Lifestyle Psychologia

7 rzeczy, które każda kobieta naprawdę powinna zrobić, żeby być szczęśliwą

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
25 sierpnia 2016
Fot. iStock / Rohappy
 

Miejsce kobiety jest… dokładnie tam, gdzie jest ona szczęśliwa. Przez lata narzucano nam z góry tradycyjny podział ról w społeczeństwie, mężczyźni (najpierw ojcowie, potem mężowie) wybierali za nas to co ich zdaniem było dla nas najlepsze. Dziś skutkuje to tym, że ciągle z olbrzymią nieśmiałością sięgamy po realizację swoich zawodowych i życiowych marzeń, nie umiemy o siebie zawalczyć, co chwila targają nami wyrzuty sumienia. Bo czy ja na pewno powinnam już teraz wrocić do pracy? Czy ja powinnam karmić piersią? Czy powinnam trwać przy nim nawet wtedy, gdy czuję się skrzywdzona…?

7 najważniejszych rzeczy, które kobieta powinna zrobić, by być szczęśliwa:

1. Uwolnij się od uwierających schematów

Od dzieciństwa grasz rolę grzecznej dziewczynki, idziesz ścieżką, którą wyznaczyli ci rodzice, ale w głębi duszy czujesz, że to nie jesteś prawdziwa ty, że takie życie nie sprawia ci radości. Niezależnie od tego jaki jest układ między tobą a najbliższymi, to jest twoje życie i masz je tylko jedno. By być szczęśliwą musisz przeżyć je w zgodzie ze sobą. Nie podejmuj ważnych decyzji, które zaważą na twoim losie jedynie z wdzięczności dla rodziców ani z potrzeby akceptacji ze strony bliskich ci osób, bo za kilkadziesiąt lat będziesz żałować, że nie odważyłaś się wyjść poza narzucone ci schematy. To ty sama nadajesz swojemu życiu kierunek i tempo, ty dyktujesz niezbędne zmiany.

2. Uwolnij się od poczucia winy i od odpowiedzialności za innych

One również bardzo często mają swoje źródło w naszym dzieciństwie, w modelu wychowaczym jaki wybrali nasi rodzice, czy opiekunowie. Zastanów się przez chwilę nad kilkoma kwestiami. Czy jeśli w twoim związku dzieje się źle, twoją pierwszą myślą jest, że na pewno to ty robisz coś nie tak? Czy często obwiniasz się bezpodstawnie za wydarzenia, na które nie miałaś wpływu, albo za czyjeś złe samopoczucie? Czujesz się odpowiedzialna za innych, choć wcale nie powinnaś i obsesyjnie wszystko kontrolujesz, by zapobiec „katastrofom”?

Zrzuć z siebie ten ciężar i odetchnij. Każdy dorosły człowiek sam odpowiada sam za swoje decyzje. Jeśli przestaniesz się obwiniać za słabsze momenty w twoim życiu, staniesz się silniejsza psychicznie, odzyskasz też całkiem sporo emocjonalnej przestrzeni.  Zoabserwujesz również prawdziwy „cud”: przestaniesz przyciagać do siebie mężczyzn, którzy tobą manipulują i odstraszysz innych, życiowych nieudaczników.

3. Wzmacniaj swoje poczucie wartości

Zobacz, jesteś taka zdolna, tyle już osiągnęłaś, masz na swoim koncie imponujące sukcesy zawodowe, ale w domu, przy swoim partnerze, albo w obecności rodziców, zamieniasz się w niepewną siebie i swojej wartości osobę. Dajesz innym sobą pomiatać, godzisz się na nieśmieszne żarciki, sama powtarzasz, że ty to „taka jesteś”…

A co do tych sukcesów, chętniej powiesz, że „miałaś po prostu szczęście”, a nie, że są oczywistym wynikiem twojej ciężkiej pracy i odpowiednio wykorzystanych umiejętności. Natychmiast przestań umniejszać swoje osiągnięcia! Pamiętaj, że odpowiednie poczucie wartości to także remedium na emocjonalną zależność od innych (prosta droga na uwolnienie się z toksycznych relacji) i pozbycie się lęku przed życiem w pojedynkę. Jeśli zaczniesz nad nim pracować, zauważysz, że twoje relacje z innymi przestają być dla ciebie krzywdzące, że  masz w swoim otoczeniu więcej życzliwych niż nieprzychylnych ci osób.

