Psychologia

12 kroków, by zacząć samą siebie traktować z szacunkiem

Psychologia Pozytywna
Psychologia Pozytywna
26 października 2022
z szacunkiem
fot. Airam Datoon/Pexels
 

Mówi się, że dziś jest najlepszy dzień w twoim życiu, żeby zdecydować się na zmiany. Drugi taki dzień był wczoraj. Bo ileż można mówić, pisać i czytać o tym, jak wiele możemy. Szukać dowodów na to, że na coś w końcu mamy wpływ w naszym życiu? Jeśli nie chcesz spędzić życia „nie mogąc nic”, teraz jest twój czas. Zanim zaczniesz rewolucję na światową skalę, pomyśl nieco o sobie!

Nie bądź dla innych przyjemnością lub wygodą. Jesteś człowiekiem

I przede wszystkim przestań innych ludzi usprawiedliwiać! Mamy tendencję do okłamywania samych siebie. Gdy sprawy idą nie po naszej myśli i musimy skonfrontować się z niewygodnym faktem (szczególnie, gdy dotyczy on osób nam bliskich) znajdujemy setki wytłumaczeń danej sytuacji. To pewien mechanizm obronny. Jeśli jednak przez takie ciągłe usprawiedliwienia, ktoś zaczyna cierpieć, pora się zatrzymać.

Kto cierpi najczęściej? My sami. Do perfekcji wytrenowaliśmy ten mechanizm w związkach: „bo on/a na pewno nie chciał/a tak powiedzieć”, „bo miał zły dzień/humor/miesiąc/rok…”, „bo…” – zapominamy przy tym, że bez względu na to, jakiego „bo” użyjemy, decyzja nadal pozostaje decyzją. Możemy nie mieć wpływu na większość rzeczy, które nas spotykają, ale na to, jak się w danej chwili zachowamy, wpływ mamy zawsze.

Jeśli coś sprawia, że czujesz się źle – nie rób tego

Nie szukaj miliona powodów, by jednak jakoś się zmusić. Wymówek, że to większe dobro… To nie działa, szczególnie w relacjach z drugim człowiekiem. Oczywiście nie chodzi o to, by z marszu nagle rzucić pracę i zostać na lodzie, ale jeśli jej szczerze nie cierpisz – właśnie teraz zrób wszystko, by znaleźć inną, lepszą, ciekawszą, bardziej satysfakcjonującą. Zacznij swoje zmiany i zrób pierwszy krok.

Kochaj

Bo miłość – obojętnie czy ta intymna miedzy partnerami, czy ta wielobarwna w relacjach z rodziną, czy też ta o szerokich ramionach, miłość do świata świadcząca o nadziei – buduje. Kochaj i czerp ze swojej miłości. Siebie też kochaj. Wtedy każdy krok będzie łatwiejszy do zrobienia.

Nie porzucaj swoich marzeń

To prawda, nie wszystkie uda się spełnić, ale nadejdzie taki czas, gdy te niespełnione zaczną się zmieniać. Nie rezygnuj ze swoich marzeń, udając zbyt dorosłego… Bo nawet zwykły deszczowy dzień, gdy dodać do niego szczyptę magii, potrafi wyczarować tęczę. Ty również potrafisz bardzo wiele wyczarować.

Unikaj „dramatów” i czarnowidztwa

Dobrze wiesz, że życie potrafi dać w kość. Nie dokładaj sobie więcej na plecy. Unikaj wampirów energetycznych, po których spotkaniu odechciewa ci się wstawać z łóżka. Jeśli nie możesz ich wyeliminować, ogranicz do minimum. Być może wydaje ci się to błahe, jeśli jednak codziennie będziesz słuchasz, jak źle jest wszędzie wokół, trudno uwierzyć, że są jeszcze dobre rzeczy na tym świecie, nawet jeśli będą pod twoim nosem.

