Uroda Włosy

Słabe włosy – jakie zioła stosować, by je wzmocnić?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
10 listopada 2020
Słabe włosy - jakie zioła stosować
Fot. iStock/Słabe włosy - jakie zioła stosować
 

Często padają pytania o to, jakie zioła stosować na słabe włosy, które są zmartwieniem wielu kobiet. Włosy wypadające, cienkie, bez blasku, który kojarzy się z witalnością, to ostatnie, o czym można marzyć. Warto sprawdzić przyczynę tego stanu i przedsięwziąć odpowiednie kroki, by pozbyć się problemu. Jednym ze sposobów na wzmocnienie pasm są zioła, znane i stosowane od bardzo dawna. Co robić, by wzmocnić słabe włosy — jakie zioła stosować?

Wypadanie i osłabienie włosów może mieć różne przyczyny. Może wynikać z zaburzeń hormonalnych, czy istniejących chorób tarczycy. Niedobory składników odżywczych takich jak cynk, żelazo, witaminy z grupy B, czy aminokwasy, negatywnie odbijają się na kondycji włosów. Taka sytuacja często występuje podczas prowadzenia długich restrykcyjnych diet, lub podczas przewlekłych chorób. Wpływa to na gorsze odżywienie cebulki włosa, z której wyrasta coraz cieńszy włos, który nie wygląda zdrowo, a w dodatku prędzej niż później wypada. Równie fatalny wpływ może mieć także niewłaściwa pielęgnacja (zły dobór kosmetyków, inwazyjne zabiegi fryzjerskie) oraz przewlekły stres, przed którym niełatwo jest uciec. Gdy problem się pojawia, należy przeciwdziałać mu od razu, zanim problem się nasili.

Słabe włosy — jakie zioła stosować, by je wzmocnić?

Istnieje wiele pomocnych ziół, które dobrze wpływają na kondycję włosów. Można z nich przygotowywać napary do picia, by wzmocnić włosy od wewnątrz, lub wcierki czy płukanki, poprawiające kondycję i wygląd włosów od wewnątrz. Należy pamiętać, że powodzenie kuracji w ogromnej mierze zależy od dłuższego czasu i regularności jej stosowania. Jednorazowe wypicie herbaty ziołowej niczego nie zmieni. Jakie zioła stosować, by słabe włosy odzyskały siłę i blask?

Pokrzywa

Słabe włosy - jakie zioła stosować

Fot. iStock/Słabe włosy — jakie zioła stosować

To jedno z pierwszych ziół, jakie przychodzą nam na myśl, gdy mowa o słabych włosach. Kiedy włosy sprawiają problemy, warto sięgnąć po napar z pokrzywy. Aby go przygotować, 1 łyżeczkę lub torebkę ziela pokrzywy wrzuć do filiżanki, zalej gorącą wodą i ostudź. Po umyciu głowy szamponem przelej skórę i włosy naparem. Nie spłukuj. Jeśli masz długie włosy, możesz podwoić ilość płukanki, by trafiła wszędzie, gdzie trzeba. Innym sposobem wzmocnienia słabych włosów jest napar do picia. Działa on od wewnątrz i wymaga przygotowania herbaty z pokrzywy. Ponieważ pokrzywa zawiera krzem, siarkę i wiele cennych witamin i minerałów (witaminy C, K, E oraz B1, B2, B3, B5, żelazo, magnez, krzem, mangan, miedź, cynk, selen, i inne) wzmacnia nie tylko włosy, ale również paznokcie i skórę.

Skrzyp polny

Słabe włosy - jakie zioła stosować

Fot. iStock/Słabe włosy — jakie zioła stosować

Bardzo często w parze z pokrzywą idzie skrzyp polny, który również wykazuje wzmacniające właściwości dla słabych włosów. To niepozorne ziele jest źródłem wartościowej krzemionki, od której zależy kondycja włosów, paznokci, i skóry. Poza tym skrzyp dostarcza do organizmu witaminę C, żelazo, potas, kobalt, fosfor, wapń. Dzięki temu jest on pożądanym składnikiem całych serii kosmetyków myjących i odżywiających włosy. Słabym włosom pomoże płukanka ze skrzypu na włosy. Zalej 5 łyżek suszonego ziela 1 litrem wody i trzymaj 10 minut na wolnym ogniu, nie doprowadzając do wrzenia. Gdy płukanka przestygnie, przecedź ją i przelej nią umyte włosy oraz skórę głowy. Taka płukanka hamuje przetłuszczanie się włosów, usuwa łupież, wzmacnia włosy i zapobiega ich wypadaniu.

