Go to content

Molestowanie sprowadza kobiety do pozycji sex lalki. Kampania pokazuje, że molestowanie to nie nadmuchany problem

Seks lalka w roli molestowanej przez szefa pracownicy – takie szokujące sceny zobaczymy w najnowszej kampanii Polskiego Towarzystwa Prawa Antydyskryminacyjnego autorstwa agencji MullenLowe Warsaw. Świadoma prowokacja ma otworzyć oczy na ten problem w miejscu pracy. Tam molestowanie zdarza się najczęściej i jednocześnie jest niewystarczająco dostrzegane.

Skojarzenie sytuacji molestowanych kobiet z seks zabawką nie wzięło się znikąd. Punktem wyjścia kampanii #reagujostro jest niedawny raport PTPA. Pokazuje, że molestowanie seksualne to niemal stały element zawodowego życia kobiet – ponad 80 proc. uczestniczek badania było w pracy traktowanych jak seksualny obiekt. Tymczasem ich prześladowcy często pozostają bezkarni. Powód? Kobiety wciąż wstydzą się, że doświadczają molestowania, co powstrzymuje je przed ujawnianiem problemu i zgłaszaniem swojej krzywdy. Społeczna narracja również do tego nie zachęca.

– Molestowanie seksualne to dla wielu wciąż temat do drwin albo sztucznie rozdmuchany problem – wskazuje Karolina Kędziora, prezeska PTPA. – Często słyszymy, że kobiety wyolbrzymiają, nie znają się na żartach albo nie wiedzą, co to flirt. Większość tych, które znam, przyzwyczaiła się już do tego i reaguje tylko w przypadkach, gdy ich granice zostaną przekroczone bardzo mocno. A trzeba sobie wyraźnie powiedzieć, że molestowanie seksualne to nie tylko gwałt – zaznacza Karolina Kędziora i podkreśla: to również dotykanie, poklepywanie, pożądliwe gesty i spojrzenia, wysyłanie nagich zdjęć, sprośne aluzje i propozycje, uwagi dotyczące wyglądu**.

Co ważne, takie określenia jak “uczucie dojmującego uprzedmiotowienia” czy “zrównania ze sprzętem” pojawiły się w wielu relacjach kobiet przytoczonych w raporcie PTPA. Oddaje to jedna z wypowiedzi: Mam dość. Mam strasznie dość bycia postrzeganą jak zestaw elementów do złapania, zaliczenia, wykorzystania.

Takie wypowiedzi poruszyły twórców kampanii i skłoniły do sięgnięcia po mocny przekaz: – Chcemy wszystkim uświadomić jakiego uprzedmiotowienia doświadczają kobiety molestowane w pracy – argumentuje Kinga Grzelewska, managing partner & creative director MullenLowe Warsaw. – Skala tego zjawiska jest przerażająca. Sex lalka jest niezwykle mocnym symbolem takiego uprzedmiotowienia, ale właśnie tej siły potrzebujemy, żeby zawalczyć o zmianę w rzeczywistości, która od wielu lat cicho się na nie zgadza – dodaje.

Dmuchana lalka jako pracownica biura, służby zdrowia, magazynu i innych profesji będzie bohaterką serii postów w mediach społecznościowych. Co ważne, z głosem wsparcia dla molestowanych wystąpią również znane Polki, m.in. posłanka Katarzyna Kotula, pisarka Agnieszka Szpila, dziennikarka i aktywistka Maja Staśko, a także influencerki – Karolina Brzuszczyńska WayOfBlonde, Agnieszka Skrzeczkowska Maschines, Agata Gołaszewska, Kornelia Głaszcz, Dominika Laskowska, Agata Reszko, Maluba i wiele innych.

Wciąż jeszcze większość przypadków molestowania nie jest w ogóle zgłaszana. Kobiety nie wyrażają sprzeciwu wobec molestowania, pomimo iż czują, że ich godność jest naruszana. Dlatego kampania #reagujostro ma zachęcić kobiety by poznały swoje prawa. Dzięki uruchomionej przez PTPA infolinii – 739 975 506, każda kobieta może dowiedzieć się jak działać na gruncie prawa i w bezpieczny dla siebie sposób.

Więcej o projekcie „Wsparcie dla kobiet doświadczających molestowania seksualnego” również na stronie internetowej: ptpa.org.pl/projekty/wsparciedlakobiet/