Lifestyle

Zdalne nauczanie i obowiązkowe szczepienia – minister zdrowia ogłasza nowe wytyczne

Redakcja
Redakcja
7 grudnia 2021
 

– Z jednej strony mamy stabilną liczbę zakażeń, ale w regionach sytuacja jest zróżnicowana. Mamy 4 województwa, w których liczba zakażeń jest mniejsza – mówił minister zdrowia Adam Niedzielski, ogłaszając wprowadzanie kolejnych obostrzeń w związku z pandemią koronawirusa. Od 1 grudnia w Polsce obowiązują już nowe obostrzenia epidemiczne, m.in. zakaz lotów z siedmiu krajów Afryki i zmiana limitów obowiązujących w instytucjach kultury, kościołach, hotelach, lokalach gastronomicznych i na weselach.

Zmiany, które wejdą w życie od 15 grudnia:

    • obniżenie limitu obłożenia lokali do 30 proc.

    • obniżenie limitu do 30 proc. w kinach, teatrach, obiektach sakralnych

    • w kinach dodatkowo zakaz konsumpcji
    • zamknięte kluby i dyskoteki. W dniu 31 grudnia i 1 stycznia ograniczenie nie będzie to obowiązywać przy maksymalnej liczbie 100 osób

    • ograniczenie w środkach transportu do 75 proc.
    • dla osób przylatujących spoza strefy Schengen obowiązek testu na COVID-19 na co najmniej 24 godz. wcześniej

    • od 20 grudnia do 9 stycznia nauczanie zdalne we wszystkich szkołach
    • od 1 marca pracownicy ochrony zdrowia, służb mundurowych i nauczycieli będą mieć obowiązek szczepień.

Dlaczego nauczanie zdalne w szkołach wprowadzono w takim a nie innym terminie? Minister Niedzielski wytłumaczył to wykorzystaniem okres ferii świątecznych (a później zimowych) do tego, żeby wydłużyć okres nieobecności dzieci w szkołach. – Ten okres potrwa do 9 stycznia i potem wrócimy do stacjonarnego nauczania – wyjaśnił.

Maseczki wciąż obowiązkowe

Na rządowej stronie internetowej czytamy, że obowiązują:

  1. na terenie nieruchomości wspólnych (np. na klatce schodowej),
  2. w autobusie, tramwaju i pociągu,
  3. w sklepie, galerii handlowej, banku, na targu i na poczcie,
  4. w zakładzie pracy, jeśli w pomieszczeniu przebywa więcej niż 1 osoba (chyba, że pracodawca postanowi inaczej),
  5. w zakładzie pracy podczas bezpośredniej obsługi klienta/interesanta,
  6. w kinie i teatrze,
  7. u lekarza, w przychodni, w szpitalu, salonie masażu i tatuażu,
  8. w kościele i szkole, na uczelni
  9. w urzędzie i innych budynkach użyteczności publicznej (w sądzie, w instytucji kultury, banki, na poczcie itp.

Koronawirus w Polsce

We wtorek, 7 grudnia Ministerstwo Zdrowia poinformowało o 19 366 zakażeniach koronawirusem. Zmarły 504 osoby. Od początku pandemii zarejestrowano ponad 3,7 zakażeń, zmarło ponad 86 tys. osób.


Lifestyle

Piszemy wartościowy list do Świętego Mikołaja, czyli jakie pomysły warto podsunąć dziecku, by prezenty nie tylko bawiły

Gościnnie w Oh!me
Gościnnie w Oh!me
7 grudnia 2021
fot. Maria Symchych-Navrotska/iStock
 

Pomoce naukowe pod choinką? U niejednego dziecka mogą budzić skojarzenia z największą rózgą na świecie. Przecież święta to czas beztroski i oderwania od szkolnych obowiązków. Warto zatem poszukać takich propozycji, które pozwolą na zdobycie nowych doświadczeń i umiejętności, doskonale przy tym bawiąc. Przedstawiamy kilka pomysłów na prezenty, które rozwiną wyobraźnię, poszerzą dziecięce horyzonty, czy poprawią umiejętności językowe, a jednocześnie wywołają szeroki uśmiech na twarzy malca. Tak działa magia świąt!


