Koronawirus Związek

Nie taki partner straszny, jak go malują! Jak okiełznać nasze emocje w czasie kwarantanny?

Agnieszka Dyniakowska
Agnieszka Dyniakowska
3 maja 2020
Fot. iStock
 

Po tygodniu kwarantanny zaczynasz odczuwać, że wasze mieszkanie jest stanowczo za małe dla was dwoje. Po dwóch tygodniach odkrywasz nieznane dotąd nawyki partnera, z którymi – łagodnie mówiąc – nie jest ci po drodze. Po miesiącu masz ochotę pakować mu walizki i ogłosić koniec związku. A może to tylko wpływ obecnej sytuacji i nie taki partner straszny, jak go teraz malujesz? Jak sobie radzić z tymi negatywnymi doświadczeniami, buzującymi w nas emocjami i niekorzystnymi spostrzeżeniami na temat partnera?

Pamiętaj, że teraz możesz odczuwać wszystko bardziej

Jesteśmy w zupełnie innym świecie, zamknięci w czterech ścianach, odizolowani od przyjaciół, pełni lęku, niepewności, strachu – to wszystko wpływa na nasze emocje i może zaburzać obraz relacji. W pewnym okresie kwarantanny pojawi się kryzys, możemy być przemęczeni przeciągającym się zamknięciem, bardziej drażliwi, szybciej stracimy cierpliwość, a nasze reakcje mogą być gwałtowniejsze, niż w normalnych warunkach. Miej tego świadomość i przefiltruj swoje emocje przez tę sytuację, zanim rozładujesz je na partnerze.

Bądź uważna na emocje

Swoje i partnera. Nie zakładaj, że robi ci na złość, denerwuje cię specjalnie, nic go nie obchodzisz. Może nie umie tego pokazać. Może jest zestresowany sytuacją bardziej, niż ci się wydaje. Może nie chce pokazać ci swoich uczuć, w obawie przed uznaniem go za słabego. Bądź uważna na to, co i jak oboje teraz czujecie, zwiększ swoją świadomość i otwarcie komunikuj o swoich potrzebach i emocjach i zachęcaj do tego samego partnera.

Pozwólcie sobie na trudne chwile

Przyjdzie moment wylewania łez, czas, gdy potrzebujemy przytulenia, pogłaskania po głowie i pocieszenia lub postawienia do pionu i solidnej dawki motywacji – i to zarówno u ciebie, jak i u partnera. Pozwólcie sobie wzajemnie na te chwile słabości i trudnych emocji, dajcie sobie czas i przestrzeń na wspólne znalezienie rozwiązania. Nie ignorujcie tego, co przeżywacie – rozmawiajcie otwarcie i bądźcie w tym razem.

Nie bądźcie przesadnie uprzejmi – bądźcie szczerzy

Jeśli coś cię denerwuje, to nie uśmiechaj się uprzejmie i nie udawaj, że wszystko jest w porządku. Twoje emocje wrócą później ze zdwojoną siłą. To nie jest czas na uprzejmości, ale na szczerą rozmowę i mówienie wprost o tym, jak się czujemy, co nam przeszkadza, co sprawia radość. Udając i okłamując partnera zabierasz mu szansę na poprawę zachowania, a wam obojgu na znalezienie wspólnego rozwiązania problemu. Jeśli ty będziesz szczera, partner odwdzięczy ci się tym samym, dzięki czemu pogłębicie swoją relację.

Zmienił się/Zmieniliście się

Kilka dni razem przez 24 godziny na dobę i stwierdzasz, że ON się zmienił. Pewnie masz rację, ale ty też nie jesteś taka sama jak kilka lat temu. Każdy z nas zmienia się wraz z wiekiem i liczbą doświadczeń na koncie, nabywa nowych nawyków, porzuca stare zainteresowania, zyskuje nowe, zmienia opinie na wiele spraw. Zamiast odrzucać te zmiany, postaraj się poznać partnera na nowo, zrozumieć, co stoi za jego zachowaniem i zaakceptować zmianę, jaka w nim nastąpiła.

Zadbaj o przestrzeń i czas tylko dla siebie

Nawet będąc razem tygodniami w jednym mieszkaniu powinniście zadbać o przestrzeń i czas tylko dla siebie. Może to być godzina na samodzielne ćwiczenia w drugim pokoju, kąpiel w wannie z pianą, zaszycie się w kącie z książką czy oglądanie ulubionego serialu w pojedynkę. To nic złego pobyć część dnia osobno – przecież normalnie każdy z was ma swoje sprawy i zainteresowania. Taka organizacja czasu wyjdzie to obu stronom na zdrowie!

