Gotowanie

Czy herbata może być piękna? A gdyby tak połączyć herbatę z twórczością Van Gogha

Redakcja
Redakcja
5 marca 2020
Fot. Materiały prasowe

Czy herbata może być piękna? Oczywiście, że tak! 3 przepiękne puszki powstały dzięki współpracy Newby wraz z Muzeum Van Gogh w Holandii. W kolekcji znajdują się trzy wyjątkowe herbaty.

Almond Calm Caddy

Ta wyśmienita czarna herbata odzwierciedla piękno i delikatność ukochanego kwiatu migdałów Van Gogha, obrazu symbolizującego nowe życie. Liście są nasycone naturalnym smakiem migdałów, a ich aromat miesza się z rozgrzewającą słodyczą. Przepiękna puszka skrywająca w sobie luksusową herbatę będzie znakomitym, luksusowym prezentem dla każdego wielbiciela najwyższej jakości herbaty oraz konesera sztuki. Słodka, ale mocna, z lekkimi nutami wanilii i ciepłym prażonym migdałem, ta słodowa czarna herbata oczarowuje orzechowym aromatem i miodowym posmakiem.

Earl Grey

Ta czarująca czarna herbata, odzwierciedla silne, uzupełniające się kolory stosowane przez Van Gogha w jego pracy Irysy. Płatki chabra, przypominające błękit tęczówki, stanowią kwiatowy kontrast dla tej mocnej mieszanki nasyconej świeżością naturalnego olejku bergamotki. Czarna herbata łącząca cytrusowy odcień naturalnej bergamotki z głęboko intensywnymi nutami słodu, pozwala uzyskać filiżankę o niezwykłej głębokości i subtelności.

Sunflower Caddy

Ta kwiatowa mieszanka zielonej herbaty odzwierciedla rozgrzewający blask jednego z najsłynniejszych obrazów Van Gogha- Słoneczników. Smak delikatnych liści potęguje dodatek płatków słonecznika i wyjątkowy, lekki zapach jaśminu. Lekka, delikatna herbata z wyraźnymi kwiatowymi nutami jaśminu, tworząca orzeźwiającą, zrównoważoną mieszankę o słodkim, utrzymującym się posmaku.

Czarujące puszki będą idealnym prezentem na nadchodzący Dzień Kobiet a także dla każdego sympatyka najwyższej jakości naparów i wielbiciela wielkiego artysty.

Po więcej herbacianych inspiracji zapraszamy na www.newbyteas.pl


Artykuł powstał we współpracy z Newby


Gotowanie

Masz zawroty głowy? Sprawdź, co powinno budzić niepokój i kiedy zgłosić się do lekarza

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
5 marca 2020
zawroty głowy, przyczyny, leczenie, przy wstawaniu
Fot. iStock
 

Zawroty głowy to nieprzyjemna sytuacja, która może mieć wiele przyczyn. Nie należy ich bagatelizować, szczególnie gdy pojawiają się często i towarzyszą im inne, niepokojące objawy. Jakie przyczyny mogą mieć zawroty głowy i jak wygląda ich leczenie?

Zawroty głowy – przyczyny

Według statystyk nawet 30 % dorosłych osób zna ten problem z doświadczenia. Uczucie niestabilności i niepewności zwiastujące zawroty głowy i zaburzenia równowagi, najczęściej pojawiają się u kobiet i osób starszych. Problem pojawia się, gdy układ równowagi, na który składa się kilka narządów zmysłów (układ błędnikowy, narząd wzroku, zmysł czucia głębokiego) pozwalające ciału zachować równowagę, przez chwilę nie działają tak jak powinny.

zawroty głowy, przyczyny, leczenie, po wstaniu z łóżka

Fot. iStock

Zawroty głowy mogą mieć różne przyczyny:

  • uczucie poruszania się w czasie ruchu,
  • choroby ucha wewnętrznego,
  • choroby neurologiczne,
  • niedociśnienie tętnicze
  • niepożądane skutki stosowanych leków,
  • zaburzenia psychologiczno-psychiatryczne,
  • zasłabnięcie,
  • osłabienie ostrości wzroku w starszym wieku,
  • uszkodzenie układu ruchowego –  niedowłady, spowolnienie ruchowe, zaburzenia zborności kończyn czy w uszkodzeniach czucia głębokiego,
  • stwardnienie rozsiane,
  • zapalenie nerwu przedsionkowego,
  • urazu powodujący uszkodzenie błędnika,
  • migreny,
  • padaczka,
  • choroba lokomocyjna.