Sok z brzozy

sok z brzozy, właściwości, jak pić, na włosy, w ciąży

Fot. iStock

Sok z brzozy, zwany także oskołą, jest bogaty w witaminę C, witaminy z grupy B, wapń, żelazo, miedź i potas. Zawiera flawonoidy, saponiny, garbniki, olejki eteryczne, żywice oraz aminokwasy. Wypijany wzmacnia włosy i skórę od wewnątrz. Można z niego przygotować płukankę lub wcierkę, do stosowania przed snem na suche włosy lub mokre włosy. Kuracja brzozowa wzmocni włosy oraz przyspieszy ich porost.

Korzeń łopianu 

Słabe włosy - jakie zioła stosować

Fot. iStock/Słabe włosy — jakie zioła stosować

Łopian nazywany potocznie dziadem, to roślina wykorzystywana w medycynie ludowej od wieków. Zawiera ona  substancje takie jak: siarka, witamina C, inulina, fitosterole, saponiny. Wykorzystywany jest w kosmetykach jako środek zwalczający łupież, ze względu na działanie przeciwgrzybiczne i przeciwbakteryjne. Korzeń łopianu to również ceniony środek hamujący wypadanie włosów. Można przygotować z niego płukankę, zalewając 2 łyżki rozdrobnionego korzenia 0,5 litra wody. Korzeń gotuj pod pokrywką przez około 5 minut. Wystudź, odcedź i wypłucz nim umyte włosy. Nie spłukuj.

Ziele kozieradki 

Słabe włosy - jakie zioła stosować

Fot. iStock/Słabe włosy — jakie zioła stosować

Nasionka tego niepozornego ziela wykorzystywane są do przygotowania wcierek wzmacniających włosy i pobudzających ich porost. Stosuje się ją także jako sposób na nadmierny łojotok skóry głowy i problemy z łupieżem. Zawiera ona witaminy witaminę A i C, witaminy z grupy B, flawonoidy, saponiny, fosfolipidy. Można przygotować z niej odżywczy i leczniczy napar. Łyżkę ziaren kozieradki zalej ok. 150 ml wrzątku i zostaw do ostygnięcia. Odcedź płyn i przelej go do buteleczki. Wcierkę można trzymać w lodówce przez tydzień.

Rozmaryn

Fot. iStock

Rozmaryn stosowany jest głównie jako zioło poprawiające mikrokrążenie w skórze głowy, dzięki czemu poprawia wzrost włosów. Jego znane działanie przeciwgrzybicze i antybakteryjne pomaga usunąć łojotok i łupież. Kilka łyżek liści rozmarynu zagotuj w 2 szklankach wody. Ostudź, przecedź i wykorzystaj napar.

Siemię lniane

Fot. iStock/Słabe włosy — jakie zioła stosować

Siemię lniane dostarcza białko, cynk, witaminy A, B1, B2, B3, B6, C, D, E, K. Nie brakuje w nim cennych kwasów tłuszczowych (omega 3, kwas linolowy, DHA i EPA), które poprawiają kondycję słabych włosów. Idealnie nadaje się do włosów suchych i matowych, ze względu na właściwości nawilżające. Hamuje również rozdwajanie końcówek i ogranicza przetłuszczanie się włosów. Warto stosować prostą płukankę z siemienia. Aby ją przygotować, łyżkę ziaren zalej szklanką zimnej wody i gotuj na niewielkim ogniu przez ok. 15 minut. Po tym czasie przecedź przez gazę i ostudź. Dodaj tyle zimnej wody, by galaretkę dość mocno rozrzedzić — ma być gęstsza od wody. Płucz nią umyte, spłukane z szamponu włosy. Siemię lniane w postaci naparu można także pić.


