Lifestyle

Twarda sztuka w stylu eko – od LaQ

Redakcja
Redakcja
18 czerwca 2021
 
Polubili je nawet najwięksi twardziele! Mają niepozorny szary kolor, a pachną niczym ekskluzywne perfumy. A jak myją! Właśnie dlatego męskie mydła w kostce od LaQ to produkt, po który chętnie sięga każdy facet. Dodatkowo teraz kultowe kostki dostępne są w nowych, ekologicznych kartonikach.

Czy świetny produkt o naturalnym, wegańskim składzie, przygotowany tak, że bez oporów sięga po niego mężczyzna, można udoskonalić? LaQ udowodniło, że tak! Nowe ekologiczne kartoniki nadały kultowym mydełkom jeszcze lepszego wyglądu. A co znajdą panowie w środku? Dobrze znane kanciaste mydło, które doskonale się pieni. Można nim umyć nie tylko ręce, ale również twarz, włosy i całe ciało. Z jego pomocą można się też ogolić! Na liście składników mydła znalazły się trzy wartościowe masła: shea (nawilża, regeneruje i łagodzi podrażnienia), kawowe (o silnym działaniu natłuszczającym, nawilżającym i ochronnym) oraz mango (intensywnie nawilża, wygładza i regeneruje skórę). Efektu dopełnia węgiel aktywny, który oczyszcza skórę i nadaje mydłu idealny dla mężczyzn neutralny kolor.

Nowe mydła znaleźć można także w zestawach prezentowych idealnych na Dzień Ojca. Mydło dostępne w dwóch wersjach: z Koziołkiem i z Dzikiem.

Dostępne w Auchan, dobrych drogeriach i na www.laq.pl 


Lifestyle

Jak nie przegapić momentu i pomóc dziecku, zanim będzie za późno? 10 rad psychologa

Redakcja
Redakcja
18 czerwca 2021
Fot. iStock/evgenyatamanenko
 

Dzieci rozwijają się w swoim tempie, nawet u równolatków widać znaczne różnice. Dotyczy to zarówno przedszkolaków, jak i młodzieży szkolnej. Jednak są zachowania, które niepokoją rodziców, ale nie wiedzą, czy udać się z dzieckiem po poradę do psychologa. Jak nie przegapić momentu, gdy można pomóc mu uporać się z emocjami i problemami zanim nie będzie za późno? Psycholog Joanna Węglarz udziela 10 podstawowych rad, które pomogą w podjęciu decyzji o rozmowie ze specjalistą.


Czy moczenie nocne u trzylatka powinno niepokoić? Co oznacza moczenie nocne u nastolatka? Jakie regresywne zachowania wymagają konsultacji psychologicznej? Dlaczego dziecko staje się agresywne lub autodestrukcyjne i jak mu w tym pomóc, póki nie zrobi komuś lub sobie czegoś złego?

– Każde dziecko rozwija się inaczej i w swoim tempie, ale niekiedy proces ten jest zaburzony przez różne czynniki np. narodziny młodszego rodzeństwa, rozwód rodziców czy izolację społeczną wynikającą z pandemii. Każda nowa i trudna sytuacja, niezależnie od wieku, napawa lękiem, ale od kondycji psychofizycznej danej osoby zależy, jak sobie z nią poradzi. Młodemu człowiekowi zawsze jest trudniej, gdyż nie jest jeszcze na tyle odporny psychicznie.

Zawsze należy obserwować dziecko i reagować na niepokojące zmiany w jego zachowaniu, których wcześniej nie było. Czasem może to być oznaką czegoś poważniejszego, a czasem nawet zwykła, empatyczna rozmowa i porada, jak rozwiązać problem, wystarczy, by poprawić jego samopoczucie i dobrostan – mówi Joanna Węglarz, ceniona psycholożka i specjalistka psychologii klinicznej, wykładowczyni akademicka i terapeutka EMDR ze Studia Psychologicznego, pomysłodawca ogólnopolskiej kampanii społecznej SZKOŁA-OD-NOWA.

