Gotowanie Porady Przekąski

Głód? Wystarczy… garść odpowiedniej przekąski!

Redakcja
Redakcja
27 sierpnia 2019
Fot. Materiały prasowe
 

Wilczy apetyt potrafi dopaść w najmniej oczekiwanym momencie. Marzysz o natychmiastowym posiłku, najlepiej w rozmiarze XXL. Już w połowie dania Twój żołądek jest już wypełniony po brzegi, ale mózg jeszcze o tym nie wie – leptyna nie dostała wystarczającej ilości czasu, aby przesłać informacje, że głód został zaspokojony. Sprawdź, co zrobić, aby zwalczyć go przy pomocy jedynie… garści przekąski!

Nie rzucaj się na jedzenie

Przeciążenie żołądka zbyt dużą ilością pokarmu może wywołać wiele nieprzyjemnych dolegliwości. To ważne, aby sięgając czy to po przekąskę, czy pełen posiłek, nie jeść łapczywie i wdrożyć zasadę powolnego przeżuwania. Z początku możesz czuć pewien dyskomfort związany z długim procesem jedzenia, jednak przy dłuższej praktyce wejdzie Ci to w nawyk. Przeżuwając powoli dasz szansę organizmowi na przyjęcie pokarmu i „zarejestrowanie” go w żołądku – dzięki temu poczujesz sytość w faktycznym momencie najedzenia się. Zjesz mniej, a dzięki temu pozbędziesz się odwiecznego problemu dyskomfortu związanego z przejedzeniem.

Dokonuj odpowiednich wyborów

Jeżeli wyborem Twojej przekąski padnie garść żelek, landrynek czy chipsów, ta ilość okaże się nie wystarczająca. Ba, nawet całe opakowanie może nie wystarczyć do tego, aby faktycznie cię nasycić – w tym przypadku mamy do czynienia z pustymi kaloriami, które nie nasycą cię tak, jak powinny. W pierwszej chwili może tak ci się wydawać, ale to tylko sygnał od twojego organizmu – „dość”. Po kilku minutach będziesz głodny być może jeszcze bardziej, niż przed konsumpcją. Sięgniesz po kolejną niezdrową przekąskę, która napędzi tę spiralę. Radzimy, aby ją przerwać i wpisać w swój nawyk sięganie po zdrowe opcje przekąskowe o wysokiej gęstości odżywczej. W tej roli idealnie spiszą się bakalie – orzechy, nasiona, suszone owoce oraz mieszanki bakaliowe, np. z linii Chwyć&Jedz od Bakalland, którą charakteryzują opakowania przekąsek w formie „na raz”. Czas, który poświęcisz na chrupanie takiej przekąski wystarczy twojemu organizmowi, aby zorientować się, że jesz i właśnie dostarczasz sobie energii – dzięki temu wilczy apetyt minie. Dużą rolę w nasyceniu odegra również wysoka zawartość witamin i minerałów, dzięki którym twój organizm otrzyma to, o co prosił cię, komunikując pierwszy głód.

Pamiętaj o regularności posiłków

Jeżeli ciężki dzień w pracy uniemożliwia Ci zjedzenie lunchu czy obiadu o założonej porze, nie odwlekaj posiłku w czasie mówiąc sobie, że zjesz już po powrocie do domu. W ten sposób przegłodzisz swój organizm, który będzie domagał się byle czego, co nadaje się do zjedzenia – możliwe, że wybór padnie na lody, chipsy lub inne opcje pozbawione cennych wartości odżywczych. Dodatkowo, unikanie posiłków może być źródłem pogorszenia samopoczucia – to ważne, abyś wsiadając za kierownice miał energię oraz trzeźwo myślący umysł, aby nie stwarzać zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego. Miej zawsze pod ręką pożywną przekąskę – np. w postaci orzechów. Ich bogactwo witamin oraz minerałów, a także wysoka gęstość odżywcza szybko zwalczą głód zapewniając sytość na długo.

Więcej informacji znajdziesz na www.bakalland.pl.