Wspominajcie minione lata

To, co was łączy, to wspomnienia – wielki kapitał waszego związku. Kwarantanna to dobry czas, by z niego skorzystać. Dzięki wspomnieniom przypomnicie sobie, ile razem przeszliście, wrócicie pamięcią do dawnych przygód, miłych wspomnień, chwil, gdy byliście dla siebie wsparciem. To skutecznie osłabi wszelką drażliwość i pretensje do partnera, wzmocni poczucie więzi i intymności waszego związku.

Śmiejcie się, a potem… śmiejcie się!

Sytuacja jest trudna, ale okazując dobry humor tylko pomagacie sobie wzajemnie ją przetrwać. Bo śmiech to zdrowie, dobra energia, sposób na rozładowanie emocji, a czasem też skuteczny afrodyzjak! Wyciągnijcie z zakamarków pamięci stare anegdoty, włączcie jakąś dobrą komedię albo stand-up, przygotujcie z dziećmi show, które rozbawi całą rodzinę. Izolacja nie musi oznaczać warczenia na siebie nawzajem i narzekania.


Koronawirus Związek

Pokrzywa na obrzęki, anemię i słabe włosy. Dlaczego jeszcze warto sięgać po pokrzywę?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
4 maja 2020
Pokrzywa zwyczajna, żegawka, indyjska , na włosy, herbata
Fot. iStock/pokrzywa
 

Pokrzywa zwyczajna to ziele o niezwykłych właściwościach dla zdrowia i urody. Jest pomocna m.in. przy anemii i problemach ze słabymi włosami. Trudno wyobrazić sobie bez naparu z pokrzywy detoks czy odchudzanie. A to tylko ułamek tego, co potrafi poczciwa pokrzywa.

Pokrzywa zwyczajna traktowana jest jak chwast, którego najczęściej pozbywamy się z ogrodów, a na spacerach po łąkach omijamy szerokim łukiem. A szkoda, bo to lecznicze ziele, które kojarzymy z parzącymi włoskami na liściach i łodydze, ma tak wiele wartości odżywczych i leczniczych zastosowań, że każdy znajdzie w jej działaniu coś dla siebie.

Pokrzywa zwyczajna – wartości odżywcze

Pokrzywa zwyczajna (Urtica dioica) to roślina pospolicie występująca, ale doceniana w ziołolecznictwie ze względu na korzeń, łodygę i liście, które są wartościowymi surowcami leczniczymi. Już od wieków wykorzystywano ją w medycynie ludowej, i obecnie znów cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Pokrzywa zwyczajna jest skarbnicą witamin i minerałów. Zawiera duże iloci witaminy C, K, E oraz B1, B2, B3, B5, znajdziemy tu minerały, takie jak: żelazo, magnez, krzem, mangan, miedź, cynk, selen, i inne. Zawiera kwasy organiczne, takie jak: kwas mrówkowy (odpowiada za parzenie pokrzywy), węglowy, szczawiowy, krzemowy, cytrynowy, jabłkowy, bursztynowy, fosforowy, chinowy, masłowy i inne. Ziele zawiera również kwercetynę i rutynę (flawoniody), karoten i ksantofil (karotenoidy), taniny, sterole, kwasy tłuszczowe, lecytyny, betainy, serotoniny i inne. Ziele jest również niskokaloryczne – w 100 g pokrzywy znajduje się tylko 42 kcal.

Pokrzywa zwyczajna, żegawka, indyjska , na włosy, herbata

Fresh stinging nettle leaves.Bowls with fresh nettle leaves

Pokrzywa – zastosowanie dla zdrowia

Bez wątpienia pokrzywa ma szerokie zastosowanie w lecznictwie, udowodnione licznymi badaniami.

Działa antyalergicznie

Pokrzywa wykazuje działanie antyhistaminowe, ze względu na zawartość pochodnych tyrozyny. Można po nią sięgać wspomagająco w leczeniu alergii.

Jest moczopędna i zmniejsza obrzęki

Moczopędne działanie pokrzywy znane jest od wieków i wykorzystywane w leczeniu kamicy nerkowej, zapaleniu dróg moczowych, oraz przy obrzękach. Stosowana jest również w łagodzeniu objawów łagodnego przerostu gruczołu krokowego u mężczyzn.

Wykazuje działanie przeciwreumatyczne

Pokrzywa stosowana jest w domowych kuracjach wspomagająco w leczeniu dny moczanowej, gośćca oraz na bóle stawów innego pochodzenia. Redukuje ona stany zapalne i łagodzi ból w przebiegu chorób stawowych, ponieważ przyspiesza usuwanie szkodliwego kwasu moczowego wraz z moczem. Wzmacnia również kości dzięki wysokiej zawartości krzemu.

