Macierzyństwo

Zmarszczki mimiczne – jak powstają i czy można się ich pozbyć?

Klaudia Kierzkowska
Klaudia Kierzkowska
26 lipca 2022
fot. Gabriel Silverio/Unsplash
 

Bez uśmiechu, smutku i złości trudno wyobrazić sobie codzienne życie. Dziesiątki emocji wyrażane są przez twarz każdego dnia. Wynikiem intensywnej pracy mięśni twarzy są zmarszczki mimiczne, które pojawiają się nie tylko u osób starszych. Co warto wiedzieć o zmarszczkach mimicznych i czy można się ich pozbyć?

Zmarszczki mimiczne – co to takiego?

Zmarszczki mimiczne związane są z intensywną pracą mięśni twarzy, które każdego dnia wykonują ponad 10 tysięcy skurczów. Skóra kurczy się, rozkurcza, potem ponownie kurczy i tak przez większość dnia. W końcu, pod kątem prostym do linii naprężenia mięśnia powstaje zmarszczka. Choć w głównej mierze za powstawanie zmarszczek mimicznych odpowiedzialne są emocje, to istotną rolę odgrywa również proces starzenia się skóry. Wraz z upływem czasu skóra produkuje mniejszą ilość substancji odpowiedzialnych ze jej elastyczność i sprężystość – kolagenu i elastyny. Dodatkowo zmniejsza się ilość kwasu hialuronowego mającego wpływ na nawilżenie. Wszystko to sprawia, że zmarszczki mimiczne pogłębiają się i stają się coraz bardziej widoczne.

Kiedy zaczynają powstawać zmarszczki mimiczne?

Zmarszczki mimiczne to pierwsze zmarszczki, które pojawiają się na twarzy. U osób o bogatej mimice twarzy uwidaczniają się już po ukończeniu 25. roku życia. Początkowo widoczne są jedynie podczas pracy mięśni twarzy, jednak z czasem utrwalają się i przestają znikać. Powstawaniu zmarszczek mimicznych sprzyjają również czynniki zewnętrzne np. stres oksydacyjny, promieniowanie UV.

Gdzie powstają zmarszczki mimiczne?

Wyróżniamy kilka podstawowych rodzajów zmarszczek mimicznych:

  • Kurze łapki – zmarszczki pojawiające się w okolicy oczu, najczęściej zewnętrznych kącików. Są wynikiem silnej pracy mięśnia okrężnego oka, który kurczy się podczas uśmiechu czy mrużenia oka.
  • Lwia zmarszczka – to pionowa zmarszczka pojawiająca się między brwiami. Powstaje w wyniku częstego marszczenia brwi.
  • Zmarszczki na czole – poziome zmarszczki pojawiające się na czole. Zazwyczaj uwidaczniają się u osób skłonnych do marszczenia czoła.
  • Zmarszczki palacza – położone tuż nad górną wargą. Pojawiają się nie tylko u osób palących papierosy, choć to właśnie one najczęściej się z nimi zmagają.

Domowe sposoby na spłycenie zmarszczek

O ile niektórzy nie zwracają na nie uwagi, inni nieustannie starają się ich pozbyć. Jak spłycić zmarszczki mimiczne domowymi sposobami? By zmniejszyć zmarszczki mimiczne będące wynikiem nadmiernej pracy mięśni twarzy, warto wyciszyć się, zrelaksować i pozbyć negatywnych emocji. Istotną rolę odgrywa odpowiednie nawodnienie i dotlenienie organizmu. Na skórę zły wpływ ma nieodpowiednia dieta, nadużywanie alkoholu i palenie papierosów. Dlatego warto zmienić styl życia, do codziennego menu wprowadzić produkty o potencjale antyoksydacyjnym – głównie owoce i warzywa oraz ograniczyć lub całkowicie wyeliminować wszystkie używki. Kluczową rolę odgrywa właściwy sposób pielęgnacji skóry – dokładne zmywanie makijażu, nawilżenie i odżywienie cery odpowiednio dobranymi kosmetykami. Pożądanymi składnikami w kosmetykach przeciw zmarszczkom są głównie: kwas hialuronowy, koenzym Q10, witamina A (retinol), witamina C, witamina B3, witamina E, beta-glukany. Do codziennej pielęgnacji warto wybierać kosmetyki z filtrem UV.

Zobacz również: Zmarszczki wokół ust są problemem nie tylko palaczy. Jak pozbyć nieestetycznych zmian?

Profesjonalne zabiegi

By pozbyć się zmarszczek mimicznych można poddać się profesjonalnym zabiegom kosmetycznym. Do inwazyjnych, które szybko zredukują zmarszczki należą: zastrzyki z kwasem hialuronowym, zastrzyki z toksyną botulinową czyli tzw. botoks, modelowanie wypełniaczami, nici APTOS, mezoterapia igłowa.