Fot. iStock/max-kegfire

Fot. iStock/max-kegfire

4. Bądź świadoma tego, co ci się należy i tego, czego potrzebujesz

Miłość, szacunek i lojalność to nie są jakieś „bonusy”. To podstawowe elementy zdrowej, partnerskiej relacji z ukochanym. Szczerość i zaufanie należą ci się w przyjaźni, a od rodziców możesz wymagać, by respektowali twoje decyzje i nie wtrącali się w twoje życie. Zasługujesz na wszystko, co najlepsze. Jeśli w to uwierzysz, przestaniesz przyjmować zadowalać się „półśrodkami”  i docenisz zalety zdrowej asertywności. Będziesz na najlepszej drodze do samoświadomości – rozpoznania i zrozumienia swoich potrzeb.

5. Pielęgnuj zdrowy egoizm

Skąd w nas przekonanie, że spełniona kobieta to wiecznie umęczona altruistka, Matka Polka, partnerka idealna, która z niemożliwą wręcz ofiarnością dmucha i chucha na domowe ognisko, a o męża i dzieci walczy jak lwica? Pułapka multizadaniowości, w której tkwimy i przekonanie, że swoje obowiązki wobec najbliższych powinnyśmy wypełniać z podwójną gorliwością, zapominając o własnych potrzebach uczyniła z nas wiecznie smutne i niezadowolone ze swojego życia osoby.  Żaden człowiek nie jest szczęśliwy, nie posiadając choćby odrobiny przestrzeni tylko dla siebie, tych kilku momentów w ciagu dnia na odpoczynek, na czas z przyjaciółmi, na rozwijanie się i spełnianie poza związkiem, rodziną. Dlaczego tak często zapominamy, że kobieta to przede wszystkim, człowiek?

Znalazłaś się w takim domowym kieracie? Na początek zacznij kultywować swoje osobiste, małe rytuały. I znów: przestań wszytsko kontrolować. Poradzą sobie.

6. Zadbaj o swoje poczucie bezpieczeństwa

Niezależność finansowa, wewnętrzne przekonanie, że jesteś w stabilnym, dobrym związku, monitorowanie swojego stanu zdrowia – to wszystko są rzeczy, które wpływają pozytywnie na twoją psychikę i poziom szczęścia, bo dają ci spokój, pewność, komfort psychiczny. Z taką bazą można spokojnie myśleć o czymś więcej.

7. Daj sobie prawo do szczęścia

Nie szukaj wymówek jeśli czujesz, że powinnaś o siebie zawalczyć, nie odkładaj decyzji, które mogłyby uczynić cię szczęśliwą, uwolnić od złej relacji, wyprostować kilka spraw w twoim życiu. Nie wmawiaj sobie, że „tak już po prostu jest” i już zawsze będziesz nieszczęśliwa, że twoim zadaniem jest poświęcanie się dla innych. Spójrz na kobiety, które wzięły sprawy w swoje ręce i zadecydowały o radykalnych zmianach. Choć nieraz doprowadziły w ten sposób do prawdziwego  „trzęsienia ziemi”, nie żałują, bo odczuły, że mają realny wpływ na to jak potoczy się ich życie.

Nie uzależniaj swojego szczęścia od innych. Ludzie pojawiają się i znikają, przychodzą i odchodzą. Ty zostajesz ze sobą na stałe, na dobre i na złe. I jesteś jedyną osobą, która może cię uszczęśliwić.


Lifestyle Psychologia

Tańsze zamienniki drogich, kosmetycznych hitów do makijażu. Podpowiadamy, co kupić

Joanna Fizia
Joanna Fizia
25 sierpnia 2016
Fot. iStock / Marccophoto
 

Najpopularniejsze i najchętniej kupowane kosmetyki do makijażu. Uwielbiane przez miliony kobiet oraz wizażystów na całym świecie. Zachwycają pod wieloma względami, ale też… odstraszają ceną. Przez co wiele z Was zapewne nie raz zastanawiało się – czy można wykonać zachwycający make-up i nie zrujnować sobie przy tym portfela? 

Można! W drogeriach dostępnych jest bowiem wiele innych kolorowych kosmetyków, które wcale nie odbiegają jakością od tych droższych i znajdują równie dużo, a może i nawet więcej(?), zwolenniczek, co te z wyższych półek.

Przedstawiam więc wam kilka przykładowych tańszych zamienników, droższych kosmetyków do makijażu – te same lub bardzo podobne cechy i efekty, a różnica w cenie kolosalna. Sprawdźcie same.

PODKŁAD

Mocno kryjące, gwarantują długotrwały, matowy efekt. Nie zmieniają koloru, nie brudzą ubrań. Mają lekką konsystencję i łatwo się rozprowadzają. Posiadają filtry przeciwsłoneczne.

