Lifestyle Związek

Nie potrafisz odejść, nie potrafisz zostać i zrobić z tego związku coś lepszego, coś, o co wciąż warto walczyć

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
18 stycznia 2021
Fot. iStock/Mixmike
 

Nie umiesz odejść. Nie potrafisz żyć beze mnie, nie potrafisz już żyć w pojedynkę. Może powinnam sama spakować twoje rzeczy do walizek, wziąć cię za rękę i wyprowadzić z domu. Może powinnam wynająć ci oddzielne mieszkanie, daleko stąd. Może powinnam pokazać ci krok po kroku, jak zakończyć ten związek. Ja już to zrobiłam. Jak to możliwe, że jednak wciąż żyjemy razem, jak uzależnieni od siebie, od tej relacji, od bycia blisko?

Przyznaję, nie jest mi łatwo. Decyzję o rozstaniu podjęłam ponad rok temu, sama. Po wielu rozmowach, próbach wytłumaczenia ci, czego mi w naszym związku brakuje. Po próbie pokazania ci, że nie ma już między nami tego, co kiedyś. Po wspólnej terapii która nie zmieniła dosłownie nic. Po kilku desperackich krokach, takich jak moja wyprowadzka albo samotny wyjazd na miesiąc do USA.

Więc ja podjęłam decyzję, a ty ją po prostu przyjąłeś. Powodów było wiele, ale najważniejszy chyba ten jeden: przestałam cię kochać. Ty twierdzisz, że nadal masz wobec mnie uczucia, że dobrze jest tak, jak jest. Że nie trzeba niczego naprawiać, zmieniać. Że z czasem mi przejdzie zapał do zrobienia  z naszego związku czegoś, czym nigdy nie był i nie będzie. Aj. Zabolało.

Więc rozstałam się z tobą, a ty się zgodziłeś. Tyle, że minął już prawie rok, od tamtej rozmowy, a my nadal mieszkamy razem. Co się zmieniło? Niewiele. Nie sypiamy ze sobą (no dobrze, z wyjątkiem tego jednego razu w lecie, kiedy wypiliśmy razem odrobinę za dużo wina, nie liczę już tej nocy w ostatnią Wigilię, kiedy było nam smutno), nie snujemy wspólnych planów, powiedzieliśmy wszystkim znajomym i rodzinie, że nasz związek się zakończył.

Ale wciąż razem robimy zakupy, razem oglądamy wieczorem telewizję, razem chodzimy na spacery i do kina. A przede wszystkim wciąż bardzo dużo ze sobą rozmawiamy… I tego by mi brakowało, gdybyś zniknął na zawsze z mojego życia. Jednak wiem, że trzeba to przerwać. Przynajmniej na jakiś czas.

Nie wiem dlaczego nie potrafimy się ze sobą rozstać definitywnie. Jestem zmęczona tą sytuacją, chciałabym zamknąć ten etap i rozpocząć nowy rozdział życia. Prosiłam cię, żebyś się wyprowadził, żebyśmy spróbowali przeciąć tę dziwną relację. W tym momencie żadne z  nas nie ułoży sobie życia, bo wzajemnie się blokujemy.

Wyobrażasz sobie, co będzie gdy kogoś poznamy? Jak wytłumaczyć osobie, z którą zaczynasz się spotykać, że mieszkasz ze swoją byłą dziewczyną? Że nie umiesz się z nią rozstać?… Totalna katastrofa. Nikt, nawet najbardziej wyrozumiały partner tego nie zrozumie, nie zaakceptuje.

Ale czas mija, a my nie potrafimy zrobić nic konkretnego, żeby zmienić tę absurdalną sytuację. Tobie jest tak wygodnie, a ja nie chcę ci zostawić swojego mieszkania. Może powinnam wyrzucić cię z domu? Spakować walizki, postawić je na wycieraczce i nie odbierać twoich telefonów?…

Póki co, trwamy tak dalej jak rozwiedzione małżeństwo, które nie potrafi dogadać się w sprawie podziału majątku.


Lifestyle Związek

Dieta wegańska – zasady, produkty zalecane i zakazane. O czym trzeba pamiętać, by dieta wegańska była pełnowartościowa?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
19 stycznia 2021
dieta wegańska
Fot. iStock
 

Dieta wegańska to styl żywienia, który wymaga pełnej świadomości dotyczącej jej zasad. Nie każdy potrafi zrezygnować na stałe z wszelkich produktów pochodzenia zwierzęcego i odpowiednio zastosować nowe zasady. Jednak podjęcie przemyślanej decyzji oraz wiedza, co należy jeść, by zapobiec niedoborom ważnych składników odżywczych, sprawia, że weganizm jest dietą bezpieczną i polecaną dla zdrowia.

Na czym polega dieta wegańska ?