Zmniejsza poziom cholesterolu 

Pokrzywa ma dobry wpływ na zmniejszenie poziomu LDL, cholesterolu całkowitego, poprawiając profil lipidowy. Wpływa również na obniżenie poziomu glukozy we krwi.

Pomaga przy anemii

Ziele wykazuje właściwości krwiotwórcze. Dzięki zawartości kwasu foliowego, żelaza, miedzi i witaminy K, pozytywnie wpływa na proces tworzenia czerwonych krwinek i hemoglobiny.

Pokrzywa zwyczajna, żegawka, indyjska , na włosy, herbata

Fot. iStock/napar z pokrzywy

Detoksykuje organizm

Pokrzywa przyspiesza przemianę materii i oczyszczanie organizmu ze szkodliwych substancji (np. mocznik). Oczyszcza i poprawia pracę wątroby, woreczka żółciowego, nerek i jelit, oraz wspiera regenerację organizmu.  Ponieważ ułatwia i reguluje trawienie, jest dobrym wsparcie podczas odchudzania.

Poprawia odporność

Ta pospolita roślina wykazuje działanie wpierające wytwarzanie w organizmie komórek odpornościowych 0 limfocytów T. Pokrzywa wspiera niszczenie chorobotwórczych wirusów, bakterii, oraz grzybów.

Pokrzywa na włosy – herbata, płukanka

Kiedy włosy sprawiają problemy, pokrzywa okazuje się doskonałą naturalną pomocą. Wywar z pokrzywy jest dobrym sposobem na przetłuszczającą się skórę głowy. Aby przygotować kurację, potrzebne są świeże lub suszone liście pokrzywy oraz gorąca woda. Pokrzywę (1 łyżeczka lub torebka na filiżankę) zalewamy gorącą wodą i studzimy. Przed zastosowaniem naparu myjemy głowę szamponem, a następnie płuczemy skórę głowy i włosy naparem. Nie spłukujemy go. Innym sposobem wzmocnienia słabych włosów jest napar – wtedy herbata na włosy zadziała od wewnątrz. Kuracja wymaga jednak dłuższego czasu i regularności stosowania. Ponieważ ziele zawiera krzem, siarkę i wiele cennych witamin i minerałów, wzmacnia nie tylko włosy, ale także paznokcie i skórę (pomaga szczególnie przy łojotoku i trądziku). Herbata z pokrzywy dostępna jest w aptekach i drogeriach, można również zaparzyć samodzielnie zebrane liście.

Pokrzywa indyjska

Mówiąc o właściwościach zdrowotnych pokrzywy, nie sposób pominąć pokrzywy indyjskiej. Pokrzywa indyjska jest również ziołem leczniczym, charakterystycznym dla medycyny hinduskiej. Właściwości lecznicze wynikają z obecności forskoliny, której największe stężenie jest w korzeniu rośliny. Tradycyjna medycyna hinduska wykorzystywała pokrzywę indyjską w leczeniu dolegliwości sercowo-naczyniowych, chorobach układu oddechowego, nadciśnienia, oraz, otyłości. Pokrzywa indyjska zdobyła u nas popularność szczególnie ze względu na przypisywane jest właściwości odchudzające. Niestety liczne badania przeprowadzone na temat związku forskoliny z odchudzaniem nie przyniosły jednoznacznej odpowiedzi, czy rzeczywiście pomaga ona redukować tkankę tłuszczową.

Pokrzywa zwyczajna, żegawka, indyjska , na włosy, herbata

Fot. iStock/forskolina

Pokrzywa żegawka

Pokrzywa żegawka (Urtica urens) często mylona jest z pokrzywą zwyczajną (Urtica dioica). Obie pokrzywy wyglądają praktycznie tak samo, mają podobny skład i najpewniej te same właściwości lecznicze. W przeciwieństwie do pokrzywy zwyczajnej, pokrzywa żegawka jest rośliną jednoroczną, która parzy dotkliwiej i może powodować objawy alergii.

żegawka

Fot. iStock/żegawka

Pokrzywa zwyczajna i żegawka – przeciwwskazania 

Pokrzywa zwyczajna i żegawka, mimo licznych zalet dla zdrowia, nie są polecane każdemu. Po ziele pokrzywy bez konsultacji z lekarzem nie powinny sięgać osoby cierpiące na cukrzycę i przyjmujące leki obniżające poziom cukru we krwi. Również przy przewlekłych chorobach nerek, po zabiegach chirurgicznych oraz przy chorobach narządów rodnych (krwawienia, mięśniaki nowotwór) nie powinny sięgać po pokrzywę. Uważać powinny na nią osoby cierpiące na nadmiar żelaza w organizmie, ponieważ pokrzywa podnosi jego poziom. Nawet zdrowe osoby nie powinny pić bez umiaru herbaty z pokrzywy, ponieważ jej właściwości moczopędne w nadmiarze mogą wypłukiwać sole mineralne z organizmu. Zaleca się dziennie wypijanie maksymalnie 3-4 filiżanek naparu.