Estee Lauder, Double Wear cena ok. 179.00 zł / 30ml

Revlon, Color Stay cena ok. 69.00 zł / 30ml

Lirene, City Matt cena ok. 24.00 zł / 30ml

PUDER MATUJĄCY

Puder prasowany, kontroluje błyszczenie się skóry. Zapewnia matowe krycie przez kilka godzin. Drobno mielony, łatwy w aplikacji. Wyrównuje koloryt skóry, kryje niedoskonałości.

Clarins, Ever Matte cena ok. 155.00 zł / 10g

Sephora cena ok. 55.00zł / 10g

Rimmel, Stay Matt cena ok. 27.00 zł / 14g

PUDER BRĄZUJĄCY

Puder brązujący to najprostszy i najłatwiejszy sposób by ocieplić nieco skórę i nadać jej blasku. Pudry w kompakcie dają efekt naturalnej, świeżej opalenizny. Ich lekka konsystencja umożliwia łatwą aplikację.

Bobbi Brown cena ok. 175.00 zł / 8g

L`oreal Paris, Glam Bronze Duo cena ok. 55.00 / za 9g

Inglot, AMC Freedom System cena ok. 33.00 / za 9g

RÓŻ DO POLICZKÓW

Róże w kamieniu, w kilkunastu odcieniach i różnych wykończeniach. Wydajne, trwałe i ładnie prezentujące się na skórze.

Nars, Orgasm cena ok. 175.00 zł

Maybelline, Dream Touch Blush cena ok. 30-40.00 zł / 7.5g

Bourjois cena ok. 28.00 zł / 2.5g

KOREKTOR ROZŚWIETLAJĄCY W PĘDZELKU

Touche Eclat to bestsellerowy korektor, prawdziwy must have modelek, aktorek i wszystkich kobiet, które chcą rozświetlić swoją cerę i ukryć oznaki zmęczenia.
Aplikator w formie pędzelka jest bardzo wygodny w użyciu, ułatwia precyzyjną aplikację.

Yves Saint Laurent, Touche Eclat cena ok. 190.00 zł / 2.5ml

L’Oreal Paris, Lumi Magique cena ok. 50.00 zł / 5ml

EYELINER

Eyelinery w formie flamastra, to gwarancja łatwej aplikacji. Intensywnie czarne, trwałe, z cienką i precyzyjną końcówką.

Lancome, Artliner cena ok. 135.00 zł / 1.4g

Loreal Paris, Superliner Perfect Slim cena ok. 35.00 zł / 7g

Fot. iStock / ancell77

Fot. iStock / ancell77

GRUBE KREDKI DO UST

Chubby Stick od Clinique to niezwykle popularna szminka, która szybko zyskała swoją wierną i tańszą alternatywę. Nawilżające balsamy do ust, w formie grubej kredki, zapewniają długotrwały efekt. Są wygodne i łatwe w aplikacji.

Clinique, Chubby Stick cena ok. 79.00 zł / 3g
Rimmel, Color Rush cena ok. 20.00 zł / 2.5 g

POMADKA

Szminki MAC królują na wybiegach modowych i nie tylko. Za ich sprawą firma ta stała się sławna. Jednak za cenę jednej takiej pomadki można nabyć trzy np. z Inglota, które są równie trwałe. Mają różne rodzaje wykończenia i szeroką gamę kolorystyczną.

MAC cena ok. 86.00 zł / 3g

Inglot cena ok. 30.00 zł / 4.5g

TUSZ DO RZĘS

Bardzo trwałe tusze, wydłużają, pogrubiają, podkręcają, odżywiają, nadają głęboki kolor, są trwałe, nie kruszą się i nie rozmazują.

Lancome, Hypnose cena ok. 150.00 zł / 6.5ml

Loreal Paris, Volume Million Lashes cena ok. 50.00 zł / 9ml

Max Factor, 2000 Calorie cena ok. 20.00 zł / 9ml

CIENIE DO POWIEK

Zestaw potrójnych cieni do powiek. Dostępny w różnych wariantach kolorystycznych. Skomponowane tak by wykonać nimi piękny makijaż oka.

Smashbox cena ok. 135.00 zł

Loreal Paris, Color Richie cena ok. 50.00 zł / 4g

Inglot, Freedom System Rainbow cena 19.00 zł / 2.8g

A może macie swoje wypróbowane perełki z drogerii?


Lifestyle Psychologia

W oczekiwaniu na dziecko… Tego nikt ci nie powie, a szkoda!

