Lifestyle

Masz dość kanapek z wędliną i serem? Spróbuj tych od Mateusza Zielonki

Redakcja
Redakcja
12 maja 2021
 

Lubisz pieczywo, ale nie masz pomysłu na kanapkę? Nudzą cię już bułki z serem i wędliną? Marzysz o tym, by odkryć nowe smaki i zaszaleć w kuchni? Z pewnością pomoże ci w tym
zwycięzca MasterChefa – Mateusz Zielonka, który wydał niedawno multimedialny e-book z kilkudziesięcioma przepisami na to, co można wyczarować między dwoma kromkami pieczywa „Jeśli o mnie chodzi, kanapka jest jedną z moich ulubionych form jedzenia – prosta, szybka i daje nieskończenie wiele kombinacji. Zazwyczaj jest to potrawa, którą jemy rękoma, co czyni ją jeszcze bardziej zmysłową” – podkreśla. Wybierz się w kulinarną podróż razem z Mateuszem Zielonką, odkryj świat jego kanapek i przekonaj się, co to znaczy czuć niebo w gębie.

Makrela ● słonecznik ● kolendra

fot. Mateusz Zielonka

Receptura

  • wędzona makrela – 200 g
  • ziemniaki fioletowe – 4 szt.
  • pieczarka portobello – 1 szt.
  • ziarna słonecznika, prażone – 1 łyżka
  • kolendra, świeża – pół pęczka
  • jajko ugotowane na twardo – 2 szt.
  • cebula szalotka – 1 szt.
  • limonka – 1 szt.
  • majonez – 2 łyżki
  • oliwa z oliwek
  • sól
  • pieprz
  • piklowana czerwona cebula (najlepsza zrobiona w domu)
  • bagietka

Przepis

  1. Mięso makreli dokładnie oddzielamy od ości i wkładamy do miski.
  2. Dodajemy pokruszone i ugotowane fioletowe ziemniaki, posiekaną w drobną kostkę pieczarkę portobello, szalotkę, ziarna słonecznika, posiekaną kolendrę i pokrojone w grubą
    kostkę ugotowane jajko.
  3. Dodajemy sok z limonki, oliwę z oliwek, domowy majonez.
  4. Doprawiamy solą i pieprzem do smaku. Wszystko dokładnie mieszamy.
  5. Pastę układamy na małych, lekko grillowanych kromkach bagietki. Dekorujemy słonecznikiem i piklowaną czerwoną cebulą.

Jajko ● tortilla ● awokado

fot. Mateusz Zielonka

Receptura

  • jajka – 2 szt.
  • cebula zielona dymka
  • sezam – 1 łyżeczka
  • olej do smażenia
  • syrop klonowy – 1 łyżka
  • awokado – 1 szt.
  • pomidor – 1 szt.
  • sałata lodowa
  • keczup – 1 łyżka
  • majonez – 2 łyżki
  • musztarda – 1 łyżka
  • chrzan tarty – 1 łyżka
  • cytryna
  • pestki dyni
  • ser mozzarella – 1 szt.
  • sól
  • pieprz
  • tortilla razowa 1 szt.

Przepis

  1. Robimy sos: mieszamy 2 łyżki majonezu, łyżkę musztardy, łyżkę keczupu, łyżkę chrzanu, sól, pieprz, sok z ćwiartki cytryny.
  2. Warzywa kroimy na łatwe do zjedzenia porcje.
  3. Do miski wbijamy jajka, dodajemy łyżkę syropu klonowego, sól, pieprz. Całość dokładnie mieszamy.
  4. Na dużą patelnię (powinna mieć wielkość zbliżoną do średnicy placka tortilli) wlewamy łyżkę oliwy i wsypujemy łyżkę sezamu oraz pokrojoną nie za cienko dymkę. Od razu wlewamy też masę z rozbełtanych jajek. Po kilku sekundach przykrywamy jajka plackiem tortilli. Smażymy 2–3 minuty na średnim ogniu i obracamy za pomocą szpatułki na drugą stronę, czekamy, aż placek się zarumieni.
  5. Na placku od strony jajek układamy warzywa, poszarpaną mozzarellę, prażone pestki dyni, no i oczywiście sos. Zawijamy i smacznego.

