Lifestyle

Tyjesz, bo masz w domu… kurz! To nie żart – są na to naukowe dowody

Agnieszka Dyniakowska
Agnieszka Dyniakowska
20 lipca 2017
fot. iStock/ South_agency
 

Na pewno nie raz słyszałyście narzekania znajomej, która twierdziła, że pomimo wysiłku nie udaje jej się schudnąć i tyje chyba od powietrza. Cóż, możliwe, że miała rację, bowiem najnowsze badania wykazały, że utyć można nie tyle od powietrza, co od unoszącego się w nim kurzu!

W piśmie ”ACS Environmental Science & Technology” pojawiły się niedawno informacje mówiące o tym, że pył domowy pobudza wzrost komórek tłuszczowych! Najnowsze badania dowodzą, że w warunkach laboratoryjnych kurz zawierający zanieczyszczenia może być przyczyną tego, że komórki tłuszczowe zaczynają gromadzić większe ilości trójglicerydów. O jakie zanieczyszczenia konkretnie chodzi? O EDC (np. środki zmniejszające palność, ftalany i bisfenol-A), substancje powodujące zaburzenia endokrynologiczne, które zakłócają pracę hormonów w ludzkim organizmie lub naśladują je. Jeśli w składzie kurzu pojawią się EDC, substancje te mogą być  przez nas wdychane, spożywane lub nawet wnikać przez skórę.

Ponadto wyniki badań przeprowadzonych na zwierzętach sugerują, że narażenie na działanie niektórych EDC we wczesnej fazie życia może powodować późniejszy przyrost masy ciała. Z tego powodu EDC nazwano  „obesogenami” – powodującymi otyłość (z ang. obese – otyły). Substancje EDC są powszechnie stosowanych w produktach konsumpcyjnych, choć niektórzy producenci nieco ograniczyli ich użycie.

Zespół badaczy z Duke University sprawdził też, czy inne związki zawarte w kurzu domowym mogą mieć wpływ na komórki tłuszczowe. Naukowcy przetestowali jedenaście różnych próbek zebranych w domach w Północnej Karolinie i poddali je testom z wykorzystaniem komórek myszy – predipocytów. Badania wykazały, że substancje w siedmiu próbkach spowodowały, iż predipocyty rozwijały się w dojrzałe komórki tłuszczowe i gromadziły trójglicerydy, a w dziewięciu próbkach zauważono pobudzenie komórek do podziału i tworzenie większej puli komórek tłuszczowych prekursorowych. Zdaniem naukowców mieszanina niektórych chemikaliów w kurzu domowym pobudza gromadzenie się trójglicerydów i rozwój komórek tłuszczowych, a nawet 3 mikrogramy kurzu wystarczą, by zauważyć efekty – to znacznie mniej niż zdarza się zjeść maluchom, które podczas zabawy znalazły gdzieś kłębek zanieczyszczeń!

Kurz może zatem być powodem zaburzeń metabolizm zarówno u dzieci, jak i u dorosłych. Nadal jednak głównymi przyczynami otyłości pozostaje niewłaściwa dieta i zbyt mała ilość aktywności fizycznej, ale najnowsze badania pokazują, że istotną rolę pełni tutaj także zanieczyszczenie środowiska. Dla naszego zdrowia i – jak się okazuje – urody, bycie bałaganiarzem może okazać się zgubne w skutkach.


 

Na podstawie: www.naukawpolsce.pap.pl

Zapisz


Lifestyle

Chcesz skutecznie oczyścić wątrobę? 11 sposobów na prosty detoks

Redakcja
Redakcja
20 lipca 2017
Fot. iStock / KristinaJovanovic
 

Wątroba to drugi co do wielkości organ w organizmie człowieka, który pełni bardzo istotną funkcję — filtruje szkodliwe toksyny. Na jej kondycję i sprawność działania pracujemy przez cały czas. Na wątrobie odbija się nasz styl życia, błędy żywieniowe i szczególnie wypijany alkohol.

Co prawda ma ona zdolność do regeneracji w dużym stopniu, jednak warto wątrobie pomagać w oczyszczaniu. Nie zawsze trzeba sięgać po profesjonalny detoks, zawsze można wprowadzić kilka pomniejszych zmian w stylu życia, które wesprą wątrobę w samooczyszczaniu.

