Go to content

Opalanie bez zmarszczek i przebarwień. 8 zasad bezpiecznego korzystania ze słońca

Fot. iStock / 101dalmatians

Opalanie kojarzy się nam z długimi chwilami przyjemności na plaży czy też we własnym ogrodzie. Chłodzące napoje, ciekawa lektura i coś miękkiego, na czym wyciągniemy się spragnione gorących promieni słonecznych. Opalanie ma swój niewątpliwy urok, choć nasza skóra nie lubi nadmiernej ekspozycji na słońce. Poza cudownym relaksem i zdrową opalenizną podczas mądrego opalania, usprawnimy syntezę witaminy D, oraz polepszymy samopoczucie.

Niestety, jeśli machamy ręką na potencjalne zagrożenia, wylegujemy się długie godziny na pełnym słońcu bez zabezpieczenia skóry, kłopoty mogą nadejść szybciej niż podejrzewamy.

Kłopoty skóry po nielimitowanym opalaniu

Najpowszechniejszą, niechcianą konsekwencją zamiłowania do nadmiaru słońca, jest poparzenie słoneczne. Na pierwszy rzut oka można powiedzieć, że to tylko „takie tam” zaczerwienienie i jutro, najpóźniej pojutrze zejdzie. Niestety poparzenia słoneczne boli oznaczają pojawienie się stanu zapalnego w zaczerwienionych tkankach, a uszkodzeniu ulega zarówno DNA jak i RNA skóry. Mało kto wie, że pięciokrotne mocne oparzenia skóry w krótkich odstępach czasu aż dwukrotnie zwiększają ryzyko zachorowania na czerniaka. Ponadto nadmiar promieni słonecznych wysusza skórę, wpływa na jej przedwczesne starzenie i wystąpienie zmarszczek, oraz przebarwień, które trudno jest później usunąć. Innymi objawami fotostarzenia są poszerzone naczynka krwionośne, obszary ścienienia skóry o nieregularnym kształcie, brunatne plamy, bruzdy.

8 zasad bezpiecznego opalania

1. Odpuść sobie opalanie w godzinach 11.oo-15.00

Nawet, jeśli korci cię myśl, że przy silnym słońcu opalisz się szybciej i mocniej, naprawdę wiele ryzykujesz. W tych godzinach promieniowanie jest najsilniejsze i czyni najwięcej szkód w skórze. Proces nabierania letniego kolorytu skóry, potraktuj jak dłuższy plan działania, w bardziej bezpiecznych godzinach.

2. Korzystaj z kosmetyków z filtrem

Dawno już minęły czasy, gdy kobiety opalały się masowo smarując ciało oliwką bambino, bo im bardziej było natłuszczone, tym lepiej chwytało promienie słoneczne. A dla zdrowia należy robić odwrotnie – bezpiecznie dawkować promieniowanie trafiające w skórę, poprzez zastosowanie kosmetyków z filtrem. One mają za zadanie zabezpieczyć skórę przed szkodliwym działaniem promieniowania UV i zapobiec powstawaniu przebarwień.

Kosmetyki z filtrami dzieli się na 2 duże grupy: związki chemiczne i fizyczne. Dzieci, przed ukończeniem 6 miesiąca życia należy chronić kosmetykami zawierającymi filtry fizyczne (np. kosmetyki z tlenkiem cynku oraz dwutlenkiem tytanu). Starsze dzieci, szczególnie te, które ukończyły 2 rok życia, powinny stosować kosmetyki zawierające filtry fizyczne jak i filtry chemiczne.  Dla dzieci, oraz osób o jasnej karnacji przeznaczone są kremy z SPF 50, najlepiej wodoodporne. Osoby które opalają się na brązowo i mają ciemniejszą karnację, mogą zacząć od SPF 30 lub 40, a później zejść na niższy stopień ochrony (np. SPF 20, 15).