10 porad, kiedy trzeba iść z dzieckiem do psychologa

  1. Dziecko rozwija się z opóźnieniem – oczywiście należy pamiętać, że każde dziecko będzie rozwijało się inaczej, a normy rozwojowe to pewne widełki czasowe, kiedy dana umiejętność powinna się pojawić, ale gdy wyraźnie widać, że nie nadąża za rówieśnikami lub na jakimś etapie przestaje robić postępy – trzeba skonsultować się z psychologiem.
  2. Pojawiają się niepokojące objawy, czyli w zachowaniu dziecka pojawia się coś, czego wcześniej nie było np. nasilające się problemy z emocjami i ze snem.
  3. Rodzic obserwuje regres w rozwoju, czyli dziecko traci nabytą umiejętność lub zaczyna zachowywać się jak młodsze niż w jest rzeczywistości. Może zdarzyć się, że pod wpływem różnych czynników rozwój w jakimś obszarze się zatrzyma lub dziecko zachowuje się nieadekwatne do wieku. Regres jest cofnięciem w rozwoju i taką sytuację zawsze warto skonsultować.
  4. Przedłużająca adaptacja do żłobka lub przedszkola – może to dotyczyć również ogólnie rozstań z rodzicami. Pamiętajmy, że dziecko ma prawo reagować niepokojem, lękiem, smutkiem czy nawet złością na rozstanie z mamą. Osoby pracujące w żłobkach i przedszkolach podają, że zazwyczaj adaptacja trwa do miesiąca. Część dzieci dość szybko przyzwyczaja się do nowej placówki i chętnie bierze udział w zajęciach, czasem reagując emocjonalnie tylko w momencie odprowadzenie przez rodzica. Jeśli jednak reakcje są bardzo silne, dziecko jest trudno uspokoić, staje się apatyczne i nie angażuje się w żadną aktywność, trzeba porozmawiać z psychologiem, który doradzi, jak pomóc maluchowi.
  5. Silne reakcje emocjonalne, które pojawiają się najczęściej w sytuacji nakazu, zakazu lub przerwania ulubionej aktywności. Szczególnie niepokojące powinny być sytuacje, gdy dziecko zachowuje się agresywnie w stosunku do rodziców, rodzeństwa czy innych osób.
  6. Dziecko jest mało samodzielne – tutaj warto odnieść się do norm rozwojowych i tego co powinno zrobić dziecko w danym wieku, istotne jest również to, na ile rodzice pozwalają na samodzielność. Jeśli jednak dziecko ma problem z samoobsługą, gubi się, zapomina o różnych rzeczach, trzeba skonsultować się ze specjalistą.
  7. Dziecko ma problem z zabawą – pamiętajmy, że zabawa to naturalna i najbardziej podstawowa forma aktywności. Bawiąc się, dziecko się uczy, rozwija, poznaje świat, oswaja emocje. Jeśli więc zabawa jest zbyt uproszczona czy monotonna, dziecko nie potrafi skupić się na zabawie, unika zabawy samodzielnej, lub wprost przeciwnie – mogłoby się bawić samo całymi dniami i denerwuje się, gdy określoną i powtarzalną aktywność ktoś mu przerywa – trzeba sprawdzić, czy wszystko jest dobrze.
  8. Rodzica coś niepokoi, ale nie wie dokładnie, jak to określić czy nazwać. Najgorsze co można w takiej sytuacji zrobić, to sprawdzić co znaczą objawy w Internecie. Bardzo łatwo trafić na przypadkową stronę, na podstawie której rodzic wystawi diagnozę autyzmu, padaczki czy innego poważnego zaburzenia. Dlatego trzeba przyjść do gabinetu psychologa nawet po to, by usłyszeć, że dziecko rozwija się prawidłowo.
  9. Specjalista zauważy niepokojące objawy – nie zawsze lekarz powie o nieprawidłowościach w odpowiedni sposób i przez to wielu rodziców reaguje negatywnie. Warto jednak potraktować taką sugestię poważnie, by nie przegapić momentu, kiedy można dziecku pomóc i zadbać o jego lepszy rozwój.
  10. Przeżywasz trudne emocje – rodzicielstwo bywa wyzwaniem i nie jest usłane różami. To, jak radzimy sobie w tej roli, zależy od wielu czynników m.in. od tego jakie sami mieliśmy dzieciństwo, na kogo w życiu możemy liczyć, jaka jest nasza osobowość i kondycja psychofizyczna. To żaden wstyd mieć dość czy sobie nie radzić. Warto jednak skonsultować to ze specjalistą, żeby wiedzieć, jak pomóc sobie, by jak najlepiej wspierać dziecko.

