Lifestyle Psychologia

Jak wyzwolić odwagę? Bój się i rób!

Gościnnie w Oh!me
Gościnnie w Oh!me
8 czerwca 2017
Fot. iStock / PeopleImages
 

Fragment książki Patrycji Załug – „Codziennie Pewna Siebie. 8-tygodniowy trening budowania pewności siebie dla kobiet” dostępnej na stronie: codzienniepewnasiebie.pl.

Lęk nie powstrzyma Cię przed działaniem, dopóki mu na to nie pozwolisz. Umówmy się, jeśli chcesz zrobić coś nowego i ważnego dla siebie, to oznacza, że lęk na pewno się pojawi. Nie chodzi więc o to, aby go uniknąć, bo to niemożliwe, ale aby wiedzieć, jak stawić mu czoła. Wiele osób ucieka przed lękiem. Boimy się bać. Kiedy pojawia się pierwszy dyskomfort, chowamy się jak mysz pod miotłę. Przestajemy działać i stajemy w miej­scu, byle tylko go nie czuć. Nagle pasjonuje nas sprzątanie domu. W głowie pojawia się pełno pilnych rzeczy, które mu­ simy zrobić natychmiast. Oczywiście ich jedynym celem jest odciągnięcie nas od tego, co sobie zamierzyłyśmy. W głowie pojawia się głos, który mówi, że przecież ten pomysł jest bez sensu, bo i tak nie damy sobie z tym rady. Wiesz, czym jest to wszystko? To tylko sposoby uniknięcia lęku.

Jeśli chcesz sięgnąć po to, czego pragniesz, musisz być gotowa znieść odrobinę dyskomfortu

Najważniejsze jest, abyś nauczyła się rozpoznawać, co się w Tobie naprawdę dzieje. Powiedzmy, że masz zadzwonić do ważnego klienta, od którego decyzji zależy duże zamówienie dla Twojej firmy lub pracodawcy. Zależy Ci na tym, żeby się udało. Jednak przez kilka godzin nie udaje Ci się tego zrobić, bo pojawiają się inne pilne sprawy. Musisz być świadoma, że te inne sprawy to tylko zasłona dymna, pod którą siedzi lęk. Bo tak naprawdę boisz się zadzwonić do tego klienta i uni­kasz tego jak ognia.

Pierwszy krok to przyznanie się przed sobą, że się bo­isz. Zatrzymanie się we wszystkim, co robisz (co oczywi­ście wcale nie będzie takie łatwe, bo skoro czujesz niepo­kój, to dużo łatwiej jest działać, niż się zatrzymać. Ale jest to wysiłek, który warto podjąć, bo dzięki niemu stawisz czoła lękowi zamiast przed nim uciekać). No więc zatrzy­mujesz się i skupiasz całą uwagę na ciele – badasz, jak lęk manifestuje się w fizycznych doznaniach w ciele. To właś­nie z powodu tych doznań nie robisz tego, co jest dla Ciebie ważne.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Obserwuj te doznania i oddychaj. To może nie być przy­jemne. Może będzie waliło Ci serce, może będziesz czuła się cała rozdygotana w środku. Po prostu przez kilka chwil czuj ten lęk, obserwuj go bez opierania się mu, rozumiejąc, że w ten sposób umysł broni się przed nieznanym. Wiesz, co się stanie dzięki temu? To będzie tak, jak kiedy byłaś małą dziewczynką i bałaś się wejść na strych, aż pewnego dnia dorosłaś, postanowiłaś tam wejść, zapaliłaś światło i okaza­ło się, że nie było się czego bać. Albo jak wtedy, gdy miałaś trudny egzamin, z którego chciałaś uciec, ale odważyłaś się pójść i zdałaś. Albo jak wtedy, gdy wsiadałaś pierwszy raz za kierownicę auta i miałaś poczucie, że nigdy, ale to ni­ gdy w życiu nie nauczysz się robić tego wszystkiego naraz, i czułaś panikę, słysząc dźwięk odpalanego silnika. A w jakiś czas potem zaczęłaś jeździć po mieście. Sama! Właśnie tak się dzieje, kiedy odważysz się zatrzymać i spojrzeć w oczy lękowi. Mówisz sobie: „Tak, boję się”, oddychasz, a potem podnosisz słuchawkę, wybierasz numer i masz ten kontrakt. Albo nie. Ale to i tak nie ma takiego znaczenia, bo już wiesz, że niezależnie od rezultatów Ty zawsze możesz na siebie liczyć.

Całą książkę możesz zamówić z osobistą dedykacją od serca na stronie Patrycji Załug: codzienniepewnasiebie.pl.