11 prostych podpowiedzi, jak oczyścić skutecznie wątrobę

1. Ogranicz alkohol i kofeinę na rzecz wody

Zarówno alkohol, jak i kofeina, powodują osadzanie toksyn w wątrobie. Wystarczy zmniejszyć ich spożycie na co dzień, aby umożliwić regenerację tego organu. Pij dużo wody zamiast nich, sięgaj po wodę mineralną. Picie dużej ilości wody wspiera nawodnienie organizmu, a także regenerację komórek. Ułatwia także wątrobie filtrowanie większej ilości toksyn, co przekłada się na wydajność organizmu.

2. Sięgaj po cytryny

Jeśli zaczniesz dodawać sok z cytryny do wody raz dziennie, wesprzesz produkcję żółci w wątrobie i przyspieszysz usuwanie toksyn. Dzięki cytrynie pozbędziesz się kamieni żółciowych i przyspieszysz proces trawienia.

3. Sięgaj po zieloną herbatę

Zielona herbata zawiera katechiny, czyli przeciwutleniacze roślinne zwiększające funkcjonowanie wątroby i ograniczające nawarstwianie się tłuszczu w tym organie.

4. Sięgaj po koktajle owocowe

Owoce typu truskawki jeżyny jagody maliny dobrze wpływają na stan wątroby zawierając organiczne kwasy obniżają poziom cukru we krwi zmniejszający ryzyko wystąpienia chorób wątroby najlepiej Zrób to sama z owoców ze sprawdzonego źródła

5. Unikaj niezdrowej żywności

Tłusta, przetworzona, bogata w środki konserwujące, barwniki i cholesterol żywność, powoduje zatrucie wątroby. Zapomnij o takim pożywieniu i sięgaj po warzywa. Jedz je na zdrowie, najlepiej w postaci surowej lub gotowane na parze. Wiele warzyw zawiera składniki typu beta-karoten, który chroni komórki wątroby przed działaniem toksyn. Ciemne liściaste warzywa, np. szpinak, pomagają wzrostowi komórek, a buraki chronią kanały żółciowe.

6. Jedz czosnek

Dodawaj go od serca do potraw, ponieważ czosnek jest bogaty w siarkę, która aktywizuje enzymy wątrobowe. Ponadto znajdziesz w czosnku allicynę i selen, które chronią wątrobę przed uszkodzeniami i wspierają proces detoksykacji.

7. Wprowadź do diety grejpfruty

Grejpfrut to owoc bogaty w witaminę C i przeciwutleniacze pobudza enzymy w wątrobie. Naringenina obecna w grejpfrucie powoduje, że wątroba szybciej spala obciążający ją tłuszcz. Należy jednak uważać, bo spożywanie dużych ilości grejpfrutów, może negatywnie wpływać na sposób przyswajania leków przez organizm.

8. Jedz orzechy włoskie

Orzechy włoskie zawierają aminokwasy oraz kwasy tłuszczowe omega-3, które doskonale wpływają na oczyszczenie wątroby.

9. Pij herbatki ziołowe

Sięgaj po zioła tak jak: łopian, ostropest plamisty, mniszek lekarski, które pomagają pozbyć się toksyn i chronią komórki wątroby, wspierając naturalnie jej działanie.

10. Zadbaj, aby nie zabrakło ci magnezu

Ten pierwiastek sprzyja produkcji żółci, czyli tym samym oczyszczaniu wątroby. A aby ci nie brakowało magnezu, szczególnie gdy masz dużo stresu lub pijesz duże ilości kawy, sięgaj po produkty, które są w niego bogate: pestki dyni, kakao, otręby, migdały, kasza gryczana i inne.

11. Używaj naturalnych środków czyszczących

W domu podczas sprzątania najczęściej sięgamy po chemiczne środki do czyszczenia. Są one bardzo skuteczne i nie wymagają tak dużego nakładu pracy, ale dla zdrowia bezpiecznie sięgać po naturalne środki czyszczące, których rozpylanie jest bezpieczniejsze dla wątroby, która każdego dnia gromadzi toksyny z organizmu.


