Związek

Pięć cech, które każdy facet kończący 30 lat powinien posiadać (niestety nie zawsze tak bywa)

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
20 listopada 2020
Fot. iStock / Pekic
 

Masz 30 lat i szukasz partnera? Nie na romans, nie na przygodę, ale takiego, o którym będziesz mogła pomyśleć: „Kurczę, może to jest dobry materiał na wspólne życie?”. Rozmawiam z 30-latkami, które bezskutecznie próbują poznać faceta, który nie będzie chciał jedynie iść z nimi do łóżka, ale być może dojrzy jakąś część ich wspólnej przyszłości.

Jak same przyznają, nie jest to łatwe. Częściej spotykają wiecznych Piotrusiów Panów niż odpowiedzialnych, interesujących facetów z pasją. Czego powinny szukać u mężczyzn? Eksperci od związków twierdzą, że pięciu cech, które każdy facet kończący 30 lat powinien posiadać (niestety nie zawsze tak bywa).

Powinien wiedzieć, kim jest i co chce osiągnąć

Faceci rzadko pracują nad samoświadomością, jeśli spotkasz takiego, który zdaje sobie sprawę z tego, kim jest, jakie są jego mocne strony, jeśli rozumie, że pracując nad sobą może stać się kimś lepszym, to naprawdę wyjątkowy gość.

Kiedy twój partner ma wysoki poziom samoświadomości jest wysoce prawdopodobne, że weźmie odpowiedzialność za swoje i wasze wspólne życie.

Był w związku trwającym dłużej niż kilka tygodni

Wielu 30-latków jest rozczarowanych portalami randkowymi, randkami w ciemno. Kobiety same podkreślają, że trudno znaleźć w ten sposób faceta, który myśli o stworzeniu dłuższego związku, a nie tylko o seksie. Jeśli zaczynacie spotykać się z chłopakiem, którym się wam spodobał, warto dowiedzieć się, czy był on w dłuższej relacji, czy doświadczenie tego, co należy dawać, a co brać w związku pozwala mu zbudować szczęśliwą relację.

Jest szczęśliwy sam ze sobą

I nie jest to niezależność, która nie idzie na kompromisy, silna potrzeba wolności, przez co niechęć do związków. Chodzi o silne w nim samym poczucie, że może na sobie polegać, że siebie nie zawodzi, że radzi sobie w życiu samodzielnie.

Swobodnie rozmawia o seksie

Pewnie część z was zna ten pierwszy szalony seks, kiedy ulegacie pożądaniu, ale prawda jest taka, że dobry seks na dłuższą metę wymaga otwartego, ciągłego dialogu. Swobodna komunikacja jest niezbędna do budowania intymności i odkrywania potrzeb, pragnień i fantazji.

Ma własne życie poza waszym wspólnym

Celem związku nie jest połączenie dwóch żyć tak, by stały się jednością. Każdy, kto chce stworzyć dojrzały związek powinien mieć tego świadomość. Dlatego warto mieć pełne, fascynujące życie i znaleźć mężczyznę, który swoje życie prowadzi podobnie. Dobry partner to ktoś, kto ma własne życie, karierę, przyjaciół, a jednocześnie jest zaangażowany w swój związek. Troszczy się o ciebie, ale nie zapomina o sobie. Nie szukaj kogoś, kto całkowicie poświęci się dla związku, to ostatecznie zawsze prowadzi do frustracji, nudy i rozczarowania.


źródło: Huffingtonpost


Związek

Jak sprzątać dom szybko i z przyjemnością?

Redakcja
Redakcja
20 listopada 2020
Fot. Materiały prasowe
 

Sprzątanie domu to zdecydowanie nielubiany obowiązek. Tym bardziej, gdy ciągłe porządkowanie nie przynosi efektu i bałagan nadal się tworzy. Jak efektywnie sprzątać w domu? Sprawdź, jak ułatwić sobie pracę i co może być pomocne. Czy sprzątanie da się polubić?

Jak uniknąć bałaganu?