Codziennie pewna siebie 3D 300 dpi

PS: Rób to, czego bardzo pragniesz, NAWET jeśli się tego boisz. Kiedyś sobie za to podziękujesz.

37da70bb


 

_F4A6689

Fot. Materiały prasowe

Patrycja Załug – pierwsza w Polsce dyplomowana trenerka specjalizująca się w temacie kobiecej pewności siebie. Przez ostatnie 7 lat pomogła ponad 2000 kobiet wzmocnić się, uwierzyć w siebie i poczuć się pewnie, w życiu i w biznesie.

Absolwentka studiów trenerskich w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej i Laboratorium Psychoedukacji oraz Szkoły Coachów Grupy Trop i Uniwersytetu Marii Skłodowskiej Curie na wydziale prawa.

Od 7 lat z sukcesem prowadzi własny biznes ucząc kobiety przedsiębiorczości i autentycznej kobiecej pewności siebie w życiu i w biznesie. Współzałożycielka Akademii Kobiet Sukcesu oraz Szkoły Liderek, interdyscyplinarnego studium przedsiębiorczości dla kobiet.

Autorka projektu „Codziennie Pewna Siebie”, w ramach którego prowadzi warsztaty, treningi dla kobiet oraz fan page pod tym samym tytułem. To właśnie te warsztaty stały się inspiracją do powstania jej najnowszej książki „Codziennie Pewna Siebie. 8-tygodniowy trening budowania pewności siebie dla kobiet”.

Prowadzi indywidualne i grupowe szkolenia dla kobiet z budowania pewności siebie, także w wystąpieniach publicznych, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem, które zdobyła m.in.  jako prezenterka regionalnej telewizji, mówczyni na konferencjach dla kobiet oraz dziennikarka prowadząca autorską audycję w Radio KOLOR. Posiada prestiżowy tytuł Competent Communicator oraz Competent Leader nadawany przez Toastmasters International.

Autorka książki „100 pomysłów jak być dla siebie dobrą”. Regularnie praktykuje Vipassanę.

Jako ekspertka wypowiadała się m. in. dla Radia Kolor, Polskiego Radia, Radia Chili Zet, Pracuj.pl, Polsat News, Magazynu Coaching, Magazynu Vita, Poradnika Domowego, Olivii.


Lifestyle Psychologia

Jak wytrenować mózg, aby być bardziej kreatywnym i twórczym? Poznaj 8 prostych sposobów

Anna Wójtowicz
Anna Wójtowicz
8 czerwca 2017
5 zaskakujących rzeczy, które mogą obniżyć twoją inteligencję
iStock / Johannes Gerhardus Swanepoel
 

Kreatywność według definicji to zdolność tworzenia czegoś nowego. Jest pożądana w wielu zawodach oraz przydaje się w codziennym życiu, a osoby kreatywne są uznawane za bardziej intersujące i ciekawe. Jeśli czujesz, że nie należy ona do twoich mocnych stron i nie jesteś z tego powodu zadowolona, możesz nad tym popracować. Istnieje kilka sposobów, dzięki którym poszerzysz umiejętności twórcze umysłu. Nie wymagają wiele wysiłku, a ty szybko zobaczysz efekty.

Zapomnij o wyniku

Tworząc coś, nie myśl o wyniku. Skup się na samym procesie, poświęcaj uwagę każdemu etapowi zadania. W ten sposób dopracujesz szczegóły, więc dobre zakończenie jest bardziej prawdopodobne. Ciesz się procesem, rezultat przyjdzie sam:)

Nie krytykuj swojej pracy

Krytykowanie swojej pracy wpływa negatywnie na jakość. Kiedy coś tworzysz, nie myśl, że coś jest źle. Skupiając się na tym, możesz rzeczywiście zacząć popełniać błędy, stracisz zapał i przestaniesz się starać. Dlatego odrzuć od siebie negatywne myśli. Zobaczysz, że nowe pomysły zaczną pojawiać się same.

Zrelaksuj się

Stres jest jednym z najgorszych towarzyszy kreatywności. Dobre pomysły nie przyjdą, kiedy będziesz spięta. Dlatego zrób wszystko, aby się zrelaksować. Popracuj z oddechem, medytuj lub udaj się na spacer do parku bądź lasu. Wielu artystów docenia także moc spokojnego snu i odprężenia, podczas którego doznawali olśnienia i wstawali z gotowym pomysłem w głowie.

Zapisuj swoje pomysły

Zapisywanie pomysłów to świetna metoda. Jeśli masz fizyczny zapis tego, co chcesz wykonać,  staje się bardziej prawdopodobne, że coś z tego wyjdzie. Nie umyka, więc bardziej się na nim skupiasz i automatycznie zaczynasz się zastanawiać, jak go zrealizować. Poza tym czytając go rodzą się inne pomysły.