Więcej informacji: https://studiopsychologiczne.com/, https://szkola-od-nowa.pl/

*Badanie realizowane w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych w Polsce, w okresie od 12 maja do 12 czerwca 2020 r, w trzech grupach składających się z uczniów, nauczycieli i rodziców (łącznie ok. 3000 osób) oraz badanie pod patronatem Rzecznika Praw Dziecka przeprowadzone metodą CAWI na panelu internetowym w dniach 25-28 grudnia 2020 roku na reprezentatywnej grupie ponad 2000 uczniów wieku 15-18 lat oraz rodziców posiadających dzieci w tym wieku.
——————————————————————————————————————————–
Joanna Węglarz – psycholog, specjalista psychologii klinicznej, wykładowca akademicki, trener i terapeuta EMDR, posiada ponad 17 lat doświadczenia w pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi. Ukończyła studia podyplomowe na kierunkach: „Psychologia kliniczna” na AMG w Gdańsku, „Diagnoza i rehabilitacja neuropsychologiczna” na UMCS w Lublinie oraz „Organizacja i zarządzanie oświatą” na Uczelni Lingwistyczo-Technicznej w Świeciu. Stale rozwija swoje kompetencje poprzez udział w licznych szkoleniach, kursach i konferencjach takich jak m.in.: „Kurs podstaw psychoterapii – Elementarz psychoterapeuty”, „Dysleksja Rozwojowa”, „Elementarz psychoterapeuty”, „Podstawy wiedzy o neurorozwoju” „Diagnostyka FASD” , „Diagnoza neuropsychologiczna dzieci,” „Więź jako czynnik chroniący rozwój”, „Integracja odruchów dynamicznych i proksymalnych”, „Terapia Taktylna”, „ESDM stopień 1”, EMDR – 1 i 2 stopień, „Kurs Terapii Skoncentrowanej na rozwiązaniach stopień 1”. Jest także autorką wielu programów szkoleniowych oraz współautorką 3 książek „Mruczący Kotek. Zajęcia relaksacyjne dla przedszkolaków”, „Wspólna przygoda. Zestaw do prowadzenia umiejętności społecznych” oraz „Trening Umiejętności Społecznych dzieci i młodzieży Przewodnik dla terapeutów”.


Lifestyle

Klatka piersiowa i ramiona. 5 propozycji ćwiczeń dla gruszki

Redakcja
Redakcja
18 czerwca 2021

Justyna Bolek, ekspertka fitness i doktorantka gdańskiej Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu proponuje ćwiczenia dla bardzo popularnej sylwetki wśród pań – typ gruszki.

O tym, że istnieje kilka rodzajów sylwetek, wiemy nie od dziś. Najpopularniejsze z nich to jabłko, gruszka, kolumna i klepsydra. Dziś przyjrzyjmy się soczystej, apetycznej gruszce. Jaka jest gruszka?

Gruszka to bardzo popularny wśród Polek typ figury. Panie o takim typie figury mają stosunkowo wąskie ramiona, szerokie biodra i uda, duża pupę (często opadająca i „zlewająca się” z udami), widoczną talię, zazwyczaj niewielkie piersi. Gruszki mają często szczupłe łydki i ręce. Tkanka tłuszczowa odkłada się w okolicach ud, pupy, bioder i to może kobietom przeszkadzać. Plusem takiej figury jest to, że za pomocą ćwiczeń możemy taką figurę wymodelować, czyli wyrównać dysproporcje pomiędzy górą a dołem.