Z kolei do nieinwazyjnych zabiegów poprawiających kondycję skóry kosmetolodzy wykorzystują kwas hialuronowy, peptydy, glinki.


źródło: doz

 


Macierzyństwo

Siedem pyszności, które sprzyjają naszej głowie – prawdziwe superfoods!

Redakcja
Redakcja
26 lipca 2022
Dieta wegetariańska - rodzaje, zalety, wady, zasady, jadłospis
Fot. iStock

Koncentracja i pamięć – ależ nam zależy, żeby jak najdłużej były w dobrej formie. Nie będziemy was namawiać na wydanie połowy pensji na jedzenie, które zaczaruje wasze życie. Żadnych bzdur, tylko fakty. Doskonale wiemy, że żadne witaminy z apteki nie uczynią nas nagle zdrowymi, że lepiej postawić na zdrową i racjonalną dietę. Jednak wiemy też, że w dzisiejszych czasach trudno o zdrową, niemodyfikowaną żywność, która faktycznie pokryje nasze zapotrzebowanie na wszystkie makro i mikroelementy. Często więc sięgamy po syntetyczne witaminy, zamiast wzbogacić to, co nakładamy na talerze, podpieramy się słowami „Ile kilogramów owoców lub warzyw musiałbym zjeść, żeby dostać to, co mieści się w jednej pigułce?”. I tu z pomocą przychodzi właśnie superfood.

KURKUMA

Kurkuma również doczekała się swoich zasług w starciu z chorobą Alzheimera. Według dostępnych źródeł kurkuma stosowana jest od tysięcy lat. I od wieków przypisuje się jej właściwości wspomagające prace mózgu. Kurkuma posiada potencjalną rolę w zapobieganiu i leczeniu choroby Alzheimera. Działa jako przeciwutleniacz oraz ma działanie przeciwzapalne i lipofilowe, poprawia funkcje poznawcze u pacjentów z chorobą Alzheimera.

SPRAWDŹ: Kurkuma BIO – idealna do złotego mleka

Kurkuma - kurkumina, właściwości, przeciwwskazania

Fot. iStock/Kurkuma

Jej wyjątkowość wynika ze składu, w którym nie brakuje substancji biologicznie aktywnych. Lecznicze działanie kurkumy jest zasługą  kurkuminoidów, do których należą: kurkumina, demetoksykurkumina i bis – demetoksykurkumina. Wśród nich najbardziej istotna dla zdrowia jest kurkumina nadająca potrawom żółtopomarańczowy kolor. M.in. dzięki niej kurkuma wykazuje właściwości przeciwzapalne, przeciwnowotworowe, przeciwwirusowe, przeciwgrzybicze, antyoksydacyjne oraz neuroprotekcyjne. Poza tym kurkuma zawiera również   witaminy z grupy B (tiaminę, ryboflawinę, niacynę, kwas foliowy i witamina B6), witaminy E, K. Nie brakuje w niej minerałów takich jak: wapń, mangan, potas, żelazo, magnez, fosfor, sód, miedź i cynk.

ZIELONE LIŚCIASTE

Szpinak, kapusta, sałata rzymska… Zaskoczeni? Według przeprowadzonych badań, diet bogata w te liściaste warzywa pomoże nawet w walce z demencją. Badacze przez 5 lat obserwowali  nawyki żywieniowe i zdolności umysłowych prawie 1000 dorosłych osób i odkryli, że brak w diecie zielonych, liściastych warzyw wpływa na pogorszenie funkcjonowania umysłu. Ci, którzy stronili od popularnej „zieleniny”, co najmniej raz w ciągu dnia doświadczali pogorszenia w funkcjonowaniu pamięci Badania przeprowadzane były w zestawieniu z historią występowania demencji w rodzinie osób badanych.

kapusta włoska przepis na gołąbki, kapustę zasmażaną i surówkę

Fot. iStock

AWOKADO

Nie każdy je lubi, niektórzy wręcz uciekają przed awokado, bo zawiera dużo tłuszczu… Ale w tym właśnie twki ich siła, to genialne tłuszcze dla mózgu. Awokado ma również wysoką zawartość kwasu foliowego i witaminy K, która poprawia funkcje poznawcze oraz działa zapobiegająca na tworzenie się zakrzepów.

awokado - właściwości, jak jeść, z pestki, przepis

Fot. iStock

Awokado, zwane także owocem maślanym, jest prawdziwą skarbnicą wartościowych substancji. Dostarcza sporo witaminy E, zawiera także witaminę A, B1, B2, C, PP, K, H, kwas pantotenowy oraz kwas foliowy. Nie brakuje w nim wapnia, potasu i fosforu, jest dobrym źródłem błonnika (6,3 g na 100 g). Owoc ten jest kaloryczny, na 100 g miąższu przypada 221 kcal. To naprawdę dużo, ale w tym miejscu należy podkreślić, że są to kalorie pochodzące ze zdrowych tłuszczów, których jest w owocu nawet 30%. Przede wszystkim są tu nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, bez których organizm nie mógłby poprawnie funkcjonować. Miąższ awokado dostarcza również pewną ilość białka i  niewielką ilość węglowodanów.