źródło: www.czytelniamedyczna.pl ,akademiadietetyki.pl, atlas.roslin.pl

Koronawirus Związek

Zastanawiasz się, czy jesteś zbyt wymagająca wobec partnera? Do tych rzeczy masz w związku prawo

Agnieszka Dyniakowska
Agnieszka Dyniakowska
3 maja 2020
Fot. iStock

Czy możesz oczekiwać, że twój mężczyzna będzie informować cię o wszystkich swoich planach? Czy to w porządku, że chcesz spędzać z nim każdy weekend? Kiedy możesz wymagać od niego, że przedstawi cię swoim przyjaciołom i rodzinie?
Na powyższe pytania nie ma jednej, prostej odpowiedzi. Każdy związek to zupełnie inna historia i inne zasady, według których żyją razem partnerzy. I choć te międzyzwiązkowe różnice mogą być spore, to jest kilka podstawowych rzeczy, których bez względu na rodzaj waszej relacji masz prawo wymagać od tej drugiej strony (i odwrotnie, oczywiście).

Szacunek

Bez względu na różnicę opinii na dany temat, wyznawane poglądy, panującą sytuację czy napotkane trudności – szacunek ze strony partnera to podstawa każdego związku. Masz prawo się z nim nie zgadzać, myśleć inaczej, popełniać błędy, mieć wady i swoje słabości. Nikt nie ma jednak prawa poniżać cię, stosować wobec ciebie przemoc i naruszać twoich granic, nawet (a może i tym bardziej!) twój partner.

Współczucie

Każdemu z nas zdarzają się trudne momenty, bolesne chwile i porażki – naturalnym jest, że potrzebujesz wówczas pocieszenia ze strony partnera, liczysz na jego wsparcie i empatię. Nie chodzi o to, by rozumiał dokładnie, co przeżywasz, ale by był świadomy twoich emocji i by miały one dla niego znaczenie.

Czułość

Wyrażana poprzez dotyk, miłe słowo, przytulenie, trzymanie się za ręce czy pocałunek. To ważne dowody na to, że twój partner cię lubi, pożąda, jesteś dla niego ważna. Czasami miłosne wyznania nie przychodzą mężczyznom łatwo, a i dla nas same słowa to za mało – nie bój się mówić otwarcie o tym, że potrzebujesz czułości na potwierdzenie jego uczuć i zaangażowania w wasz związek.

Troska

Troskliwy partner nie myśli jedynie o sobie, ale ma zawsze na uwadze także i twoje potrzeby. Zależy mu na tobie i twoim samopoczuciu, okazuje to swoim zachowaniem, pyta o twoje potrzeby i opinie na dany temat. I wcale nie chodzi tu o wielkie gesty i popisowe maniery, ale o codzienność, w której czujesz się ważna i kochana.

Wspólny czas

Związek to współdzielenie ze sobą czasu i doświadczeń. Nie chodzi o przebywanie ze sobą 24 godziny na dobę i „przyklejenie się” do drugiej osoby na stałe – indywidualne zainteresowania i przestrzeń tylko dla ciebie/niego są ogromnie ważne! Ale jeśli twój partner nigdy nie ma dla ciebie czasu lub jest z tobą tylko wtedy, gdy jemu to pasuje, to czy możesz to wciąż nazywać związkiem?

Zainteresowanie

Nie musisz być dla drugiej osoby centrum świata, ale powinien interesować się tym, co myślisz, czujesz, robisz – w końcu z jakichś powodów wybrał cię ze wszystkich innych ludzi dookoła. Jeśli czujesz, że partner tak naprawdę nie chce cię poznać lepiej i nie jest tobą zainteresowany, może warto zastanowić się, czy naprawdę kocha, czy może boi się jedynie samotności lub czerpie jakieś zyski z waszej relacji?

Intymność

Poczucie, że łączy was coś wyjątkowego, pewna wspólnota przeżyć i doświadczeń, to, że jesteście ze sobą blisko i tworzycie swój mały, niepowtarzalny świat – to właśnie intymność. Masz prawo jej oczekiwać, pamiętaj jednak, że intymność rośnie i wzmacnia się wraz z czasem trwania związku i coraz silniejszym przywiązaniem – na tę głęboką i silną musicie więc wspólnie zapracować.


Na podstawie: Psychology Today

Zobacz także

Ja tu jestem i czekam na ciebie… List do mojej miłości

Za co kobieta jest wdzięczna mężczyźnie? Najczęściej za to, że ją zostawił

30 mitów na temat miłości. W które nadal wierzysz?