Lifestyle

Jajka na miękko – jak zrobić, by były idealne?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
27 marca 2020
Jajka na miękko - ile gotować, czas, kcal, z lodówki
Fot. iStock/borchee
 

Jajka na miękko to przysmak, po który chętnie sięgamy przy śniadaniu. Ich przygotowanie nie wymaga wiele czasu, choć niekiedy stwarza pewne problemy. Zdarza się, że trudno jest idealnie wyliczyć czas na gotowanie, by żółtko nie było zbyt twarde. Jaki czas jest potrzebny, by jajka na miękko miały konsystencję idealną?

Jajka na miękko to bez wątpienia klasyka na polskich stołach. Smakuje wybornie do kanapki ze świeżym, pachnącym chlebem z masłem lub gorącym toście. Niestety całą przyjemność z posiłku może popsuć fakt, że jajka na miękko, o ile nie mamy sprawdzonej metody na ich przygotowanie, nie zawsze wychodzą jak trzeba. „Glutowate” białko może odebrać apetyt, a z kolei zbyt ścięte żółtko pasuje raczej do koncepcji jaja na twardo, i trudno je swobodnie wybierać łyżeczką. Na szczęście są sposoby na to, by jajko na miękko przygotować perfekcyjnie.

Jajka na miękko - ile gotować, czas, kcal, z lodówki

Fot. iStock

Jajka na miękko – właściwości, kcal

Najwięcej cennych dla zdrowia substancji zawiera jajko surowe, jednak mało kto spożywa je w takiej postaci. Za to jajka na miękko mają znacznie więcej fanów, choć są nieco uboższe w substancje, którym nie służy wysoka temperatura podczas obróbki cieplnej. Najmniej cennych substancji mają zaś jajka na twardo – w przypadku długiego gotowania, tracą aż połowę wartości odżywczych, witamin i minerałów. W jajku zarówno białko, jak i żółtko dostarczają ważnych substancji, jednak w żółtku jest ich więcej. W jajku ugotowanym na miękko znajdziemy znajdziemy proteiny, komplet aminokwasów, kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Są tu witaminy A, E, D i B, oraz minerały: cynk, wapń, fosfor, żelazo, selen. Lecytyna wspiera pracę mózgu,  karotenoidy poprawiają wzrok, oraz cholina chroniąca mózg oraz serce, zmniejszająca ryzyko rozwoju raka piersi. 

Duże jajka na miękko dostarczają ok. 88 kcal – większość z nich pod postacią białkową. Dzięki temu jest znakomitym źródłem energii i budulca dla mięśni, co szczególnie powinni docenić sportowcy. Zalecane są również na diecie. badania pokazują, że ci, którzy na śniadanie sięgają po jajka, później czuję się bardziej syci i nie odczuwają silnej potrzeby podjadania w ciągu dnia.

Jajka na miękko - ile gotować, czas, kcal, z lodówki

Fot. iStock

Jak zrobić jajka na miękko – czas

Czas, jaki potrzebują jajka na miękko, by zyskać pożądaną konsystencję nieco różni się od siebie, ze względu na różną wielkość jajek. Aby wiedzieć, jak zrobić jajka na miękko, przyjmuje się następującą zasadę:

Małe jajka – „S”- mają do 5 cm, potrzebują 3,5 minuty do uzyskania odpowiedniej konsystencji;
Średnie jajka – „M” – około 6 cm, potrzebują  4,5 minuty gotowania;
Duże jajka – „L”- około 7 cm, potrzebują 5,5 minut gotowania.

jajka na twardo - jak gotować, czas, ile minut

Fot. iStock/13-Smile

Dobrze określona wielkość i czas gotowania jajka na miękko to sprawdzony sposób na uzyskanie ściętego białka i płynnego żółtka. Należy jeszcze pamiętać, że garnek powinien być na tyle duży, by jajka leżały na jego dnie, a samej wody tyle, by przykryła wszystkie. Jajka wkładamy do wrzątku, nie do zimnej wody. Po upływie określonego czasu, wyjmij jajka z gorącej wody i przełóż je do miski z zimną wodą, aby zahamować proces gotowania.

Jajka na miękko z lodówki – gdzie tkwi sekret?

