Macierzyństwo

4 wskazówki, jak pomóc dziecku płynnie przejść przez wrześniowe wyzwania

Redakcja
Redakcja
9 września 2021
fot. ilkercelik/iStock
 

Powrót do szkoły może być czasem pełnym wyzwań, zarówno dla rodziców, jak i ich pociech. Szczególnie po stresującym okresie pandemii i obowiązywaniu różnych obostrzeń, rozpoczęcie roku szkolnego wydaje się być wyjątkowo wymagającym momentem. Zmiany związane z nowym harmonogramem i rytmem tygodnia czekają całą rodzinę. Przygotowaliśmy kilka wskazówek, jak płynnie przejść przez wrześniowe wyzwania.

#Oh!Szkoło: Pomóżmy dzieciom znów dobrze poczuć się w szkole. Akcja z nagrodami! ❤ 


Początek roku szkolnego można czasem porównać do misji specjalnej, w której bierze udział cała rodzina. Wakacyjna beztroska zmienia się praktycznie z dnia na dzień w sztywny plan lekcji. Z pomocą pedagożki Anny Trawki podpowiadamy, jak przygotować dziecko na pierwsze tygodnie września i co zrobić, by koniec lata przeszedł płynnie w czas nowych obowiązków szkolnych.

1. Stwórz bezpieczną przestrzeń

Jedną z najważniejszych postaw, jakie możemy w sobie pielęgnować, jest pełna wyrozumiałość i przyzwolenie na różnorodne emocje naszego dziecka, związane z powrotem do szkoły. Bądźmy gotowi na złość, ekscytację, strach, a nawet gniew. Warto stworzyć taką przestrzeń, w której cała rodzina będzie czuła się bezpieczna, zarówno w wyrażaniu uczuć, myśli i wątpliwości. – Wszystkie emocje są dobre. Każda z nich jest ważna i informuje nas o tym, jak odbieramy rzeczywistość, czy i kiedy nasze granice są naruszone lub, czy coś wymaga zmiany. Nasze dzieci dokładnie tak samo przeżywają świat, a w gąszczu trudnych uczuć potrzebują dorosłego przewodnika, rodzica, który bezpiecznie przeprowadzi je przez emocjonalną burzę i prawidłowo zinterpretuje różnorodne sygnały, wysyłane przez dziecko – wyjaśnia Anna Trawka, ekspertka szkoły angielskiego Novakid, pedagożka i logopedka.

2. Bądź cierpliwy

Irytacja i zniecierpliwienie skutecznie mogą sprawić, że dziecko się od nas odsunie i straci zaufanie. Choć wymaga to często ogromnego wysiłku, w pierwszych tygodniach szkoły powinniśmy dać naszym pociechom dużo czasu. Pamiętajmy, że niechęć do porannego wstawania, brak apetytu czy powolne ubieranie się mogą być oznaką dużego stresu, który odczuwa dziecko. Przez pierwszy miesiąc warto rozpoczynać dzień wcześniej, aby uniknąć pośpiechu, i na spokojnie zjeść wspólne śniadanie, spakować tornister, pogawędzić. Gdy sytuacja się unormuje, będzie można wrócić do standardowego grafiku dnia.

KLIKNIJ W OBRAZEK I WEŹ UDZIAŁ W KONKURSIE! 

3. Zadbaj o przyjaźnie dziecka

Powrót do szkoły to duża zmiana po czasie pandemii. Może okazać się, że dziecko nie czuje już więzi z koleżankami i kolegami, z którymi dotychczas się przyjaźniło. Warto porozmawiać z naszą pociechą o dynamice znajomości i zachęcić do odnowienia kontaktów lub do nawiązania nowych. – Prawda jest taka, że większość ludzi nie lubi nagłych zmian. To samo dotyczy dzieci, które mogą czuć się niepewnie w środowisku, które wygląda już nieco inaczej, niż zapamiętali. W takim przypadku możemy równolegle rozwijać kontakty towarzyskie z innymi, zaprzyjaźnionymi rodzinami, i zawierać nowe znajomości. Nie ograniczajmy się jedynie do przyjaźni w szkołach. Zachęćmy dziecko do zawierania wartościowych kontaktów na podwórku czy zajęciach pozaszkolnych. Pokażemy tym samym, że grupa rówieśnicza jest ważna, ale można realizować się towarzysko również poza szkołą – radzi Anna Trawka, ekspertka Novakid i pedagożka.