Dieta wegańska polega na usunięciu z jadłospisu wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym nabiału oraz jaj, a nawet i miodu. Wiele osób wciąż jeszcze myli dietę wegańską z wegetariańską. Najważniejsza różnica między nimi wynika z faktu, że dieta wegetariańska (w zależności od jej typu) dopuszcza spożywanie jaj, mleka, czy mięsa ryb. Natomiast podstawą diety wegańskiej są wyłącznie rośliny, a najważniejszym źródłem energii są pełnoziarniste produkty zbożowe i nasiona roślin strączkowych. W jadłospisie wegan jest duża ilość pełnych ziaren, różnorodne warzywa i owoce. Mimo że słychać wiele głosów, że weganizm może szkodzić zdrowiu, nie jest to prawda. Dobrze zaplanowana i zbilansowana dieta roślinna jest wystarczająca dla utrzymania organizmu w dobrej formie i zachowania pełni zdrowia.

Dieta wegańska - zasady, produkty zalecane i zakazane

Fot. iStock/dieta wegańska

Dieta wegańska — o czym pamiętać układając jadłospis? 

Zbilansowana dieta wegańska powinna w pełni pokryć zapotrzebowanie na składniki odżywcze, dostarczać niezbędnych witamin i soli mineralnych. Jednak brak produktów pochodzących od zwierząt w diecie zwiększa ryzyko niedoborów pewnych substancji. Aby zapobiec takiej sytuacji, należy pamiętać o kilku bardzo ważnych rzeczach.

  • Brak ryb może powodować niedobór niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3. Można natomiast dostarczyć je z innymi produktami, takimi jak: siemię lniane, olej lniany, orzechy włoskie oraz nasiona chia.
  • Białko obecne w roślinach nie jest pełnowartościowe. Można temu jednak zaradzić przez spożywanie białka z różnych źródeł (kasz, roślin strączkowych, warzyw), co dostarczy wystarczającej ilości aminokwasów potrzebnych do syntezy białka i enzymów. Szczególną uwagę należy zwrócić na obecność soi w diecie, ponieważ ona zawiera najlepszy skład aminokwasów.
  • Aby dostarczyć dobre tłuszcze roślinne, należy sięgać po orzechy, oleje roślinne, nasiona, pestki, awokado.
  • Z powodu braku mięsa, główne  źródło żelaza w diecie wegańskiej powinny stanowić rośliny strączkowe, pestki, produkty pełnoziarniste i owoce suszone. Warto pamiętać, że herbata, kawa oraz kakao mogą utrudniać wchłanianie żelaza.
  • Wapń w diecie wegańskiej należy dostarczyć z ziarnami (szczególnie sezamu), orzechami, nasionami, migdałami, figami i liściastymi zielonymi warzywami. Warto te produkty łączyć ze źródłami witaminy C, aby zwiększyć ich wchłanianie.
  • Brak witaminy B12 można próbować uzupełniać drożdżami lub płatkami zbożowymi z dodatkiem tej witaminy. W wielu przypadkach po prostu trzeba tę witaminę dostarczyć z odpowiednimi suplementami diety.
  • Należy również uzupełniać niedobór witaminy D3, której niewielkie ilości można znaleźć głównie w produktach zwierzęcych. W tym przypadku u wegan podobnie jak i u osób stosujących inne rodzaje diet dodatkowa suplementacja tej witaminy jest ważna dla zdrowia.
Dieta wegańska - zasady, produkty zalecane i zakazane

Fot. iStock/Dieta wegańska

Przykładowy jadłospis — dieta wegetariańska:

Śniadanie: 

II śniadanie:

  • Sałatka z awokado, szpinakiem i pomidorkami koktajlowymi.

Obiad: 

Przekąska:

  • Smoothie z mleka migdałowego i banana z nasionami chia.

Kolacja:

  • Lekka zupa z soczewicą.

Dieta wegańska — zalety i wady 

Zdecydowaną zaletą diety wegańskiej jest spadek masy ciała, niższe stężenie glukozy we krwi, niższe stężenie trójglicerydów oraz cholesterolu LDL. Brak mięsa powoduje mniejsze spożycie niezdrowych tłuszczów nasyconych i cholesterolu  To przekłada się na zdrowie, dzięki zminimalizowaniu ryzyka rozwoju chorób układu krążenia oraz cukrzycy typu 2. Naukowcy uważają także, że dieta wegańska, podobnie jak wegetariańska, wpływa na wyciszenie reakcji zapalnych organizmu. Dzieje się tak, ponieważ warzywa i owoce zawierają substancje przeciwzapalne, a brak mięsa, które reakcje zapalne nasila, dobrze wpływa na funkcjonowanie organizmu.

W diecie wegańskiej, która jest nieprawidłowo zbilansowana, może dojść do niedoborów pełnowartościowego białka. Źle zbilansowana dieta roślinna może także prowadzić do niedoborów witaminy B12, witaminy D, wapnia, żelaza oraz kwasów z grupy omega-3. Niedobór tych substancji może powodować różne problemy zdrowotne. Do najczęstszych należą: mniejsza wytrzymałość kości, anemia, pojawienie się zaburzeń neurologicznych oraz inne. Przy stosowaniu diety wegańskiej należy wykonywać regularnie badania krwi, by w porę zauważyć ewentualne niedobory.