Utrzymanie porządku w domu wcale nie oznacza poświęcania całych dni na sprzątanie. Istnieją proste sposoby na ułatwienie sobie pracy. Jednym z nich jest pozbycie się niepotrzebnych rzeczy, czyli tzw. rupieci. Zepsute i nieużywane przedmioty zagracają przestrzeń i tworzą bałagan. Dlatego podstawową zasadą jest, by w domu znajdowały się tylko rzeczy potrzebne, piękne lub o dużym znaczeniu sentymentalnym.

Unikanie bałaganu to podstawa utrzymania porządku w domu. Dlatego warto pozbyć się rupieci. Każda rzecz, która zostanie, musi mieć swoje miejsce. To prosta recepta na zachowanie ładu. Potem wystarczy tylko odkładać wszystko na swoje miejsce i porządek będzie zachowany.

Lepiej unikać np. gromadzenia ubrań na krześle – ich miejsce jest w szafie albo w koszu na pranie. Podobnie w kuchni – kiedy brudne naczynia włożymy od razu do zmywarki, nie tworzą bałaganu na zlewie. Dobra organizacja i unikanie nadmiaru rzeczy pozwalają utrzymać porządek w domu.

Od czego zacząć sprzątanie?

Jeżeli mamy problem z utrzymaniem porządku w domu, warto pomyśleć o generalnym sprzątaniu. Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, jest decluttering, czyli odgracanie przestrzeni oraz jej organizacja.

Zatem należy zacząć od pozbycia się niepotrzebnych rzeczy. Sposobów na to jest kilka. Zepsute i zniszczone przedmioty należy po prostu wyrzucić do śmieci. Niektóre jednak można sprzedać (np. za pomocą portali internetowych) lub oddać potrzebującym.

Odgracanie domu wymaga dużo wysiłku i czasu, ale jest tego warte, ponieważ w ten sposób zlikwidujemy ogniska bałaganu. Rzeczy, które zostaną, trzeba uporządkować i ułożyć. Każdy przedmiot powinien mieć swoje miejsce. Dobra organizacja to klucz do sukcesu. Jak znaleźć miejsce na wszystko? Możliwości jest wiele – specjalne pojemniki i kosze, rozmaite akcesoria do przechowywania ubrań i butów czy wiele innych rozwiązań, np. do organizacji przestrzeni w kuchni.

Gdy już odgracimy swój dom i znajdziemy miejsce do przechowywania każdej rzeczy, przychodzi pora na sprzątanie. Nawet minimalistyczne wnętrza wymagają usuwania kurzu i innych zabrudzeń. Jak posprzątać dom? Ważne, by ułożyć plan działania dopasowany do siebie. To sprawi, że porządki nie będą przykrym obowiązkiem, ale dadzą satysfakcję i przede wszystkim znakomite rezultaty.

Jak szybko posprzątać dom?

Działanie według ustalonego planu sprawi, że nabierzemy wprawy w sprzątaniu, a co za tym idzie, dużo szybciej będziemy radzić sobie z porządkowaniem domu. Oto kilka praktycznych wskazówek, jak usprawnić i ułatwić sobie pracę.

Przede wszystkim warto sobie uświadomić, że w domu nie musi być sterylnie niczym na sali operacyjnej. Dom powinien być czysty, schludny i funkcjonalny. Sprzątanie warto podzielić na etapy możliwe do jednorazowego wykonania. Warto także tak organizować pracę, by ją ułatwiać, np. wyciąganie deski, by uprasować 3 bluzki, nie ma sensu, lepiej poczekać, aż uzbiera się więcej ubrań (ale niezbyt dużo).

Pierwszą zasadą jest sprzątanie od góry do dołu. Pozostawiony na meblach czy lampach kurz może opaść na wyczyszczoną już podłogę. To zniweczy efekty. Dlatego należy pozbyć się kurzu z mebli, dekoracji, oświetlenia czy żaluzji przed odkurzaniem i myciem podłóg.

Na początku warto skupić się na dużych powierzchniach, bo to one głównie wpływają na ogólne wrażenie. Zadbanie o czystość okien, frontów mebli, ścian oraz podłóg i dywanów jest bardzo ważne. W tym przypadku trzeba sięgnąć po odkurzacz. To znacznie ułatwi porządki.

