Lifestyle

Cytaty motywacyjne, które cię zainspirują. Sięgnij po nie, gdy masz gorszy dzień

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
13 maja 2021
Cytaty motywacyjne, które cię zainspirują
Fot. iStock
 

Cytaty motywacyjne przydają się na gorszy czas w życiu, ale i w tym dobrym są idealną inspiracją do działania, wprowadzania koniecznych zmian. Motywacja jest niezbędna do tego, by nadać codzienności właściwy bieg, zaczerpnąć z niej dla siebie to, co najlepsze. O ile łatwiej jest działać, gdy motywacja dodaje skrzydeł. A do podniesienia jej poziomu idealnie się sprawdzą cytaty motywacyjne.

Cytaty motywacyjne to nie tylko zapisane na kartce hasła. To myśli, które nas wzmacniają zawsze wtedy, gdy tego potrzebujemy. One mają realną siłę, ponieważ inspirują, dodają chęci do koniecznego działania, na które czasem brakuje nam siły. Aby wzmocnić ich działanie, warto zapisać je na kartce i powiesić np. na lodówce, czy wydrukować, oprawić w ramkę ulubiony cytat i postawić na widoku, by zawieszać na nim wzrok.

Cytaty motywacyjne, które cię zainspirują

Czerp z nich, jeśli tylko będziesz miała taką potrzebę. Do dzieła!

 

„Dziś zrób coś, czego innym się nie chce, a jutro będziesz miał to, czego inni pragną”.

Autor nieznany

Nigdy nie chodzi o to jak wielki jest problem – liczy się tylko, jak wielki jesteś ty!

Harv Eker

„Jeśli myślisz o poddaniu się, przypomnij sobie, dlaczego zaczęłaś”.

Autor nieznany

Najlepszą zemstą jest ogromny sukces.

Frans Sinatra

„Może się zdarzyć, że urodziłaś się bez skrzydeł, ale najważniejsze, żebyś nie przeszkadzała im wyrosnąć”.

Coco Chanel

W życiu nie zawsze wygrywają najmądrzejsi, najpiękniejsi i najbardziej przebojowi. Wygrywają ci, którzy postanawiają wygrać.

Kamila Rowińska

„Można mieć wszystko. Po prostu nie można mieć wszystkiego jednocześnie”.

Oprah Winfrey

Determinacja to poniesienie porażki 19 razy i odniesienie sukcesu za 20. razem.

Julie Andrews

„To wybór, a nie przypadek, decyduje o twoim przeznaczeniu. Sam musisz zdecydować, ile jesteś wart, jaką odgrywasz rolę w świecie i w jaki sposób nadajesz mu sens. Nikt inny nie dysponuje tym, co ty — twoim zestawem talentów, pomysłów, zainteresowań. Jesteś oryginalnym egzemplarzem. Arcydziełem”.

Regina Brett

Wybierz jeden pomysł. Spraw, aby ten pomysł stał się Twoim życiem – myśl o nim, śnij o nim, żyj tym pomysłem. Pozwól, aby mózg, mięśnie, nerwy, każda część Twojego ciała była pełna tego pomysłu i po prostu zostaw w spokoju wszystkie inne pomysły. To jest droga do sukcesu.

Swami Vivekanada

„Ludzie, którzy tracą czas czekając, aż zaistnieją najbardziej sprzyjające warunki, nigdy nic nie zdziałają. Najlepszy czas na działanie jest teraz!”.

Mark Fisher

Nigdy nie rezygnuj z celu, tylko dlatego, że osiągnięcie go wymaga czasu. Czas i tak upłynie.

H. Jackson Brown

„Jeśli potrafisz o czymś marzyć, to potrafisz także tego dokonać”.

Walt Disney 

Człowiek może być tak wspaniały, jak chce. Jeśli wierzysz w siebie, masz odwagę, determinację, poświęcenie, dążysz do realizacji… Jeśli jesteś gotów poświęcić małe rzeczy w życiu i zapłacić cenę za rzeczy, które są tego warte, to możesz to osiągnąć.

Vince Lombardi 

„Nie ma znaczenia, z czym się zmagasz. Masz w sobie wszystko, czego trzeba, by uporać się z przeciwnościami losu i stać się osobą, którą pragniesz być!”.

Marie Forelo

Za dwadzieścia lat bar­dziej będziesz żałował te­go, cze­go nie zro­biłeś, niż te­go, co zro­biłeś. Więc od­wiąż li­ny, opuść bez­pie­czną przys­tań. Złap w żag­le po­myślne wiat­ry. Podróżuj, śnij, od­kry­waj.