Hanna Szczygieł
Hanna Szczygieł
25 sierpnia 2016
W oczekiwaniu na dziecko
Fot. iStock / ewg3D

Bez względu na to, czy była wyczekana, wygłaskana lub wręcz wymodlona czy wręcz przeciwnie – pojawiła się w najgorszym momencie i zdrowo zamieszała w twoim życiu – ciąża, to czas zmian. Czas wyjątkowo wymagający dla kobiety. I o ironio stan, w których cały świat nieustannie będzie ci radził, ale gdy naprawdę będziesz rady potrzebować, trudno będzie ci znaleźć tę „prawdziwą”. Tak już jest, że choć każda z nas różni się, i każda okres oczekiwania na narodziny dziecka przeżywa inaczej – gdzieś głęboko łączy nas kilka bardzo silnych splotów.

Często to, co najważniejsze dla komfortu przyszłej mamy – zaczyna się w jej głowie. Dlatego przygotuj się do ciąży trochę inaczej, po to, by móc przeżywać ją po swojemu i ze spokojem. A reszta? Dolegliwości, zmiany, zmartwienia? Zawsze mogą się jakieś pojawić, grunt to zapewnić sobie na ten okres dwie dobre rzeczy: dobrą książkę i dobrego człowieka. Właśnie dlatego…

W oczekiwaniu na dziecko…  Kilka rzeczy, których nikt ci nie powie, a szkoda!

Fizyczność

Ciąża to zmiany, przede wszystkim, te które widzisz w swoim ciele i te które czujesz. W oczekiwaniu na dziecko fizyczność odgrywa bardzo ważną rolę – biologicznie i psychicznie, bo każda ze zmian jest przygotowaniem. Pojawiają się też przykre ciążowe dolegliwości, dyskomforty – trudne do zniesienia, bo w większości przypadków, znosimy je ze świadomością, „że już tak jest”, że nie wiele możemy zrobić.

Możemy natomiast nieco sobie ulżyć, przynajmniej w kilku przypadkach.

Mdłości i wymioty – jak sobie z nimi poradzić? No cóż, zapewnie nie znikną, ale można spróbować je ujarzmić. Dwa bardzo dobre sposoby: ssanie kostki lodu i zjedzenie pierwszego bardzo niewielkiego posiłku przed wstaniem z łóżka.

Zgaga – kolejny przykry towarzysz oczekiwania na dziecko. Oprócz leków czy babcinych sposobów typu szklanka mleka, świetnie sprawdzi się natka pietruszki i woda gazowana (niektóre wody gazowane zawierają wodorowęglan wapniowy mający zdolność zobojętniania kwaśnej zawartości żołądka). Małe drobiazgi, które szybko mogą poprawić komfort życia.

Zmiany w wyglądzie – z nimi bywa różnie i mają bardzo zmienną dynamikę. Każda kobieta i każda jej ciąża – jest niepowtarzalna. Dobrze jest poznać swoje ciało, pozwolić mu dojść do głosu. Obserwować – nie oceniać. To zmiany, które przychodzą i odchodzą – spróbujmy po prostu je oswoić. Warto poczytać nieco o tym, co będzie wydarzało się przez najbliższe tygodnie, to bardzo pomaga przyjąć swoje „nowe” ciało po przyjacielsku.

W oczekiwaniu na dziecko

Fot. iStock / SolStock

Emocje

Tych nie zabraknie. Szczególnie, że w naszej kulturze i społeczeństwie absolutnie wszyscy roszczą sobie prawo do twojego brzucha. Pamiętaj, że nic nie musisz. I tu przyda ci się właśnie dobry człowiek: partner, mąż, przyjaciółka, mama czy siostra – ktoś kto będzie twoim murem. Ktoś, kto da ci „święty spokój” i prawo do przeżywania tych wszystkich emocji, które w tobie rosną. Pamiętaj, że ciało kobiety podczas ciąży z premedytacją wyzwala za pomocą hormonów wiele uczuć – po to, by zapewnić ci przygotowanie i ochronić przed nadmiernym stresem. Wicie gniazda, to też sprawka twojego ciała, mniejsza podatność na stres pod koniec ciąży – to nic innego jak hormonalny koktajl, serwowany, by zminimalizować stres i strach przed porodem.

Aby mieć spokojną głowę warto zaopatrzyć się w rzetelną wiedzę. I nie pytać wujka Google – bo zawsze, choćby na trzysetnej stronie wyników wyszukiwań dowiemy się,że czeka nas wszystko co najgorsze. Zamiast tego postaw na dobrą książkę. Taką, która odpowie na podstawowe pytania, będzie przewodnikiem i przyjacielem. Przecież najbardziej boimy się i stresujemy przed nieznanym.

