Zdrowie

Czy należy pić 8 szklanek wody dziennie i czy wyjście na dwór z mokrą głową zawsze kończy się przeziębieniem?

Ewelina Celejewska
Ewelina Celejewska
8 września 2017
Fot. iStock/scyther5
 

W czasach, gdy dostęp do rzetelnej wiedzy jest wręcz nieograniczony, niektórzy z nas wciąż wierzą w pewne medyczne mity, które już dawno zostały obalone. Często nie zastanawiamy się, czy zasłyszane informacje są prawdziwe lub aktualne. Podczas gdy jedne wywołują na twarzy jedynie uśmiech, inne, przekazywane z pokolenia na pokolenie rady mogą poważnie szkodzić zdrowiu. Sprawdź, czy ty też naiwnie wierzysz w niektóre mity.

Mit 1. Suplementy diety nie mogą zaszkodzić

Każdego dnia jesteśmy bombardowani reklamami witamin i preparatów dostępnych bez recepty, które mają być remedium na wszystkie nasze bolączki. Odpowiedni specyfik znajdzie się na niemal każdą dolegliwość. Tymczasem suplementy diety, spożywane bez konsultacji z lekarzem niekiedy przynoszą więcej szkody niż pożytku. Warto pamiętać, że mogą wchodzić w interakcję między sobą, a także z pożywieniem i innymi lekami, które przyjmujemy. Lekkomyślna suplementacja może też doprowadzić do awitaminozy, która niekorzystnie wpływa na zdrowie.

Mit 2. Należy pić 8 szklanek wody dziennie

Ten mit pochodzi najprawdopodobniej z 1945, kiedy to jedna z rządowych organizacji w Stanach Zjednoczonych ogłosiła, że właśnie tyle wody należy spożywać w ciągu doby. Chodzi jednak nie o samą wodę, a o płyny w ogóle – także te zawarte w pożywieniu, jak i soki czy herbatę. Na przestrzeni lat zalecenie to, nie wiedząc czemu, przekształciło się w 8 szklanek wody.

Mit 3. Czytanie przy kiepskim świetle psuje oczy

Komu z nas rodzice nie mówili „włącz lampkę, bo popsujesz sobie wzrok”? Co więcej, większość z nas ostrzega przed tym własne dzieci. W rzeczywistości czytanie przy ciemnym świetle nie psuje wzroku, a jedynie powoduje szybkie zmęczenie oczu i chwilowe problemy z ostrością widzenia.

Mit 4. Guma do żucia zalega w żołądku lub jelitach przez kilka lat

To kolejny mit, który często powtarzają rodzice. Niektórzy mówią też, że po połknięciu gumy do żucia może wytworzyć się w brzuchu balon. Tak naprawdę produkt ten zostanie wydalony z organizmu dokładnie tak samo, jak wszystko inne – czyli wraz ze stolcem.

Mit 5. Wrzody żołądka powoduje ostre jedzenie i stres

Powszechnie uważa się, że wrzody żołądka powoduje niehigieniczny tryb życia, stres i ostre przyprawy. Tymczasem głównymi winowajcami owrzodzeń w obrębie układu trawiennego są bakterie Helicobacter pylori. Zdaniem dr. Aruna Swaminatha z Lenox Hill Hospital w Nowym Jorku, wrzody powodują także niektóre leki, jak żelazo w tabletkach czy aspiryna.

Mit 6. Kobieta nie może zajść w ciążę w trakcie miesiączki

Choć jest to bardzo mało prawdopodobne, nie da się wykluczyć. Mowa szczególnie o kobietach, które mają bardzo nieregularne cykle i nie potrafią przewidzieć terminu owulacji. Należy pamiętać, że plemniki mogą przeżyć w drogach rodnych kobiety nawet kilka dni. Seks bez zabezpieczenia może więc skończyć się ciążą, jeśli do zbliżenia doszło w ostatnich dniach miesiączki przy założeniu, że owulacja nastąpi wkrótce.