4. Rozwijaj hobby i pasje dziecka

Początek szkoły nie musi oznaczać rezygnacji z różnych wakacyjnych zajęć i hobby. Wręcz przeciwnie – warto zapewnić dziecku płynne przejście z rozmaitych, letnich rozrywek z powrotem do nauki. W dalszym ciągu rozwijane pasje naszej pociechy czy zajęcia edukacyjne połączone z zabawą, stworzą przyjazne środowisko, pełne pozytywnych emocji. Na pewno zniweluje to stres związany z powrotem do szkoły i dostosowywaniem się do sztywnego planu lekcji i systematycznego rytmu zadań domowych. – W czasie pandemii wiele rodzin korzystało z różnorodnej oferty warsztatów i zajęć online. Aby utrzymać poczucie ciągłości nauki, warto zostać przy niektórych. Im mniej zmian na raz, tym lepiej, a nasza pociecha na pewno po całym dniu spędzonym w szkole doceni możliwość wirtualnej zabawy połączonej z nauką w domowym zaciszu – radzi Anna Trawka, ekspertka Novakid i pedagożka.

 


Novakid to internetowa platforma edukacyjna ESL (English as a Second Language – angielski jako drugi język), oferująca dzieciom w wieku 4-12 lat indywidualne lekcje z certyfikowanymi native speakerami. Szkoła Novakid jest zarejestrowana w USA i posiada uczniów na całym świecie. Podstawą edukacji na platformie jest komunikacja i metoda pełnego fizycznego reagowania (tzw. total physical response), polegająca na użyciu gestów i mimiki i odpowiadająca tym samym przyswajaniu języka ojczystego. Proces edukacji jest prowadzony w formie zabawy i wzbogacają go takie rozwiązania, jak: wirtualna rzeczywistość, interakcja i grywalizacja, by jak najbardziej uatrakcyjnić najmłodszym naukę języka.


Macierzyństwo

Częste bóle w klatce piersiowej, duszności i kołatanie serca w sytuacjach stresowych? To może być nerwica serca. Co trzeba o niej wiedzieć?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
9 września 2021
Nerwica serca — przyczyny, objawy, leczenie
Fot. iStock
 

Nerwica serca to potoczne określenie dla przykrych dolegliwości ze strony mięśnia sercowego, które najczęściej pojawiają się w sytuacjach stresowych. Osoby skarżące się na to zaburzenie często odczuwają dokuczliwe, charakterystyczne objawy. Warto wiedzieć, czym jest nerwica serca, jakie może mieć przyczyny i w jaki sposób można poradzić sobie z problemem.

Czym jest nerwica serca?

Nerwica serca to potoczne określenie dla pewnych dolegliwości, na które skarży się wiele osób. W fachowym nazewnictwie medycznym nie istnieje taka choroba jak nerwica serca. Nie oznacza to jednak, że pacjenci wymyślają sobie objawy.

Nerwica serca to potoczne określenie zaburzenia lękowe, które skutkują odczuwaniem dolegliwości ze strony serca i układu nerwowego krążenia. Przykre objawy ze strony serca mają podłoże psychiczne, i choć osoba na nie cierpiąca często uważa inaczej — nie zagrażają one życiu. Odczuwanie silnego lęku często łączy się z odczuwaną obawą o własne życie, np. pacjent jest przekonany, że przechodzi w tym momencie zawał i umiera. Ponieważ odczucia są wyraźne, a obawa o zdrowie silna, osoba cierpiąca na nerwicę serca najczęściej szuka przyczyny w swoim ciele, choć badania nie wykazują najczęściej nieprawidłowości. Problem tkwi w psychice.