Mark Twain

Bój się i działaj. Czyli podejmij wyzwanie i sięgnij po to, co dla Ciebie ważne. Uda się? Super! Nie uda? Trudno. Ale dałaś sobie szansę”.

Monika Pryśko

Nigdy nie narzekaj, że masz pod górę, skoro zdecydowałaś się iść na szczyt.

Autor nieznany


źródło: rosnijwsile.pl,www.tekstualna.pl 

Lifestyle

Orzeszki piniowe (piniole). Dlaczego są wartościowym elementem zdrowej diety?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
13 maja 2021
Orzeszki piniowe (piniole) - właściwości dla zdrowia
Fot. iStock
 

Orzeszki piniowe (orzechy pinii) to jeden ze sposobów na długie, zdrowe życie. Zawierają wiele wartościowych składników, a szczególnie chwalone są za dużą ilość cynku, który dobrze wpływa na płodność u mężczyzn. Dlaczego jeszcze warto włączyć orzeszki piniowe do diety?

Orzeszki piniowe (piniole)

Orzeszki piniowe (orzechy pinii, piniole) to znane od starożytności nasiona różnych gatunków sosny. Najczęściej pozyskuje się je z szyszek sosny pinia, porastającej głównie rejon Morza Śródziemnego, Syberii i Kanady. Ten rodzaj sosny może osiągać wysokość do 30 metrów, a pierwsze szyszki pojawiają się na niej po kilkunastu latach. Aby dostać się do pinioli,  szyszki są strącane z drzew i suszone na słońcu. Dzięki temu szyszki się otwierają, przez co łatwiej jest wyjąć z nich drogocenne nasionka.  Następnie obłuskuje się je, często ręcznie, by uniknąć uszkodzenia orzeszków.

Orzeszki piniowe są niewielkie — osiągają maksymalnie do 2 cm długości. Charakteryzują się  łagodnym maślano-słodkim smakiem, obok którego można wyczuć aromat sosny. Po usunięciu okalającej orzeszki ciemnej łuski pojawia się podłużne, kremowo-białe, miękkie nasionko.

Orzeszki piniowe (piniole) - właściwości dla zdrowia

Fot. iStock

Orzeszki piniowe — cena 

Cena za orzeszki piniowe może zniechęcać do ich częstego zakupu. Za najtańsze, bo pochodzące z Chin lub Korei piniole dostępne w hipermarketach, należy zapłacić około 25 zł za 100g. Cena za orzeszki piniowe zebrane w ciepłych krajach Europy jest wyższa, i są one znacznie trudniej dostępne. Wynika to z faktu, że sosna wydaje nasiona dopiero po 15 do 25 lat, a same szyszki potrzebują ok. 3 lat na dojrzewanie. Długi czas oczekiwania na zbiory sprawia, że część pinioli pozyskiwana jest z dzikich upraw. Dlatego cena za najszlachetniejsze orzeszki piniowe sięga nawet kilkuset złotych za kilogram.

Orzeszki piniowe — wartości odżywcze, kalorie (kcal)

Piniole, podobnie jak inne orzechy, są bardzo kaloryczne. Suszone orzeszki piniowe w 100 g zawierają aż 673 kcal. Warto je jednak włączyć do diety ze względu na właściwości odżywcze oraz zawartość witamin, minerałów i przeciwutleniaczy.

Ich wysoka kaloryczność pochodzi głównie z tłuszczów (68,39 g/100g), węglowodanów (13,08 g/100g, w tym 3,7 g błonnika) i z białek (13,69 g). Kaloryczność jednak ma dobre strony, ponieważ wynika głównie z obecności jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (np. kwas oleinowy), które wspierają prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Orzechy pinii dostarczają także witaminy z grupy B, witaminę A, E i K. Obfitują również w minerały takie jak: mangan, potas, wapń, żelazo, magnez, cynk i selen.

Orzeszki piniowe (piniole) - właściwości dla zdrowia

Fot. iStock/Orzechy pinii

Orzeszki piniowe — właściwości dla zdrowia

Piniole jako afrodyzjak

Orzeszki piniowe są bogate w cynk (6,45 mg/100 g), który niezbędny jest dla zachowania przez mężczyzn płodności. Cynk jest konieczny do produkcji testosteronu, który z kolei odpowiada za jakość i ilość nasienia. Badania pokazują, że u zdrowych mężczyzn przy niedoborze cynku w diecie objętość nasienia spada nawet do 30%.

Wsparcie dla układu nerwowego

Dzięki obecności witaminy B1 (tiaminy) i magnezu, piniole wspierają działanie układu nerwowego. Dodatkowo obecność kwasów omega-3 jest wartościowa dla prawidłowej pracy mózgu.