Typem gruszki wśród znanych  gwiazd są Shakira, Beyoncé czy Rihanna. Wśród znanych Polek są to np.  Anna Powierza i Patricia Kazadi.

5 propozycji ćwiczeń dla gruszki. Będą to ćwiczenia na klatkę piersiową oraz ramiona, aby wyrównać proporcje z biodrami

PRZYSIAD (partie: uda, pośladki)

Pozycja wyjściowa (ustawienie ciała): pod żadnym pozorem nie wykręcaj stóp (czasami sobie tłumaczysz, że jest Ci tak łatwiej, ale to tylko świadczy o tym, że w Twoim ciele jest jakaś dysfunkcja), bo później będziesz chodzić jak kaczuszka. W anatomii funkcjonalnej ustawienie takich stóp nie istnieje. Takim kaczym chodem nabawisz się w swoim ciele wielu nieprzyjemności. 😊 Duży palec ustawiony jest zawsze na wprost. Ustaw stopy tak, aby drugi palec od stopy, kolano (rzepka) oraz kolec biodrowy (to taka najbardziej wystająca kość z przodu biodra) tworzyły jedną linie. Wykonując przysiad, staw biodrowy, kolanowy i skokowy wykonują zgięcie w tym samym czasie! Schodząc nisko zaobserwuj swoje kolano –  jeżeli czujesz, że się „trzęsie”, to brakuje Ci stabilizacji (ale to nic złego! Po to masz robić poprawnie, aby ćwiczyć poprawnie 😊).

Może się okazać, że Twoje ciało nie pozwoli Ci zejść niżej przez „trzęsące się kolano”, ale to NIE JEST BŁĄD. Wykonaj przysiad do momentu do którego kolano będzie stabilne! Rób w zakresie bezpiecznym dla Twojego stawu kolanowego. Ramiona kieruj wzdłuż ciała – nie przed sobą, ponieważ przenosząc ciężar ciała pomagasz sobie zejść niżej, a to jest  „małe oszustwo”.  Jeżeli wychodzi Ci kolano poza stopę, nic się nie dzieje – tak będą miały osoby, które mają bardzo długą kość udową. Oddychaj z każdym ruchem.

DOCIĄGANIE RĘCZNIKA DO KLATKI PIERSIOWEJ (plecy, ramiona)

Pozycja wyjściowa (ustawienie ciała): ustawienie stóp takie jak do przysiadu.

Delikatnie cofnij biodra i ugnij lekko kolana. Trzymaj brzuch. Złap ręcznik szerzej niż Twoje barki. Chwytając za ręcznik skieruj nadgarstki do siebie, tak jakbyś chciała „zaprzeć kciuk”. Wykonuj ruch zgięcia w stawie łokciowym. Kieruj ręcznik do klatki piersiowej, a konkretniej do linii mostka. Nie unoś barków. Oddychaj z każdym ruchem.

UNOSZENIE RAMION DO BOKU Z BUTELKĄ BĄDŹ HANTELKIEM (ramiona)

Pozycja wyjściowa (ustawienie ciała): ustawienie stóp takie jak do przysiadu.

Stój stabilnie oraz stabilnie trzymaj bark. Nie unoś go. Trzymaj brzuch i pośladki, tak, aby miednica była w neutralnej pozycji. Unoś powoli ramiona do boku, na wysokość barków i powoli opuszczaj.

POMPKA– TECHNIKA (partie: plecy, ramiona, brzuch)

  • plecy (i całe ciało) tworzą jedną linię, nie może być widoczne wygięcie w odcinku lędźwiowym,. Należy napiąć brzuch oraz  pośladki (to sprawi, że miednica ustawi się w neutralnej pozycji)
  • głowa jest przedłużeniem kręgosłupa
  • dłonie znajdują się nad barkami
  • palce u dłoni rozstawione szeroko
  • zablokuj rękę w łokciu
  • łopatka osadzona nisko – nie unoszę barków do góry
  • nogi wyprostowane i zablokowane w kolanach
  • stopy na szerokość bioder (drugi palec od stopy ustaw w jednej linii z kolanem oraz kolcem biodrowym- to taka wystająca kość z przodu biodra). Ustaw stopy na palcach