Puść to, co „musisz” kontrolować (to, co wydaje ci się, że musisz kontrolować)

Jeśli czujesz, że brniesz bez sensu w niekończącą się drogę – daruj sobie, odpuść sobie i odetchnij głęboko! Naprawdę nie musisz wszystkiego kontrolować, nie musisz spędzić swojego życia na polowaniu na rzeczy, których złapać nie masz szansy. Jeśli to dla ciebie trudne, ustal sobie granice i wyznacz czas. Puść stery na jeden, dwa dni – po to, by na własnej skórze doświadczyć, że świat się nie skończy. Być może coś zostanie zrobione inaczej, inne zadanie zostanie niewykonane, ale sama zobaczysz, że z tego powodu świat się nie zatrzyma. Zbyt często chcemy kontrolować nasze życie tak mocno i precyzyjnie, że na samo „życie” już nie wystarcza nam ani czasu, ani siły…

Bądź dla siebie dobry

Bo na to zasługujesz. Nie musisz zabiegać o uznanie w oczach innych i nagrody – zacznij od uczciwego docenienia siebie przed lustrem. Coś ci się nie podoba? Bądź dla siebie taka, jaka byłabyś dla innych. Zamiast się strofować, poszukaj rozwiązania problemu, pozwól sobie pomóc. Szanuj siebie tak samo, jak każdego innego człowieka.

Nie bój się mówić „tak”

Nie wstydź się tego, że możesz czegoś chcieć, marzyć. I tego, że możesz po te marzenia sięgać. Mów sobie „tak”!

Nie bój się mówić „nie”

Nie ma niczego złego w stawianiu granic i w odmawianiu. Nikt nie powinien nieustannie ulegać presji innych osób. Nie zgadzaj się na wszystko, to pierwszy krok do bierności.

Nigdy nie mów o sobie źle

Wyobraź sobie banalną sytuację. Biuro. Czekacie na nowego szefa. Twoja dobra koleżanka (a może nawet przyjaciółka lub po prostu zaufana, kompetentna według ciebie osoba) opowiada ci, jaki dramat i nieszczęście na was spadło. Mimo szczerych chęci, karta tej przyszłej znajomości już nie jest czysta. Masz informacje (wiarygodne, bo pochodzą one od osoby, która nowego szefa zna dobrze, wie więcej od ciebie), które już zamieszkały w twojej głowie z etykietką „ostrożnie” lub „będzie źle”… A teraz wyobraź sobie, że to ty jesteś szefem, przychodzisz do nowej firmy i zaczynasz opowiadać, że jesteś kiepski, niekompetentny i w ogóle twoja kariera zdarzyła się przez przypadek… Absurdalne? To dlaczego mówisz o sobie źle w innych relacjach i kontekstach? Nigdy nie mów o sobie źle!

Ufaj swojej intuicji

Choć traktujemy ją z przymrużeniem oka, intuicja wiele więcej ma wspólnego z doświadczeniem niż magicznym wróżeniem z fusów. Instynktowne podejmowanie pewnych decyzji nie wynika z przypadku, a z działania podświadomości. Nasz umysł starannie kompletuje pewne fakty i zdarzenia, gdy „łączy” je w pewną całość, powstaje przeczucie. Zazwyczaj, gdy zaczniemy nasze „przeczucia” analizować, okaże się, że mają całkiem logiczne uzasadnienia – wynikające ze wcześniejszych doświadczeń, informacji, przykładów, które zaobserwowaliśmy. Nie musisz porzucać logiki, ale nie umniejszaj wagi tego, co odczuwasz.

Mów dokładnie to, co myślisz

Nie marnuj swojego czasu i energii na zawoalowane intrygi i podchody. Mów jasno, co myślisz. Kulturalnie, nie raniąc innych – szybko zobaczysz, jak wiele naszych oczekiwań może się spełnić. Najczęstszym powodem konfliktów i rozczarowań jest problem w komunikacji.