Wyróżniamy dwa typy zawrotów głowy:

Układowe zawroty głowy (klasyczne) – objawiające się złudzeniem ruchu, wirowania, kołysania, unoszenia ciała lub otoczenia, bez zewnętrznej przyczyny ruchu. Takie zawroty układowe pojawiają się nagle, mogą towarzyszyć im nudności, czasem wymioty, chwiejny chód, silne uczucie lęku. Odczucia te są subiektywne, ale osoby zmagające się z nimi potrafią dokładnie opisać, wskazując nawet kierunek domniemanego ruchu ciała czy otoczenia.

Zawroty nieukładowe – w przeciwieństwie do klasycznych zawrotów, nie pojawia się uczucie ruchu ciała lub otoczenia, ale  może „ciemnieć” przed oczami, osoba podczas zawrotów odczuwa destabilizację i „niepewność w głowie”. Te odczucia raczej dotyczą ogólnych zaburzeń wyobrażeń przestrzennych, trudnych do dokładnego określenia. Osoba dotknięta zawrotami nieukładowymi skarży się na uczucie braku stabilności chodu lub postawy, niekiedy na oczopląs, ból głowy.

Zawroty głowy przy wstawaniu

Jeśli zawroty głowy pojawiają się przy wstawaniu z łóżka lub krzesła, nie powinny wzbudzać obaw. Nie stanowią one niebezpieczeństwa dla zdrowia, nie licząc ryzyka zamroczenia i ewentualnego upadku. Dzieje się tak przy nagłej pionizacji ciała, gdy ma miejsce krótki, ale znaczny spadek ciśnienia tętniczego, co powoduje zawroty. Określamy takie zdarzenie hipotonią lub hipotensją ortostatyczną, co jest często spotykaną sytuacją.

zawroty głowy, przyczyny, leczenie, przy wstawaniu

Fot. iStock

Kiedy nie należy bagatelizować zawrotów głowy?

W przypadku fizjologicznych zawrotów głowy, które mają jasną przyczynę, nie należy się nimi zamartwiać. Zawroty głowy częściej mogą dokuczać w okresach wysokich temperatur, czy po intensywnym wysiłku fizycznym. Inaczej jest, gdy występują one po raz pierwszy i nie można ich sensownie wyjaśnić czynnikiem zewnętrznym. Jeśli do zawrotów głowy dołączą objawy towarzyszące, takie jak: ból głowy, osłabienie kończyn, drętwienie jednej strony ciała, sytuacja wymaga pilnej konsultacji lekarskiej. Może się okazać, że zawroty głowy wynikają z poważnych zaburzeń, wymagających pilnej reakcji: udar mózgu, krwiak wewnątrzczaszkowy, guz mózgu, niewydolność serca, zawał mięśnia sercowego, zaburzenia rytmu serca, niedokrwistość, zapalenie ucha środkowego, choroby odcinka szyjnego kręgosłupa lub urazy głowy. Lista chorób jest długa, więc nigdy nie należy bagatelizować nietypowych lub  dokuczliwych zawrotów głowy.

zawroty głowy, przyczyny, leczenie, przy wstawaniu

Fot. iStock

Zawroty głowy – leczenie

Jeśli pacjent uskarża się na zawroty głowy, leczenie problemu jest doraźne i ma na celu złagodzić lub usunąć dolegliwości. W zależności od ustalonej przyczyny wystąpienia problemu, lekarz skupi się na leczeniu przyczynowym  zawrotów głowy. Jeśli zawroty głowy wynikają z przyczyn psychologicznych, związanych z narażeniem na silny, długotrwały stres, być może konieczna będzie wizyta u terapeuty lub psychologa. W przypadku stwierdzenia zawrotów błędnikowych pacjent kierowany jest na konsultację laryngologiczną. Przy podejrzeniu przyczyn neurologicznych następuje badanie neurologiczne, które pozwoli na stwierdzenie, czy występuje uszkodzenie ośrodkowego układu nerwowego. Często przepisywane są także leki, które łagodzą występujący problem.

