Lifestyle

5 prostych nawyków, by pomóc planecie. Sprawdź!

Redakcja
Redakcja
21 kwietnia 2022
ekologia, dzień ziemi
fot. mangostock/iStock
 

Zmiany klimatu są widoczne. Gwałtowne zjawiska pogodowe, fale upałów, susze to najbardziej odczuwalne skutki zmian klimatu. Często sądzimy, że nasze indywidualne działania nie mają żadnej mocy sprawczej. A to nieprawda! Okazuje się, że nawet małe codzienne wybory mają znaczenie i zrobią różnicę! Jak dbać o środowisko bez wysiłku? Zacznijmy od 5 prostych działań, które sprzyjają ochronie klimatu.

1. Akcja segregacja

Statystyczny Polak wytwarza około 350 kg odpadów rocznie! Ich segregowanie to zatem jeden z kroków w drodze do ochrony środowiska.

Od początku 2020 r. w Polsce segregacja odpadów jest obowiązkowa, jednak nadal nie wszyscy wiedzą, jak prawidłowo dzielić odpady na sekcje. Segregując odpady, pamiętajmy o tym, aby trzymać się zasad. To szczególnie istotne dla poprawnego recyklingu. Przykłady? Wystarczy jeden zatłuszczony ręcznik papierowy, aby zepsuć całą partię papieru. Do pojemnika na szkło wyrzucajmy tylko słoiki i butelki. Potłuczone talerze, szklanki, kieliszki czy nawet pojemniczki po świeczkach powinny się znaleźć wśród odpadów zmieszanych. Do pojemnika bio nie należy wrzucać resztek mięsa – nawet ugotowanego. Reguł jest wiele i mogą się różnić w zależności od gminy, jednak nie są trudne do przyswojenia. Szczegóły można poznać na stronie kampanii 5-tka za segregację: www.naszesmieci.pl. Jeśli nauczymy się ich raz, segregacja po paru dniach będzie przebiegać dużo sprawniej, aż w końcu odruchowo zaczniemy robić to prawidłowo.

2. Zakupy zaplanowane

Fot. iStock

Według danych Komisji Europejskiej tylko na obszarze Unii każdego roku marnuje się nawet 90 milionów ton żywności, czyli 180 kg na osobę. Wśród przyczyn jest kupowanie zbyt wielu produktów na co dzień. Dlatego przed pójściem na zakupy warto zrobić listę potrzebnych rzeczy i nie ulegać wszechobecnym okazjom i zniżkom. Szczególnie niebezpieczne w tym kontekście są promocje 3 za 2. Kupowanie nadmiarowej ilości żywności, bardzo często oznacza jej marnotrawstwo. Szacuje się, że przeciętna polska rodzina każdego roku wyrzuca jedzenie warte nawet 3 000 zł! Warto też trzymać się kilku innych zasad: wybierajmy sezonowe warzywa i owoce; kupujmy rzeczy używane, wymieniajmy, nadawajmy przedmiotom drugie życie, zamiast wydawać pieniądze na kolejne nowe. Sięgajmy także po produkty marek świadomie zarządzających swoim wpływem na środowisko naturalne. Są one zazwyczaj oznakowane certyfikatami, takimi jak EMAS (organizacje, które wychodzą poza zakres minimalnej zgodności z przepisami i ciągle doskonalą efekty swojej działalności środowiskowej), FSC (świadczy o pozyskaniu drewna bez naruszenia bogactw biologicznych i struktury lasów) czy MSC (oznacza, że ryby pochodzą ze zrównoważonych połowów).

3. Chroń źródło życia

Fot. iStock/ljubaphoto

Wody słodkie to niewiele ponad 3% światowych zasobów, z czego większość to pokrywa śnieżna Antarktydy i lodowce. Według danych Ośrodka Informacji ONZ w Warszawie ponad 2,6 miliarda osób na świecie nie ma dostępu do podstawowych urządzeń sanitarnych, a ponad miliard korzysta z wody, która nie nadaje się do picia. Zasoby wody są na wyczerpaniu. Najwyższy czas, aby zacząć ją oszczędzać.

  • Podczas mycia zębów zakręcajmy kran lub korzystajmy z wody nalanej do kubka. Przeciętny prysznic (5-minutowy) zużywa ok. 40-50 litrów wody, kąpiel w wannie przeciętnej wielkości to już ok. 120-150 litrów. Prysznic to więc nie tylko ogromna oszczędność wody, ale i pieniędzy.
  • Nie wylewajmy wody po płukaniu warzyw lub gotowaniu makaronu. Można ją wykorzystać do obróbki produktów na parze, a wodą po gotowaniu jajek – podlać kwiatki.
  • Zamiast czyścić samochód z użyciem węża ogrodowego, korzystajmy z myjni, która przetwarza wodę. Uruchamiajmy pralkę lub zmywarkę tylko przy pełnym wsadzie. Włączanie urządzeń, które nie są maksymalnie załadowane, podnosi zużycie wody oraz prądu.

