Zdrowie

Dlaczego, do diabła, ja zawsze choruję?

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
25 listopada 2018
Fot. iStock/PeopleImages
 

Kichanie, bóle głowy, katar i już wiesz – zaczęło się. Znowu przyszedł czas, kiedy nieustannie jesteś podziębiona, gdy nic ci się nie chce, gdy podłogę wokół ciebie pokrywają chusteczki do nosa. Próbujesz jakoś funkcjonować, chodzić do pracy, ale gdy zbliża się weekend, jedyne o czym marzysz, to nie wychodzić z łóżka, pić ciepłą herbatę z cytryną i spać, by przespać ten stan.

Patrzysz z zazdrością na znajomych, których nawet katar nie złapie przez cały jesienno-zimowy okres i zastanawiasz się, dlaczego, do diabła, to właśnie ja zawsze choruję?

Jesteś tym co jesz

Jedno jabłko dziennie trzyma cię z daleka od lekarza. To stwierdzenie zawiera sporo prawdy. Jeśli twoja dieta nie jest zrównoważona, twój organizm nie może funkcjonować w prawidłowy sposób. Zła dieta zwiększa ryzyko różnych chorób.

Dostosuj się do kilku prostych zasad, a poczujesz różnicę w kondycji swojego zdrowia:

  • jedz codziennie różnorodne owoce i warzywa
  • ogranicz dzienne spożycie tłuszczów, soli i cukrów
  • kiedy tylko to możliwe, jedz produkty pełnoziarniste

Witamina D

Jeśli często chorujesz, pomocne może się okazać zwiększenie spożycia witaminy D. Niedawne badania wykazały, że suplementy witaminy D mogą zmniejszyć ryzyko ostrej infekcji dróg oddechowych. Niedobór witaminy D został również powiązany z osłabionym układem odpornościowym. Zwiększ spożycie witaminy D, jedząc więcej tłustych ryba, żółtek jaj i grzybów. Spacer 10-15 minut także daje nam dodatkową porcję tej słonecznej witaminy.

Odwodnienie

Każda tkanka i narząd w naszym ciele zależy od wody. To woda pomaga w przenoszeniu składników odżywczych i minerałów do komórek, a także utrzymuje wilgotność w ustach, nosie i gardle – co jest niezwykle ważne, jeśli chcemy uniknąć choroby. Mimo że ciało składa się w 60 procentach z wody, tracisz płyny przez oddawanie moczu, ruchy jelit, pocenie się, a nawet oddychanie, dlatego tak ważne jest uzupełnianie płynów.

Umiarkowane odwodnienie jest czasami trudne do zidentyfikowania, można je pomylić, bo objawy to nudności, bóle głowy, zmęczenie, zaparcia. Zarówno ostre jak i przewlekłe odwodnienie może być niebezpieczne, nawet zagrażające życiu. Objawy:

  • skrajne pragnienie
  • podkrążone oczy
  • ból głowy
  • niskie ciśnienie krwi lub niedociśnienie
  • szybkie bicie serca
  • ospałość

Dlatego pamiętaj, żeby pić przez cały dzień wodę, zwłaszcza, jak masz ciepło w domu czy w biurze. Dopóki regularnie oddajesz mocz i nie odczuwasz pragnienia, prawdopodobnie pijesz wystarczająco dużo.

Brak snu

Ci, którzy nie dosypiają, częściej chorują. Twój system odpornościowy uwalnia cytokiny podczas snu. Cytokiny są białkowymi przekaźnikami, które zwalczają stany zapalne i choroby. Twoje ciało potrzebuje więcej tych białek, gdy jesteś chora lub zestresowana, ale nie może wytworzyć ich wystarczającej ilości, jeśli śpisz zbyt mało. Niedobór sny obniżą naturalną zdolność organizmu do zwalczania infekcji i wirusów.

Brudne ręce

Twoje ręce mają kontakt z wieloma zarazkami przez cały dzień. Kiedy nie myjesz ich regularnie, a potem dotykasz twarzy, ust lub pokarmu, może to być powodem twojego złego samopoczucia.