Gotowanie Porady Przekąski

Pięciu cichych zabójców udanych związków. Często o nich zapominamy

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
28 sierpnia 2019
Fot. iStock
 

Kiedy myślimy, z jakich powodów ludzie się rozstają, mówimy o zdradzie, pieniądzach, kłamstwie. I to prawda – związki rozpadają się przez wielkie rzeczy. Istnieją jednak pewni bardzo cisi zabójcy, na których nie zwracamy uwagi, pomijamy i ignorujemy. A kiedy dochodzi do wielkiego kryzysu nie jesteśmy w stanie nawet nazwać tego, co doprowadziło do rozstania.

Warto wiedzieć z czym się mierzymy, bo często z małych rzeczy może rozpętać się prawdziwa burza.

Oto pięć najczęściej ignorowanych zabójców związku

Wspólne spędzanie czasu

Wiele par uważa, że spędzanie ze sobą dużo czasu jest podstawą tego, że ich związek przetrwał.

To czas buduje ważne momenty, w których możemy wspólnie porozmawiać, zrealizować wspólne plany, spotkać się razem ze znajomymi, mieć wspólne hobby, Okazuje się jednak, że w związkach, w których każda z osób ma możliwość stworzenia przestrzeni tylko dla siebie, czujemy się szczęśliwsi, niż gdy nieustannie spędzamy ze sobą czas.

Pomyśl, jak jest u was. Porozmawiaj z partnerem o korzyściach płynących z czasu spędzanego osobno. Nie chodzi o to, żebyście się od siebie oddalali, ale byście dzielili się też doświadczeniami, które zdobywacie, gdy nie jesteście razem.

Przekonanie, że się znacie

Pary, które są razem od wielu lat, czasami uważają, że wiedzą wszystko o sobie nawzajem. Przestają zadać sobie pytania, nie dowiadują się o sobie niczego więcej, bo są przekonani, że niczego nowego już się nie dowiedzą. Ta utrata ciekawości może być śmiertelna dla związku. Nazywane to jest czasami syndromem cichego posiłku. Siadamy razem do stołu, ale ze sobą nie rozmawiamy.

Aby wasz związek pozostał trwałym, musicie rozmawiać ze sobą co najmniej 10 minut o czymkolwiek innym niż dom, dzieci, praca. Zadawajcie sobie pytania, jak przy pierwszych randkach. Na początku może to wydać się wam sztuczne, ale bardzo szybko odkryjecie korzyści z tego typu rozmów.

Zamiatanie pod dywan drobnych niedogodności

Bardzo często, zwłaszcza w długoletnim związku, drobne rzeczy, które nas irytują, zamiatamy pod dywan. Odpuszczamy, machamy ręką i byłoby to ok, gdybyśmy umieli się od tego odciąć, iść dalej. Gorzej, gdy te drobne kwestie kumulują się w nas, prowadzą do coraz większej irytacji. Dlatego nie warto ich tłumić, tylko mówić, jakie emocje mamy z nimi związane, bo tylko tak jesteśmy w stanie bez kłótni i obrzucania się pretensjami dojść do porozumienia.

Oczekiwanie na specjalne okazje

Najczęściej swoją miłość i wdzięczność okazujemy przy specjalnych okazjach. Urodziny, rocznice, święta, planowana od dłuższego czasu randka. Tymczasem miłość powinniśmy okazywać sobie każdego dnia. Czy wiecie, że gdy mężczyźni nie otrzymują częstych afirmacji od swoich żon, ukrytych w słowach, gestach, które pokazują mu, że jest zauważany, doceniany i kochany, to taka para ma dwa razy większe prawdopodobieństwo rozwodu?

Okazujcie sobie nawzajem codziennie, że się doceniacie, kochacie, że jesteście wdzięczni. Czasami wystarczy buziak, przytulenie się, czy dwa miłe słowa, by poczuć się kochanym.