ZOBACZ: Marnowanie wody – czy wiesz ile jej marnujesz?

4. Wege – modne i smaczne

Fot. Pixabay / jf-gabnor / CC0 Public Domain

Dieta oparta w dużej mierze na owocach i warzywach jest nie tylko zdrowsza, tańsza, ale i bardziej eko! Dlaczego? Łańcuch produkcji mięsa, szczególnie czerwonego, generuje niemal dwa razy więcej dwutlenku węgla niż wytwarzanie takiej samej ilości pokarmu roślinnego. To jednak nie wszystko. Pożywienie zwierząt hodowanych przemysłowo często składa się ze składników, które mogą być również spożywane przez człowieka. Szacuje się, że nawet 30% upraw rolnych na świecie jest przeznaczana na paszę dla zwierząt. Do wyprodukowania zaledwie 2 kilogramów wołowiny potrzeba aż 25 kilogramów zboża i niemal 30 000 litrów wody! Można to zmienić, spożywając mniej produktów odzwierzęcych na korzyść roślinnych. Nie trzeba od razu rewolucji: na początku zamieńmy nawet tylko jeden posiłek mięsny na zbożowo-warzywny lub wprowadźmy roślinne poniedziałki w naszej codziennej rutynie. Prawdopodobnie odczujemy również poprawę samopoczucia, a w dalszej perspektywie także zdrowia.

5. Akcja edukacja

Ważne jest także uświadamianie innych – na przeróżnych szczeblach. Począwszy od upomnienia własnej babci odnośnie segregacji, po działania np. w społecznościach czy na szczeblu samorządowym. Aktywnych działaczy na rzecz ochrony klimatu i środowiska docenia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. W 2021 r. przeprowadzono pierwszą edycję konkursu „Klimatyczny Człowiek Roku”, w którym oceniana była kreatywność, innowacyjność, a także efektywność podejmowanych działań. Wyłoniono i nagrodzono osoby zaangażowane w prospołeczne i edukacyjne działania na rzecz klimatu, ograniczania ich skutków i adaptacji do zmian klimatu.

Obecnie Ministerstwo Klimatu i Środowiska prowadzi kampanię informacyjno-edukacyjną pod nazwą „Nasz Klimat”, której głównym celem jest podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa na temat indywidualnych działań, jakie można podejmować na rzecz ochrony klimatu. Więcej informacji na stronie www.naszklimat.gov.pl.

Ziemia jest naszym wspólnym dobrem i domem. Sukces działań podejmowanych w zakresie ochrony klimatu i środowiska jest uzależniony od tego, ile osób świadomie angażuje się w ratowanie planety. Edukujmy zatem rodzinę, przyjaciół i znajomych. Szerzmy tę wiedzę, bo ekologiczna postawa jest „zaraźliwa”!


Lifestyle

7 alarmujących sygnałów, że twoje ciało rozpada się z przepracowania

Redakcja
Redakcja
21 kwietnia 2022
przepracowanie
fot. gremlin/iStock
 

W dzisiejszych czasach, przy rosnących kosztach i płacach, które wciąż są zbyt niskie, może być trudno nie dać się złapać w cykl przepracowania. Jednak przepracowanie często prowadzi do wypalenia, które może siać spustoszenie w twoim zdrowiu. 

Często w przypadku kogoś, kto jest przepracowany, nie jest to coś, co było zamierzone. Chcemy być jak najlepsi w pracy, szef prosi nas o pracę tu i tam, tracimy kilka dni wolnych i zanim się zorientujesz, czujesz, że się rozpadasz. Jeśli zaczynasz czuć, że to możesz być ty, być może nadszedł czas, aby zrobić sobie przerwę.

1. Zawsze jesteś zmęczona, a twój harmonogram snu nie istnieje

Kiedy twój harmonogram pracy staje się tak intensywny, że nie możesz regularnie spać, bardzo szybko poczujesz się wyczerpana. Oczywiście kilka nocy z mniej niż idealnymi godzinami snu to jedno, ale kiedy staje się to regularnym harmonogramem z powodu przepracowania, jest to zły znak.

2. Masz niewyjaśnione bóle głowy

Nadmierne zmęczenie, stres, frustracja i wysokie ciśnienie krwi to rzeczy, które zdarzają się, gdy jesteśmy się przepracowani. A im dłużej mamy do czynienia z tymi stresorami cielesnymi, tym bardziej prawdopodobne jest, że skończymy ze stresowymi bólami głowy.

3. Twój żołądek jest stale ściśnięty ze stresu

Kolejną ważną czerwoną lampką powinny być dla ciebie problemy żołądkowe. Kiedy jesteśmy stale przepracowani i nie odpoczywamy wystarczająco, reakcją organizmu jest uwalnianie hormonów stresu. A te hormony mogą powodować, że nasz żołądek staje jest ściśnięty.