źródło:  ziola-na.net , www.elle.pl

Uroda Włosy

Polka niepodległa. By kobieta czuła się wolna, spełniona, szczęśliwa musi zrzucić z siebie jarzmo oczekiwań

Redakcja
Redakcja
11 listopada 2020
6 nawyków, które musisz w sobie wykształcić, żeby poczuć się silną i niezależną kobietą
Fot. iStock / pixdeluxe
 

Wstaję wcześnie rano. Uwielbiam tę ciszę. Kot pomrukuje na moich kolanach mrugając okiem porozumiewawczo. Wszyscy jeszcze śpią. Powoli sączę moją kawę chłonąc ten spokój, chwilę wolności. To moja niepodległość. Skończy się  z chwilą, gdy otworzą się drzwi do pokoju mojego syna. Zaspany, z uśmiechem wtuli się we mnie i powie, że jest głodny. Chwilę potem wstanie moja córka, narzekając, że za moment zaczynają się zajęcia. Szybko podgrzewam mleko, stawiam na stole jej ulubione płatki. Zaczyna się dzień, kończy moja chwila wolności.

Dlaczego? Jak to możliwe, przecież nikt mnie do niczego nie zmusza? To prawda, sama na to pozwoliłam, sama w to jarzmo oczekiwań weszłam. Bo żyję w schemacie matki i partnerki przede wszystkim, a dopiero potem kobiety. Dawno już doszłam do momentu, w którym mam wyrzuty sumienia, kiedy próbuję zrobić coś dla siebie. Dla siebie mam tylko te poranki, ukradkiem wyrwane z dnia. Tylko poranki, bo wieczorami jestem zbyt zmęczona. Kładę się do łóżka i natychmiast zasypiam. A kiedy już śpię, śni mi się moja mała niepodległość. A w tej mojej niepodległości już wcale nie myślę:

  1. Że na stole musi być zawsze dwudaniowy obiad, a w niedzielę pieczone własnoręcznie ciasto na deser.
  2. Że prasowanie jest niezbędne. Zwłaszcza, kiedy robisz to wykończona, po całym dniu własnej pracy, opieki nad dziećmi i zajmowania się domem.
  3. Że nie wypada ci narzekać, kiedy gorzej się czujesz, bo innym też jest ciężko z powodu pandemii.
  4. Że nie przyjmujesz pomocy, bo wydaje ci się, że miarą twojego macierzyństwa jest radzenie sobie ze wszystkimi problemami samodzielnie.
  5. Że godzisz się na wyzwiska, zdradę, na wydzielanie pieniędzy przez partnera, bo chwilowo jesteś od niego zależna finansowo.
  6. Że nie wolno ci decydować o tym, czy chcesz urodzić dziecko, bo jeśli jesteś w ciąży, to decyzja już nie należy do ciebie.
  7. Że musisz dbać o jego relacje z jego rodziną, bo obawiasz się, że ktoś pomyśli, że brak kontaktu z jego strony to twoja wina.
  8. Że brak pracy domowej starszej córki to twoje zaniedbanie, bo tego nie dopilnowałaś.
  9. Że powinnaś zacisnąć zęby i w ciszy dokładać sobie kolejne obowiązki, zamiast wymagać od partnera równego podziału obowiązków.
  10. Że sama sobie zakładasz tę pętlę na szyję, ale brniesz w to dalej, bo tak trzeba.

Noc mija, a ja budzę się w tej samej rzeczywistości. Każdego ranka jestem jednak bliżej zmian, bo wiem, że tego potrzebuję, by odzyskać siebie. Czy i ty żyjesz w tym Matrixie? Nie musisz odpowiadać na głos, po prostu kiwnij głową. Wiesz, myślę, że jest nas więcej.