Widzenie szklanki do połowy pustej

Przyjrzyjcie się temu, jak mówicie o swoim związku. Najczęściej skupiamy się na tym, co jest nie tak, na jego negatywnych aspektach. Może czas to zmienić, zwłaszcza, że pary, które koncentrują swoją uwagę na tym, co dobre między nimi, są znacznie szczęśliwsze niż te, które nieustannie widzą szklankę do połowy pustą i skupiają się przede wszystkim na naprawianiu problemów.

A przecież wasz związek ma też dobre strony. Zrób listę pięciu najważniejszych rzeczy, które czynią twój związek wyjątkowym. Skupienie się na tym, co między wami dobre, motywuje do dalszego rozwoju waszej relacji. Zdecydowanie łatwiej jest być szczęśliwym w związku, który postrzegamy pozytywnie.


Gotowanie Porady Przekąski

Zęby na 6!

Redakcja
Redakcja
27 sierpnia 2019
Fot. iStock

Zbliża się początek roku szkolnego – moment, w którym nie tylko dzieci przygotowują się do swoich obowiązków, ale kolejnym wyzwaniom muszą sprostać również rodzice. Warto w tym czasie zwrócić uwagę na higienę jamy ustnej. Po dwóch miesiącach wakacji dzieci mogą mieć większy problem z dyscypliną o poranku, więc czas poświęcony na poranną motywację do mycia zębów może się wydłużyć. Dlatego też należy uzbroić się w większą cierpliwość i zaopatrzyć w narzędzia, które w tym pomogą. Na przeciw potrzebom rodziców  wychodzi marka Oral-B, która w ramach akcji „Zęby na 6!“, we współpracy z Polskim Towarzystwem Stomatologii Dziecięcej, przygotowała specjalny raport zawierający rekomendacje i komentarze ekspertów odnoszące się do najnowszych badań dotyczących zdrowia jamy ustnej wśród dzieci w Polsce.

Czy stan zębów dzieci w Polsce można ocenić na 6-tkę?

Zdecydowana większość rodziców (87%) dobrze lub bardzo dobrze ocenia poziom swojej wiedzy na temat higieny jamy ustnej[1]. Mimo to, jak wynika z komentarza PTSD zamieszczonego w raporcie „Zęby na 6!“, w Polsce nie udało się zmniejszyć zapadalności na próchnicę zębów u dzieci pomimo zaleceń WHO na poszczególne lata, które mają na celu obniżenie frekwencji próchnicy wśród dzieci 6-letnich. Ponadto wyniki Ogólnopolskiego Monitoringu Stanu Zdrowia Jamy Ustnej i Jego Uwarunkowań, systematycznie realizowanego od 1997 r.,  pokazują, że częstość występowania próchnicy wykazuje tendencję wzrostową wraz z wiekiem dziecka, od 41,1% u dzieci w wieku 3 lat (2017 rok)[2],do 76,8% w grupie dzieci 5-letnich (2016 rok)[3], 81,6% w grupie 6-letnich (2018 rok)[4], 89,4% 7-letnich (2016 rok), aż do 93,2% u młodzieży 18-letniej (2017 rok).

Za główne przyczyny próchnicy zębów dzieci i młodzieży eksperci uznają antyzdrowotne zachowania dotyczące zdrowia jamy ustnej, takie jak zaniedbania higieniczne – nieprawidłowe praktyki higieniczne, niewystarczająca częstotliwość oczyszczania zębów i niestosowanie nici dentystycznej, oraz nieprawidłowy sposób odżywiania. Na zły stan zdrowia jamy ustnej ogromny wpływ ma również zbyt późne odbywanie pierwszej wizyty u dentysty (zwykle między 2. a 4. rokiem życia).  Jak wynika z raportu „Zęby na 6!“, badanie Ogólnopolskiego Monitoringu Stanu Zdrowia Jamy Ustnej i Jego Uwarunkowań wykazało, że jedynie 4,6% odbyło wizytę stomatologiczną w zalecanym wieku.

Dlaczego zatem rodzice deklarują, że pilnują, aby dziecko myło zęby rano i wieczorem oraz regularnie odwiedzają dentystę? Co jest przyczyną faktu, że świadomość rodzicielska nie przekłada się na stan higieny jamy ustnej ich dzieci? Otóż, wiedzieć to jedno, wcielić wiedzę w życie –  to drugie.