Aby uniknąć lub zminimalizować dyskomfort wynikający z zawrotów głowy, należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach:

  • należy unikać gwałtownych ruchów – nie wstajemy nagle z pozycji leżącej, ale najpierw trzeba usiąść, następnie spokojnie wstać),
  • pić odpowiednią ilość wody,
  • unikać sauny i bardzo gorących kąpieli,
  • unikać palenia papierosów i spożywania alkoholu,
  • dopasować wybraną aktywność fizyczną do  możliwości organizmu.

źródło: www.mp.pl , zdrowie.wprost.pl  

Gotowanie

Oznaki przemocy emocjonalnej w związku. Łatwo je przeoczyć, gdy dotyczą właśnie ciebie

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
4 marca 2020
Jak mądrzy ludzie radzą sobie z tymi toksycznymi? Kilka sposobów na rozbrojenie "toksycznego"
Fot. iStock / mammuth

Przemoc emocjonalna jest zjawiskiem wyjątkowo podstępnym: łatwo ją zidentyfikować, gdy dotyczy kogoś innego, ale gdy sami jej doświadczamy, długo pozostajemy na nią ślepi. Zaprzeczamy, wypieramy, wydaje nam się, że wyolbrzymiamy zachowania partnera. Odwracamy się od przyjaciół i bliskich, którzy próbują uświadomić nam, że coś niedobrego dzieje się w naszej relacji. Gdybyśmy tylko potrafili spojrzeć na tę miłość ” z boku”…Co powinno nas zaalarmować? Poniżej znajduje się „lista kontrolna” zachowań i sytuacji świadczących o tym, że jesteśmy ofiarami przemocy emocjonalnej lub mentalnej.

Upokarzanie, negowanie twojej wartości, krytykowanie

Te taktyki mają na celu podważenie twojego poczucia własnej wartości.

Kilka najczęstszych przykładów:

– Wyzwiska – kiedy partner nazywa cię rażąco „głupią”, „przegraną”, mówi, że jesteś życiowym nieudacznikiem lub używa wulgarnych słów pod twoim adresem.

– Obraźliwe zdrobnienia, które mają udawać czułość – kiedy partner nazywa cię „pyzatym grubaskiem”, „kluchą”, „głuptaskiem”, a tobie nie sprawia to przyjemności.

– Wmawianie, że jesteś kimś innym – zazwyczaj obejmuje słowo „zawsze”. Zawsze się: spóźniasz, mylisz, psujesz atmosferę, zachowujesz się idiotycznie…

– Krzyk – wrzaski, krzyki i przekleństwa oraz rzucanie przedmiotami mają na celu zastraszyć cię i sprawić, że poczujesz się mała i nieistotna. Może temu towarzyszyć walenie pięścią lub rzucanie przedmiotami.

– Protekcjonalne zachowanie – kiedy partner mówi: „Och, kochanie, wiem, że próbujesz to zrozumieć, ale nigdy ci się nie uda”

– Publiczne ośmieszanie – kiedy partner ujawnia twoje tajemnice, śmieje się z twoich „wad” w towarzystwie innych.

– Lekceważenie – kiedy mówisz im o czymś, co jest dla ciebie ważne, a on odpowiada, że to nic takiego. Język ciała, taki jak przewracanie oczami, uśmiechanie się, potrząsanie głową i wzdychanie, tylko potęguje twoje poczucie rozgoryczenia.

-„Żarciki” – mogą mieć w sobie ziarno prawdy lub być kompletnie niezgodne z rzeczywistością. Tak czy inaczej, sprawiają, że czujesz się zle.

– Sarkazm – kiedy się temy sprzeciwiasz, partner twierdzi, że tylko się drażni, a ty masz przestać brać wszystko na poważnie.

– Negatywne komentarze dotyczące twojego wyglądu – kiedy partner mówi ci, na przykład tuż przed wyjściem, że twoje włosy wyglądają beznadziejnie, a ty ubrałaś się jak klaun.

