Jak wyglądają pierścionki zaręczynowe Polek? Z jakim kamieniem Polacy najczęściej kupują pierścionki zaręczynowe? Co ostatecznie skłania ich do zakupu? Kupują je w dużych centrach handlowych czy raczej w lokalnym salonie jubilerskim? Odpowiedzi na te pytania przedstawia badanie przeprowadzone na zlecenie marki jubilerskiej SAVICKI*.
„Przeprowadzone badanie jest dla nas pierwszym etapem misji edukacyjnej naszej marki. Chcemy edukować Polaków w zakresie wyboru biżuterii ślubnej i okazjonalnej. Wierzymy, że wręczenie pierścionka zaręczynowego to nie tylko tradycja, lecz wyraz docenienia swojej partnerki oraz tak naprawdę pierwsza inwestycja we wspólną przyszłość. Wyniki badania potwierdzają jak ważna jest edukacja w zakresie zakupu jakościowej biżuterii okazjonalnej. Warto, żeby pierścionek zaręczynowy był nie tylko piękny, ale również przedstawiał wartość dla kolejnych pokoleń. Wyniki badania są dla nas bardzo ciekawe. Ponad 45% Polaków wybrało pierścionek zaręczynowy z diamentem, lecz blisko 15% Polaków – z cyrkonią, z
kamieniem bez wartości, który na dodatek szybko się niszczy i traci blask” – wyjaśnia Tomasz Osman, współwłaściciel i prezes zarządu SAVICKI.
Po pierwsze – wygląd, po drugie – cena
Co wpływa na wybór konkretnego pierścionka zaręczynowego? Dla ponad połowy odpowiadających najważniejsze okazały się – wygląd pierścionka (55%) oraz cena (52,9%). Warto podkreślić, że kwestia ceny była istotna nie tylko dla osób o najniższych dochodach, lecz również dla tych, których dochody można określić jako przeciętne lub wysokie.
Jaką więc kwotę Polacy wydają na pierścionek zaręczynowy? Ponad 40% ankietowanych przeznaczyło kwotę od 3 do 11 tysięcy złotych – prawie 29% od 3 do 5 tysięcy złotych i ponad 12% od 6 do 11 tysięcy złotych. Z kolei blisko 60% badanych zapłaciło za pierścionek zaręczynowy kwotę oscylującą wokół 2 tysięcy złotych lub mniejszą.
Inaczej podchodzi się do zakupu pierścionka zaręczynowego na Zachodzie. Tam przyjmuje się, że powinien być wart tyle, ile wynosi przynajmniej miesięczna pensja kupującego. Pierścionek zaręczynowy jest traktowany jako pierwsza inwestycja w rodzinę oraz wspomnienie jednej z najpiękniejszych chwil w życiu.
Chociaż takie założenia mogą się wydawać wygórowane, to badanie pokazuje, że za niską ceną niestety podąża niska jakość wybranego pierścionka. Chociaż atrakcyjny wygląd pierścionka jest ważny, to mniejsze znaczenie ma już kruszec, z jakiego został wykonany – tylko dla 28,4% badanych było to istotne. Ponad 40% badanych tak naprawdę nie wie za co zapłaciło – nie wiedzą lub nie pamiętają, jaka była próba kruszcu, z którego był zrobiony pierścionek. Blisko 15% badanych wybrało cyrkonię za główny kamień.
„Według badania duży wpływ na wybór odpowiedniego modelu pierścionka ma też opinia sprzedawcy w salonie jubilerskim. Wskazało ją jako jeden z najważniejszych czynników 33,3% ankietowanych. To nas cieszy, ponieważ to właśnie w salonach edukujemy klientów na temat jakości produktu, który wybierają. W salonie oraz podczas konsultacji online można dowiedzieć się, co tak naprawdę oznaczają próby złota. Na przykład o tym, że produkty w próbie złota 585 – to jest czyste złoto z domieszkami różnych metali. Przy takiej próbie mamy 58,5% czystego złota w produkcie. W Polsce są klienci, którzy interesują się również próbą 333, która jest o wiele tańsza, ale produkt ma zawartość 33,3% złota. A najwyższą próbą jest próba 750, która ma 75% czystego złota w stopie.” – wyjaśnia Tomasz Osman.
Jak zaręczyny, to żółte złoto i diamenty
Polacy są tradycjonalistami, jeśli chodzi o wybór kamienia oraz kruszcu, z jakiego wykonany jest pierścionek zaręczynowy. Na ponad 45% podarowanych pierścionkach błyszczy biały diament, a blisko 65% pierścionków wykonano z żółtego złota. Dwie najczęściej wskazywane próby kruszcu to 925 w przypadku srebra i 585 w przypadku złota. Znacznie mniejszym zainteresowaniem cieszą się pierścionki z dwukolorowego (11,3%) czy kolorowego złota, np. białego czy czarnego (11,2%) oraz srebra (9,5%). Oprócz diamentu i cyrkonii Polacy sięgają również po kamienie szlachetne takie jak niebieskie (11,5%) lub białe (6,6%) szafiry, szmaragdy (7,2%) czy rubiny (5,6%). W przypadku 11,2% pierścionek w ogóle nie posiadał kamienia.
