Związek

5 popartych badaniami sposobów na wzmocnienie małżeństwa

Redakcja
Redakcja
14 maja 2021
Photo by Kyle Bearden on Unsplash
 

Dziwne może być sprowadzenie miłości, intymności i seksu do nauki. I chociaż nie ma przepisu na idealny romantyczny związek, a nauka nie może wyjaśnić tajemnicy małżeństwa – czyli rzeczywistego doświadczenia zakochania, to są badania naukowe dotyczące tego, co w małżeństwie działa, a co nie.

Jest coś dziwnego w samej idei „nauki o małżeństwie”. Wychowywanie razem dzieci, konflikty czy uprawianie dobrego seksu – to nie są zajęcia „naukowe”. Byłoby dziwne, gdybyśmy korzystali z analiz predykcyjnych w celu poprawy rodzicielstwa. Byłoby jeszcze dziwniej, gdybyśmy wykorzystywali zestawy danych z poprzednich związków, żeby urozmaicić swoje życie seksualne.

5 praktycznych sposobów na ulepszenie swojego małżeństwa

1. Skoncentrujcie się na pozytywnych interakcjach

John Gottman, wybitny badacz małżeństw, twierdzi, że jest w stanie przewidzieć prawdopodobieństwo rozwodu z ponad 90% dokładnością. Jak to robi? Wszystko sprowadza się do tego, co nazywa stosunkiem 5 do 1. Pary, które wchodzą stosują zasadę pięciu pozytywnych interakcji na każdą negatywną, prawdopodobnie pozostaną razem. Z drugiej strony pary, które wpadają w cykl negatywnych interakcji, wydają się być skazane na rozwód.

2. Komunikujcie się

Badania socjologa z University of Utah, Daniela Carlsona, wskazują na inną podstawową umiejętność w małżeństwie: komunikację. Jego badania pokazują, że komunikacja prowadzi do bardziej egalitarnego podziału pracy, co z kolei prowadzi do większej satysfakcji z relacji, a także większej częstotliwości i lepszego seksu.

3. Podzielcie się obowiązkami

Ostatnie sondaże pokazują, że równy rozkład pracy w gospodarstwie domowym należy do trzech głównych powodów, dla których ludzie wymieniają się jako kluczowe dla udanego małżeństwa. Pew Research Center zauważa, że ​​ponad 60% małżonków uważa, że ​​dzielenie się obowiązkami domowymi jest kluczem do sukcesu małżeństwa. Podsumowałybyśmy to tak: „Lubię się przytulać. Lubię pocałunki. Ale to, co naprawdę kocham, to pomoc w zmywaniu”.

4. Przyjaźnijcie się ze sobą

Badania Gottmana wskazują na jeszcze jeden ważny wniosek: pary, które łączy głęboka przyjaźń zgłaszają wyższy poziom satysfakcji małżeńskiej. Powód? Przyjaźń jest skorelowana z głębszymi poziomami zrozumienia, podziwu i wzajemnego szacunku.

5. Uprawiajcie seks przynajmniej raz w tygodniu

Badacze od dawna wiedzą, że seks jest powiązany z satysfakcją ze związku. Jednak badania psycholog Amy Muise pokazują, że jest związek między jego częstotliwością a dobrym samopoczuciem. Okazuje się, że „wystarczającą” częstotliwością jest uprawianie seksu raz w tygodniu. Uwaga, to nie oznacza, że nie można więcej – można! Chodzi o to, że już ten jeden raz daje nam poczucie bliskości i zadowolenia.

Źródło: https://www.mindful.org/



Związek

Niedobór żelaza – objawy, przyczyny, skutki. Czy wiesz, jak uzupełnić żelazo w organizmie?

Hanna Szczygieł
Hanna Szczygieł
14 maja 2021
Fot. iStock / Cecilie_Arcurs

Niedobór żelaza może objawiać się bardzo dyskretnie i zaskakująco. Częste bóle głowy, podejrzana zadyszka czy sińce pod oczami zazwyczaj przypisujemy przemęczeniu. Okazuje się, że niedobór żelaza może mieć bardzo nietypowe objawy, których nie warto bagatelizować, ponieważ skutki są niebezpieczne dla zdrowia. Aby zdiagnozować niedobór żelaza w organizmie wystarczy proste badanie krwi.

Rola żelaza w organizmie

Choć niedobory różnych mikro i makroelementów wydają się nam błahymi dolegliwościami, nieleczone i nieuzupełniane niedobory ważnych składników, prowadzą do poważnych zaburzeń i chorób. Predysponują również do zwiększenia ryzyka zachorowania na inne jednostki chorobowe. Żelazo pełni w ludzkim organizmie bardzo ważne funkcje. Przede wszystkim jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego, ponieważ jego poziom stanowi o jakości i wydolności ludzkiej krwi.

Najważniejsze funkcje żelaza w organizmie:

  • tworzenie pełnowartościowej hemoglobiny (transport tlenu),
  • produkcja erytrocytów w szpiku kostnym,
  • produkcja mioglobiny,
  • prawidłowe reakcje układu odpornościowego,
  • usuwanie nadmiaru szkodliwych wolnych rodników.

Kiedy żelaza zaczyna brakować, cały organizm odczuje przykre skutki. Długotrwałe niedobory mogą prowadzić do powstania poważnych chorób i zaburzeń.