Dieta wegańska - zasady, produkty zalecane i zakazane, jadłospis

Fot. iStock/Dieta wegańska

Dieta wegańska w ciąży 

Według największym organizacji zajmujących się zdrowiem, diety roślinne można zastosować na każdym etapie życia, zarówno u dzieci, jak i dorosłych. Warunkiem jest jednak dobre zbilansowanie diety, by uniknąć pojawienia się niedoborów. Również dieta wegańska w ciąży, w okresie ciąży i karmienia piersią, jest dietą bezpieczną zarówno dla matki, dla płodu jak i dla noworodka. Dieta wegańska dla dzieci oraz nastolatków w okresie dojrzewania także jest bezpieczna. Należy z całą mocą podkreślić, że dieta wegańska w ciąży musi zostać zaplanowana odpowiednio przez dietetyka i skonsultowana z lekarzem prowadzącym.


źródło: www.mp.pl, fabrykasily.pl,

Lifestyle Związek

Blue Monday – istnieje naprawdę, czy smucimy się dziś na zawołanie?

Hanna Szczygieł
Hanna Szczygieł
18 stycznia 2021
Fot. iStock

Od rana cały Internet jest blue. Na Blue Monday – najbardziej depresyjny dzień w roku – pomogą niebieskie korale, kapcie i cała masa innego asortymentu. Co tu kryć, smerfny smutek cudownie zaskoczył niemalże w każdym kraju. Ale czy istnieje naprawdę, czy smucimy się dziś na zawołanie?

Blue Monday, najbardziej depresyjny dzień w roku

Oprócz zaskakujących splotów wydarzeń, które umacniają jego pozycję, to całkiem dobre święto marketingu. Blue Monday przypada na trzeci poniedziałek stycznia. Dlaczego akurat dziś?

Teoria głosi, że jest to dzień, kiedy nasze nieszczęścia tworzą ogromne combo (jak w tetrisie). Wszyscy jesteśmy zmarznięci, spłukani, a nasze emocje pełzają pod ciężarem ogromnego poczucia winy, że noworoczne postanowienia znowu szlag trafił. Mieliśmy przecież być fit, nie pić nic a nic, biegać, morsować i w ogóle zostać mistrzem świata w czymś! Minęły trzy tygodnie, a po postanowieniach zostały co najwyżej kompulsywne zakupy (bieżni, rozmówek polsko-chińskich czy przymałych dżinsów).

W tym roku Blue Monday daje jeszcze mocniej w kość. Pandemia dobrała się do nas na całego i po prawie roku życia w świecie ograniczeń, mamy serdecznie dość. Co tu kryć – każdy powód do złapania doła jest dość dobry i wystarczający, mało kto wybrzydza, gdy wybór nieszczęść jest bogaty, a perspektywy wątpliwe. Temperatura też dopisała, jak na zawołanie!

Pierwotnie koncepcja blue monday została wymyślona przez psychologa Cliffa Arnalla. Mimo lekkiego traktowania przez samego twórcę, chwyciła tak dobrze, że na stałe wgryzła się w naszą popkulturę.

Arnall opracował nawet wzór (!) na obliczenie corocznego dnia trwogi! Pojawiają się w nim takie dane, jak: W = pogoda, D = zadłużenie, d = miesięczne wynagrodzenie, T = czas, który minął od Bożego Narodzenia, P = czas, który minął od niespełnienia naszych noworocznych postanowień, M = niski poziom motywacji, czy Na = poczucie potrzeby podjęcia działania.

Psychologowie obalają jednak zasadność ustalania najbardziej depresyjnego dnia w roku. Na łamach magazynu Independent, dyplomowany psycholog dr Joan Harvey, opisuje tę koncepcję, jako „całkowicie bezsensowną” i  zwraca uwagę na inny, ważny problem. Sezonowe zaburzenia afektywne mogą powodować depresję w miesiącach zimowych.

U mnie dziś odwołano wizytę u stomatologa, dzieciom zajęcia z angielskiego (pęknięcie rury spowodowało w dzielnicy spore zalania i awarię ogrzewania; choć ja nie rozpaczam, wierzę, że kilka osób ma dziś zdecydowanie depresyjny dzień), zlikwidowano grupę zajęć judo mojego syna i szlag trafił radio w samochodzie. Zamykając dzień z takim bilansem, powinnam wierzyć w Blue Monday,  jak pięciolatek  Mikołaja! Ale nie zamierzam smucić się na zawołanie. 😉

Potraktujmy ten dzień, jako Dzień Głaskania Się Po Głowie, bo to przynajmniej jeden dzień w roku, kiedy dajemy sobie publiczne przyzwolenie na chwilową niemoc.

A Wam, życzę, żeby mimo dzisiejszego dnia, wystarczyło wam entuzjazmu na wieczorny relaks – jutro przecież też możecie się podołować, że zamiast ćwiczyć z Chodą, wciągnęliście kubeł lodów do serialu. 😉

Przeczytaj także:

Depresja sezonowa – jak sobie z nią poradzić?


Zobacz także

Jak określić, czy twój partner jest dojrzały emocjonalnie

Twoje dzieciństwo wpływa na to, jak kochasz. Nie powtarzaj błędów twoich rodziców

O tym jak pasja staje się pracą i sposobem na życie. To naprawdę jest możliwe