Chronią układ sercowo-naczyniowy

Badania wykazały, że systematyczne spożywanie pinioli, dzięki obecności kwasu linolowego, wpływa na obniżenie poziomu „złego” cholesterolu LDL i trójglicerydów we krwi, oraz podwyższenie „dobrego” cholesterolu HDL.

Fot. iStock/Piniole

Działanie przeciwcukrzycowe

Orzeszki piniowe są wartościowym elementem diety zapobiegającej rozwojowi cukrzycy, ponieważ zawierają mogą m.in. kwas galusowy i kwas elagowy, które wpływają na utrzymanie poziomu glukozy w normie. Natomiast kwas pinolenowy może pobudzać komórki β trzustki do wydzielania insuliny, a także zwiększać wrażliwość tkanek na insulinę.

Ochrona przed rozwojem chorób przewlekłych

Piniole obfitują w polifenole, które wykazują zdolność usuwania wolnych rodników z organizmu. Dzięki temu wpływają na zmniejszenie skutków stresu oksydacyjnego w organizmie. Orzechy pinii przeciwdziałają rozwojowi stanu zapalnego oraz chorób cywilizacyjnych, w tym nowotworów i chorób układu sercowo-naczyniowego.

Hamowanie apetytu

Obecna w orzechach piniowych cholecystokinina (CCK) i glukagonopodobny peptyd-1 (GLP-1) odpowiadają za wywoływanie uczucia sytości i hamowaniu apetytu.

Wsparcie dla wzroku

Orzeszki pinii zawierają luteinę, silny przeciwutleniacz, który zapobiega uszkodzeniom plamki żółtej, i hamuje słabnięcie wzroku postępujące wraz z wiekiem. Również beta-karoten chroni przed zaburzeniami widzenia o zmierzchu (tzw. kurzej ślepocie).

Orzeszki piniowe a alergia  

Orzeszki piniowe, podobnie jak inne orzechy,  mogą spowodować reakcję alergiczną po ich spożyciu, a nawet niebezpieczny dla życia wstrząs anafilaktyczny. W przypadku pinioli krzyżowe reakcje alergiczne z innymi odmianami orzechów są raczej rzadkie. Znane są także przypadki  syndromu orzeszków piniowych, będącego stanem czasowego zaburzenia smaku po spożyciu pinioli. Osoby, których dotknął ten syndrom, twierdzą, że objawy pojawiły się w ciągu 48 godzin od spożycia orzeszków. Pojawiał się metaliczny smak w ustach, czasem tez objawy towarzyszące, takie jak biegunka, nudności i ból głowy. W niektórych przypadkach nieprzyjemny posmak utrzymywał się nawet do 14 dni.


źródło:  dietetycy.org.pl, www.poradnikzdrowie.pl, www.odzywianie.info.pl

Lifestyle

Jak wyrwać się z błędnego koła prokrastynacji? Nie odkładaj tego na później!

Redakcja
Redakcja
13 maja 2021
Photo by Brooke Cagle on Unsplash

Kończy się czas na zadanie, które odłożyłaś na dalszy plan i zaczynasz odczuwać presję, której można było bardzo łatwo uniknąć. Takie sytuacje zazwyczaj wywołują mnóstwo trudnych emocji. Poczucie winy. Gniew.  Niemoc. Niepokój. Jeśli cię to pocieszy, nie jesteś jedyna. Prokrastynacja to zły nawyk, którego bardzo trudno się pozbyć. Co trzeba zrobić, aby z nim zerwać? Jaka jest rola naszych emocji w wykonywaniu zadanej nam pracy? Pamiętajmy, że kiedy odwlekamy wykonanie jakiejś pracy, często później musimy poświęcić jej swój prywatny czas, żeby dotrzymać terminu. A czas jest jednym z najcenniejszych dóbr, jakie posiadamy.

Odkładanie na później ma swoje źródło w… motywacji. Niezależnie od tego, czy zadajesz sobie pytanie: „Czy powinnam zająć się tym zadaniem, czy obejrzeć kolejny odcinek mojego ulubionego serialu” – zazwyczaj wybierasz działanie, do którego najbardziej Cię motywuje. A motywacja do wykonania zadania opiera się na czterech elementach:

1. Oczekiwanie: Jeśli spodziewasz się sukcesu po wykonaniu jakiegoś zadania, masz większą motywację do pracy nad nim i oddania go w terminie, a nawet wcześniej. Jeśli natomiast podchodzisz do zadania z przekonaniem, że ci się nie uda, jest bardziej prawdopodobne, że będziesz odkładać je tak długo, jak to tylko możliwe. Uważaj, bo możesz stanąć pod ścianą, która zablokuje twój rozwój.