Idealnym rozwiązaniem jest odkurzacz wielofunkcyjny marki Kärcher z serii WD. Bez względu na to, który model wybierzemy, będzie on niezastąpiony – od codziennych porządków po awaryjne sytuacje, jak remont czy zalanie. Odkurzacz uniwersalny Kärcher usuwa bowiem wszelkiego rodzaju zabrudzenia suche i mokre. Przyda się zwłaszcza przy generalnych porządkach. Za meblami przez wiele lat mogło zebrać się sporo brudu, z którym tradycyjny odkurzacz sobie nie poradzi. Poza tym urządzenia z serii WD sprawdzą się także w garażu, na tarasie czy w samochodzie:

Czyszczenie wnętrza samochodu: jak sprzątać i odkurzać auto? >>

Jaki domowy odkurzacz do garażu i warsztatu wybrać? >>

Warty uwagi jest model WD 3 Kärcher, który cechuje znakomity stosunek ceny do jakości. To kompaktowy i funkcjonalny odkurzacz bezprzewodowy (dostępna także wersja zasilana kablem) na każdą kieszeń. Z kolei Kärcher WD 6 stworzony został dla osób potrzebujących bardziej zaawansowanego sprzętu. Model ten cechuje wysoka moc ssania i niskie zużycie energii elektrycznej.

Każdy z odkurzaczy uniwersalnych Kärcher ma bogatą gamę akcesoriów, które ułatwiają usuwanie zabrudzeń z różnych powierzchni – pomagają pozbyć się kurzu nie tylko z dywanów i podłóg, ale także z abażurów czy grzbietów książek. Nie można zapominać, że zanieczyszczenia zbierają się wszędzie. Jeśli zauważysz, że potrzebujesz czegoś jeszcze, w każdej chwili możesz doposażyć swój odkurzacz – gama akcesoriów jest przebogata!

Fot. Materiały prasowe

Zapoznaj się z pełną ofertą odkurzaczy uniwersalnych Kärcher >>

Jaki jest następny krok po wyczyszczeniu z kurzu dużych powierzchni? Dalsze prace warto podzielić na etapy i każde z pomieszczeń sprzątać w ustalonej przez siebie kolejności. Niektórych motywuje posprzątanie najpierw mniej wymagających pokoi (szybki efekt), a potem kuchni i łazienki. Inni wolą na odwrót – najpierw skupić się na trudnych pomieszczeniach, a na końcu na pokojach wymagających mniejszego zaangażowania.

W czasie sprzątania warto korzystać z zaawansowanych technologicznie urządzeń, które znacznie ułatwiają i przyspieszają pracę. Trzeba przyznać, że utrzymanie porządku wymaga czasu. Dlatego marka Kärcher od lat projektuje sprzęty, które są bardzo pomocne podczas domowych prac. Takie urządzenia jak: odkurzacze, mopy elektryczne, myjki do okien czy parownice kosztują więcej niż ścierka i woda z detergentem, ale wpływają na wygodę i oszczędzają dużo czasu, a także wysiłku. Wiele osób po wypróbowaniu np. myjki do okien nie wyobraża sobie powrotu do tradycyjnego czyszczenia.

Jak sprzątać szybko? Regularność pomoże!

Przeprowadzenie generalnego sprzątania kosztuje dużo wysiłku i czasu, ale się opłaca, ponieważ później wystarczy tylko regularnie robić porządki, a bałagan zniknie raz na zawsze. Warto stworzyć sobie harmonogram i wyznaczyć, np. poszczególne dni tygodnia na porządkowanie innego pomieszczenia lub codziennie poświęcić określoną ilość czasu na odkładanie rzeczy na swoje miejsce. Sprzątanie na bieżąco pozwoli uniknąć robienia się bałaganu.

Fot. Materiały prasowe

Tak naprawdę tylko w kuchni i łazience trzeba sprzątać codziennie. Pozostałe pomieszczenia wymagają większej uwagi raz w tygodniu, a w inne dni wystarczy tylko kilka minut na przywrócenie ładu. Unikanie bałaganu sprawia, że sprzątanie nie będzie wymagało wielkich nakładów pracy i czasu. Wystarczy tylko wytrzeć kurz, odkurzyć i umyć podłogi. Regularne sprzątanie oznacza, że nieplanowani goście nie usłyszą, że przepraszamy za bałagan. Dom zawsze będzie czysty i gotowy na niezapowiedziane wizyty.