Ugotowanie jajka na miękko z lodówki przysparza niekiedy problemy. Nie licząc częstej niespodzianki z pękającą od wrzątku skorupki, takie jajko bywa nieodpowiednie ugotowane. Żeby oszczędzić sobie problemu kolejnym razem, po prostu wyjmij jajka z lodówki odpowiednio wcześniej, by nabrały temperatury pokojowej. Możesz je też włożyć do ciepłej wody, by się delikatnie nagrzały. Wtedy i skorupka powinna być cała po włożeniu do wrzątku a podany uniwersalny czas gotowania jajka na miękko sprawdzi się również w tym przypadku.

Jajka na miękko - ile gotować, czas, kcal, z lodówki

Fot. iStock

Jaja na miękko – jak wybierać jaja, by były jak najzdrowsze?

Skoro wiadomo, jak zrobić jajka na miękko, warto wspomnieć także o innej rzeczy. Nie bez znaczenia jest pochodzenie jaj. Najlepiej, jeśli jajka wolne są od antybiotyków i hormonów, o co nie jest tak łatwo w masowym chowie. Jakie więc jajka wybierać, by służyły zdrowiu? Należy zwracać uwagę na oznaczenia, które określają, z jakiej hodowli pochodzą kury.

  • 0 – oznacza chów ekologiczny;
  • 1 – kury mają dostęp do wolnego wybiegu, a jaja znosiła na grzędzie;
  • 2 – chów ściółkowy, kury nie mają dostępu do wybiegu;
  • 3 – kury trzymane są w ciasnych klatkach bez dostępu do świeżego powietrza.

Jeśli na opakowaniu zawarto informację, że jaja są wolne od GMO, oznacza to, kury, które je zniosły, nie były karmione pożywieniem modyfikowanym genetycznie. Warto także pamiętać, że kolor jajka nie ma wpływu na jego wartości odżywcze.


źródło: motywatordietetyczny.pl , polskatimes.pl

Lifestyle

Jajka sadzone po angielsku, na wodzie, czy z piekarnika? Wybierz ulubiony przepis

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
26 marca 2020
Jajka sadzone - kcal, przepis po angielsku, na wodzie, z piekarnika
Fot. iStock/GMVozd

Jajka sadzone to prosta i szybka w przygotowaniu potrawa, która często pojawia się jako dodatek do młodych ziemniaków i mizerii na obiad. Lubimy smak jajek i doceniamy je za walory odżywcze, więc nic dziwnego, że mają one w różnej postaci wielu amatorów. Można je można przygotować na wiele sposobów, wykorzystując przepis na jajka sadzone po angielsku, na wodzie, czy z piekarnika.

Jajka sadzone – kalorie (kcal)

Jajka zawierają wiele cennych dla zdrowa substancji, więc warto sięgać po nie każdego dnia. Jednak żeby najlepiej przysłużyło się zdrowiu, najlepiej by było na miękko. Jajka na twardo mają z powodu dłuższego gotowania aż połowę mniej substancji odżywczych, w porównaniu do surowego jajka. Jajka sadzone również tracą trochę tych substancji , a w zależności od sposobu ich przygotowania, np. z użyciem oleju, bywają kaloryczne. Ile kcal mają jajka sadzone? Średniej wielkości jajko sadzone (55 g) zawiera około 108 kalorii (kcal). W 100g jajek sadzonych znajdziemy 196 kcal. Jajka przygotowane na tłuszczu nie są zalecanym elementem odchudzających diet.

Jajka sadzone - kcal, przepis po angielsku, na wodzie, z piekarnika

Fot. iStock/kajakiki

Jajka sadzone – przepis

Przepis na jajka sadzone jest wyjątkowo nieskomplikowany. Jednak mimo, że to prosta w przyrządzeniu potrawa,  niekiedy powoduje na patelni problemy. Zazwyczaj są to jajka przesmażone, z gumowatym białkiem i zbyt mocno ściętym żółtkiem. Co prawda wszystko zależy od indywidualnych preferencji każdego z nas, ale znacznie wyżej cenione są jajka delikatne, z półpłynnym żółtkiem, które po przecięciu jajka swobodnie z niego wypływa. Ten przepis pozwoli przyrządzić jajka tak, jak lubisz.

Składniki:

  • jajka – ilość wg. uznania,
  • tłuszcz –  masło,
  • sól i pieprz do smaku.