– Umniejszanie twoich osiągnięć – twój partner mówi, że twoje sukcesy są niewiele znaczące, a ty mogłabyś bardziej się postarać. A tak w ogóle, to i tak wszystko zawdzięczasz jemu.

– Wyśmiewanie twoich zainteresowań – możesz usłyszeć, że twoje hobby to dziecinna strata czasu lub że nigdy nic nie osiągniesz w sporcie, który zaczęłaś uprawiać.

– Drażnienie z premedytacją – gdy twój partner wie o czymś, co cię denerwuje lub martwi i przywołuje to lub robi to przy każdej nadarzającej się okazji.

Kontrola i wstyd

– Groźby – partner mówi ci, że zabierze dzieci i zniknie, oznajmia: „nie wiadomo, co mogę zrobić”.

– Śledzenie – on chce wiedzieć, gdzie jesteś, sprawdza, czy mówisz prawdę, nalega, abyś natychmiast odpowiadała na połączenia lub SMS-y.

– Szpiegowanie, sprawdzanie wiadomości – partner może sprawdzać twoją historię Internetu, wiadomości e-mail, SMS-y i dziennik połączeń.

– „Jednostronne” podejmowanie decyzji – może zamknąć wspólne konto bankowe, odwołać wizytę u lekarza lub porozmawiać z twoim szefem za twoimi plecami.

– Kontrola finansowa – każe ci się „spowiadać” z każdej wydanej złotówki, wydzielać ci pieniądze, ukrywać przed tobą swoje dochody.

– Zachowania autorytarne – od „Postaw mój obiad na stole” do „Przestań brać pigułki”. Partner.oczekuje się, że będziesz robiła dokładnie to, czego on od ciebie oczekuje.

– Wybuchy gniewu – niekontrolowane, nieprzewidywalne, destabilizujące wasze życie rodzinne.

– Traktowanie cię jak dziecko – kiedy partner mówi ci w co masz się ubrać, co wolno ci zjeść, czego masz nie jeść, z kim możesz się spotkać, a z kim nie.

– Udawana bezradność – kiedy słyszysz: „Jestem jaki jestem i zaakceptuj to” i wiesz, że sama musisz podejmować wszystkie decyzje.

– Nieprzewidywalność – kiedy partner raz eksploduje z wściekłości, a za chwilę zasypuje cię czułością.

– Odchodzenie – kiedy on grozi, że wyjdzie i nie wróci. Może się to zdarzyć także wtedy gdy mają przyjść do was znajomi, gdy macie jakieś umówione plany.

Oskarżanie, obwinianie

– Zazdrość – kiedy partner ciągle oskarża cię o flirtowanie lub zdradę i kłamstwa.

– Obwinianie – mówi ci, że to ty jesteś zródłem jego złego nastroju i problemów z kontrolą.

– Zaprzeczanie – kiedy partner wmawia ci, że coś nie jest prawdą, choć dobrze wiesz, że jest inaczej. Ma to zmusić cię do kwestionowania własnej pamięci i zdrowia psychicznego.

– Wypominanie – słyszysz: „Zobacz, co dla ciebie zrobiłem, jak się poświęciłem”.

– Wypieranie – kiedy podejmujesz próbę rozmowy, partner uporczywie twierdzi, że nie widzi problemu.

– Oskarżanie –  mówi, że to ty masz problemy ze złością i kontrolą oraz że jesteś beznadziejnym przypadkiem.

– Trywializacja – kiedy chcesz porozmawiać o swoich zranionych uczuciach, oskarża cię o przesadną reakcję.

– Obwinianie cię o swoje problemy – cokolwiek złego wydarzyło się w jego życiu, to wszystko twoja wina. Nie dajesz mu wystarczającego wsparcia, nie zrobiłaś wystarczająco dużo.

– Niszczenie –  kiedy partner nie panuje nad agresją i w złości niszczy należące do ciebie/do was przedmioty.


Na podstawie: www.healthline.com

 


Zobacz także

Ostatkowe „must have” w wydaniu Delecty

Batatowe kąski z różowym hummusem

Przepis na faworki - chrust

Przepis na faworki. Są warte każdej poświęconej minuty