko w myślach będziesz ciągle jęczała, że „o nieeee, jeszcze muszę zrobić to i to”…

Gotowa na zmiany? Powodzenia!


 

Źródło: Power of Positivity


Zobacz także

Kobieta po trzydziestce szuka zmiany… tylko nie wie jakiej

Każda postać z Kubusia Puchatka reprezentuje chorobę psychiczną. Czy wiesz, kto jest kim?

Skąd się biorą kompleksy, czyli każdy człowiek potrzebuje akceptacji