„Gdy wnikliwiej przyjrzymy się badaniom okazuje się, że dla niemal 60% rodziców namówienie dziecka do mycia zębów wiąże się jednak z dużym wysiłkiem. Rodzice zdają się mieć niewielki repertuar zachęt, wśród których wymieniają wspólne mycie, wybór szczoteczki, czy po prostu zwykłe przypomnienie. Oczywiście dla starszych dzieci najlepszą motywacją staje się wizualne konsekwencje nie mycia zębów lub wizyta u dentysty. Raczej nie wspomina się o nauce mycia zębów w atmosferze zabawy, bajek czy wspólnych rytuałów wokół tej czynności. Gdzie podziały się naklejki, chmurki, piosenki, czy chociażby w przypadku starszego dziecka, aplikacja na telefon? Z pomocą przychodzą też najbardziej nowoczesne szczoteczki, które absorbują uwagę dziecka i motywują do dłuższego mycia“ – komentuje Małgorzata Ohme, psycholog dziecięcy

Na ratunek śpieszą nowe technologie!

Zdrowy uśmiech dziecka to najlepsza i najcenniejsza nagroda dla każdego rodzica. Namawianie, przypominanie, zachęcanie do codziennej higieny jamy ustnej to niejednokrotnie nie lada wyzwanie dla opiekunów.

Czy są metody, aby wprowadzanie zdrowych nawyków było skuteczniejsze? Okazuje się, że tak. Na początek warto jednak zacząć od podstaw. W jaki sposób wybrać odpowiednie, bezpieczne narzędzie do mycia zębów?

Zadaniem rodzica jest dobranie szczoteczki, której wielkość główki będzie odpowiednia dla buzi dziecka. Dentyści zalecają korzystanie ze szczoteczek z miękkimi włóknami ze względu na to, że umożliwiają one łagodną pielęgnację dziąseł. Dzieci mogą mieć niedostatecznie rowzinięte zdolności manualne oraz problemy z czyszczeniem wszystkich powierzchni jamy ustnej, dlatego zaleca się, aby dzieci powyżej trzeciego roku życia, korzystały ze szczoteczek elektrycznych, które są bardzo skuteczne w usuwaniu płytki bakteryjnej. Wyniki badań potwierdzają, że szczoteczki elektryczne dla dzieci usuwają znacznie więcej płytki bakteryjnej ze wszystkich obszarów jamy ustnej niż zwykła, manualna, dziecięca szczoteczka do zębów[5].

„Szczoteczki elektryczne mogą być używane już od 3. roku życia i są całkowicie bezpieczne. Pozwalają one wprowadzić dobre nawyki higieny jamy ustnej nie tylko poprzez zabawę i rozrywkę, ale również dzięki zaawansowanym narzędziom, takim jak m.in. funkcja kontroli nacisku. Ponadto, najlepsze szczoteczki elektryczne dla dzieci na rynku, takie jak Oral-B, mają specjalne, miękkie włókna, które delikatnie czyszczą dziąsła, a ich mniejsza główka o specyficznym okrągłym kształcie, pozwala na dokładne oczyszczenie każdego zęba. Nowe szczoteczki Oral-B D100 Kids posiadają również 2 tryby szczotkowania: tryb codzienny oraz tryb delikatnego czyszczenia zaprojektowany specjalnie, aby chronić dziecięce zęby i dziąsła.” – mówi dr n. med. lek. dent. Beata Golan, Dyrektor ds. Naukowych Instytutu Blend-a-med Oral-B.

Warto również pamiętać o nakładaniu odpowiedniej ilości pasty do zębów. Na przykład w przypadku szczoteczki elektrycznej przeznaczonej dla dzieci w wieku 3-5 lat ilość pasty powinna odpowiadać wielkości ziarnka groszku. Oral-B posiada szerokie portfolio specjalnych past dla dzieci, zawierających odpowiednią ilość fluoru dla wieku dziecka.