Ale dziś świętujmy. Z lampką wina lub butelką soku z mango. Pod kocem przed telewizorem, z książką na kanapie, z przyjaciółmi przez telefon, na spacerze. Powiedzmy głośno: jestem zmęczona, potrzebuję odpocząć, potrzebuję pobyć sama, mam prawo do czasu dla siebie. Zacznijmy wymagać od naszych dzieci, partnerów, od naszych matek i teściowych. Niech wszyscy zrozumieją, że my także chcemy być spełnione, szczęśliwe, wolne. A wolność oznacza szacunek dla naszych decyzji. Akceptację tego, kim jesteśmy i jak myślimy, nawet jeśli myślimy inaczej niż większość naszego otoczenia.

 


Uroda Włosy

Osteoporoza – cichy złodziej kości, którego można powstrzymać. Profilaktyka i leczenie choroby

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
10 listopada 2020
Osteoporoza - przyczyny, objawy, leczenie, dieta
Fot. iStock

Osteoporoza nie bez przyczyny zwana jest cichym złodziejem kości. Proces chorobowy jest podstępny i rozwija się długo bez objawów, a jego konsekwencje są poważne. Jakie przyczyny ma osteoporoza, jak wygląda leczenie i dieta przy tej chorobie?

Osteoporoza — co to jest? 

Osteoporoza to choroba, która przede wszystkim dotyka co trzecią kobietę po przejściu menopauzy, nieco rzadziej pojawia się u mężczyzn w podeszłym wieku. Polega ona na ubytku gęstości mineralnej kości, co jest procesem naturalnym postępującym wraz z wiekiem (tzw. osteoporoza pierwotna). Może ona prowadzić do złamań kości, najczęściej kręgosłupa, kości przedramienia lub szyjki udowej. Osteoporoza nie bez przyczyny nazywana jest cichym złodziejem kości. Jej przebieg jest niezauważalny, a choroba daje o sobie znać zazwyczaj dopiero wtedy, gdy dojdzie do złamania. To niesie ze sobą ból i niebezpieczeństwo unieruchomienia na długi czas, co sprzyja także odleżynom i zwiększa ryzyko zakażeń.

Osteoporoza - przyczyny, objawy, leczenie, dieta

Fot. iStock/Osteoporoza

Osteoporoza — przyczyny 

Istnieje wiele przyczyn, które mogą wpływać na przyspieszenie całego procesu chorobowego. Poza wspomnianym już wiekiem na wystąpienie osteoporozy może mieć wpływ niewłaściwa dieta, uboga w wapń i witaminę D. Duży wpływ ma także bierny tryb życia, bez odpowiedniej aktywności fizycznej, palenie tytoniu, nadużywanie alkoholu, a także niedostateczna ekspozycja na światło słoneczne, które powoduje niedobory witaminy D3.

Z kolei osteoporoza wtórna może wynikać z zaburzeń hormonalnych, będących efektem nadczynności tarczycy, cukrzycy lub przedwczesnej menopauzy. Przyczyną mogą być również zaburzenia wchłaniania składników pokarmowych, oraz choroby reumatyczne. Istnieją także leki, które zwiększają ryzyko wystąpienia osteoporozy wtórnej. Należą do nich heparyna, glikokortykosteroidy, oraz leki przeciwpadaczkowe.

Osteoporoza — objawy 

Przez długi czas choroba nie powoduje objawów. Najczęściej pojawiają się one, gdy choroba jest już zaawansowana, czyli podczas złamania kości, a i to bywa ignorowane. Zazwyczaj dochodzi do złamań trzonów kręgów, co powoduje przewlekły ból kręgosłupa, składany na karb podeszłego wieku. Z czasem choroba jest tak zaawansowana, że dochodzi do złamań kręgów nawet w wyniku kaszlnięcia, czy schylania się. Często dochodzi do złamań kości długich, które wiążą się z upadkami i towarzyszy im silny ból, a także ograniczenie ruchomości.

Osteoporoza - przyczyny, objawy, leczenie, dieta

Fot. iStock/Osteoporoza

Ponieważ osteoporoza jest chorobą podstępną, profilaktyczne działania należy wprowadzić na długo przed pojawieniem się objawów. Już wcześniej warto profilaktycznie skonsultować temat osteoporozy z lekarzem, który pokieruje dalszymi działaniami. Powinny o tym pamiętać szczególnie kobiety po menopauzie, oraz mężczyźni powyżej 65. roku życia.