Jajka sadzone – przygotowanie:

  1. Niewielką ilość tłuszczu należy mocno rozgrzej i z niewielkiej wysokości wbij jajko bezpośrednio na patelnię lub przelej jajo z płaskiego spodeczka tak, by żółtko się nie rozlało;
  2. Zmniejsz ogień, posyp solą i pieprzem, jeśli lubisz i smaż ok. 3 minut (zależy od wielkości jajka), do czasu, aż białka się zetną, a żółtka lekko zgęstnieją;
  3. Aby jajko lekko ścięło się od góry, nakryj patelnię pokrywką do momentu ścięcia, lub przechyl patelnię i łyżką polewaj jajka masłem, by góra jajka delikatnie się ścięła;
  4. Drewnianą łopatki wyjmij jajka na talerz.

Jajka wykorzystane do przygotowania potrawy powinny być jak najświeższe, by białko było zwarte i nie rozlewało się nieestetycznie po patelni. Ze smakiem jajka najlepiej współgra masło (najlepiej klarowane), inne tłuszcze bywają nieco cięższe i mogą specyficznie zmieniać smak jajek. Najlepiej, by patelnia miała nieprzywierającą powłokę ceramiczną lub teflonową. Są również w sprzedaży patelnie, które posiadają specjalne wgłębienia na jajka, co gwarantuje ładny ich kształt po usmażeniu.

Jajka sadzone po angielsku na boczku – przepis

Jajka sadzone po angielsku na boczku to pomysł na klasyczne angielskie śniadanie. Ponieważ jest ono kaloryczne, zdecydowanie nie jest polecane osobom na diecie.

Jajka sadzone - kcal, przepis po angielsku, na wodzie, z piekarnika

Fot. iStock/haoliang

Składniki:

  • plasterki boczku lub bekonu – po jednym na każde jajko,
  • masło,
  • jajka – ilość wg. uznania,
  • sól,
  • ew. pieprz dla smaku,
  • grzanki.

Jajka sadzone po angielsku na boczku – przygotowanie:

  1. Z boczku lub bekonu usuń skórę i chrząstki, jeśli są;
  2. Rozgrzej masło na patelni i połóż plastry bekonu/boczku, lekko je przesmaż do zrumienienia, zdejmij z patelni na talerz – możesz nakryć drugim talerzem, by boczek nie tracił ciepła;
  3. Na ten sam tłuszczu wbij delikatnie jajka, zmniejsz  ogień i smaż ok 3. minut, aż białka jajek będą zwarte, a żółtka lekko zgęstnieją;
  4. Aby jajko lekko ścięło się od góry, nakryj patelnię pokrywką do momentu ścięcia, lub przechyl patelnię i łyżką polewaj jajka masłem, by góra jajka delikatnie się ścięła;
  5. Drewnianą łopatką przełóż jajka na boczek/bekon. Podawaj z ciepłymi grzankami.

Jajka sadzone na wodzie – przepis 

Jajka na wodzie to zdrowa alternatywa dla jajek przygotowanych na tłuszczu, przypominające jaja na miękko. Są lżej strawne i zawierają mniej kalorii, co ucieszy osoby dbające o linię. Jajka przygotowane na wodzie wymagają tylko dwóch składników – wody i jajek, ewentualnie soli i pieprzu dla bardziej wyrazistego smaku.

Jak przygotować jajka sadzone na wodzie? Na patelnię wlej wodę (powinno być jej ok. 1 cm, nie więcej), rozgrzej ją i wlej na patelnie jajka. Gotuj na średnim ogniu do czasu, aż żółtko zacznie się odpowiednio ścinać.

Fot. iStock/Artem Tryhub

Jajka sadzone z piekarnika

Jajka sadzone z piekarnika można przygotować dla większej ilości osób, co jest bardzo wygodne, gdy np. planujemy śniadanie po rodzinnej imprezie. Rozgrzej piekarnik do temperatury ok  180ºC, w międzyczasie foremkę do przygotowania muffinek posmaruj tłuszczem, wbij do niej jajka, posyp solą, pieprzem i wstaw do nagrzanego piekarnika. Piecz ok. 10 minut.


źródło: www.olgasmile.com 

Zobacz także

5 postaw, które sprawiają, że niszczysz swoje zdrowie psychiczne

Rozwód nie musi niszczyć twojego życia. Wystarczy, że będziesz przestrzegać trzech zasad

„On The Rocks”- wyjątkowe show, które trzeba zobaczyć!