3 poziomy pompki:

  • łatwa: pozycja wyjściowa (ustawienie ciała) ciała jak wyżej. Oprzyj się o kuchenny blat bądź o stół.
  • średnia: pozycja wyjściowa (ustawienie ciała) ciała jak wyżej, oprócz kolan. Oprzyj je o podłogę. Dla ułatwienia zadania podudzie możesz oprzeć na poduszce.
  • zaawansowana: pozycja wyjściowa (ustawienie ciała) ciała jak wyżej. Pompka klasyczna -wykonuj ćwiczenie na podłodze. Oddychaj z każdym ruchem.

DOCIĄGANIE CIAŁA DO FRAMUGI JEDNĄ RĘKĄ

Stopy ustaw jak najbliżej framugi (ich ułożenie jest takie same jak do przysiadu).

Złap jedną ręką za framugę, drugą zostaw wzdłuż tułowia. Trzymaj brzuch, pośladki, nie unoś barku do góry, następnie wykonaj wolny ruch „wychylenia” tułowia (jak się „wychylisz”, to wyobraź sobie że Twoje ciało fraz z framugą tworzą kąt ostry) oraz ruch przyciągania do framugi. Z każdym ruchem oddychaj.

To samo możesz wykonać przy drzwiach, ale oburącz. Owiń wokół klamki ręcznik, złap za jego końce lewą i prawą dłonią. Ruch w ćwiczeniu taki sam jak wyżej, ale oburącz. Te ćwiczenia możesz śmiało robić na zmianę.

Ćwicz 3-4 x w tygodniu (ilość powtórzeń i serii dopasuj do siebie np. 3 serie 5/10/15/30 powtórzeń. Po każdych trzech tygodniach zwiększaj ilość. Dodatkowo włącz w swój trening codzienny spacer – 10 tysięcy kroków. Jeżeli masz z tym problem i czujesz, że się męczysz, zacznij od mniejszej ilości dziennych kroków i od małej ilości powtórzeń naszych ćwiczeń, np. 2 serie po 5 razy.

Ważne rady Justyny Bolek

Pamiętaj, że kwestia treningu to sprawa indywidulana! Każdy zdrowy człowiek powinien bez problemu wykonać 10 tysięczny spacer i efekty powinny pojawić się po 3 miesiącach.

Urozmaicaj sobie treningowy czas! Możesz też do spaceru dodać trucht po leśnych ścieżkach, czy trochę intensywniejszą przejażdżkę rowerowa, bądź rolki. Jeżeli jednak 1 kilometr truchtu jest dla Ciebie wyzwaniem to nic straconego! Jak zaczniesz regularnie (regularnie to nie znaczy codziennie, tylko raz w tygodniu przez resztę swojego życia) biegać, to prędzej czy później osiągniesz super efekty! Nagle 10 km stanie się dla Ciebie bułką z masłem.

Jeżeli jednak regularnie ćwiczysz, a nie widzisz efektów, koniecznie sprawdź swój jadłospis. Nie zapomnij pić wody. Nie podjadaj pomiędzy posiłkami, bo to zawsze większa nadwyżka kaloryczna. Zachęcam też do wizyty u fizjoterapeuty! Możesz nawet nie widzieć o swoich wadach postawy, a to właśnie one mogą blokować ciało przed zrobieniem wymarzonej formy. Złota zasada! „nie ilość, a jakość”!  Twoje ciało będzie Tobie na pewno wdzięczne!

Trening dla gruszki na kań ale YT Justyny Bolek:

 

 


Zobacz także

Nie ma żadnego kryzysu męskości! Same musicie wiedzieć czego chcecie

5 powodów, by złapać za hantle. Akcja #ŁapENDORFINY, wyzwanie #22

Jak poradzić sobie ze strachem i napadami paniki? 9 kroków do zapanowania nad swoim lękiem