Lepsze wyrażanie i odczytywanie emocji i mniejsze poczucie samotności – tak Polacy postrzegają zalety wideorozmów. Mimo to, pozostają one najrzadziej wybieraną formą kontaktu w naszym kraju – w ogólnopolskim badaniu wskazało na nią tylko 22% Polaków. Nieco większą popularnością cieszy się wśród przedstawicieli pokoleń Z i Y (odpowiednio: 30% i 28%), jednak ogólny wynik pozostaje zaskakująco niski.
Mimo, że dla 86% Polaków regularny kontakt z bliskimi ma kluczowe znaczenie, nadal nie wykorzystujemy pełnego potencjału nowoczesnych technologii w budowaniu relacji. Jedynie 22% badanych deklaruje regularne korzystanie z wideorozmów – wynika z najnowszego badania zrealizowanego przez K+Research we współpracy z marką NEXERA.
Z badania wynika, że rozmowy wideo są postrzegane przez Polaków jako efektywny sposób budowania poczucia bliskości i zaangażowania (40%). Respondenci cenią je również za naturalność i bardziej osobisty charakter (21%).
Dzięki nowoczesnym technologiom możemy nie tylko usłyszeć się, jak w rozmowie telefonicznej, ale także zobaczyć osoby, z którymi rozmawiamy. Podczas spotkań wideo widzimy zatem mimikę naszych współrozmówców, ich gestykulację czy sposób, w jaki się do nas uśmiechają. Wspólne gotowanie, oglądanie filmów czy wieczorne pogaduchy przy kubku herbaty z przyjaciółką mieszkającą w innym kraju…
Dzięki narzędziom cyfrowym w dalszym ciągu możemy być współobecni w życiu ważnych dla nas osób i dzielić się ze sobą naszą codziennością – nawet wtedy, gdy fizycznie dzielą nas tysiące kilometrów. To istotna kwestia. Badania wskazują, że zdecydowana większość Polaków uważa, że kontakty z bliskimi korzystnie wpływają na ich samopoczucie – zwraca uwagę Karol Jachymek, kulturoznawca i medioznawca z Uniwersytetu SWPS.
Mimo tych pozytywnych skojarzeń, aż 44% badanych w ogóle nie korzystało z wideorozmów w ostatnim miesiącu. W tej grupie przeważają osoby ze starszych pokoleń (Baby Boomers – 48% i X – 50%) oraz mieszkańcy większych miast powyżej 100 tys. mieszkańców (50%) i 500 tys. (53%). Częściej są to również osoby bez dostępu do światłowodu (51%).
Równocześnie, ponad jedna trzecia Polaków (35%) przyznaje, że nie napotyka żadnych barier związanych z korzystaniem z wideorozmów. Co ciekawe, im częściej badani korzystają z tej formy kontaktu z bliskimi, tym mniej przeszkód dostrzegają – aż 60% osób, które w ciągu ostatniego miesiąca odbyło więcej niż 10 wideorozmów, nie widzi żadnych trudności.
Wśród osób wskazujących na bariery, najczęściej wymieniane są kwestie związane z preferencjami osobistymi: przyzwyczajenie do tradycyjnych form kontaktu (31%) oraz niechęć do tej formy komunikacji (28%). Te powody są szczególnie charakterystyczne dla osób, które nie korzystały z wideorozmów w ostatnim miesiącu (odpowiednio 44% i 50%). Dopiero na kolejnych miejscach pojawiają się bariery techniczne. Rzadziej wymieniane są obawy związane z brakiem odpowiednich umiejętności czy lęk przed taką formą kontaktu.

materiały prasowe