 

źródło: www.wikihow.com


Lifestyle

Życie razem jest, jak wspólna podróż kajakiem. Ten krótki test może pomóc ci sprawdzić, jaka przyszłość czeka twój związek

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
20 lipca 2017
Fot. iStock/jacoblund

Pomyśl o tym w ten sposób: związek jest jak dwuosobowa wycieczka kajakiem. Może zaczęła się gładko, ale potem pojawiły się pewne problemy. Nie wszystko można przewidzieć, nie wszystko zaplanować. Tak naprawdę niewielu z nas udaje się w miarę szybko złapać wspólny rytm i zapanować nad naszym kajakiem tak, by obie strony były szczęśliwe i zadowolone. Potrzeba czasu, cierpliwości i… ćwiczeń.

Co może się wydarzyć podczas wspólnej podróży kajakiem

1. Planowanie

Ta podróż to metafora wspólnego życia – wspólnej codzienności, planów na przyszłość, tego, jak sobie ją wyobrażacie. Pomyśl: czy oboje jesteście zadowoleni z wybranego celu podróży? Może wsiedliście do tego kajaka tylko z ciekawości, jak to jest? A co z kierunkiem podróży? Czy jedno z was ślepo podąża za drugim, mając nadzieję, że wkrótce role się odwrócą? Krótko mówiąc, czy oboje chcecie naprawdę tego samego? Wizualizuj miejsce docelowe waszej podróży: czy widzisz siebie ze swoim partnerem, jak się razem starzejecie? Czy możecie być razem szczęśliwi?

2. Oboje jesteście w kajaku, co teraz?

Obydwa miejsca są wyposażone w te same narzędzia, umożliwiające wypłynięcie na szerokie wody. Jeśli oboje podejmujecie taki sam wysiłek, kajak będzie płynął dalej, gładko pokonując ewentualne przeszkody. Gdy jedno z was chce przez chwilę odpocząć, cieszyć się przez widokiem, to drugie może wiosłować za dwoje, ale tylko przez pewien czas. Taka sytuacja nie może trwać wiecznie, bo nigdzie razem nie dopłyniecie. Wysiłek włożony w pracę nad związkiem powinien być równy po obu stronach.

3. Kiedy podróż zaczyna męczyć…

Gdy pojawiają się problemy w związku, możesz:
– po prostu zwrócić uwagę, że istnieje problem i czekać, aż druga strona zaproponuje rozwiązanie

– nie mówić nic i czekać, aż problem rozwiąże się sam

– zwrócić uwagę drugiej osobie, że to ona jest źródłem problemu

– powiedzieć, że problem leży po obu stronach i poprosić o pomysły, jak go rozwiązać.

Od tego, jak poradzicie sobie z konfliktami i problemami zależy, czy wrócicie jeszcze na szerokie wody. Być może teraz właśnie okazuje się, że wasza wyprawa jest krótkoterminowa.

4. Powrót na szerokie wody

Zasygnalizowałaś problem. Czy twój partner:

– zgadza się z tobą, że tylko wspólna praca nad jego rozwiązaniem przyniesie efekty?

– zaprzecza, że w ogóle jest jakiś problem i dalej tkwicie w martwym punkcie, aż odpuszczasz i dalej wiosłujesz sama

– on wyskakuje z kajaka, jak tylko pojawiają się problemy?

– wyskakuje, ale potem wraca do kajaka, ponieważ jest mu tu bezpiecznie i wygodnie?

Jeśli tak właśnie się dzieje, kto wykonuje całą pracę? Kto utrzyma kajak na powierzchni? Kto wraca do niego co chwila, bo łatwiej i wygodniej mu być razem, zamiast kontynuować podróż samotnie?

Ta metafizyczna podróż daje do myślenia. Czy twój związek może przetrwać „kajakowy test”? Jeśli nie, to wróć na ląd.  Jest bardzo prawdopodobne, że niebawem na twoim horyzoncie pojawi się piękny, duży jacht


Na podstawie: powerofpositivity.com


Zobacz także

Naszego życia nie musi determinować to, skąd pochodzimy. Możemy sami nim kierować, jak bohaterka nagrodzonego filmu „Sofia”

Mamy kolejne royal baby! Witamy na świecie pierwsze dziecko księżnej Meghan i księcia Harry’ego

Wyjątkowe fotografie Alicji Zmysłowskiej. O łączeniu dwóch pasji: fotografii i miłości do psów