Dieta Pielęgnacja Zdrowie

Oliwa z oliwek dla zdrowego życia i urody. Co dobrego się w niej kryje?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
2 czerwca 2021
Oliwa z oliwek - właściwości dla zdrowia i urody
Fot. iStock
 

Oliwa z oliwek to sztandarowy produkt kuchni śródziemnomorskiej. Dodaje ona nie tylko smaku potrawom, ale także jest zbawienna dla zdrowia i urody. Oliwa z oliwek polecana jest dla szczupłej sylwetki i długiego życia, szczególnie jako ważny element profilaktyki chorób krążenia i nowotworów.

Oliwa z oliwek

Zalety włączenia do diety oliwy z oliwek  znane są nie od dziś. Oliwa gości na stołach już od czasów starożytnych. Na ziemiach polskich  znalazła zastosowanie w kuchni za czasów królowej Bony. Wcześniej wykorzystywano ją jedynie do celów liturgicznych.

Oliwa tłoczona jest z owoców, które wydają drzewa oliwne uprawiane głównie w rejonie Morza Śródziemnego i innych obszarach o ciepłym klimacie. Zbiór oliwek następuje pod koniec września (zielone oliwki) i trwa do lutego, gdy owoce osiągają dojrzałość (oliwki granatowe lub czarne). Dzięki procesowi tłoczenia na zimno oliwa z oliwek zachowuje wszystkie właściwości świeżych owoców. Gotowy, przefiltrowany produkt charakteryzuje się żółtym kolorem i przyjemnym aromatem świeżych oliwek. Niefiltrowana oliwa ma zielonkawo-żółty kolor i jest naturalnie mętna.

Oliwa z oliwek - właściwości dla zdrowia i urody

Fot. iStock

Rodzaje oliwy z oliwek:

  • extra virgin — najlepsza i najzdrowsza oliwa z pierwszego tłoczenia;
  • virgin— oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia o nieco wyższej kwasowości niż extra virgin, stosuje się ją do uszlachetnienia oliwy rafinowanej;
  • refined — mieszanka oliwy rafinowanej i z pierwszego tłoczenia. Ponieważ proces rafinacji polega na podgrzaniu do wysokich temperatur i/lub zastosowaniu rozpuszczalników chemicznych i usuwa z oliwy smak, zapach, kolor, jest ona wzbogacana o oliwę Virgin lub Extra Virgin. Oliwa z oliwek rafinowana jest uboga w substancje ważne dla zdrowia, ale nadaje się w kuchni do smażenia, gotowania i pieczenia;
  • pomace, sansa, orujo — otrzymywana z wytłoczyn pozostałych z produkcji tworzenia innych rodzajów oliwy. Jest oliwą niskiej jakości, bez większej wartości dla zdrowia. Nadaje się do smażenia, gotowania i pieczenia.

Oliwa z oliwek nadaje się zarówno do spożycia na zimno (nierafinowana), jak i smażenia (rafinowana). Może być stosowana wewnętrznie, jako element diety oraz zewnętrznie, w ramach pielęgnacji urody.

Oliwa z oliwek — właściwości zdrowotne

Oliwa z oliwek, poza zdrowymi tłuszczami, zawiera również witaminę A, B, E i K. Nie brakuje w niej potasu, wapnia, magnezu, cynku czy żelaza.

Oliwa z oliwek - właściwości dla zdrowia i urody

Fot. iStock

Chroni serce

Jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe obniżają ryzyko rozwoju chorób układu sercowo-naczyniwego, obniżając ilość „złego” cholesterolu (LDL) i podnosząc poziom „dobrego” (HDL), wpływają również na obniżenie ciśnienia krwi. Zawartość witamin E i K zapobiega powstawaniu zakrzepów, zmniejszając ryzyko wystąpienia udaru.

Wspiera układ pokarmowy

Oliwa z oliwek dobrze wpływa na pracę układu pokarmowego. Pomaga łagodzić problem zaparć, pomaga przy nieżycie i owrzodzeniu żołądka. Dzieje się tak, ponieważ tłuszcz roślinny jest łagodniejszy dla ścian przewodu pokarmowego, niż tłuszcze zwierzęce. Ponadto kwasy omega-3 wspomagają regenerację błony żołądka.

Chroni komórki przed uszkodzeniami

Antyoksydanty, których nie brakuje w oliwie z oliwek, zapobiegają tworzeniu się wolnych rodników i w ten sposób chronią komórki przed uszkodzeniami i przedwczesnym starzeniem się. Mają również ogromny wpływ na obniżenie ryzyka zachorowania na nowotwór.

Wzmacnia kości

Oliwa z oliwek wywiera dobry wpływ na kondycję kości i zębów. Badanie opublikowane w czasopiśmie Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism (JCEM), wykazuje, że dwa lata na diecie śródziemnomorskiej, w której duże znaczenie ma oliwa z oliwek, skutkują podwyższonym stężeniem osteokalcyny w surowicy, która jest czułym markerem formowania się kości.