Puzzle, klocki, lalki, pojazdy, pluszaki, bohaterowie z bajek, gry komputerowe, figurki, malowanki… Co podarować dziecku, kiedy “to wszystko już ma”? Okazuje się, że przeszukując
trochę głębiej świąteczne półki z prezentami, można znaleźć kreatywne, angażujące i edukacyjne inspiracje, które fantastycznie zajmują czas, a nie cenne miejsce w pokoju dziecka.

Voucher na wizytę w centrum nauki

fot. pinstock/iStock

Zimowe popołudnia i weekendy nie zawsze kuszą słońcem, białym puchem i chęcią spędzenia czasu na powietrzu. Oprócz aktywności, które pozwolą zaspokoić tak ważną dla dzieci potrzebę ruchu, jak np. pobyt w aquaparku czy w sali zabaw, warto pomyśleć o sprezentowaniu wyprawy do jednego z polskich centrów nauki, w których mali badacze uczą się poprzez doświadczanie i eksperymentowanie. Znajdziemy tam przede wszystkim multimedialne, tematyczne wystawy oraz zróżnicowane, interaktywne stanowiska, np. kulę plazmową, przeglądarkę rentgenowską, kołyskę Newtona, wir wodny, syntezator mowy delfinów, stację kosmiczną czy lewitującą piłkę. Pozwalają one poznawać ciekawe zjawiska naukowe, ale również rozwijać wrażliwość sensoryczną.

Kursy w ramach platform edukacyjnych

Fot. iStock / AndreyPopov

Najmłodsi uwielbiają gry komputerowe, a dorośli, jak wiadomo, najczęściej zabiegają o to, aby ograniczać im tę formę rozrywki. Kompromisem w tej odwiecznej niezgodzie może być
zaproponowanie wartościowego i zarazem emocjonującego sposobu na spędzenie czasu przed ekranem. Z pomocą przychodzą tutaj coraz bardziej popularne platformy e-learningowe. Dostęp do nich zakupić można często w formie vouchera – to pomysł na prezent, który nie tylko rozwija, ale również dostarcza sporej dawki uśmiechu.

– Proces edukacji w Novakid prowadzony jest w formie zabawy, wzbogaca go m.in. grywalizacja. Jednak warto podkreślić, że zadania na platformie są tak skonstruowane, aby najmłodsi nie uzależniali poczucia własnej wartości od wyników. Elementy rywalizacji i punktacji, które wprowadzamy, mają na celu zwiększenie atrakcyjności zadania, ale nie są same w sobie kluczowe. Przykładem mogą być stosowane na platformie wyzwania, w których nagrody przyznawane są za wykonanie określonego zadania z zaangażowaniem i autentycznością, a nie za pokonanie przeciwnika – mówi Anna Trawka, ekspertka Novakid i pedagożka.

Tutaj zapisać się można na darmową lekcję próbną Novakid.

Wycieczka do wymarzonego parku rozrywki

fot. bluegame/iStock

Nie ma cenniejszych wspomnień z dzieciństwa niż wspólnie spędzony czas z rodziną. Warto od najmłodszych lat pokazywać dziecku, że prezenty niematerialne mają większą wartość niż zabawki, które szybko się nudzą. Z pewnością miejscem, do którego niejedno dziecko będzie wracać pamięcią, nawet będąc już dorosłym, jest wymarzony park rozrywki. Dzięki ich zróżnicowanej tematyce rodzice mogą wybrać taki cel wycieczki, który najlepiej wpisze się w zainteresowania dziecka. Oprócz najbardziej popularnych miejsc, jak Disneyland, Legoland czy Energylandia, istnieją też takie, które odpowiadają bardziej sprecyzowanym upodobaniom, np. w Szwecji istnieje raj dla fanów popularnej pisarki Astrid Lindgren, a w Dubaju zobaczyć można największy samolot pasażerski na świecie zrobiony z… milionów kolorowych kwiatów.

– Sprezentowanie dziecku wycieczki pod choinkę to równocześnie podarowanie mu okazji do nawiązania inspirujących znajomości z rówieśnikami wychowywanymi w innych kulturach, poszerzenia perspektywy postrzegania świata, a także nauki otwartości i zrozumienia różnorodności. Kluczowe jest, abyśmy zachęcali dziecko do odkrywania tych nowości – to też świetny moment, aby przełamać barierę językową, nawet krótka pogawędka na placu zabaw z dzieckiem anglojęzycznym może dać niesamowitą motywację do doskonalenia znajomości języka obcego – radzi Anna Trawka, ekspertka Novakid i pedagożka.