Pamiętajcie także o ponownej aplikacji kosmetyków, szczególnie po kąpieli. Warto wiedzieć, że kosmetyk wodoodporny zachowuje aktywność przez 40 minut przebywania w wodzie, a kosmetyk extrawodoodporny zachowuje swoje właściwości przez 80 minut przebywania w wodzie.

Fot. iStock / paultarasenko

Fot. iStock / paultarasenko

3. Kosmetyki nakładaj mądrze

To ważne, by kosmetyk nałożyć na skórę odpowiednio wcześniej, by miał on czas na zadziałanie, zazwyczaj 20‒30 minut przed ekspozycją na słońce. Ponawiajcie aplikację na skórę po ok 2 godzinach opalania i smarujcie nim nie tylko ciało wystawione bezpośrednio na działanie promieni słonecznych, ale i pod strojem kąpielowym czy ubraniem, ponieważ promieniowanie UVA przenika także przez materiał. Nie omijajcie okolic małżowin usznych i ust, szczególnie podatnych na oparzenia.

4. Noś kapelusz i okulary

Pamiętaj, że słońce może negatywnie wpływać także na kondycję włosów i wzroku. Przesuszone, łamiące się włosy mogą smutną pamiątką po łączeniu kąpieli w morzu i braku ochrony przed słońcem. Problemy ze wzrokiem, bóle głowy będą skutkiem noszenia okularów przeciwsłonecznych bez sprawdzonego filtra, ponieważ za uszkodzenie wzroku odpowiedzialne jest promieniowanie UVB, , a UVA pochłania soczewka oka.

5. Chroń i obserwuj znamiona

Znamiona powstają w wyniku nieprawidłowości w procesie tworzenia się barwnika w naskórku. Ponieważ pod wpływem promieni słonecznych zmienia się ilość barwnika w naskórku, należy bezwzględnie chronić znamiona i tzw. „pieprzyki” przez słońcem. Chrońcie je najwyższymi filtrami, możecie także zaklejać te większe, bardziej wrażliwe na działanie promieni słonecznych, okrągłymi plasterkami. Jeżeli widoczna jest zmiana zabarwienia, powiększenie się czy krwawienie, a także czerwona obwódka wokół znamienia, należy zgłosić się do lekarza. Długotrwała ekspozycja na słońce przyczynia się do powstawania raka skóry.

Fot. iStock / mediaphotos

Fot. iStock / mediaphotos

6. Składniki fotouczulajace wykluczają opalanie

Niektóre kosmetyki i leki maja w składzie substancje chemiczne, które pod wpływem promieniowania UV powodują niekorzystne reakcje skórne, np. zaczerwienienie, pieczenie oraz pęcherze. Należą do nich niektóre leki antydepresyjne, antykoncepcyjne i przeciwcukrzycowe. Opalaniu nie sprzyjają także kosmetyki i czy herbaty ziołowe, w składzie których znajdziemy dziurawiec, melisę, nagietek, arnikę, rumianek.

7. Beta-karoten przyjacielem skóry

Beta-karoten pomaga osiągnąć ładniejszy, zdrowszy odcień skóry i przedłużyć opaleniznę. Wykazuje on działanie ochronne przed promieniowaniem UV, nasila produkcję pigmentu oraz chroni przed działaniem promieni ultrafioletowych. Można przyjmować suplementy z beta karotenem, ale jest łatwo dostępny i przyswajalny w naturalnej postaci owoców i warzyw: dyni, brzoskwiniach, morelach, pomidorach, papryce, marchwi, pomarańczach, brokułach, fasolce szparagowej i wielu innych.

8. Ukojenie po opalaniu

Nawet, jeśli to już się wydaje działaniem po fakcie, jest równie ważne dla kondycji cery, jak zabezpieczenie podczas opalania. Preparaty zawierające pantenol, witaminy E i A, aloes, mentol, alantoinę i lanolinę załagodzą powstałe podrażnienia i pomogą skórze w szybszej regeneracji po intensywnym opalaniu.


źródło: www.if.pw.edu.plhellozdrowie.pl