Mit 7. Większość ciepła tracimy przez głowę

Czapka! O tym nigdy nie zapomina żadna matka. Ten mit jest wyjątkowo silnie zakorzeniony w naszym społeczeństwie. Tymczasem okazuje się, że przez głowę tracimy wyłącznie od 7 do 10 procent ciepła.

Mit 8. Wyjście na dwór z mokrą głową kończy się przeziębieniem

Ten mit szczególnie upodobały sobie nasze babcie. Aby jednak wyjście na dwór z mokrą głową skończyło się przeziębieniem, musimy po drodze mieć kontakt z wirusami. Inne teorie głoszą, że takie nierozsądne zachowanie może spowodować zapalenie opon mózgowych. Aby tak się jednak stało, konieczny jest kontakt z groźnymi patogenami. Warto za to podkreślić, że wyziębiony organizm jest bardziej podatny na choroby, dlatego też spacery z mokrą głową w czasie mrozów nie są najlepszym pomysłem.

Mit 9. Gorączka w trakcie ząbkowania jest normalna

Wielu rodziców wciąż wierzy, że wyrzynanie zębów wiąże się z gorączką. Zamiast poszukać innego powodu, po prostu ją zbijają. Najprawdopodobniej jednak wysoka temperatura jest spowodowana infekcją, która trwa równolegle. Dlatego też nie należy jej bagatelizować.


 

Źródło: Live Science

 

 


Zdrowie

Każdego dnia budzisz się niewyspana? Te nawyki powinnaś zmienić

Ewelina Celejewska
Ewelina Celejewska
8 września 2017
Fot. iStock/nesharm
 

Problemy z koncentracją, ospałość, uczucie zimna czy ciągłe podjadanie niezdrowych przekąsek – to tylko kilka skutków niewyspania. Jeśli zdarza się sporadycznie, nic poważnego nie powinno się stać. Jeśli jednak notorycznie o poranku masz wrażenie, że zmartwychwstajesz, czas przyjrzeć się swoim nawykom. Być może popełniasz kilka (albo wszystkie!) z popularnych błędów, które zaburzają dobowy rytm organizmu.

Codziennie kładziesz się spać o innej porze

Stały rytm okołodobowy to podstawa. Jeżeli jednego dnia kładziesz się spać o 22:00, a drugiego jeszcze o 1:00 w nocy siedzisz przy komputerze, twój organizm zaczyna wariować. Co możesz zrobić? Ustal godzinę, o której idziesz do łóżka i staraj się jej przestrzegać.

Nadrabiasz w weekendy

W tygodniu zrywasz się po 5:00, a w weekendy wylegujesz się w łóżku do południa? To duży błąd. Choć mowa wyłącznie o dwóch dniach laby w tygodniu, takie postępowanie również zaburza twój zegar biologiczny. W wolnym dniu możesz spać najwyżej o godzinę dłużej.

Włączasz drzemki

Odwlekanie wstawania jest wyjątkowo niekorzystne. Kilkukrotne przebudzenia powodują, że koniec końców wstajesz jeszcze bardziej zmęczona, ponieważ nagłe przerywanie snu wprowadza organizm w stan gotowości. Ustaw więc budzik na konkretną godzinę i ćwicz swoją silną wolę. Pamiętaj, ani jednej drzemki!

Nie gasisz światła

Ciemność sprzyja produkcji melatoniny, dlatego warto spać przy zgaszonym świetle. Bardzo niekorzystnie na sen wpływa też patrzenie w ekran telefonu czy komputera tuż przed zaśnięciem lub w trakcie nocnego wybudzenia. Jasne światło, które emitują urządzenia elektroniczne, pobudza nasz mózg do pracy.

Rezygnujesz ze śniadania

Pierwszy posiłek po przebudzenia pomaga wprowadzić organizm w tryb działania aż do momentu, gdy nadejdzie pora snu. Regularne śniadania ułatwiają zachowanie dobowego rytmu dnia.

Jesz niewłaściwe produkty przed snem

Mowa tu nie tylko o produktach ciężkostrawnych, ale także o tych, mających wysoki indeks glikemiczny. Te drugie powodują w organizmie wzrost kortyzolu. Ten natomiast utrudnia spokojny sen.