Mycie rąk bieżącą wodą i mydłem antybakteryjnym przez 20 sekund pomaga zachować zdrowie i uniknąć bakterii chorobotwórczych. Dezynfekuj blaty, klamki drzwi i elementy elektroniczne, takie jak telefon, tablet lub komputer, za pomocą chusteczek, gdy jesteś chora.

Złe zdrowie jamy ustnej

Czy wiesz, że zęby są oknem na twoje zdrowie, a twoje usta bezpieczną przystanią dla dobrych i złych bakterii? Kiedy nie jesteś chory, naturalne mechanizmy obronne twojego organizmu pomagają utrzymać zdrowie jamy ustnej. Codzienne szczotkowanie i czyszczenie nicią dentystyczną również utrzymuje w ryzach niebezpieczne bakterie. Ale kiedy szkodliwe bakterie wymykają się spod kontroli, mogą pojawić się stany zapalne i problemy w różnych częściach twojego ciała.

Długotrwałe, chroniczne problemy zdrowia jamy ustnej miewają poważne konsekwencje. Mogą stać się przyczyną m.in.:

  • chorób serca
  • przedwczesnego porodu
  • zapalenia wsierdzia, infekcji w wewnętrznej wyściółce serca

Zaburzenia układu immunologicznego

Zaburzenia układu immunologicznego występują, gdy układ odpornościowy nie zwalcza antygenów. Antygeny to substancje szkodliwe, m.in.:

  • bakterie
  • toksyny
  • komórki nowotworowe
  • wirusy
  • grzyby
  • alergeny, takie jak pyłki
  • obca krew lub tkanki

W zdrowym ciele atakujący antygen jest zaspokajany przez przeciwciała. Przeciwciała to białka niszczące szkodliwe substancje. Jednak niektórzy z nas nie mają dobrze działającego układu odpornościowego, nie mogą wytwarzać skutecznych przeciwciał chroniących przed chorobą.

Możesz dziedziczyć zaburzenie układu odpornościowego lub może ono wynikać z niedożywienia. Należy pamiętać, że system odpornościowy niestety słabnie wraz z wiekiem.

Alergie bez alergii

Możesz doświadczać sezonowych objawów alergii, takich jak swędzenie oczu, łzawienie w nosie ból głowy. Ten stan to niealergiczny nieżyt nosa.

Objawy niealergicznego nieżytu nosa są podobne do reakcji alergicznej. Ale zamiast być wywołanym przez ambrozję, trawy, pyłki drzew lub inny typowy alergen, niealergiczny nieżyt nosa jest spowodowany silnymi zapachami, niektórymi pokarmami, stresem, zmianami pogody, a nawet suchym powietrzem.

Podrażnienie i obrzęk błony śluzowej nosa powoduje niealergiczny nieżyt nosa. Wówczas naczynia krwionośne w nosie rozszerzają się, a krew wnika do nosa, co powoduje nieprawidłową ekspansję i stan zapalny w nosie, a to z kolei wywołuje charakterystyczne objawy alergii. U większości osób zdiagnozowano niealergiczny nieżyt nosa po przejściu testów alergologicznych.

Za dużo stresu

Stres jest normalną częścią życia, może być nawet zdrowy, gdy jest dawkowany w małych porcjach. Jednak musimy pamiętać, że przewlekły stres wywołuje nudności i obniżać naturalną odpowiedź immunologiczną organizmu. Stres jest w stanie opóźnić gojenie, zwiększyć częstotliwość i nasilenie zakażeń oraz pogorszyć istniejące problemy zdrowotne.

Dlatego ważne jest ćwiczenie technik redukcji stresu, takich jak:

  • robienie sobie przerwy od komputera
  • unikanie telefonu komórkowego przez kilka godzin po powrocie do domu
  • słuchanie kojącej muzyki po stresującym spotkaniu w pracy

Jeśli faktycznie masz poczucie, że nieustannie jesteś chora, przyjrzyj się sobie, swojemu otoczeniu, być może zmiana nawyków żywieniowych, stylu życia, pomoże ci skutecznie zadbać o swoje zdrowie.