Łosoś ● rzepa ● wasabi

Receptura

  • łosoś, wędzony na zimno – 3 plastry
  • serek typu philadelphia – 200 g
  • wasabi – 1 łyżeczka
  • pomidor – 1 szt.
  • żółta rzepa do sushi – 20 g
  • sezam do posypania
  • roszponka – do ułożenia na kanapce
  • ogórek zielony – 1 szt.
  • sos sriracha mango mayo – 1 łyżka (do zrobienia samemu)
  • limonka – 1 szt.
  • szczypiorek – pęczek
  • koperek – pęczek
  • bajgiel – 1 szt.

Przepis

  1.  Japońską marynowaną rzepę do sushi można kupić, ale można ją również zrobić samemu – do czego pysznie zachęcam. Składniki do zamarynowania rzepy: woda, ocet ryżowy, sól, cukier, trawa cytrynowa, imbir, kurkuma.
  2. Marynowaną rzepę kroimy na cienkie plastry.
  3. Zielonego ogórka, pokrojonego na plastry, można podać na surowo lub szybko zamarynować w soku z limonki, soli, brązowym cukrze i odrobinie chili.
  4. Serek typu philadelphia mieszamy z wasabi – jeśli używamy gotowej pasty, na 200 g serka dajemy jedną jej łyżkę.
  5. Dolną bułeczkę smarujemy serkiem z wasabi. Następnie kładziemy roszponkę, dwa cienkie plastry pomidora, kilka plasterków ogórka, łososia, japońską rzepę, szczypiorek, koperek. Wszystko posypujemy sezamem. Wnętrze górnej części bajgla smarujemy sosem sriracha mango mayo. Smacznego!

Pomidor ● cebula ● ser


Receptura

  • ser cheddar – 30 g
  • ser mozzarella – 30 g
  • ser parmezan – 30 g
  • pomidor czerwony – 1 szt.
  • cebula biała – 1/2 szt.
  • tymianek – gałązka
  • czosnek – 1 ząbek
  • sól
  • pieprz
  • masło – 1 łyżka
  • pietruszka, świeża – pęczek
  • olej
  • białe wino Herbowe Solaris – 1 lampka
  • cukier – łyżeczka
  • chleb tostowy

Przepis

  1.  Na patelni rozgrzewamy oliwę i zaczynamy smażyć pokrojoną w grube plastry cebulę z łyżeczką cukru. Dodajemy cały ząbek czosnku, najlepiej w lekko rozgniecionej łupince, i rozmaryn. Po 6 minutach solimy cebulę. Po kolejnych 3 minutach wlewamy lampkę białego wina Herbowego Solaris. Gdy cebula zmięknie i nabierze przyjemnego koloru, dodajemy łyżkę masła i świeżo zmielony pieprz. Smażymy na małym ogniu jeszcze kilka minut i zdejmujemy cebulę z patelni.
  2. Na tej samej patelni podsmażamy w wysokiej temperaturze grube plastry pomidora. Warzywo wcześniej doprawiamy solą i pieprzem. Po zrumienieniu z obu stron zdejmujemy je z patelni. Patelnię przecieramy papierowym ręcznikiem i stawiamy na średnim ogniu.
  3.  Dwie kromki chleba tostowego smarujemy masłem z obu stron. Na jedną kromkę układamy mieszankę serów, najlepiej startych na tarce o grubych oczkach. Na sery kładziemy cebulę, pomidory i kolejną warstwę serów. Przykrywamy drugą kromką i lekko ugniatamy.
  4. Kanapki smażymy na patelni, zmieniając stronę co minutę. Gdy kanapki będą zarumienione z obu stron, posypujemy je drobno startym parmezanem i zostawiamy, aby się przysmażył. Zdejmujemy tosta z patelni i kroimy od razu na dwie części, posypujemy posiekaną pietruszką. Smakówa!

Więcej przepisów na autorskie kanapki Mateusza Zielonki znajdziesz w e-booku „#Kanapki” dostępnym wyłącznie na platformie How2.


Lifestyle

Brak motywacji, znużenie, stres – jak w naturalny sposób sobie z tym poradzić?

Redakcja
Redakcja
12 maja 2021
Fot. istock/kupicoo
 

Tobie też coraz częściej zdarza się być znużoną i pozbawioną motywacji? Miewasz problemy ze skoncentrowaniem uwagi, na pracy? Godziny mijają, a Ty wciąż odwlekasz wykonanie zadania? Nie jesteś sama. Winne tych problemów są stres i tempo, w jakim żyjemy. Jak możemy sobie pomóc?

