ADHD jest zaburzeniem neurorozwojowym, czyli zaburzeniem rozwoju układu nerwowego, szczególnie tzw. funkcji wykonawczych. Utrudnia wykonywanie zadań, które nie są natychmiastowe, które wymagają jakiegoś celu, wyciszenia, skupienia i koncentracji. Dr. Tomasz Kowalczyk, w rozmowie Kafka 15 Małgosi Ohme na kanale Youtube, wymienia kilka zaskakujących danych na temat ADHD.
ADHD w liczbach
Zobaczcie też odcinek Kafki o tym, czy jest możliwe dobre życie z ADHD!
Statystyki, dane, liczby – to one zwróciły naszą szczególną uwagę.
- Jeden z najwybitniejszych amerykańskich specjalistów od ADHD twierdzi, że 95 proc. osób z ADHD zmaga się z czterema trudnościami. Pierwszą trudnością jest wyciszenie się, drugą jest problem z organizacją zadań. Trzecim problemem jest gubienie rzeczy niezbędnych do rozwiązywania tych zadań, np. rutynowe zapominanie o zabieraniu cyrkla do szkoły. Czwartą trudnością jest poczucie ciągłego rozproszenia.
- Niezwykła w ADHD jest skala. Każdy może zgubić klucz do domu czy czegoś szukać. Jednak osoby z zaburzeniem robią to 20-30 razy częściej.
- Kolejną trudnością związaną z ADHD u 80 proc. osób jest przewlekły stres.
- Osoby z ADHD często deklarują, że wstają rano z łóżka, odłączają się do ładowarki i już mają 80 proc. baterii, a nie 100 proc., a przed nimi jeszcze „tylko” reszta dnia. Każda nudna czynność kosztuje 10-15 proc. Jeżeli taka osoba wraca do domu po szkole, po pracy i już jest lekko wyczerpana, ma te 20-30 proc. baterii, a przed nią jeszcze zadania domowe, albo prace domowe, to pojawia się desperacja.
- Inteligencja może doskonale maskować objawy. Średni wiek diagnozy ADHD wynosi około 31 lat. Średni iloraz inteligencji u tych osób to 125 (bez leków). Jeśli taka osoba się podleczy, to iloraz inteligencji podnosi się o 10.
- Funkcje wykonawcze u osób z ADHD nie są zupełnie ograniczone, one się rozwijają trochę wolniej – o 30 proc. wolniej. Przykładowo, dziecko dziesięcioletnie ma funkcje wykonawcze dziecka siedmioletniego, ale jest w klasie odpowiednio dla dzieci dziesięcioletnich, Kiedy mózg kończy swój rozwój, około 30 roku życia, funkcje wykonawcze u osoby z zaburzeniem są na poziomie osoby mniej więcej 21-letniej.
- 80 proc. osób z ADHD w pewnym momencie zmaga się z dodatkowymi problemami, wynikającymi najczęściej z przebytego stresu.
- 85 proc. osób doświadcza bardzo dobrej reakcji na leki. Przy czym u 70 proc. osób możemy osiągnąć remisję, co oznacza, że taka osoba zachowuje się i żyje trochę jak osoba bez zaburzenia.
- Za pomocą leków na ADHD możemy przywrócić do normy poziom dopaminy, dzięki czemu osoba z zaburzeniem ma normalną możliwość skupienia się. Jeśli leki te stosujemy prawidłowo, to nie mają one właściwości dopingujących. One nie sprawiają, że taka osoba ma 200-300 proc. swoich możliwości. Ona wraca do mniej więcej 90-100 proc. swoich normalnych możliwości, takich, jakie mają inni ludzie.
- Skuteczności leczenia ADHD jest fenomenalna. Najlepsza w całej psychiatrii. Jednak badanie przeprowadzone w Ameryce dowodzi, że po 9 miesiącach, mimo skuteczności leczenia, 13 proc. osób kontynuuje leczenie.
- Mimo dużego wsparcia nauczycieli, łagodniejszego traktowania, psychoedukacji dzieci, rodzica, nauczyciela, 85 proc. dzieci potrzebuje wsparcia farmakologicznego z powodu narastającej trudności w relacjach z rówieśnikami, zaległości w nauce, stresu, używania substancji psychoaktywnych.
- 1/3 osób z borderline ma bardzo silne cechy ADHD, które są nieleczone.
- Mniej więcej 1/3 osób z ADHD ma cechy spektrum autyzmu i mniej więcej prawie połowa osób ze spektrum może mieć cechy ADHD.
- Dzieci z ADHD trzykrotnie częściej doświadczają odrzucenia rówieśniczego, mają trzykrotnie więcej problemów z rówieśnikami i doświadczają samotności.
Zobacz także: 5 mitów dotyczących ADHD. Nie powielaj ich nigdy więcej