4. Masz problem z regularnością miesiączek

Innym znakiem rozpoznawczym przepracowania są problemy z miesiączkowaniem. Kiedy nie odpoczywamy, nasze ciało często ogranicza różne funkcje. Jeśli z powodu stresu miesiączkujesz nieregularnie, nadszedł czas, aby wprowadzić pewne zmiany.

5. Czujesz się słaba

Kiedy przepracowujemy nasze ciała i umysły, mamy problem ze zdrowieniem. Może nam być trudno podnosić rzeczy, które kiedyś były dla nas lekkie lub poruszać naszymi ciałami tak, jak powinniśmy.

6. Masz problemy z koncentracją

Mgła mózgowa jest kolejnym objawem wypalenia z przepracowania. Jeśli okaże się, że nie możesz nadążyć za zadaniami, które kiedyś nie były dla ciebie problemem lub że po prostu nie możesz się skoncentrować, prawdopodobnie jesteś wypalona z przepracowania.

7. Wypadają ci włosy

Hormony stresu działają na każdy zakamarek naszego ciała. Być może jednym z najbardziej znaczących znaków jest to, że zaczynają ci wypadać włosy. Obfita utrata włosów jest często zauważalna pod prysznicem, na poduszce lub po prostu w lustrze zauważasz przerzedzoną czuprynę. To nie jest dobry znak i oznacza, że coś w twoim stylu życia musi zostać zmienione.


Lifestyle

Cztery rodzaje ćwiczeń polecane przez… uczonych z Harvardu

Redakcja
Redakcja
21 kwietnia 2022
ćwiczenia, fitness
fot. LumiNola/iStock

Ćwiczenia mają fundamentalne znaczenie dla naszego dobrego samopoczucia i zdrowia, to wiadomo. I chociaż można by powiedzieć, że najlepsze ćwiczenia to te, które lubimy wykonywać, istnieją pewne ich formy, które są… po prostu lepsze. 

W dogłębnym artykule opublikowanym w „Harvard Health”, autorzy omawiają różne formy ćwiczeń i wyjaśniają, które z nich są najlepsze dla naszego zdrowia. Jeśli jesteś kimś, kto nie lubi ćwiczyć, dobrą rzeczą jest to, że są one naprawdę proste do wdrożenia do rutyny. Korzyści przyjdą bardzo szybko.

1. Ćwiczenia aerobowe

Według „Harvard Health”, ćwiczenia aerobowe są ważne, ponieważ zwiększają wytrzymałość i rozluźniają ściany naczyń krwionośnych. Dodatkowo obniżają ciśnienie krwi, spalają tkankę tłuszczową, obniżają poziom cukru we krwi, a nawet równoważą poziom cholesterolu.

Harvard sugeruje 150 minut tygodniowo i popiera to badaniami. Przykładowe ćwiczenia aerobowe to jogging, spacery, pływanie, a nawet taniec.

2. Trening siłowy

Trening siłowy jest niesamowity nie tylko dla zdrowia, ale także dla metabolizmu. Im więcej masz mięśni, tym więcej kalorii twoje ciało spala i wykorzystuje na energię. Ponadto Harvard podaje, że trening siłowy jest świetny dla zdrowia układu sercowo-naczyniowego i stanów zapalnych.

Przykładowy trening siłowy: przysiady, wykroki i podciąganie.

ZOBACZ TEŻ: Ćwiczenia, które wybawią cię od bólu kręgosłupa w odcinku lędźwiowym. Wzmocnij mięśnie i zapobiegnij problemom

3. Rozciąganie

Rozciąganie jest pomocne dla naszej elastyczności, którą tracimy wraz z wiekiem. Utrzymanie rutyny rozciągania jest bardzo pomocne, ponieważ utrzymuje naszą elastyczność i pomaga w zmniejszaniu stanu zapalnego obolałych i napiętych mięśni.

Przykłady: pojedyncze obroty kolan, psy skierowane w dół lub inne odcinki.

4. Ćwiczenia równowagi

Wraz z wiekiem tracimy równowagę, co może spowodować, że będziemy bardziej narażeni na upadki. A upadek może być niebezpieczny. Na szczęście Rachel Wilson, fizjoterapeutka pracująca na Harvardzie, wyjaśnia, że rozciąganie mogą pomóc w przywróceniu równowagi.


Zobacz także

9 mitów o schizofrenii, które przeszkadzają nam ją zrozumieć. Nie tylko schizofrenicy słyszą głosy

Miłość jest skomplikowana… IKEA nie. Zabawne ilustracje podbijają (i łatają złamane) serca

Akcja „Bądź piękna każdego dnia”. Dzień #3 [23.04.]