Masz bałagan w sypialni

Zdaniem naukowców, chaos panujący w sypialni wprowadza nas w stan niepokoju. Powoduje, że nasze myśli zaczynają krążyć wokół niezałatwionych spraw i obowiązków.

Zapominasz o relaksie

Tuż przed snem powinnaś robić to, co cię odpręża lub relaksuje. Możesz czytać książkę lub robić na drutach. Jeśli jednak nic nie przychodzi ci do głowy, postaw na ciepłą, aromatyczną kąpiel. Z pewnością wprowadzi cię w błogi nastrój i ułatwi zasypianie.


 

Źródło: Bright Side 

 


Zdrowie

Sztandarowe zdania manipulatora – miej się na baczności, gdy je słyszysz!

Agnieszka Dyniakowska
Agnieszka Dyniakowska
8 września 2017
Fot. iStock

Manipulator to sprytny i niezwykle trudny przeciwnik. Będzie kłamać, oszukiwać i mataczyć, by osiągnąć swoje cele, doprowadzi do nieporozumień, kłótni i osłabi twoją pewność siebie. Dla niego jesteś jedynie narzędziem, które znaczy tyle, co nic – to on i jego potrzeby są najważniejsze! Jest niczym drapieżca, który instynktownie wyczuwa twoje słabe punkty i doskonale wie, gdzie uderzyć, by osiągnąć najlepszy efekt. Ma także swoje ulubione zdania, których używa wobec ofiar, by namieszać im w głowie i zasiać w nich ziarno niepewności – zapamiętaj je i miej się na baczności, gdy następnym razem je usłyszysz.

„Źle mnie zrozumiałaś”

To podstawowe zdanie każdego manipulatora. Jeśli złapiesz go na gorącym uczynku i zaczniesz rozliczać z wypowiedzianych przez niego słów, manipulator będzie cię przekonywać, że źle go zrozumiałaś i nieprawidłowo odczytałaś jego intencje – twój błąd, twoja pomyłka, twoja wina. Nie daj się jednak zbyt łatwo zwieść i nie trać pewności siebie – to nie ty jesteś tutaj problemem!

„Jesteś zbyt wrażliwa”

Nawet jeśli jesteś osobą wrażliwą, nie znaczy to, że masz problemy ze zrozumieniem czyichś intencji i jesteś niezdolna do wyczuwania oszustwa, kłamstwa czy manipulacji! To zdanie ma za zadanie wprowadzenie wątpliwości i skłonienie osoby manipulowanej do przemyśleń na swój temat – czy przesadziłam? Czy rządzi mną moja wrażliwość? Uległam emocjom? Jestem w błędzie? Ty analizujesz i tracisz pewność, a manipulator po raz kolejny wygrywa.

„Nie dramatyzuj!”

Pamiętasz film „Nigdy w życiu” i Jana Frycza w roli męża Judyty, który używał właśnie tego zdania informując ją o swojej zdradzie i rozwodzie? Typowy przykład manipulacji! Zarzucając innym dramatyzowanie i zbyt emocjonalne podejście, manipulator zmusza ich do analizowania swoich uczuć i odciąga w ten sposób uwagę od siebie. Zaczynasz myśleć, że zareagowałaś przesadnie, że robisz z igły widły i wyolbrzymiasz, a nawet, pod wpływem zręcznej manipulacji, ostatecznie weźmiesz na siebie winę za całą sytuację!

„Zachowujesz się jak wariatka”

Tym zdaniem manipulator atakuje cię bezpośrednio – będzie nazywał wariatką, zarzuci szaleństwo i nielogiczne myślenie, po to, by wprowadzić większe zamieszanie i obwinić ciebie. Będzie zrzucać odpowiedzialność za daną sytuację na innych, bo sam nigdy nie przyzna się do błędu i nie widzi nic złego w swoim zachowaniu. To inni są szaleni i coś z nimi nie tak, manipulator, w swojej ocenie, jest idealny i bez skazy.