Kluczem do sukcesu jest także wyznaczenie obowiązków innym członkom rodziny. Zaangażowanie wszystkich domowników sprawi, że porządki w domu będą przebiegały dużo szybciej.

Jak polubić sprzątanie?

Czy w ogóle to możliwe, by polubić sprzątanie? Istnieją sposoby na umilenie sobie obowiązków. Jednak najważniejsza jest regularność. Dbanie o porządek na co dzień nie będzie wymagało mozolnego sprzątania rujnującego każdy weekend.

Jeżeli jednak przyjdzie pora na sprzątanie, warto zrobić wszystko, by spędzić ten czas w miarę możliwości przyjemnie. Porządkowanie można potraktować jako chwilę dla siebie i posłuchać w tym czasie ulubionej muzyki, audiobooka czy podcastu. Wówczas nie tylko będzie czysto, ale także wysłuchamy książki, której nie mieliśmy czasu przeczytać.

Osoby, które wyjątkowo nie lubią sprzątać, mogą się motywować przez nagradzanie samych siebie. Po zrealizowaniu wyznaczonego celu można sprawić sobie drobną przyjemność, np. wziąć długą pachnącą kąpiel w świeżo wysprzątanej łazience. Dobrze wykonaną pracę warto docenić!

Innym sposobem na polubienie sprzątania jest unikanie nielubianych obowiązków. Warto dzielić się pracami z innymi domownikami. Może się okazać, że to, czego nie lubimy robić, nie sprawia problemu komuś innemu. W ten sposób każdy będzie wykonywał pracę, która nie jest dla niego uciążliwa, a dom stanie się czysty – bez aktów heroizmu i poświęcenia.

Ostatnim pomysłem na polubienie sprzątania jest wykorzystanie do tego technologii. Sprzęty są po to, by pomagać w domowych obowiązkach, i warto z nich korzystać.


Materiał Informacyjny Partnera


Związek

Tętno spoczynkowe u dorosłych i dzieci. Jakie są normy?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
20 listopada 2020
Tętno spoczynkowe - normy, tętno za wysokie i za niskie
Fot. iStock

Tętno spoczynkowe może wiele powiedzieć o formie każdego z nas — im niższy puls w spoczynku, tym lepiej dla organizmu. Ta informacja jest pomocna dla określenia jakości pracy serca, wyłapania pewnych odchyleń, które mogą niepokoić. Warto wiedzieć jak wygląda norma tętna spoczynkowego dla osób dorosłych i dzieci. O czym świadczy tętno spoczynkowe wysokie i niskie?

Tętno spoczynkowe — co to jest?

Tętno, zwane także pulsem, jest odzwierciedleniem częstotliwości bicia serca i powstaje na skutek przepływu fali krwi przez tętnice. Z kolei  tętno spoczynkowe wskazuje na ilość uderzeń serca podczas odpoczynku i jest najniższą wartością w ciągu dnia (niższą o około 20 uderzeń w porównaniu do tętna dziennego). Aby poznać jego wartość, należy zmierzyć ilość uderzeń serca w ciągu minuty, minimum po 5 minutach odpoczynku w pozycji siedzącej, najlepiej po około 10 minut po zakończeniu aktywności. Warto zrobić to z rana, tuż po przebudzeniu, zanim wstaniemy z łóżka.

Tętno spoczynkowe - normy, tętno za wysokie i za niskie

Fot. iStock

Bez problemu pomiar można dokonać samodzielnie — metoda jest prosta. Przyłóż dwa palce do miejsca z przebiegającą tętnicą, najlepiej do szyjnej wewnętrznej — z boku, wyczuwalnej po obu stronach szyi, nieco poniżej żuchwy, i policz ilość uderzeń serca w ciągu 60 sekund. Możesz to zrobić także licząc uderzenia przez 15 sekund i mnożąc wynik razy 4, co pozwoli obliczyć ilość uderzeń serca na minutę. Możesz również skorzystać z ciśnieniomierza z funkcją pomiaru pulsu, wykorzystać zakładany na palec pulsoksymetr, albo noszony na nadgarstku zegarek sportowy z funkcją mierzenia pulsu.

Tętno spoczynkowe — o czym nam mówi?