Zdrowie

Ci toksyczni rodzice, którzy niszczą swoim dzieciom życie

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
25 listopada 2018
Toksyczni rodzice - 7 typów negatywnego rodzicielstwa
Fot. iStock / Choreograph – Toksyczni rodzice - 7 typów negatywnego rodzicielstwa
 

Psycholog sprawnie odróżni niesforne dzieci od tych, które padły ofiarą toksycznego wpływu bliskich. Specjaliści wyjaśniają, w jaki sposób działania rodziców mogą zrujnować życie ich pociech.  Z drugiej strony, wychowywanie dzieci jest bardzo trudne i nikt nie ma prawa do osądzania, jeśli chodzi o czyjś szczególny styl rodzicielski. Jest jednak bardzo cienka granica między błędami rodzicielskimi a niewłaściwym zachowaniem  toksycznych rodziców . 

Poniżej przykłady zachowań, które mogą zniszczyć życie naszych dzieci

„Bój się mnie, ale mnie kochaj”

Dla toksycznych rodziców atak emocjonalny jest synonimem miłości i uwagi. Są domy, w których dzieci wyczuwają nastrój swoich rodziców, po odgłosie ich kroków. Takie dzieci żyją w ciągłym strachu i lęku.

„Musisz radzić sobie z dorosłymi problemami, ale nadal nie masz żadnych praw”

W rodzinach toksycznych rodzice dzielą się odpowiedzialnością ze swoimi dziećmi. Na przykład dziecko uważa, że to właśnie jego złe zachowanie sprawia, że jego ojciec  pije alkohol, aby się uspokoić.

„Bądź najlepszy, ale nie zapominaj, że nie jesteś wyjątkowy”

Narcystyczni rodzice oczekują, że ich dzieci będą stale odnosić sukcesy.  Wszystkie osiągnięcia dziecka są przyjmowane za pewnik. Taka postawa może naprawdę zrujnować życie dzieci, ponieważ sprawia, że dorastają, wierząc, że zawsze są rozczarowaniem dla swoich rodziców.

„Otwórz się przede mną, ale nie bądź obrażony jeśli z ciebie zakpię”

Toksyczni rodzice zmuszają swoje dzieci, aby były szczere, a chwilę potem sprawiają, że ich pociechy czują się winne, jeśli nie chcą dzielić się swoimi uczuciami. Pozyskane informacje wykorzystują przeciwko swoim dzieciom.

„Jesteś zły, więc nawet nie próbuj stawać się lepszym”

Im niższa jest samoocena dziecka, tym łatwiej je kontrolować. Toksyczni rodzice omawiają błędy i wady swojego dziecka i w większości przypadków komentują jego wygląd,  ponieważ jest to jeden z najbardziej wrażliwych tematów.

„Postępuj zgodnie z moimi instrukcjami, ale obwiniaj siebie, jeśli ci się nie uda.”

W tym przypadku rodzice traktują swoje dziecko jak królika doświadczalnego. Nawiasem mówiąc, nie przejmują się konsekwencjami tak wszechstronnej kontroli przez cały czas. Jeśli coś pójdzie nie tak, to nie jest ich wina.

 


Na podstawie: brightside.me


Zdrowie

Martwisz się, że oddalacie się od siebie? Pamiętaj, że w związku trzeba dbać o wzajemną bliskość

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
25 listopada 2018
Fot. iStock/nd3000

Nie dać się być ze sobą nieustannie blisko, jeśli mówimy o długotrwałym związku. To naturalne, że się od siebie czasami oddalamy, że nasz związek jest trochę jak sinusoida. Wszystko to dzieje się po to, żebyśmy mogli się rozwijać, żeby nasza wspólna relacja ewoluowała. W końcu najwięcej uczymy się pokonując kryzysy, wychodząc z trudnych sytuacji, znajdując rozwiązania. W związku jest dokładnie tak samo. Żeby jednak móc iść razem dalej, trzeba rozmawiać i to najlepiej od razu. Nie odkładać niewygodnych dla nas rozmów na potem, na następny tydzień, to tylko pogarsza waszą sytuację. Jak zacząć? Według terapeutów, można zadać tych kilka subtelnych pytań

„Co słychać?”