„Za dużo myślisz”

W ten sposób manipulator po raz kolejny chce zrzucić winę na ciebie i odciągnąć twoje myśli od jego zachowania. Dostrzegłaś problem, przejrzałaś go, więc będzie chciał zamącić ci w głowie i zrzucić wszystko na twoje rozbuchane analizy i wyolbrzymianie, ale nie daj się – myślenie, nawet ponad normę, to nic złego! Jeśli wyczuwasz podstęp i czujesz się źle z czyimś zachowaniem, to prawdopodobnie coś jest na rzeczy, nie bagatelizuj własnych instynktów.

„Zrobiłem to dla twojego dobra”

Albo „zrobiłem to, bo cię kocham/ bo mi na tobie zależy” – nie daj się jednak nabrać na te czułe słówka, bo to tylko gra ze strony manipulatora, gra na twoich uczuciach! Takimi zdaniami chce nie tylko wytłumaczyć swoje zachowanie, ale w dodatku wpędzić  cię w poczucie winy, że nie doceniasz jego starań, troski i miłości. Pamiętaj jednak, że prawdziwie kochająca osoba nie oczekuje niczego w zamian i nie wykorzystuje łączących was uczuć by ugrać coś dla siebie.

„To wszystko jej/ jego wina”

Manipulator nigdy nie przyznaje się do winy! Jeśli ktoś w twoim otoczeniu permanentnie zrzuca na kogoś własne niepowodzenia, obgaduje innych za plecami, oczernia ich i rozpuszcza plotki, to w głowie powinien zapalić ci się alarm. To sztandarowa taktyka manipulatora – napuścić innych na siebie, skłócić i wprowadzić jak największe zamieszanie.

„Musisz mi odpowiedzieć teraz, natychmiast!”

Dlaczego manipulatorowi zależy na twojej szybkiej decyzji? Przede wszystkim taka presja jest stresująca, a gdy jesteś w stresie, stajesz się łatwiejsza do zmanipulowania i szybciej ulegasz. Ponadto, gdy musisz odpowiedzieć od razu, nie masz czasu do przemyśleń czy zapytania o zdanie innych – jeszcze ktoś dostrzegłby podstęp i zniweczył jego misterny plan!

„Nie powinnaś się z nim/nią zadawać, nie jest dla ciebie dobrym towarzystwem”

Dla manipulatora jednym z najlepszych rozwiązań jest odciągnięcie swojej ofiary od przyjaciół i bliskich osób – w ten sposób zmniejsza ryzyko ewentualnej pomocy ze strony otoczenia i przejmuje całkowicie kontrolę. Im bardziej pusto dookoła, tym mniej osób, które patrzą mu na ręce i mogą dostrzec jego nieczystą grę. Twoja samotność to dla niego czysty zysk i łatwiejsza droga do celu.

Jak się nie dać manipulatorowi?

Choć manipulator dysponuje kilkoma strategiami postępowania i posługuje się wieloma sztuczkami, nie jesteśmy wobec niego całkowicie bezbronni. Oto kilka rzeczy, które możemy zrobić, by się przed nim bronić:

wierz czynom, a nie słowom – liczy się to, co ktoś robi, a nie jego słowa

bądź asertywna – nie bój się odmawiać, masz do tego prawo!

znajdź osobę godną zaufania – taką, z która będziesz mogła się skonsultować i która będzie twoim punktem odniesienia, wsparciem

daj sobie czas – nie ulegaj presji, poproś o czas do namysłu i zastanowienia się na spokojnie

nie bój się wyrażać własnych potrzeb – mów głośno o tym, czego potrzebujesz, oczekujesz i chcesz, nie stawiaj swoich potrzeb niżej od potrzeb innych osób

ogranicz spotkania z manipulatorem – jeśli czujesz, że ktoś tobą manipuluje, w miarę możliwości ogranicz spotkania z nim i zachowaj dystans. Dla własnego dobra i szczęścia nie warto utrzymywać toksycznych relacji.

Zapisz


Zobacz także

Uważasz, że ogólnie jesteś zdrowa? Te objawy mówią, że jesteś w błędzie

Mapa zdrowia intymnego kobiety. Sprawdź jak dbać o siebie (i swoją córkę)

Klub hipochondryków, czyli mężczyźni nie chorują, oni walczą o życie