Kreatywne opakowanie

Sam moment rozpakowywania prezentów budzi u dzieci często większe emocje niż ich zawartość. Przecież nigdy nie wiadomo, czy oby na pewno Mikołaj odczytał właściwy list! Tutaj
też zaczynają się zagwostki rodziców, w jaki sposób zapakować prezent w formie voucheru lub biletu, aby był on atrakcyjny dla dziecka? Ciekawym rozwiązaniem może być dołączenie kartki do balonu wypełnionego helem, a następnie umieszczenie go w ogromnym kartonie, ozdobionym papierem ze świątecznym motywem. Innym pomysłem może być schowanie voucheru w zestawie drewnianych figurek Świętego Mikołaja, typu Matryoshka. Otwieranie przez dziecko kolejnych lalek-mikołajów dodatkowo wznieci jego ciekawość i pozytywne zaskoczenie. Rodzic może też wykorzystać własny zmysł artystyczny i stworzyć dla dziecka opakowanie DIY – z pewnością taka spersonalizowana forma przysporzy dziecku wiele uśmiechu.

Tworząc listę tegorocznych prezentów dla dziecka warto pomyśleć, że pozytywne wspomnienia, które możemy podarować dzieciom, zostaną z nimi na zawsze. Niech tym razem dzieci znajdą pod choinką coś najcenniejszego – wspólnie spędzony czas.


Novakid to internetowa platforma edukacyjna ESL (English as a Second Language – angielski jako drugi język), oferująca dzieciom w wieku 4-12 lat indywidualne lekcje z certyfikowanymi native speakerami. Szkoła Novakid jest zarejestrowana w USA i posiada uczniów na całym świecie. Podstawą edukacji na platformie jest komunikacja i metoda pełnego fizycznego reagowania (tzw. total physical response), polegająca na użyciu gestów i mimiki i odpowiadająca tym samym przyswajaniu języka ojczystego. Proces edukacji jest prowadzony w formie zabawy i wzbogacają go takie rozwiązania, jak: wirtualna rzeczywistość, interakcja i grywalizacja, by jak najbardziej uatrakcyjnić najmłodszym naukę języka.


Lifestyle

7 niematerialnych prezentów dla dzieci pod choinkę, dzięki którym będą szczęśliwsze. Sprawdź porady psychologa

Gościnnie w Oh!me
Gościnnie w Oh!me
7 grudnia 2021
fot. iStock

Budowanie relacje i wspólne, uważne bycie razem to coś niezwykle istotnego. Dzieciństwo zdarza się tylko raz w życiu i trwa bardzo krótko. Czas szybko leci, a rodzicom trudno uwierzyć, że ich maluch, który niedawno chodził do przedszkola, ma już 12 lat i swój własny świat, do którego nie chce ich wpuścić. Jak stworzyć głęboką relację z dzieckiem, która będzie oparta na zaufaniu i przyjaźni?

Święta Bożego Narodzenia są idealnym czasem, by zbliżyć się do siebie, a pomóc mogą w tym proste rytuały i zabawy. Joanna Węglarz, psycholożka dziecięca i rodzinna, współautorka książki „Czas relacji, czyli wspieranie rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka” podaje 7 pomysłów na niematerialne i wartościowe prezenty pod choinkę, które pomogą małym dzieciom rozwijać umiejętności społeczno-emocjonalne.

POLECAMY: Niech wierzą w św. Mikołaja, nie odbierajmy im tego. Ani sobie

Okres przedświąteczny coraz częściej kojarzy się nie tylko ze pięknymi ozdobami i piosenkami rozbrzmiewającymi w sklepach, ale również z nadmiernym konsumpcjonizmem. Firmy
prześcigają się w reklamach produktów, które są nam mniej lub bardziej potrzebne. Dlatego często nieświadomie możemy stać się podatni na różne manipulacje i dokonywać nie zawsze przemyślanych zakupów pod wpływem promocji. Szczególnie rodzice i dziadkowie są narażeni na „chcenie” maluchów i spore wydatki. Bo jak nie kupić czegoś, co dziecko napisało w liście do Świętego Mikołaja? Szczególnie ci, którzy jako dzieci otrzymywali skromne prezenty, mogą mieć pokusę zasypania swojej pociechy zabawkami.

