Go to content

Tato, jeżeli masz córkę, musisz to wiedzieć! Czego nauczyli się polscy ojcowie od swoich córek

Fot. Materiały prasowe

Rola tatusiów w życiu dziewczynek ma przeogromne znaczenie w ich wychowaniu. Szczególnie w Dniu Ojca warto podkreślić, że nie jest on jedynie opiekunem, nauczycielem i wzorem do naśladowania, ale jak pokazuje tegoroczne badanie* Mattel – może być także fantastycznym towarzystwem do wspólnego spędzania czasu. W międzynarodowej ankiecie wzięli udział również polscy ojcowie, którzy w większości (niemal 70%!) potwierdzili, że to właśnie dzięki wspólnej zabawie próbują przygotować swoje córki do dorosłego życia.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Badanie* przeprowadzone na polskich ojcach posiadających córki w wieku poniżej 18 roku życia wykazało 3 sposoby, najważniejsze z punktu widzenia mężczyzn, które przygotują dziewczynki do jak najlepszego, samodzielnego życia w przyszłości.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Bezkonkurencyjnym numerem jeden na liście najskuteczniejszych metod jest zabawa, którą wskazało aż 69% ojców biorących udział w badaniu. Tuż za nią znalazło się żartowanie w towarzystwie dziecka (45%) oraz śpiewanie z córką (39%). Czas spędzony w radosnej atmosferze sprzyja zapamiętywaniu przekazanej wiedzy i cennych rad na przyszłość, tym bardziej, gdy odbywa się to podczas wspólnej zabawy.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Tatusiowie chętnie tłumaczą dzieciom „dorosłe sprawy”, wykorzystując do tego ulubione zabawki córek. Poprzez odgrywanie scenek z życia z pomocą Barbie® i Kena® łatwiej jest zobrazować dzieciom wszystko to, co „tata miał na myśli”. Teraz, dzięki rozszerzeniu popularnej linii Barbie Fashionistas® o 15 nowych, zróżnicowanych lalek Ken, tatusiowie mogą jeszcze mocniej rozbudowywać scenariusze wymyślanych historii podczas zabawy, prezentując nowe role i postawy.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

W nowej linii znalazły się lalki Ken® o trzech typach sylwetek – szczupłej, postawnej i oryginalnej, a także o innych niż dotychczas odcieniach skóry, kolorach oczu i fryzurach.

Wspierając budowanie w dziewczynkach poczucia własnej wartości, ojcowie starają się jak najczęściej powtarzać  córkom, że świat jest pełen możliwości (62%), a one same mogą być kim tylko zapragną (58%). Pomimo faktu, że ponad połowa (53%) tatusiów uważa, że powinni spędzać z pociechą więcej czasu, aż 56% z ankietowanych deklaruje, że czas poświęcony na zabawę z córką to więcej niż 30 minut dziennie.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Te krótkie chwile, kiedy dziewczynki mają tatę na wyłączność, nie tylko sprzyjają poprawianiu wspólnych relacji, czerpaniu z doświadczenia ojca, ale przede wszystkim pomagają mężczyznom spojrzeć na najważniejsze rzeczy w życiu oczami ich córek. Polscy ojcowie bez wahania przyznają się, że potrafią już bawić się lalkami, zrobić mikrofon dla piosenkarki popu, wykonać gwiazdę czy wyciągnąć z długich włosów gumę do żucia. Pamiętają, że dziewczynki również lubią się pobrudzić, więc budują z nimi schrony i chodzą po drzewach. Dzięki temu pokazują córkom, że nie ma czynności zarezerwowanych jedynie dla chłopców, a one zawsze mogą być kim chcą – zarówno podczas dziecięcej zabawy, jak i w dorosłym życiu. Równocześnie sami uczą się nowych umiejętności. Wiedzą więc, jak pomalować twarz farbami i jak zrobić skrzydła wróżki, odkrywając tym samym, że brokat dostaje się naprawdę wszędzie…

Olbrzymia część roli ojca polega na tym, by zachęcać córkę do bycia pewną siebie, pomysłową i przekonaną o swojej wartości – podsumowuje Isabel Ferrer, dyrektor działu marketingu Barbie na Europę, Bliski Wschód i Afrykę.

Ojcowie podkreślają dodatkowo, że przekonanie o własnej wartości najlepiej budować u dziewczynki poprzez wspólną zabawę (82%). Z kolei zabawa lalkami w przebieranki to według tatusiów (58%) świetny sposób na rozwijanie dziecięcej wyobraźni.

Lalki w życiu dziewczynek są ważne, tym bardziej jeżeli dzięki nim córki mają możliwość częstszego kontaktu z ojcem i pogłębiania relacji dzięki wspólnej zabawie. Tatusiowie wiedzą, że zajmują szczególne miejsce w życiu córek i na wszelkie sposoby starają się pomóc im w jak najlepszym starcie w dorosłe życie.

Jak udowadnia badanie, hasło marki Barbie – Możesz być kim chcesz – idealnie odzwierciedla także sposób wychowania córek przez polskich mężczyzn.

Sytuacje, w których dziewczynki częściej zwracają się do ojców niż do swoich mam:

  1. Kiedy potrzebują przy czymś pomocy 64%
  2. Kiedy coś się zniszczy 59%
  3. Kiedy chcą się pochwalić i przedstawić rolę/piosenkę/pracę 50%
  4. Kiedy ktoś był w stosunku do nich niemiły 47%
  5. Kiedy potrzebują kompana do zabawy 39%
  6. Kiedy się zranią 36%
  7. Kiedy mają problemy w szkole 36%
  8. Kiedy chcą się przytulić 38%
  9. Kiedy źle się czują 31%
  10. Kiedy chcą, aby opowiedzieć im bajkę na dobranoc 28%

Czego nauczyli się polscy tatusiowie od córek?

  1. Jak się bawić lalkami 53%
  2. Z czego w domu można zrobić mikrofon dla gwiazdy pop 47%
  3. Brokat dostaje się wszędzie 46%
  4. Jak zrobić gwiazdę 46%
  5. Jak pomalować twarz farbami 45%
  6. Dziewczynki chcą nauczyć się, jak budować schron i chodzić po drzewach 40%
  7. Jak zrobić skrzydła wróżki 36%
  8. Jak z długich włosów wyciągnąć gumę do żucia 30%

#TataBawiSieBarbie

W kampanii marki Barbie® firma Mattel skupia się na rozbudzaniu i rozwijaniu bezgranicznych możliwości, jakie tkwią w każdej dziewczynce. Spoty, w których ojcowie bawią się ze swoimi córkami lalkami Barbie®, są kontynuacją wyróżnianej nagrodami produkcji „Imagine the Possibilities” („Wyobraź sobie możliwości”). Reklamy wykorzystane w kampanii, przedstawiające sytuacje, w których 6 prawdziwych ojców bawi się ze swoimi córkami lalkami Barbie®, zawierają ważny przekaz: „Czas spędzony w świecie jej wyobraźni to inwestycja w jej realny świat”. Zaangażowanie ojca w wymyśloną przez córkę zabawę przyczynia się do jej rozwoju społecznego, intelektualnego i emocjonalnego w prawdziwym życiu. Więcej informacji na temat kampanii znajduje się na stronie www.barbiemedia.com.

https://youtu.be/XE7ULFB7KRc


 

* Badanie OnePoll „Rola ojca w życiu córki” na 500 ojcach w Polsce przeprowadzone w styczniu 2017 r. na zlecenie firmy Mattel.