Trzeba pamiętać, że stres jest naturalną reakcją naszego organizmu. Wywołują go trudności i przykre doświadczenia, ale też to, co nowe i nieznane nam wcześniej. Ze stresem zmaga się każdy z nas – niezależnie od wieku, płci czy statusu materialnego. Zestresowani są przedsiębiorcy, studenci, gospodynie domowe i emeryci.

Stres pozytywny – brzmi dziwnie, prawda? Tymczasem jest on dla nas niezwykle ważny. To dzięki niemu mamy energię do działania, czujemy mobilizację do działania i potrafimy sprostać codzienności, czy to w pracy, czy w prywatnym życiu. To dzięki niemu, po wykonaniu obowiązków, przeżywamy ulgę czy radość, czując, że nasz czas oraz energia zostały dobrze spożytkowane.

Stres negatywny powoduje, że czujemy się źle i niekomfortowo, nasza sprawność umysłowa staje ograniczona – któż nie zna uczucia pustki w głowie w obliczu jakiejś stresującej sytuacji. Stresowi negatywnemu mogą towarzyszyć najróżniejsze przypadłości natury fizjologicznej – ból brzucha, uczucie ściśniętego gardła, drżenie rąk, pocenie się czy biegunki. W dłuższej perspektywie taki stres po prostu nas wyniszcza. Jak sobie z nim radzić? Jest całe mnóstwo technik i jeszcze więcej dobrych rad, jak zminimalizować stres czy też złagodzić jego skutki. O jednym trzeba pamiętać, narażone na niego jesteśmy cały czas, więc warto poza dobrymi radami, postawić na coś sprawdzonego, co działać będzie na nas holistycznie.

Co może nam pomóc? Oczywiście najlepiej skierować się w stronę… natury. To w niej drzemie najwięcej dobra i to właśnie naturalne składniki najlepiej „znają” nasz organizm i najlepiej na niego wpływają.

 

 

 

Siła płynie z natury. Jakie składniki pomogą nam zachować równowagę i zdrowie?

Bakopa drobnolistna

Aktywne bakozydy bakopy drobnolistnej są przeciwutleniaczami, które wzmacniają inne przeciwutleniacze w mózgu. To synergistyczne działanie przeciwutleniające pomaga chronić komórki mózgowe przed działaniem wolnych rodników, które przyspieszają proces starzenia.

  • badania wykazały, że może spowalniać tempo zapominania nowo zdobytej wiedzy
  • ma silne powiązanie z wydajnością pamięci i zapamiętywaniem
  • sprzyja relaksacji

Wyciąg z kory sosny nadmorskiej

Wyciąg z kory sosny morskiej dostarcza kompleks przeciwutleniaczy proantocyjanidynowych, które mogą przekraczać barierę krew-mózg i pomagać neutralizować szkodliwe działanie toksycznych wolnych rodników skoncentrowanych w mózgu.

  • związki proantycyjanidynowe ekstraktu z kory sosny zwiększają energię psychiczną, uwagę, usprawniają procesy uczenia się i skupienia w perspektywie krótkoterminowej
    zachowanie pamięci, jasności umysłu i zdrowia mózgu w zaawansowanym wieku

Różeniec górski

Różeniec górski stymuluje neuroprzekaźniki, które są kluczowe dla funkcji poznawczych, w tym: norepinefrynę, dopaminę i serotoninę.

  • jako ziołowy adaptogen pomaga wzmocnić odporność na stres psychiczny i fizyczny
  • wspiera energię mózgu wzmacniając jasne, spokojne myślenie w obciążających warunkach
  • usprawnia procesy umysłowe, pamięć, uczenie się, koncentrację i zdolność do pracy

Spolówka jeżowata

Wyjątkowy grzyb stosowany w medycynie chińskiej od wieków, który wspiera zdrowie mózgu przez dostarczanie aktywnych nootropów, zwanych hericenonami i erinacynami.

  • znaczna poprawa funkcji poznawczych u dorosłych w wieku 50-80 lat z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi
  • równoważenie nastroju

L-teanina

L-teanina pomaga zwiększyć aktywność fal mózgowych alfa, które związane są ze stanem rozluźnienia i wzmożonej kreatywności. Wydaje się, że uspokaja pobudliwe neuroprzekaźniki, jednocześnie wzmacniając neuroprzekaźniki uspokajające, takie jak: serotonina, dopamina i gaba.