„Zaręczyny to element tradycji, więc nie zaskakuje nas fakt, że klienci wolą także tradycyjne kruszce i kamienie. Rzeczywiście diament najbardziej kojarzy się z pierścionkiem zaręczynowym, ponieważ jest kamieniem wiecznym, jak wieczna powinna być miłość przyszłych małżonków. Stosunkowo duża część Polaków wybrała pierścionek z cyrkonią, która tak naprawdę nie przedstawia żadnej wartości. Lepszym pomysłem jest wybór innych kamieni szlachetnych jak właśnie szafiry, szmaragdy czy rubiny. W naszej ofercie znajdują się również czarne diamenty, morganity czy akwamaryny. Co ważne, wszystkie pierścionki
obejmuje usługa Savicki Care+, co oznacza, że klient po zakupie dożywotnio nie musi się martwić o jakiekolwiek usługi związane z produktem, jak czyszczenie, modyfikacje rozmiaru, zmiany graweru itd.” – wyjaśnia Tomasz Osman.
Najpierw wybranka, potem salon jubilerski
Z kim Polacy konsultują wybór pierścionka zaręczynowego? Okazuje się, że przede wszystkim z własną partnerką bądź własnym partnerem. 42,5% badanych wskazało na pierwszym miejscu właśnie te osoby. Jednak istotną rolę w decyzji o zakupie pierścionka odgrywają także strona internetowa producenta biżuterii (15,2%) oraz rozmowa z konsultantem w
salonie jubilerskim (12,4%). Najczęściej szukamy informacji związanych z rodzajami kamieni szlachetnych, rozmiarami pierścionków oraz porównujemy oferty różnych marek jubilerskich.
„Wybór pierścionka zaręczynowego to niebagatelna decyzja. Z jednej strony powinien być piękny, a z drugiej – funkcjonalny. Zwykle kobiety noszą ten pierścionek każdego dnia. Nie dziwi więc, że para chce wcześniej przedyskutować wygląd pierścionka. Taki wynik badania utwierdza nas w przekonaniu, że nasz autorski stół TryOn® jest dobrym rozwiązaniem. Są na
nim umieszczone repliki biżuterii ślubnej i zaręczynowej. Klienci mogą swobodnie przymierzyć 300 wzorników biżuterii, w każdym rozmiarze, w każdym kolorze i z każdym rodzajem kamienia tak długo jak potrzebują, a potem dopiero sięgnąć po pomoc konsultanta. Do naszego salonu często przychodzi para, tak by partnerka mogła swobodnie przymierzyć różne rodzaje pierścionków i wybrać kilka, z których partner potem wybiera ten jedyny, którym ją obdaruje” – podkreśla Tomasz Osman.
Badanie wskazuje też, że Polacy wciąż z dystansem podchodzą do zakupu biżuterii online. Na zakup pierścionka zaręczynowego w sklepie internetowym zdecydowało się jedynie 21,2% ankietowanych. Chętniej wybieramy salony stacjonarne i to dużych sieci handlowych zajmujących się sprzedażą biżuterii.
„Polacy chętnie zbierają w Internecie informacje o pierścionkach zaręczynowych. Ale na zakup decydują się stacjonarnie. Dlatego w SAVICKI cały czas integrujemy ze sobą kanały sprzedaży off- i online. Na przykład w naszym sklepie internetowym można umówić się na wirtualne spotkanie z konsultantem, który zaprezentuje pierścionki, pomoże wybrać konkretny model. Można również bezpośrednio udać się do jednego z naszych salonów w Lublinie, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Krakowie, w Warszawie. Ważna jest dla nas edukacja klientów, dlatego podczas wizyty w salonie mogą poznać prawdziwą wartość
diamentów poprzez obejrzenie ich pod lupą, co jest unikatowe na rynku” – podsumowuje Tomasz Osman, współwłaściciel i prezes zarządu SAVICKI.
- Badanie zostało przeprowadzone przez centrum badawczo-rozwojowe Biostat na przełomie kwietnia i maja w 2023 roku. Badanie miało charakter ilościowy i zostało zrealizowane przy użyciu techniki wspomaganego komputerowo wywiadu przy pomocy strony www (CAWI). Badanie było skierowane do osób, które w ostatnich 5 latach się zaręczyły. Ogółem w badaniu wzięło udział 1000 osób (500 mężczyzn i 500 kobiet).