Rola tatusiów w życiu dziewczynek ma przeogromne znaczenie w ich wychowaniu. Szczególnie w Dniu Ojca warto podkreślić, że nie jest on jedynie opiekunem, nauczycielem i wzorem do naśladowania, ale jak pokazuje tegoroczne badanie* Mattel – może być także fantastycznym towarzystwem do wspólnego spędzania czasu. W międzynarodowej ankiecie wzięli udział również polscy ojcowie, którzy w większości (niemal 70%!) potwierdzili, że to właśnie dzięki wspólnej zabawie próbują przygotować swoje córki do dorosłego życia.
Badanie* przeprowadzone na polskich ojcach posiadających córki w wieku poniżej 18 roku życia wykazało 3 sposoby, najważniejsze z punktu widzenia mężczyzn, które przygotują dziewczynki do jak najlepszego, samodzielnego życia w przyszłości.
Bezkonkurencyjnym numerem jeden na liście najskuteczniejszych metod jest zabawa, którą wskazało aż 69% ojców biorących udział w badaniu. Tuż za nią znalazło się żartowanie w towarzystwie dziecka (45%) oraz śpiewanie z córką (39%). Czas spędzony w radosnej atmosferze sprzyja zapamiętywaniu przekazanej wiedzy i cennych rad na przyszłość, tym bardziej, gdy odbywa się to podczas wspólnej zabawy.
Tatusiowie chętnie tłumaczą dzieciom „dorosłe sprawy”, wykorzystując do tego ulubione zabawki córek. Poprzez odgrywanie scenek z życia z pomocą Barbie® i Kena® łatwiej jest zobrazować dzieciom wszystko to, co „tata miał na myśli”. Teraz, dzięki rozszerzeniu popularnej linii Barbie Fashionistas® o 15 nowych, zróżnicowanych lalek Ken, tatusiowie mogą jeszcze mocniej rozbudowywać scenariusze wymyślanych historii podczas zabawy, prezentując nowe role i postawy.
W nowej linii znalazły się lalki Ken® o trzech typach sylwetek – szczupłej, postawnej i oryginalnej, a także o innych niż dotychczas odcieniach skóry, kolorach oczu i fryzurach.
Wspierając budowanie w dziewczynkach poczucia własnej wartości, ojcowie starają się jak najczęściej powtarzać córkom, że świat jest pełen możliwości (62%), a one same mogą być kim tylko zapragną (58%). Pomimo faktu, że ponad połowa (53%) tatusiów uważa, że powinni spędzać z pociechą więcej czasu, aż 56% z ankietowanych deklaruje, że czas poświęcony na zabawę z córką to więcej niż 30 minut dziennie.
Te krótkie chwile, kiedy dziewczynki mają tatę na wyłączność, nie tylko sprzyjają poprawianiu wspólnych relacji, czerpaniu z doświadczenia ojca, ale przede wszystkim pomagają mężczyznom spojrzeć na najważniejsze rzeczy w życiu oczami ich córek. Polscy ojcowie bez wahania przyznają się, że potrafią już bawić się lalkami, zrobić mikrofon dla piosenkarki popu, wykonać gwiazdę czy wyciągnąć z długich włosów gumę do żucia. Pamiętają, że dziewczynki również lubią się pobrudzić, więc budują z nimi schrony i chodzą po drzewach. Dzięki temu pokazują córkom, że nie ma czynności zarezerwowanych jedynie dla chłopców, a one zawsze mogą być kim chcą – zarówno podczas dziecięcej zabawy, jak i w dorosłym życiu. Równocześnie sami uczą się nowych umiejętności. Wiedzą więc, jak pomalować twarz farbami i jak zrobić skrzydła wróżki, odkrywając tym samym, że brokat dostaje się naprawdę wszędzie…
Olbrzymia część roli ojca polega na tym, by zachęcać córkę do bycia pewną siebie, pomysłową i przekonaną o swojej wartości – podsumowuje Isabel Ferrer, dyrektor działu marketingu Barbie na Europę, Bliski Wschód i Afrykę.
Ojcowie podkreślają dodatkowo, że przekonanie o własnej wartości najlepiej budować u dziewczynki poprzez wspólną zabawę (82%). Z kolei zabawa lalkami w przebieranki to według tatusiów (58%) świetny sposób na rozwijanie dziecięcej wyobraźni.
Lalki w życiu dziewczynek są ważne, tym bardziej jeżeli dzięki nim córki mają możliwość częstszego kontaktu z ojcem i pogłębiania relacji dzięki wspólnej zabawie. Tatusiowie wiedzą, że zajmują szczególne miejsce w życiu córek i na wszelkie sposoby starają się pomóc im w jak najlepszym starcie w dorosłe życie.
Jak udowadnia badanie, hasło marki Barbie – Możesz być kim chcesz – idealnie odzwierciedla także sposób wychowania córek przez polskich mężczyzn.
Sytuacje, w których dziewczynki częściej zwracają się do ojców niż do swoich mam:
- Kiedy potrzebują przy czymś pomocy 64%
- Kiedy coś się zniszczy 59%
- Kiedy chcą się pochwalić i przedstawić rolę/piosenkę/pracę 50%
- Kiedy ktoś był w stosunku do nich niemiły 47%
- Kiedy potrzebują kompana do zabawy 39%
- Kiedy się zranią 36%
- Kiedy mają problemy w szkole 36%
- Kiedy chcą się przytulić 38%
- Kiedy źle się czują 31%
- Kiedy chcą, aby opowiedzieć im bajkę na dobranoc 28%
Czego nauczyli się polscy tatusiowie od córek?
- Jak się bawić lalkami 53%
- Z czego w domu można zrobić mikrofon dla gwiazdy pop 47%
- Brokat dostaje się wszędzie 46%
- Jak zrobić gwiazdę 46%
- Jak pomalować twarz farbami 45%
- Dziewczynki chcą nauczyć się, jak budować schron i chodzić po drzewach 40%
- Jak zrobić skrzydła wróżki 36%
- Jak z długich włosów wyciągnąć gumę do żucia 30%
#TataBawiSieBarbie
W kampanii marki Barbie® firma Mattel skupia się na rozbudzaniu i rozwijaniu bezgranicznych możliwości, jakie tkwią w każdej dziewczynce. Spoty, w których ojcowie bawią się ze swoimi córkami lalkami Barbie®, są kontynuacją wyróżnianej nagrodami produkcji „Imagine the Possibilities” („Wyobraź sobie możliwości”). Reklamy wykorzystane w kampanii, przedstawiające sytuacje, w których 6 prawdziwych ojców bawi się ze swoimi córkami lalkami Barbie®, zawierają ważny przekaz: „Czas spędzony w świecie jej wyobraźni to inwestycja w jej realny świat”. Zaangażowanie ojca w wymyśloną przez córkę zabawę przyczynia się do jej rozwoju społecznego, intelektualnego i emocjonalnego w prawdziwym życiu. Więcej informacji na temat kampanii znajduje się na stronie www.barbiemedia.com.
https://youtu.be/XE7ULFB7KRc
* Badanie OnePoll „Rola ojca w życiu córki” na 500 ojcach w Polsce przeprowadzone w styczniu 2017 r. na zlecenie firmy Mattel.