  • wycisza, odpręża
  • wyostrza uwagę, czujność i skupienie
  • usprawnia proces nauki, kreatywnego rozwiązywania problemów i innych zadań, które wymagają dynamicznej pracy mózgu
  • pomaga zmniejszyć drażniące skutki uboczne kofeiny

Witamina B6, B9, B12

Wszystkie witaminy z grupy B przyczyniają się do zdrowego funkcjonowania mózgu, jednak większość badań, ze względu na kluczową rolę w metabolizmie homocysteiny, koncentruje się na witaminach B6, B9, B12.

  • pomagają w problemach z wydajnością umysłową, związanych z osłabieniem funkcji poznawczych
  • równoważą nastrój
  • wzmacniają energię psychiczną
  • wspomagają produkcję monoamin
  • katalizują metabolizm energii mózgu
  • korzystnie wpływają na produkcję mieliny – otoczki tłuszczowej, chroniącej wszystkie komórki mózgowe i nerwy

Cytykolina

Cytykolina wspomaga procesy energetyczne komórek mózgowych, optymalizując jednocześnie przesyłanie impulsów elektrycznych w mózgu.

  • energetyzuje i poprawia sprawność umysłową
  • równoważy nastrój, wspomaga pamięć i koncentrację
  • pomaga w utrzymaniu zdrowego funkcjonowania mózgu w czasie nastąpienia zmian strukturalnych, związanych z wiekiem i osłabieniem umysłowym

Fosfatydyloseryna

To związek fosfolipidowy, który stanowi 15% tłuszczów w mózgu. Jest skoncentrowany w błonach komórkowych, gdzie pomaga utrzymać płynność, optymalizuje receptory i wspomaga neuroprzekaźniki, takie jak acetylocholina i dopamina.

  • wyostrza pamięć, spowalnia pogorszenie funkcji poznawczych
  • wzmacnia pozytywnie nastawienie
  • wykazuje obiecujące wyniki u osób starszych ze zwyrodnieniem mózgu (spowalnia postęp utraty pamięci, pomaga utrzymać nastrój i jasność umysłu)
  • zmniejsza ryzyko spadku zdolności poznawczych

L-tyrozyna

Jest związkiem aminokwasowym, używanym do syntezy neuroprzekaźników katecholamin, zaangażowanych w pamięć, nastrój i przetwarzanie umysłowe – w tym dopaminy, adrenaliny i noradrenaliny.

  • badania kliniczne na ludziach sugerują, że L-tyrozyna może wspomagać pamięć roboczą w warunkach wielozadaniowości i optymalizacji sprawności umysłowej w czasie dużego
  • stresu, zmęczenia i braku snu
  • optymalizuje uwagę i skupienie

Wszystkie te składniki znajdziemy w wyjątkowym suplemencie diety Cognitiv. Dzięki Cognitiv Pro® dostarczysz aż 11 nootropów skoncentrowanych w jednej formule, które poprawiają pamięć, kreatywność, motywację, skupienie, jasność umysłu oraz ogólną wydajność całego wachlarzu funkcji poznawczych.


Lifestyle

7 rzeczy, przez które marnujesz swój czas i energię, zamiast korzystać z życia. Odpuść to, co ci szkodzi, lub na co nie masz wpływu

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
12 maja 2021
7 rzeczy, przez które marnujesz swój czas i energię
Fot. iStock

Znasz to? Zajmujesz się rzeczami mało istotnymi, wchodzisz w sytuacje, które nie tylko kosztują cię energię, ale także pochłaniają twój cenny czas. Po czymś takim trudno być z siebie zadowolonym, bo to, co istotne w życiu, schodzi na dalszy plan. Wiele osób daje się wciągnąć w bezproduktywne dyskusje czy znajomości, które nikomu nie wyszłyby na zdrowie. Dlatego tak ważne jest, by przestać marnować czas i wreszcie odpuścić to, na co się nie ma wpływu.

Każdemu zdarza się robić coś, co nie prowadzi do celu, nie daje niczego dobrego, a wręcz przyczynia się do odczuwania pustki i niezadowolenia z tego, co przynosi życie. Każdy musi sam przed sobą przyznać, ile z tych nic niewnoszących zachowań zna z autopsji. Zawsze jest jednak dobry czas na to, by zweryfikować swoje postępowanie i odpuścić sobie to, co trwoni czas i energię, kradnie radość z życia.