Jak rozpoznać osteoporozę?

Istnieje kilka sprawdzonych metod pomocnych w rozpoznaniu osteoporozy. Należą do nich:

Densytometria kości techniką DEXA 

Ocenia gęstość mineralną kości. Metodę tę wykorzystuje się w rozpoznawaniu osteoporozy oraz przy ocenie skuteczności stosowanych leków.

Badanie radiologiczne

RTG wykonuje się w przypadku podejrzenia złamania kości. Dzięki niemu można określić charakter złamania, przed zaopatrzeniem ortopedycznym.

Inne badania obrazowe

Czyli tomografia komputerowa i rezonans magnetyczny, które szczególnie przydatne są przed planowanym zabiegiem w zakresie kręgosłupa.

Badania laboratoryjne

Warto wykonać podstawowe badania laboratoryjne (morfologia krwi, badanie funkcji nerek i wątroby) oraz ocenić gospodarkę wapniowo-fosforanową. W niektórych przypadkach wykonuje inne badania (np. oznaczenie stężenia parahormonu, witaminy D, markerów obrotu kostnego).

Fot. iStock

Osteoporoza — leczenie, dieta

Aby nie dopuścić do złamań i powikłań konieczne jest wprowadzenie zdrowszego, bardziej świadomego trybu życia. Należy odstawić tytoń i alkohol, oraz podjąć umiarkowaną aktywność fizyczną minimum 3 razy w tygodniu po 30 minut. Istnieją także leki, które zwiększają odporność kości na złamania. Należą do nich bisfosfoniany, ranelinian strontu, teryparatyd, raloksyfen, denozumab. W trakcie leczenia należy także kontrolować stężenie wapnia we krwi i wydalanie wapnia z moczem.

W przypadku gdy nastąpi złamanie, należy łagodzić ból i zastosować odpowiednie leczenie operacyjne lub zachowawcze z unieruchomieniem kończyny. Po zrośnięciu się kości konieczna jest rehabilitacja oraz podjęcie czynności zapobiegających wystąpieniu kolejnego złamania.

Osteoporoza — dieta

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, aby w diecie nie brakowało pokarmów dostarczających wapń i witaminę D, które są niezbędne dla zdrowych kości. Wapń znajdziemy w mleku i jego przetworach.

Witaminę D najlepiej przyswajamy przebywając na słońcu, którego w miesiącach jesiennych i zimowych wyjątkowo nam brakuje. Z tego powodu  zaleca się także wprowadzenie do diety porcji tłustej ryby (śledzia, makreli) raz w tygodniu. Należy sięgać także po tran, mleko, jaja oraz, najlepiej po konsultacji z lekarzem, przyjmować odpowiednie suplementy z witaminą D. Nie należy przekraczać zalecanych dawek, ponieważ nadmiar witaminy D zwiększa stężenie wapnia, co może powodować uszkodzenie nerek.

Fot. iStock/Osteoporoza – dieta

Warto zwrócić uwagę na fosfor, którego źródłem są sery, mięso, ryby, chleb i jaja. Ważne jest także białko, dzięki któremu zachowujemy sprawność układu ruchu. Niedobór białka powoduje utratę masy kostnej i zmniejszenie siły mięśni, co zwiększa ryzyko urazów. Warto ograniczyć kawę, do maksymalnie 3 filiżanek dziennie, ponieważ jej nadmiar może sprzyjać wypłukiwaniu wapnia z kości, szczególnie przy ubogiej diecie.


źródło:  www.mp.pl , www.poradnikzdrowie.pl 

Zobacz także

Miks kolorów czy geometryczne wzory? Najmodniejszy manicure tego lata

urodę

Te produkty pomogą zadbać o urodę i kondycję włosów, paznokci oraz skóry

płatki owsiane

Za co powinnyśmy pokochać płatki owsiane? Działają zbawiennie dla zdrowia i urody