Objawy niedoboru żelaza:

  • nadmierne lub chroniczne zmęczenie,
  • bladość skóry i błon śluzowych,
  • niedokrwistość,
  • krwotoki z nosa,
  • łamliwość włosów i paznokci,
  • ospałość,
  • zajady w kącikach ust,
  • owrzodzenia jamy ustnej,
  • problemy z koncentracją,
  • szybka męczliwość podczas aktywności fizycznej.

Niedobór żelaza – nietypowe objawy:

  • mrowienie nóg,
  • sińce pod oczami,
  • apetyt na kostki lodu,
  • spaczone łaknienie (ochota na piasek, mydło czy kredę),
  • białawe zabarwienie płytki paznokcia,
  • prążki i rowki na powierzchni paznokci

Niedobór żelaza – przyczyny i grupy ryzyka

Kto jest najbardziej narażony na niedobór żelaza? Można wyróżnić kilka grup, które predysponują do wystąpienia niedoborów Fe. Są to między innymi:

  • kobiety o silnych krwawieniach podczas miesiączki,
  • rozpoczynające miesiączkowanie dziewczęta,
  • kobiety w ciąży,
  • kobiety karmiące piersią,
  • osoby po zabiegach operacyjnych,
  • cierpiące na chorobę wrzodową przewodu pokarmowego,
  • osoby zmagające się z częstymi krwotokami,
  • chorzy przyjmujący leki hamujące wchłanianie żelaza,
  • osoby stosujące rygorystyczne diety,
  • osoby na niektórych typach diety wegetariańskiej (np. weganie),
  • sportowcy i osoby wykonujące ciężką pracę fizyczną,
  • osoby chorujące na choroby zaburzenia krzepnięcia krwi,
  • osoby z pierwotnymi lub wtórnymi zaburzeniami wchłaniania.

Niedobór żelaza – wskazówki właściwego uzupełnienia niedoborów

Najważniejszym i najbardziej skutecznym sposobem na uzupełnieni niedoborów żelaza jest dobrze skomponowana i zbilansowana dieta. Niestety, nie obejdzie się bez zakazów, bo całkiem sporo produktów, może ograniczać wchłanianie dostarczanego żelaza.

Produkty bogate w  żelazo

  • wołowina,
  • cielęcina,
  • baranina,
  • gęś,
  • kaczka,
  • królik
  • ryby, takie jak: łosoś, makrela, sardynka, śledź oraz dorsz wędzony, makrela wędzona,
  • jajka
  • pełnoziarniste pieczywo,
  • zielone warzywa,
  • warzywa strączkowe: soczewica, fasola, groch i soja,
  • morele,
  • porzeczki,
  • poziomki,
  • maliny,
  • awokado.

Należy pamiętać, że żelazo wchłania się w obecności witaminy C, dlatego i jej nie może zabraknąć w codziennej diecie.

Produkty hamujące wchłanianie żelaza

Wchłanianie żelaza znacznie utrudnia przede wszystkim kawa i herbata, dlatego warto drastycznie ograniczyć te dwa napoje lub zupełnie z nich zrezygnować.

 

W walce z niedoborem żelaza wspiera

FLORADIX Żelazo i witaminy

Zazwyczaj okazuje się, że dodatkowa pomoc, w postaci suplementacji żelaza, jest koniecznością. Warto wybierać wtedy produkty, jak najbardziej naturalne o dobrym wchłanianiu i pozbawione efektów ubocznych. Niestety choć żelazo występuje powszechnie, jego wchłanianie z pokarmów jest mocno ograniczone i kształtuje się na poziomie około 10 procent.

Korzystając z produktów naturalnego pochodzenia w dobrze przyswajalnej formie unikniemy bóli brzucha czy zaparć – charakterystycznych dla suplementacji tym mikroelementem.

FLORADIX Żelazo i witaminy zawiera żelazo – składnik niezbędny do regeneracji czerwonych krwinek, a tym samym wspomagający prawidłowe funkcjonowanie serca, wątroby, układu pokarmowego i mięśni. Składnikami dodatkowymi są wyciągi z kopru włoskiego i kłącza perzu, które poprawiają działanie układu trawiennego, co jest istotne w procesie przyswajania żelaza z pożywienia.

Dla kogo? Dla osób, które chcą utrzymać prawidłowy poziom żelaza we krwi. Polecany w stanach zwiększonego zapotrzebowania organizmu na żelazo – w momentach intensywnego wzrostu organizmu (dzieci), w czasie ciąży, karmienia piersią, a także przy diecie, która zawiera małą ilość tego składnika (np. wegetariańskiej).

Zalety: Zawiera dobrze przyswajalne żelazo. Nie powoduje zaparć. Produkt w stu procentach naturalny.

Uwaga! Produkt Floradix Żelazo i witaminy dostępny jest także w formie tabletek.


Źródło: Poradnik Zdrowie/Medycyna Praktyczna/Forum Ginekologiczne

Artykuł powstał we współpracy z marką Floradix


Zobacz także

Nie oszukujcie się, że wy będziecie inni. Kłóćmy się, dyskutujmy, spierajmy, ale zawsze z happy endem – nic tak nie zbliża

Jaki ja jestem głupi! Jej zależało tylko na mojej kasie

5 rzeczy, które robi w łóżku idealny kochanek. Twój spełnia kryteria?