Fot. iStock / Homunkulus28

Fot. iStock / Homunkulus28

w oczekiwaniu na dziecko

Fot. Materiały prasowe

Już nasze mamy miały na półce poradnik „W oczekiwaniu na dziecko” autorstwa Heidi Murkoff – ale nie pożyczajcie jej ochoczo, od tego czasy wiele sie zmieniło, przede wszystkim wiedza medyczna wkroczyła na zupełnie inny poziom. Na szczęści książka od lat ukazuje się w nowych aktualizowanych wydaniach nakładem Wydawnictwa Rebis. Zaopatrzcie się w nią, dziś to nie tylko skarbczyk z biologii dla kobiet, ale porządny kawał przystępnej wiedzy dla mam i ojców. I co ważne – nie musicie jej czytać od deski do deski, poradnik jest skonstruowany w taki sposób, aby przyszła mama łatwo i szybko odnalazła nie tylko interesujący ją temat, ale również jego ujęcie w konkretnym miesiącu czy tygodniu ciąży.

Twoje ciało jest w ciąży jednym wielkim drogowskazem. Twoje przeczucia i instynkt są niemalże doskonałe. Możesz być spokojna, o to czy sobie poradzisz.

Seks, bliskość, związek

Są ważne, bardzo. Szczególnie teraz. Jeśli pozostajesz w związku postaraj się skupić na nim nieco mocniej. Natura będzie dbała o twoje zaangażowanie w nową sytuację czyli tzw. „projekt ciąża i dziecko”, o związek musicie zadbać obydwoje. Szczególnie, że bardzo często czeka go próba. Nie tzreba się jej obawiać, jeśli się na nią przygotujecie. Ważne abyście nie przestali rozmawiać.

Przed wami wiele wyzwań, szczególnie po porodzie. Spróbujcie stworzyć swój plan „na potem” – życie go zweryfikuje, ale gdy poczujecie, że prąd niesie was zbyt mocno w innym kierunku warto wrócić do tego momentu, gdy sobie coś obiecaliście. Są momenty, gdy dziecko jest najważniejsze, ale są i takie, gdy trzeba przypomnieć sobie, dlaczego i gdzie istnieje.

Nie zgubcie swojej bliskości, a reszta zawsze się jakoś ułoży!

W oczekiwaniu na dziecko

Fot. iStock / malhrovitz

w oczekiwaniu na dziecko

Fot. Materiały prasowe

BESTSELLER
W oczekiwaniu na dziecko
Heidi Murkoff, Sharon Mazel

Nowe poszerzone, uzupełnione i uaktualnione wydanie

Wyczerpujące źródło informacji na temat:
– wyboru lekarza
– diagnostyki prenatalnej
– przebiegu porodu
– ciąży wysokiego ryzyka
– ciąży wielopłodowej
– cięcia cesarskiego
– diety ciążowej
– karmienia piersią

W tej niezwykłej książce znajdziesz odpowiedzi na wiele nurtujących cię pytań:
– Czy niebezpiecznie jest zajść w ciążę po 35 roku życia?
– Jak rozpoznać, że rozpoczął się poród?
– Czy seks w okresie ciąży szkodzi dziecku?
– Czy choroba w czasie ciąży może zagrozić dziecku?
– Czy nagły brak ruchów dziecka powinien niepokoić?
– Co zrobić, żeby szybko odzyskać sylwetkę sprzed ciąży?

Heidi Murkoff jest autorką światowych bestsellerów na temat ciąży i rodzicielstwa, czyli przede wszystkim W oczekiwaniu na dziecko, Pierwszy rok życia dziecka, Drugi rok życia dziecka i Dieta przyszłej matki. Założyła też stronę WhatToExpect.com i Fundację What to Expect. Magazyn „Time” zaliczył ją w 2011 roku do grona 100 najbardziej wpływowych postaci na świecie.
Sharon Mazel to autorka książek, dziennikarka i ekspertka w kwestiach dotyczących ciąży i rodzicielstwa.

Artykuł powstał we współpracy z Wydawnictwem Rebis


Zobacz także

po tragedii w Nicei

Świat sztuki jednoczy się z Francją, po tragedii w Nicei

„Być jak tata…”. Kiedy ambicja rodziców nie pozwala ci cieszyć się życiem

Niesamowita babcia podbija świat. Czy znacie Baddie Winkle?