7 rzeczy, przez które marnujesz swój czas i energię, zamiast korzystać z życia

Wieczne narzekanie

Wiadomo, że nie zawsze wszystko się układa jakbyś sobie tego życzyła. To powoduje niezadowolenie i tendencję do narzekania na to, co masz. Bo inni mają więcej i lepiej. Tymczasem sensowniej jest przyjrzeć się sytuacji i działać, niż siedzieć i narzekać. To drugie jeszcze nikomu życia nie zmieniło, natomiast konkretne działanie jest prostą drogą do odczucia satysfakcji.

Toksyczne znajomości

Nie musisz tkwić na siłę przy kimś, kto jest niemiły, złośliwy, ciągle się tobą wysługuje, odciąga cię od zajęć, lub psuje humor plotkowaniem czy narzekaniem. Od takich jednostek dla własnego zdrowia powinnaś trzymać się nieco dalej.  Nie musisz zrywać znajomości, za możesz wprowadzić np. w pracy więcej dystansu między tobą a kimś, kto jest męczący, zabiera ci energię. Zyskasz czas i energię dla siebie. Nie musisz także udawać, że kogoś lubisz — nic nie stoi na przeszkodzie, byś była uprzejma wobec tej osoby, ale nie możesz dawać sobie wchodzić na głowę.

Kompleksy

Odłóż kompleksy na bok. Jak najszybciej! Rozpatrywanie swojego rozmiaru, wyglądu, umiejętności, czy zasobności portfela jest złe. Ciągłe porównywanie siebie do innych, to prawdziwa strata czasu i energii. Pamiętaj o tym, że często nikt nie zauważa tego, co ty widzisz u siebie jako problem. Mało kogo interesuje brak kaloryfera na twoim brzuchu, więc nie musisz katować się dietami i ćwiczeniami, by zadowolić innych. Jeśli coś chcesz zmienić, bo czujesz taką potrzebę, zrób to wyłącznie dla siebie. I nie za wszelką cenę.

Wywieranie na siebie presji

Chcesz być lepsza? To bardzo dobrze, bo ambicja pozwala osiągać założone cele. Jednak łatwo przesadzić i zapętlić się w stale rosnących oczekiwaniach. Narzucanie sobie ciągle nowych założeń, planów i standardów, jest prostą drogą do frustracji. Nie bądź dla siebie aż tak wymagająca. Warto umieć odpuścić, nieco rozłożyć plan na dłuższy czas i cieszyć się nawet małymi postępami.

Zadowalanie innych

Próba zadowolenia wszystkich wokół to zbrodnia dokonywana na samym sobie. Spełnianie oczekiwań innych z pewnością sprawi im przyjemność, ale spowoduje, że zgubisz po drodze własne marzenia i potrzeby, zapomnisz o sobie. I jeszcze jedno — choćbyś starała się stanąć na rzęsach, i tak wszystkim nie dogodzisz, więc, zamiast marnować czas, skup się na potrzebach najważniejszej osoby —  samej siebie.

Bezproduktywne dyskusje

Bezproduktywne dyskusje i wymiana poglądów, która do niczego nie prowadzi, to częste zjawisko, które można zauważyć głównie w mediach społecznościowych. W komentarzach wiele osób marnuje czas na to, by przekonywać na siłę inne osoby do swojego zdania. Podobnie bywa w realnym życiu, gdy spotykasz osobę, z którą nie możesz dojść do porozumienia. Czasem lepiej dla własnego zdrowia machnąć ręką i odpuścić, niż po raz kolejny kłócić się o to, kto ma rację.

Rozdrabnianie się 

Rozmienianie się na drobne to wyjątkowy przejaw marnotrawienia czasu. Niby robisz więcej, więc powinnaś zyskać więcej: przytulny dom, więcej zarobionych pieniędzy, nowe umiejętności, ale nie jesteś w stanie zaangażować się w nic tak do końca, włożyć to całego serca. Takie rozdrabnianie się sprawia, że na kilka rozpoczętych rzeczy żadnej nie doprowadzasz do końca. Poza tym stajesz się przemęczona i sfrustrowana. Lepiej skierować czas i energię na jedną, ważną dla ciebie rzecz, w której będziesz naprawdę dobra i która przyniesie ci prawdziwą satysfakcję.

FB/ohmepl

 


Zobacz także

Polak przed świętami w sklepie spożywczym idzie na łatwiznę. Kupny makowiec zastąpił domową babkę

To, jak będziemy żyć, zależy wyłącznie od nas. Nie wierzysz? Obejrzyj ten wyjątkowy filmik

11 książek idealnych na wakacje