– Święta Bożego Narodzenie to nie tylko wymarzone prezenty, ale przede wszystkim bycie razem. Nadmiar podarków często skutkuje tym, że 3-latek jest przeszczęśliwy, ale ostatecznie nie wie, czym się bawić i złości się. Na dodatek nie docenia tego, co dostał. Aby odpowiednio stymulować rozwój dziecka w wieku przedszkolnym w sferze emocjonalno-społecznej, trzeba zadbać o odpowiednie jego relacje z najbliższymi. Obowiązki i prezenty nigdy nie powinny przysłonić nam tego, co najważniejsze – drugiego człowieka – mówi psycholożka Joanna Węglarz, specjalistka od TUS (trening umiejętności społecznych) i współautorka książki „Czas relacji, czyli wspieranie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci”.

I dodaje:

Niektóre dzieci mają problem z emocjami, szybko się denerwują i trudno się z nimi porozumieć. Dlatego warto wesprzeć się różnymi grami i rytuałami wspomagającymi umiejętności społeczne. To proste i skuteczne sposoby, które można stosować w zabawie każdego dnia.

7 NIEMATERIALNYCH PREZENTÓW, KTÓRE MOŻNA DAĆ DZIECKU

  1. Wspólny czas – bycie razem to coś, co z pozoru może wydawać się banalne i mało prezentowe, w szczególności dla dziecka, jednak czas poświęcony w 100% drugiej osobie jest w dzisiejszych czasach dobrem deficytowym. Wszyscy gdzieś pędzimy, gonią nas terminy, stale mamy wiele spraw do załatwienia. Nawet gdy jesteśmy fizycznie z drugą osobą, często myślami jesteśmy gdzieś indziej. Czytamy e-maile, rozmawiamy przez telefon lub wolimy zająć się pracami domowymi, a dziecku włączyć bajki w telewizorze. Oczywiście potrafimy to sobie wytłumaczyć i przekonać siebie, że sprawa nie mogła czekać. Warto jednak, spędzając czas z dzieckiem, robić to w sposób wartościowy. Uwaga skierowana na potrzeby małego człowieka, rozmowy o jego marzeniach i kłopotach, pomoc w budowaniu domku z klocków czy wspólne przejażdżki rowerem w ulubione miejsce zaprocentują w relacjach na przyszłość. Dziecko nauczy się, jak być z drugim człowiekiem, a rodzic nawiąże przyjacielski kontakt ze swoim dzieckiem.
  2. Tworzenie własnych tradycji – jakiś czas temu przygotowania do Świąt, czyli porządki, gotowanie i dekorowanie domu własnoręcznymi ozdobami były częścią rodzinnej tradycji. Jednak dziś przygotowujemy Boże Narodzenie po swojemu. Coraz częściej słyszy się o wegańskich potrawach zamiast tradycyjnych, o kreatywnej choince czy wyjeździe do SPA zamiast rodzinnych obiadów. I dobrze – Święta powinny być nasze własne. Zastanówmy się więc wspólnie, czego w Świętach nie lubimy, a co jest dla nas ważne. Czasem warto pójść na drobne kompromisy, by znaleźć takie rozwiązanie, które sprawi, że tegoroczne Boże Narodzenie będzie wyjątkowe dla wszystkich. Takie Święta na pewno zespolą całą rodzinę.
  3. Śmiech i zabawa – ponoć przedszkolak śmieje się 300 razy dziennie, dorosły tylko kilkanaście razy. Oznacza to, że umiejętności cieszenia się drobiazgami i śmiania się bez
    powodu możemy uczyć się od własnych dzieci. Często jednak robimy inaczej – powstrzymujemy dziecięcą radość i uczymy maluchy powagi. A gdyby tak powygłupiać się razem z dzieckiem? Urządzić zabawę, która sprawia przyjemność wszystkim? Rodzicom nie zawsze łatwo przestawić się, szczególnie gdy nauczyliśmy się, że zabawa to trochę poświęcanie się dla dziecka i rezygnacja z własnego wolnego czasu. Jednak śpiewanie piosenek, skakanie po kałużach, lepienie bałwana, wspólne dekorowanie pierniczków czy wymyślanie bajek przed snem spowoduje, że więź rodzica z dzieckiem będzie mocniejsza.
  4. Odpuszczanie i wybaczanie samemu sobie – pamiętajmy, że dziecko uczy się, obserwując zachowanie dorosłych, i nie chodzi tylko o naukę mówienia, samoobsługę czy wykonywanie swoich obowiązków. Bardzo istotne jest również nastawienie rodziców oraz ich podejście do obowiązków, odpoczynku i przyjemności. Jeśli więc mama czy tata
    nie potrafią odpuszczać i podchodzą do wszystkiego nadmiernie ambicjonalnie, to taką postawę przejmą ich dzieci. Podobnie jest z wybaczaniem sobie błędów czy dawaniem
    prawa do porażek. Dlatego najlepsze co można zrobić dla swojego dziecka, to zacząć traktować samego siebie lepiej.
  5. Coś dla innych – Święta to czas, kiedy myślimy zarówno o bliskich, jak i o dalszych nam, potrzebujących osobach. Warto więc zastanowić się, co chcielibyśmy zrobić, aby innym ludziom było miło i by czuli, że o nich myślimy. Razem z dzieckiem można wypisać wspólnie kartki świąteczne i wybrać się na pocztę. Dla wielu maluchów może być to naprawdę ekscytujące wydarzenie. Można przygotować paczki dla potrzebujących, upiec pierniczki i obdarować nimi sąsiadów, nauczycieli lub inne osoby, z którymi dziecko ma kontakt. To pokaże mu, jak budować i dbać o relacje, oraz dlaczego warto czasem zrobić coś dla innych.
  6. Spacer szlakiem świątecznych dekoracji – wiele domów, sklepów i ulic ma już przygotowane cudowne, kolorowe dekoracje świąteczne, warto więc wybrać się na wycieczkę z dzieckiem – piechotą lub środkami komunikacji miejskiej. Dzięki temu wyprawa będzie nie tylko ciekawa, ale też zdrowa i ekologiczna. Dzieci uwielbiają mieniące się kolorami dekoracje, więc będzie to dla nich wspaniały czas spędzony razem. Na dodatek można poćwiczyć z maluchem nazwy kolorów.
  7. Konkursy i rodzinne wyzwania – nie ma lepszego sposobu, by zintegrować rodzinę oraz zachęcić dzieci do wspólnej aktywności. Jakie mogą być rodzinne wyzwania? Na przykład konkurs na najdłuższy łańcuch, najśmieszniejszy pierniczek, najdziwniejszą minę uwiecznioną na zdjęciu lub stworzyć własną grę planszową. Takie zadania dadzą wszystkim członkom rodziny mnóstwo radości.