2. Wartościowanie: Jeśli uważasz, że zadanie jest nieważne, bezsensowne czy głupie, z większym prawdopodobieństwem będziesz odwlekać jego wykonanie. Może, jeśli to twoja częsta praktyka, warto się zastanowić, czy pracujesz w odpowiednim miejscu? Warto zastanowić się nad zadaniami, które pochłaniają twój czas i energię, i upewnić się, że są one zgodne z twoimi podstawowymi wartościami. Robienie w pracy tego, co cenisz, może wzmocnić twoją motywację i zmusić cię do szybkiego i regularnego odhaczania rzeczy z listy „do zrobienia”.

3. Impulsywność: Często czujesz lęk przed nieznanym. A emocje odciągają nas od rzeczy, które musimy zrobić. Kiedy skupiasz się na chwili obecnej i patrzysz na to, co musisz osiągnąć, z większym prawdopodobieństwem podejmiesz słuszną decyzję.

4. Opóźnianie: Mówiąc najprościej, im dłużej musisz czekać na nagrodę za zadanie, tym mniej jesteś zmotywowana do wykonania tego zadania.

Sposoby na zhakowanie cyklu prokrastynacji

Choć to niełatwe, oto kilka rad, jak możesz walczyć z prokrastynacją dzień po dniu.

1. Odpoczywaj, kiedy tego potrzebujesz

Twoje ciało jest najważniejszym narzędziem. Potrzebujesz go do załatwiania wszelkich spraw.  Jeśli nie czujesz się dobrze, z dużym prawdopodobieństwem będziesz odkładać sprawy, dopóki nie poczujesz się wystarczająco dobrze, aby sobie z tym poradzić. Oznacza to, że musisz nadać priorytet swojemu dobremu samopoczuciu. Naucz się dobrze zarządzać energią przez cały dzień, zdrowo się odżywiaj, spaceruj po łonie natury, a może nawet pozwól sobie na drzemkę, jeśli masz do tego warunki.

2. Uporządkuj swoje miejsce pracy

Twoje miejsce pracy jest jednym z kluczowych czynników produktywności. Zagracona przestrzeń, a nawet komputer z zagraconym pulpitem, rozpraszają twoją uwagę. Teraz, gdy wiele z nas pracuje w domu, ważne jest, aby zachować granicę między życiem zawodowym a domowym. To kolejny rozpraszacz. Jak zachować zdrowy rozdział pracy od prywatności? Spróbuj na komputerze zrobić profile służbowy i prywatny, wyznacz miejsce do pracy, choćby miało to być konkretne miejsce przy stole w kuchni i w miarę możliwości, po zakończeniu pracy chowaj komputer, żeby na niego nie patrzeć. Utrzymanie tych granic może pomóc ustabilizować koncentrację i umożliwić wykonanie zadań na czas.

3. Pogódź ze sobą wady i zalety

Jeśli trudno ci jest rozpocząć zadanie, może pomóc połączenie go z czymś, co sprawia ci przyjemność. Niezależnie od tego, czy słuchasz ulubionej playlisty podczas prania, czy pijesz filiżankę dobrej herbaty podczas przeglądania budżetów, umieszczenie zadań, które lubisz na liście rzeczy do zrobienia, może sprawić, że zniechęcające zadanie stanie się trochę przyjemniejsze. Kiedy tak się stanie, rzadziej będziesz zwlekać.

4. Zajmij się najpierw trudnymi zadaniami, najlepiej z samego rana

Z powodu naszego rytmu dobowego nasze ciała zaczynają się uspokajać po południu, zdaniem naukowców od godziny 15:00 trudno jest skutecznie wykonywać pracę. Wykonywanie najtrudniejszych zadań wcześnie rano, kiedy jesteś najbardziej czujny i pełen energii, pozwala ci szybko sobie z nimi poradzić, więc zrób jak najwięcej, zanim nadejdzie popołudniowy „zjazd”.  Nie przesuwaj niczego na następny dzień… i na następny, i na następny…


Zobacz także

Przyjaźni nie otrzymujemy na zawsze i czasem trzeba ją zakończyć. Rozczarowania także czegoś nas uczą

Trądzikowa mapa ciała. Jest 10 stref – to na której pojawiają się wypryski, świadczy o innym problemie ze zdrowiem

Puszka na drobiazgi dla malucha lub starszaka DIY. Banalny trik na dekorację. Akcja #rodzINKA. Tydzień IV, wyzwanie 24