Tętno spoczynkowe u dorosłych i u dzieci ma ustaloną normę, która pozwala zauważyć pewne odchylenia w górę lub dół. Mogą być one wartościową informacją o stanie zdrowia, ale nie należy traktować ich niczym wyroczni. Przeciętnie puls u osoby dorosłej wynosi 60-70 uderzeń na minutę, a im niższe tętno spoczynkowe, tym lepiej dla serca. Niższy puls to „oszczędzanie” serca, które nie musi się aż tak bardzo napracować, aby przetoczyć tę samą ilość krwi, oraz szansa na obniżenie ryzyka wystąpienia chorób układu krążenia, zawału serca i udaru mózgu. Ryzyko to wzrasta, gdy serce w spoczynku  uderza z częstotliwością powyżej 80 uderzeń na minutę. Najczęściej wysokie tętno spoczynkowe obserwują u siebie osoby, które unikają aktywności fizycznej, natomiast sportowcy regularnie trenujący mogą pochwalić się znacznie niższym tętnem, nawet na poziomie mniej niż 40, a niekiedy nawet 30 uderzeń na minutę. Niskie tętno oznacza lepszą wydolność serca.

Tętno spoczynkowe - normy, tętno za wysokie i za niskie

Fot. iStock

Tętno spoczynkowe — norma wg wieku

Tętno spoczynkowe i jego norma u zdrowych ludzi jest zależna od wieku:

  • w przypadku niemowląt norma wynosi ok. 130 uderzeń na minutę;
  • u dzieci puls wynosi ok. 100 uderzeń na minutę;
  • normę dla młodzieży ustalono na 85 uderzeń na minutę;
  • u osób dorosłych tętno spoczynkowe i jego norma to ok. 70 uderzeń na minutę;
  • u osób starszych prawidłowy puls powinien wynosić ok. 60 uderzeń na minutę.

Widać tu pewną zależność. Im organizm  młodszy, tym wyższe jest tętno. Z upływem lat ilość uderzeń serca na minutę się obniża, osiągając normę o połowę niższą niż w czasach niemowlęctwa.

Tętno spoczynkowe - normy, tętno za wysokie i za niskie

Fot. iStock

Tętno spoczynkowe zbyt wysokie i za niskie

W wielu przypadkach pomiar tętna spoczynkowego daje wynik zbyt wysoki, lub zbyt niski. Może być kilka różnych przyczyn tego stanu rzeczy, czego nie należy ignorować.

Zbyt wysokie tętno

Wysokie tętno spoczynkowe może być związane z przetrenowaniem, przyjmowaniem leków, odwodnieniem organizmu, infekcją lub wysoką gorączką. Na wysokie tętno wpływają także używki — palenie papierosów, picie alkoholu, dużych ilości kawy, oraz napojów pobudzających (zielona herbatayerba mate, napoje energetyczne). Niewłaściwa dieta i brak aktywności fizycznej, również mogą znaleźć odzwierciedlenie w wyższym tętnie. Negatywny wpływ na tętno mają również sytuacje stresowe oraz przeżywanie silnych emocji, zarówno tych dobrych, jak i negatywnych. Zbyt wysokie tętno w spoczynku może powodować choroby takie jak: nadczynność tarczycy, niewydolność serca, niewydolność układu oddechowego, niedociśnienie, niedocukrzenie lub anemię.

Niskie tętno 

Niskie tętno spoczynkowe jest właściwe dla sportowców. U innych osób, prowadzących bierny, niehigieniczny tryb życia może oznaczać kłopoty. Zbyt niskie tętno może wiązać się z wadami w budowie serca, chorobami metabolicznymi, wysokim ciśnieniem śródczaszkowym lub niedotlenieniem.

Zarówno zbyt wysokie, jak i zbyt niskie tętno warto mówić z lekarzem rodzinnym. Może on zlecić wykonanie potrzebnych badań lub wypisze skierowanie do odpowiedniego specjalisty.


źródło:  www.mrssporty.pl, www.mp.pl 

Zobacz także

„Masz co chciałaś” – mówiłeś. Mam dzieci, ty swoją ukochaną wolność

Seks w ciąży – (prawie) dla każdego!

Krystyno nie denerwuj matki! O życiu bez „ą” i „ę” i bez bułki przez bibułkę