5 reguł psychologii, których świadomość pozwoli ci żyć łatwiej


Psychologia

Myśli, uczucia i emocje, których chciałybyśmy uniknąć, ale pokazują, że jesteśmy na dobrej drodze do zmian

Psychologia Pozytywna
Psychologia Pozytywna
26 października 2022
 

Wszystko jedno na jakim etapie życia obecnie się znajdujesz. Ważne, żebyś czuła, że jesteś na właściwej drodze by osiągnąć to, co sobie zamierzyłaś. Niestety, wiele z nas, podążając wyznaczoną sobie drogą, doświadcza poczucia strachu i dyskomfortu. Mamy tendencję do postrzegania tych emocji jako symptomy braku szczęścia i niezadowolenia. W rezultacie, możemy instynktownie wycofywać się z realizacji życiowych celów, żeby radzić sobie z problemami, które tak naprawdę nie istnieją, zamiast przyjąć te „niewygodne emocje” jako nieodzowny element zmiany.

1. Świadomość, że jedyną osobą odpowiedzialną za twoje życie jesteś ty sam

Jakiekolwiek sobie cele w życiu postawimy, szybko dochodzimy do wniosku, że sami jesteśmy odpowiedzialni za swoje szczęście. Ten rodzaj emocjonalnej niezależności jest niezwykle trudny do zaakceptowania, wytwarza ogromne „ciśnienie”.

2. Uczucie zagubienia i braku celu

Często poczucie zagubienia lub braku określonego celu w życiu bierzemy za symptom depresji. Tymczasem najczęściej pojawiają się one w naszej rzeczywistości, gdy zaczynamy rozważać różne możliwości, jakie przed nami stoją oraz gdy stajemy oko w oko z ograniczeniami (zewnętrznymi i wewnętrznymi).

3. Doświadczanie zakłócania snu

Kiedy zaczynasz dostrzegać nowe, życiowe  ścieżki, nowe możliwości, okazuje się, że twój umysł analizuje to wszystko na najwyższych obrotach. Jest stale zajęty i „zaśmiecony”. Taki wyścig z myślami często skutkuje zakłóceniami snu, problemami z zasypianiem, bezsennością.

4. Doświadczanie intensywnych i wyrazistych snów

Biorąc pod uwagę, że sny są często manifestacją podświadomości, intensywne i wyraziste marzenia senne mogą sugerować, że twój umysł jest przytłoczony bardzo głębokimi, niepokojącymi i wyrazistymi myślami. Wskazują, że zmiany dokonują się w tobie „tu i teraz”.

5. Problemy z koncentracją

To uczucie jest często przypisywane poczuciu zagubienia. W rzeczywistości jest związane z funkcjonowaniem twojego mózgu, w tym trudnym okresie zmian. Działająca bardzo intensywnie prawa półkula mózgu (intuicja i aspekty emocjonalne), sprawia, że nie jesteśmy w stanie w pełni wykorzystać odpowiednio lewej półkuli (skupienie, pamięć o szczegółach).

6. Nieracjonalne, gwałtowne uczucia

Powszechnie uważa się je za objaw wewnętrznego niepokoju i niestabilności, ale nie zawsze jest tak naprawdę. Irracjonalne wybuchy złości lub smutku po prostu odzwierciedlają fakt, że są w tobie emocje i ograniczenia, które musisz zaakceptować, abyś mógł  później je przezwyciężyć. Takie wybuchy występują zwykle dlatego, że zmagasz się z tymi uczuciami, nie pozwalając im wejść  w twoją świadomość.

70 pytań, które musisz sobie zadać. Tą ścieżką dojdziesz do dobrostanu

7. Intensywne pragnienie samotności

Gdy odczuwamy chęć do izolowania się od innych, zastanawiamy się, czy to już depresja. Rozczarowanie otoczeniem i próba ucieczki przed problemami innych ludzi jest jedynie wskazaniem, że wchodzimy w okres autorefleksji. Oznacza to, że jesteśmy blisko rozwiązania własnych problemów oraz umożliwiamy naszemu umysłowi stawienie czoła wyzwaniom, które stoją przed nami.