Czytaj, czytaj i jeszcze raz czytaj

Nic tak nie rozwija kreatywności jak czytanie. Podczas tej czynności w mózgu powstają nowe połączenia nerwowe – proces znany jako neuroplastyczność. Wystarczy pół godziny każdego dnia, a szybko pojawią się efekty.

Słuchaj muzyki

Kreatywnemu myśleniu sprzyja słuchanie niezbyt głośnej muzyki. Wyniki pokazują, że lecące w tle dźwięki lepiej wpływają na powstawanie pomysłów niż cisza. Według wielu badań najlepiej słuchać muzyki Mozarta, która może wywoływać krótkoterminową poprawę zdolności przestrzennych i inteligencji ogólnej.

Medytuj

Medytacja przynosi wiele korzyści. Sprzyja kreatywnemu myśleniu, wycisza i rozluźnia umysł. Wpływa na neuroplastyczność mózgu, dzięki czemu jesteśmy otwarci na nowe bodźce i wpadają nam do głowy nowe pomysły.

Ćwicz ciało i mózg

Ćwiczenia fizyczne pomagają w utrzymaniu zdrowia i energii. Wpływają pozytywnie nie tylko na kondycję ciała, lecz także na funkcjonowanie mózgu. Ale nie można zapominać, że ćwiczenie umysłu jest równie ważne. Zagadki i abstrakcyjne czynności zmieniają myślenie i pozwalają podejść do problemu od innej strony i z innego punktu widzenia.

Dzięki zwiększeniu kreatywności poprawi się jakość twojego życia. Zaczniesz patrzeć na niektóre sprawy z innej perspektywy i staniesz się osobą bardziej twórczą. Pomysły zaczną płynąć same, a ty będziesz czuć się spełniona i usatysfakcjonowana.


Lifestyle Psychologia

Czego nie powinieneś nigdy robić przy dziecku. 5 zachowań, od których musisz się powstrzymać

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
8 czerwca 2017
Fot. iStock/AleksandarNakic

Dziecko jeszcze nie posiada w pełni wykształconych zdolności poznawczych, pomagających na regulowanie swoich stanów emocjonalnych. Podlega zatem wszelkim konsekwencjom nadmiernego poziomu stresu i niepokoju. To, czego doświadczy człowiek w dzieciństwie ma znaczący wpływ na to kim będzie jako osoba dorosła . Na nas – rodzicach, opiekunach – spoczywa zatem wyjątkowy ciężar i musimy mieć świadomość tego, jakich zachowań należy przy dzieciach unikać.

5 zachowań, od których powinniśmy powstrzymać się przy swoich dzieciach

1. Rozmowa o dziecku

Nikt nie lubi być traktowany przedmiotowo, a niestety – tak właśnie dzieje się, kiedy w obecności dziecka mówimy o nim tak, jakby go nie było. Dziecko traci poczucie pewności, narasta w nim poczucie smutku, frustracji, bycia niezrozumianym i niekochanym.

2. Brak samokontroli

Łatwo okazać złość, gniew, frustrację. Dużo trudniej ćwiczyć samokontrolę. Tymczasem dzieci uczą się przede wszystkim przez przykład…

3. Przyjaciel, nie rodzic

Dziecko potrzebuje zarówno rodzica jak i przyjaciela, ale niekoniecznie w tej samej osobie. Granice między przyjaźnią i rodzicielstwem powinny zostać zaznaczone wyraźnie. Nie graj kumpla, bądź wspierającym ojcem. Nie zgrywaj nastoletniej „psiapsiółki” swojej córki, bądź autorytetem, którego chce się posłuchać.

4. Ciągła samokrytyka

Krytykowanie siebie samego w obecności dziecka to na dłuższą metę miecz obosieczny: twoja samoocena spada, podobnie jak uznanie dla ciebie w oczach dziecka.

5. Zaniedbywanie własnych potrzeb

Wiadomo, czas spędzony z dziećmi jest nieoceniony dla ich prawidłowego rozwoju. Ale musisz również uświadomić swoim podopiecznym, że ty również jesteś kimś ważnym, kimś kto ma prawo do odpoczynku i czasu dla siebie.


Na podstawie: powerofpositivity.com

 


Zobacz także

Miłość to nie jest „nigdy” i „na zawsze”. Bo może miłość to szansa? Szansa dawana bez końca, po stokroć, a nawet tysiąckroć?

Jak matki kradną po kryjomu poczucie wartości swoim córkom

4 postawy wobec bliskich, które cię ograniczają