„Jak ci minął dzień?”, „Wszystko u ciebie okej?”- banalne pytanie, ale otwiera na rozmowę. Często podzielenie się swoimi problemami, sprawami, staje się przełamaniem jakieś granicy, która między wami przez ostatni czas narosła.

„Czego potrzebujesz?”

Kiedy o to zapytaliście się nawzajem? I nie chodzi o podanie herbaty czy masła przy stole, tylko o swoje faktyczne potrzeby. Bywa, że dopóki nie zapytamy, nie dowiemy się, bo nie jesteśmy nauczeni wyrażać swoje potrzeby wprost.

„Chcesz spróbować czegoś nowego?”

O to boimy się spytać obawiając się nie sprostać temu „nowemu”, które wcale nie jest groźne czy dla nas destrukcyjne. Każdy związek od czasu do czasu potrzebuje kopa, czegoś nowego. Nie mówię tu od razu seksualnych trójkątach, ale o wspólnym wyjeździe na weekend, a może zapisaniu się na jakiś kurs?

„Jesteś jakiś nieobecny. Chcesz porozmawiać?”

Tylko błagam, nie róbmy z tej „nieobecności” zarzutu, spytajmy z faktyczną troską dając wam przestrzeń do szczerej rozmowy, kto wie, być może na temat waszego związku. Nie bójmy się wysłuchać tego, co partner ma nam do powiedzenia, nie jeżmy się, tylko starajmy się porozmawiać, a nie nakręcać pretensjami.

„Myślisz, że powinniśmy coś zrobić inaczej?”

Spytaj go, co myśli, jakie ma refleksje na temat waszego związku. Możesz mu powiedzieć, że nie czujesz się ostatnio komfortowo, czy on ma podobnie, czy może jest coś, co moglibyście robić inaczej niż dotychczas? Wypijać rano kawę – musiałabyś wcześniej wstawać, a może on chciałby wyjść na siłownię bez ciebie, żeby pobyć sam ze sobą i zatęsknić?

„Chcesz coś zrobić sam?”

Tego pytania się boimy, bo błędnie uważamy, że pozytywna odpowiedź oznacza początek końca związku. Ale to nie musi być prawda, wręcz przeciwnie – jeśli on chce rozwijać jakieś swoje pasje, może to was do siebie zbliżyć. On przełamie stare schematy, ty spojrzysz na niego inaczej, będzie dla ciebie atrakcyjniejszy, a może stanie się inspiracją, bo i ty odważysz się sięgnąć po coś, na co od dawna miałaś ochotę.

Czasami też wystarczy gest zamiast słów. Pokazanie, że chcemy być blisko – przytulenie się, położenie ręki na jego udzie. To nie ma być od razu sygnał do seksu, ale chęć pobycia razem. Może zaproponujesz wspólne oglądanie filmu, popcorn i leżenie na kanapie pod jednym kocem. Bywa, że to wystarczy, jeśli nie rozdziela was większy problem, tylko zwykła codzienność. Warto o tym pamiętać, dbać o bliskość, bo gdy o niej zapomnimy, trudno do siebie wrócić.


Zobacz także

Czego żałują ci, którzy umierają. To niezwykłe doświadczenie zmieni cię raz na zawsze

Co się dzieje z twoim ciałem, gdy jesteś zestresowana? 7 ważnych zmian

Zdrowo się odżywiasz, ale twoja waga stoi w miejscu? Może być sześć powodów braku utraty znienawidzonych kilogramów