8. Uczucie, jakbyś przeżywał na nowo swoje problemy z dzieciństwa

Jeśli masz doświadczenie trudnych emocjonalnie chwil w dzieciństwie, jest szansa, że będą cię one nadal „nawiedzać” dopóki nie wpuścisz ich do swojej świadomości. Stajemy się coraz bardziej świadomi tych„wyzwalaczy”, które wpływają na nasze myśli, działania i emocje. W rezultacie takie odczucia, ostatecznie ułatwiają nam identyfikację prawdziwych problemów i umożliwiają ich rozwiązanie.

9. Strach przed opuszczeniem strefy komfortu

Ilekroć mamy zamiar podjąć nowe i ekscytujące wyzwanie, odczuwamy strach i niepewność. To jest po prostu instynktowna reakcja na intensyfikację poza strefę komfortu i obejmując nieznane; Jednakże, o ile jest to także wyraźny sygnał, że otwierasz swój umysł i na właściwym torze.

10. Niepewność co do tego, kim naprawdę jesteś

Wszyscy mamy momenty, w których tracimy pewność siebie. Cierpienie z powodu spadku zaufania do siebie samego i utraty poczucia własnej wartości jest jedynie integralną częścią świadomego rozwoju. Chociaż to uczucie jest „niewygodne”, ostatecznie uświadamia nam, że jesteśmy w stanie pokierować swoją zmianą.

11. Rozważanie, jak daleko jeszcze masz do osiągnięcia zamierzonego celu

Zniechęcenie jakiego wówczas doświadczasz widząc, że do upragnionego celu jeszcze na horyzoncie nie widać, odzwierciedla trochę to, jak daleko jesteś na ścieżce swojego rozwoju osobistego. Czy pójdziesz dalej, czy zawrócisz, a może odrzucisz ten cel i obierzesz nowy?…

12. Zdolność do obrony – siebie i swoich racji

Masz w sobie gniew, który pozwoli ci stanąć w obronie swoich racji. Kiedy robisz to pierwszy raz, doświadczasz uczucia dyskomfortu, ale czujesz też, że twoje poczucie wartości rośnie. Warto iść za ciosem!

 


Psychologia

5 reguł psychologii, których świadomość pozwoli ci żyć łatwiej

Psychologia Pozytywna
Psychologia Pozytywna
25 października 2022
Reguły psychologii, których świadomość pozwoli ci żyć łatwiej
Fot. iStock / g-stockstudio

Czerpanie z życia maksymalnych korzyści nie jest tak proste, jakbyśmy sobie tego życzyli. Często okazuje się, że nie tylko napotykamy na naszej drodze różne przeszkody, ale sami siebie ograniczamy na wiele sposobów. Wiele złego wyrządzamy sobie poprzez obawy, utarte schematy, które nie nadążają za zmianami w życiu i stają się czynnikami hamującymi rozwój. Z pomocą przychodzą reguły psychologii.

Nie zawsze wiemy w jaki sposób działać, by owe „żyj tak, byś była szczęśliwa” stało się naszym udziałem. Jak być szczęśliwą, spełnioną, gdy dopadają nas wątpliwości, słuchamy głosów i podpowiedzi udzielanych przez otoczenie, czy też wycofujemy się, z braku pewności siebie? W takim przypadku zrozumienie, że reguły psychologii w odniesieniu do postaw i zachowań własnych i innych osób, mogą odegrać ogromną rolę w kreowaniu naszego szczęścia.