Dwie minuty, zalecane jako minimalny czas szczotkowania zębów, dla najmłodszych mogą ciągnąć się
w nieskończoność! Warto więc urozmaicić dziecku tę czynność, żeby nie była tylko nudnym obowiązkiem. Dobrym sposobem jest wymyślanie zabaw, konkursów na najdokładniejsze mycie zębów albo korzystanie z dostępnych pomocy, takich jak aplikacja Disney Magic Timer od Oral-B. Po każdym szczotkowaniu  dziecko otrzymuje „naklejkę”, którą może umieścić w swoim wirtualnym albumie. Badanie potwierdziło, że dzięki aplikacji aż 90% dzieci zaczęło myć zęby dłużej[6].

Zdrowie jamy ustnej jest ważnym elementem ogólnego stanu zdrowia i samopoczucia dziecka. Oral-B ma w swojej ofercie szczoteczki elektryczne przeznaczone dla dzieci powyżej 3 lat, które mają dodatkowe cechy i funkcje stworzone z myślą o najmłodszych użytkownikach. Szczoteczki elektryczne przyjazne dziecku ułatwiają dbanie
o zęby już od najmłodszych lat. Jeśli dla dziecka mycie zębów będzie kojarzyło się z przyjemnością i zabawą, są większe szanse na to, że wypracowane w ten sposób zdrowe nawyki zostaną z nim w dorosłym życiu.

Oral-B
Oral-B® to światowy lider na wartym ponad 5 miliardów $ rynku szczoteczek i produktów do pielęgnacji zębów. Marka należy do firmy Procter & Gamble i obejmuje manualne oraz elektryczne szczoteczki do zębów przeznaczone dla dzieci i dorosłych, irygatory do płukania jamy ustnej, a także produkty do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych, takie jak nici dentystyczne. Szczoteczki manualne Oral-B®  są częściej wybierane przez dentystów w USA i na wielu rynkach międzynarodowych niż szczoteczki jakiejkolwiek innej marki.

 

[1] „Higiena jamy ustnej wśród dzieci“ SW Research.

[2] Olczak-Kowalczyk D (red.): Monitorowanie stanu zdrowia jamy ustnej populacji polskiej i jego uwarunkowań w latach 2016-2020. Ocena stanu zdrowia jamy ustnej i jego uwarunkowań w populacji polskiej w wieku 3, i 18 oraz 35-44 lata w 2017 roku. Oficyna Wydawnicza Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, 2018. ISBN 978-83-7637-484-2.

[3] Olczak-Kowalczyk D (red.): Monitorowanie stanu zdrowia jamy ustnej populacji polskiej i jego uwarunkowań w latach 2016-2020. Ocena stanu zdrowia jamy ustnej i jego uwarunkowań w populacji polskiej w wieku 5, 7 i 12 lat w 2016 roku. Oficyna Wydawnicza Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, 2017. Umowa nr 11/1/2016/1210/777. ISBN:  978-83-7637-416-1.

[4] Olczak-Kowalczyk D (red.): Monitorowanie stanu zdrowia jamy ustnej populacji polskiej i jego uwarunkowań w latach 2016-2020. Ocena stanu zdrowia jamy ustnej i jego uwarunkowań w populacji polskiej w wieku 6, i 10 oraz 15 lat w 2018 roku. Oficyna Wydawnicza Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, 2019. Umowa nr 11/1/2018/1210/494. ISBN 978-83-7637-484-0.

[5] Wyniki na podstawie: Grossman, E. and Proskin, H. J. Am. Dental Assoc., 1997; 128: 469-474

[6] Oral-B Kids Brushing Study


Zobacz także

A może tak zagonić dzieci do roboty a samemu troszkę się polenić…? Super ciastka z 3 składników. Wasze przepisy wielkanocne

Jajka faszerowane. Danie popisowe leniuszka. Wasze przepisy wielkanocne

GOFRY

Hit nadmorskich kurortów w domu: nowa odsłona gofra