Więcej informacji: www.czasrelacji.pl, www.joannaweglarz.pl


Joanna Węglarz – psycholog, specjalista psychologii klinicznej, wykładowca akademicki, trener i terapeuta EMDR, posiada ponad 17 lat doświadczenia w pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi. Ukończyła studia podyplomowe na kierunkach: „Psychologia kliniczna” na AMG w Gdańsku, „Diagnoza i rehabilitacja neuropsychologiczna” na UMCS w Lublinie oraz „Organizacja i zarządzanie oświatą” na Uczelni Lingwistyczo-Technicznej w Świeciu. Stale rozwija swoje kompetencje poprzez udział w licznych szkoleniach, kursach i konferencjach takich jak m.in.: „Kurs podstaw psychoterapii – Elementarz psychoterapeuty”, „Dysleksja Rozwojowa”, „Elementarz psychoterapeuty”, „Podstawy wiedzy o neurorozwoju” „Diagnostyka FASD” , „Diagnoza neuropsychologiczna dzieci,” „Więź jako czynnik chroniący rozwój”, „Integracja odruchów dynamicznych i proksymalnych”, „Terapia Taktylna”, „ESDM stopień 1”, EMDR – 1 i 2 stopień, „Kurs Terapii Skoncentrowanej na rozwiązaniach stopień 1”.

Jest także autorką wielu programów szkoleniowych oraz współautorką 3 książek „Mruczący Kotek. Zajęcia relaksacyjne dla przedszkolaków”, „Wspólna przygoda. Zestaw do prowadzenia umiejętności społecznych” oraz „Trening Umiejętności Społecznych dzieci i młodzieży Przewodnik dla terapeutów”.


Zobacz także

Być z kimś, już teraz, za wszelką cenę, byle tylko nie czuć samotności. W sidłach desperacji

Jeśli kogoś kochasz, zrób mu filiżankę kawy. To symbol przyjaźni i miłości, który umocni waszą więź

Nie ma większej samotności niż związek z kimś, kto nie traktuje cię tak, jak na to zasługujesz. Dajcie spokój singielkom