Reguły psychologii, których świadomość pozwoli ci żyć łatwiej

1. Nie powinnaś przejmować się opinią innych

Nikt nad tobą nie rozmyśla tak często, jak tobie się to wydaje. Jeśli zwracasz nadmierną uwagę na to, kto, co o tobie mówi lub myśli, powinnaś to jak najszybciej zmienić. Prawda bywa prosta, bo twoje otoczenie ma tak wiele własnych spraw i problemów, że raczej nie żyje twoim życiem. Nie musisz więc wstrzymywać się z własnymi planami lub modyfikować je na wszelki wypadek, z obawy o opinię innych osób. Opieraj się na własnych doświadczeniach i interpretacjach swoich działań, osiągaj osobiste szczęście ze względu na siebie, nie innych.

2. Ciągle zmieniasz się i musisz o tym pamiętać

Dziś jesteś kimś innym, niż byłaś jeszcze kilka lat temu. Z kolei za kilka lat możesz być osobą inną od tej, którą jesteś teraz. I nie chodzi tu o rewolucję w myśleniu i zachowaniu, tylko naturalne przemiany zachodzące pod wpływem doświadczeń, które do tej pory zgromadziłaś. Być może za jakiś czas nie będziesz ani tego samego czuła, ani działała w ten sam sposób. Twój umysł zmienia się wraz z okolicznościami, w jakich przychodzi ci żyć, więc zawsze bądź wierna temu, co w danej chwili czujesz i myślisz. Gdy podejmujesz decyzje, nie działaj według schematu, bo to, co sprawdzało się kiedyś, wcale nie musi pasować do chwili, w której znajdujesz się obecnie. Żyj tu i teraz.

Zbieraj chwile i doświadczenia, nie przedmioty. Tych ostatnich nie jest żal, gdy przychodzi starość

3. Nie udawaj kogoś, kim nie jesteś

Bardzo często w mediach społecznościowych kreujemy swoje życie na nowo, nie chcąc odstawać od innych osób, które chwalą się wszem wobec tym jak żyją i co posiadają. Jeśli odczuwasz nacisk na to, aby dopasować się do wygórowanych wymagań otoczenia, przestań. Nie udawaj kogoś, kim nie jesteś w rzeczywistości, bo konfrontacja z prawdą może być bardzo nieprzyjemna. Nie obawiaj się odrzucenia czy niezrozumienia i przyjmij do wiadomości, że fakt, że marnowanie czasu na dopasowywanie się do innych osób jest bez sensu. Otaczaj się tylko tymi, którzy wiedzą kim jesteś naprawdę porównywanie się do innych jest bez sensu bo więc widzimy tylko to co zewnątrz nie mając pojęcia o obawach niepewności które tłumią w sobie powierzchowność nie powinna być twoją najważniejszą stroną

4. Nie narzucaj swojej racji i dobrych rad innym

Jeśli nawet wydaje się tobie, że w danej sytuacji to ty masz wyłączną rację, doświadczenie i wiedzę, więc chciałabyś, aby ktoś skorzystał z nich, dla własnego dobra odpuść. Nie jesteś w skórze innych osób i tak naprawdę nie wiesz, o czym myślą i czego potrzebują. Możesz czuć się sfrustrowana, gdy twoja pomoc w dobrej wierze zostanie odrzucona, ale pozwól innym na realizację własnych pomysłów i zdobywanie własnych doświadczeń. Jeśli ktoś zechce twojej rady, poprosi cię o nią. W innym przypadku nie będzie to kwestią niewdzięczności i ignorowania ciebie, tylko potrzeba samodzielnego zdobywania życiowego doświadczenia.

5. Kontroluj to, co mówisz i robisz

W życiu zdarza się wiele sytuacji, w których lepiej jest zachować milczenie lub wstrzymać się z pewnym działaniem. Niewłaściwa i nieprzemyślana reakcja może odbić się bolesnym rykoszetem w przyszłości. Zawsze działaj tak, abyś nie musiała czegoś żałować. Czasem trudno jest zapomnieć to, co zostało w gniewie powiedziane. Czasem mniej „boli” porządne ugryzienie się w język, niż bezmyślne paplanie, które niesie przykre konsekwencje w relacji z otoczeniem.

źródło: www.lifehack.org