Nerwica serca — przyczyny, objawy, leczenie

Fot. iStock/Nerwica serca

Nerwica serca — objawy 

Faktycznie w stanach zwiększonej podatności na stres i z przemęczenia pojawiają się dolegliwości, które budzą niepokój. Najczęściej należą do nich:

  • bóle w klatce piersiowej — najczęściej odczuwane w lewej połowie klatki piersiowej, kłujące, z towarzyszącym im uczuciem ucisku w klatce piersiowej. Bóle te mogą przybierać na sile podczas oddychania;
  • duszność, której często towarzyszą zawroty głowy;
  • zaburzenia rytmu serca — określane jako odczuwanie czasowo nierównej pracy, np. kołatanie serca;
  • osłabienie — zdarza się także, że osoby cierpiące na nerwicę serca, po uspokojeniu się przykrych objawów odczuwają ogromne zmęczenie, dekoncentrację i potrzebę snu;
  • rzadziej pojawiają się uderzenia gorąca czy nadmierna potliwość dłoni lub pach.

Cechą nerwicy serca jest brak objawów typowych dla niewydolności serca. Dolegliwości spowodowane zaburzeniami stanu psychicznego, w których pojawiające się objawy ze strony serca, nie są w rzeczywistości chorobami dotyczącymi tego narządu. „Nerwice” spowodowane przewlekłym stresem mogą dotyczyć także żołądka (nerwica żołądka) lub jelit (nerwica jelit), choć lekarze odżegnują się od tych określeń.

Nerwica serca — czy konieczna jest wizyta u lekarza?

Nerwica serca nie jest stanem zagrażającym życiu, dlatego przy każdej sytuacji, w której pojawiają się charakterystyczne dla tego stanu dolegliwości, nie ma potrzeby udawać się do lekarza. Ponieważ jednak niepokojące objawy będące efektem stresu i przemęczenia oraz np. objawy zapalenia mięśnia sercowego mogą być podobne, konieczna jest kontrolna wizyta u lekarza, który określi przyczynę i, jeśli trzeba, skieruje na odpowiednie badania lub zaleci wizytę u kardiologa.

Nerwica serca — przyczyny, objawy, leczenie

Fot. iStock/Nerwica serca

Leczenie nerwicy serca

Aby zapobiegać atakom, należy zmienić przede wszystkim tryb życia. Choć nie jest to łatwe, należy unikać sytuacji stresowych, które wywołują przykre objawy nerwicy serca. Warto także nauczyć się technik relaksacyjnych, które pozwolą szybko odzyskać zachwianą równowagę emocjonalną. Warto zwiększyć ilość odpoczynku, a szczególnie postawić na odpoczynek na świeżym powietrzu, np. spacer po łące czy w lesie. Można wybrać dla siebie aktywność fizyczną, która spożytkuje energię i stanie się źródłem endorfin, które poprawiają samopoczucie. Równie istotna jest troska o odpowiednio długi i regenerujący sen.

W poważniejszych przypadkach, gdy inne metody nie przyniosły poprawy, można zastosować leki na uspokojenie. Bez recepty można zastosować tabletki czy herbatki ziołowe, na bazie melisy, waleriany, czy lawendy.

Jeśli pacjent poddał się badaniom, które nie wykazały przyczyny dokuczliwych objawów, warto rozważyć skorzystanie z pomocy terapeuty lub psychologa. Rozmowa o sytuacjach wywołujących ataki nerwicy może okazać się kluczem do zrozumienia sytuacji i zapobiegania jej występowaniu w przyszłości.


źródło:  www.mp.pl, www.poradnikzdrowie.pl 


Zobacz także

Zaprogramowałam się na cudowne macierzyństwo i spadłam na samo dno. Depresja poporodowa odebrała mi wszystko, co dobre i jasne

„Ratunkuuuuuu, on mnie nienawidzi". Jak przeżyć z nastolatkiem i nie zwariować

10 zasad życia z nastoletnią córką

Patchwork ma same plusy