JAGODY

Czy jak kto woli „borówki” – również zyskały miano superfood, ponieważ w małych jagódkach kryje się wielka moc antyoksydacyjna. Zawierają witaminę K, witaminę C, błonnik i kwas galusowy, który pomaga poprawić pamięć oraz pełni funkcję ochronną

Jagody - właściwości dla zdrowia. Przepis na pierogi z jagodami

Fot. iStock

Czarne jagody to bogactwo witamin C, A, B, PP, nie brakuje w nich również składników mineralnych, szczególnie takich jak: potas, wapń, fosfor, magnez, sód, żelazo, cynk. Dostarczają węglowodany (90%), białko (5%) i tłuszcze (5%). Nie brakuje w nich również błonnika, niezbędnego dla prawidłowej pracy układu pokarmowego. Zawierają duże ilości ważnych dla zdrowia antocyjanów, które zaliczamy do najsilniej działających przeciwutleniaczy, i kwasów organicznych. W 100 gramach jagody dostarczają jedynie 40 kcal, więc można sięgać po nie także na diecie. Indeks glikemiczny jagód jest niski, równy 25, więc są to owoce bezpieczne dla osób cierpiących na cukrzycę.

OLEJ KOKOSOWY

Smarować, nacierać – dla piękna i gładkiej skóry. A dlaczego zjadać? W dużym skrócie spożywanie oleju kokosowego wpływa na neurony w mózgu, spowalnia powstawanie wolnych rodników, które powodują uszkodzenia. Zawiera tłuszcze nasycony i przeciwutleniacze, które porządnie nakarmią twój mózg.

Olej kokosowy na twarz, włosy i ciało

Fot. iStock

DZIKI ŁOSOŚ

Dziki łosoś, to świetne źródło kwasów omega-3 DHA, czyli prawdziwego paliwa de lux dla naszej głowy. Wspomaga pracę komórek oraz przyczynia się do zwiększenia wzrostu komórek mózgowych – nie uszło to również uwadze w zaleceniach dla przyszłych mam. Może zmniejszać ryzyko zachorowania na Alzheimera. PS: Pamiętajcie, że w tym wypadku lepiej jest postawić na ryby z pewnego źródła, poławiane w czystych akwenach (dlatego „dziki łosoś”, a nie łosoś…), ponieważ ze względu na zanieczyszczenia środowiskowe niektóre ryby mogą zawierać sporo metali ciężkich czy innych szkodliwych substancji.

Dieta wątrobowa - przepisy, zasady, co jeść

Fot. iStock

OLIWA

Popularna oliwa z oliwek zawiera antyoksydanty zwane polifenolami. Polifenole wspomagają funkcję „uczenia się na pamięć”. Również jest zalecana w terapii Alzheimera.

Dobra gatunkowo oliwa z oliwek może stanowić element codziennej pielęgnacji twarzy, ciała, a nawet włosów. Wmasowana w skórę stanowi barierę ochronną przed utratą wilgoci, dobudowując płaszcz lipidowy naskórka. Sprawdza się w pielęgnacji skóry wrażliwej i suchej, także dla osób cierpiących na łuszczycę, alergie skórne, atopowe zapalenie skóry (AZS). Działa jak naturalny filtr UV, chroniący skórę przed szkodliwym wpływem promieniowania słonecznego. Nie można jej jednak potraktować jako jedyne zabezpieczenie przed słońcem w gorące dni.

Oliwa z oliwek - właściwości dla zdrowia i urody

Fot. iStock


Zobacz także

10 rzeczy, które powinieneś powiedzieć, kiedy dziecko nie słucha. Wypróbuj - to naprawdę działa | Jak być idealną mamą starszych dzieci

10 rzeczy, które powinieneś powiedzieć, kiedy dziecko nie słucha. Wypróbuj – to naprawdę działa

„On by się tak nigdy nie zachował…”. Jak nauczyć syna szacunku do kobiet?

5 rzeczy, które maluszek powinien znaleźć pod choinką