Oliwa z oliwek - właściwości dla zdrowia i urody

Fot. iStock

Oliwa z oliwek na skórę i włosy

Dobra gatunkowo oliwa z oliwek może stanowić element codziennej pielęgnacji twarzy, ciała, a nawet włosów. Wmasowana w skórę stanowi barierę ochronną przed utratą wilgoci, dobudowując płaszcz lipidowy naskórka. Sprawdza się w pielęgnacji skóry wrażliwej i suchej, także dla osób cierpiących na łuszczycę, alergie skórne, atopowe zapalenie skóry (AZS). Działa jak naturalny filtr UV, chroniący skórę przed szkodliwym wpływem promieniowania słonecznego. Nie można jej jednak potraktować jako jedyne zabezpieczenie przed słońcem w gorące dni.

Oliwa z oliwek ma kilka zastosowań. Można wykorzystać ją jako naturalny produkt do zmywania nawet wodoodpornego makijażu. Może stanowić bazę do przygotowania domowych maseczek, lub jako dodatek do gotowych produktów. Samodzielnie, lub połączona z innymi odżywczymi olejkami, stanowi produkt do bezpośredniego wcierania w skórę twarzy i ciała. Przy jej użyciu można stworzyć domowy peeling, który złuszczy stary naskórek i pozostawi skórę odświeżoną i zmiękczoną.

Oliwa z oliwek regularnie stosowana na skórę głowy i włosy łagodzi podrażnienia skóry głowy, nawilża końcówki i przywraca włosom blask. Można wykorzystać ją do zabiegu olejowania, a także po prostu wetrzeć w przesuszone końce, lub dodać do ulubionego kosmetyku do włosów.

Oliwa z oliwek — cena i przechowywanie

Aby w pełni wykorzystać właściwości zdrowotne oliwy, warto wybrać produkt naturalny, tłoczony na zimno (nierafinowany). Cena za oliwę z oliwek jest różna i zależy od producenta oraz jakości produktu. Zazwyczaj cena za 250 ml oscyluje w granicach od kilku do 30 zł. Pojemność 500 ml kosztuje od 10 do 50 zł. Oliwę z oliwek należy przechowywać z dala od światła, najlepiej w chłodnym miejscu, ale nie w lodówce. Przechowywanie jej w zbyt wysokiej temperaturze wpływa na jej szybsze jełczenie.


źródło: poznajsienatluszczach.pl,  www.poradnikzdrowie.pl , www.ekologia.pl 

Dieta Pielęgnacja Zdrowie

Olej z pestek dyni na pasożyty i nie tylko. Dlaczego jeszcze warto włączyć olej dyniowy do diety?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
2 czerwca 2021
Olej z pestek dyni - na pasożyty, dla zdrowia i urody
Fot. iStock
 

Olej z pestek dyni określa się często mianem „zielonego złota”, przez wzgląd na jego liczne właściwości. W sposób naturalny wspiera zdrowie i urodę, warto więc wprowadzić ten jeszcze niezbyt popularny u nas olej z dyni do kuchni i domowej pielęgnacji skóry oraz włosów. Dlaczego warto po niego sięgać i jak przechowywać ten produkt?

Dynia jest rośliną jednoroczną, która cieszy się ogromną popularnością. W naturze dziko rosła w Ameryce, ale jej uprawy pojawiły się praktycznie w każdym zakątku świata. Dynię docenia się za smak i wpływ na zdrowie, nie dziwi więc, że olej tłoczony z dyni zdobywa na całym świecie coraz większą popularność. Olej z pestek dyni chwalony jest za szereg właściwości zdrowotnych oraz dla urody. Stosowany jest w kosmetyce, m.in. ze względu na silne właściwości nawilżające skórę i włosy.

W kuchni sprawdza się jako dodatek na zimno do chleba, past kanapkowych, sałatek, baza zimnych sosów, a także ze względu na jego smak, do słodkich deserów. Można go również spożywać bezpośrednio z łyżeczki. Należy pamiętać, że oleju z pestek dyni tłoczonego na zimno nie należy smażyć, ponieważ wysoka temperatura niszczy zdrowe substancje w nim obecne i przekształca zdrowe tłuszcze w szkodliwe tłuszcze trans.

Fot. iStock

Olej z pestek dyni — wartość odżywcza, witaminy

Olej z pestek dyni składa się z tłuszczów —18,8% stanowią nasycone kwasy tłuszczowe, resztę to nienasycone kwasy tłuszczowe, (kwasy jednonienasycone — 33,4%, a kwasy wielonienasycone — 47,8%). Najważniejszym nienasyconym kwasem tłuszczowym w oleju z dyni jest kwas omega-6, bez którego organizm nie jest w stanie poprawnie funkcjonować. W jego składzie znajdziemy także ważną dla zdrowia witaminy A, D, E, witaminę H (biotyna), witaminy z grupy B. Nie brakuje również składników mineralnych takich jak: cynk, selen, wapń, magnez, sód, fosfor, fluor oraz potas. Ważną rolę odgrywają w nim także fitosterole oraz skwalen. Fitosterole znane są ze swych właściwości przeciwzapalnych, antybakteryjnych, czy antyoksydacyjnych. Z kolei skwalen jest bardzo silnym antyoksydantem, który wpływa nie tylko na funkcjonowanie układu odpornościowego, ale i na zdrowie skóry.

Kwasy tłuszczowe w oleju z pestek dyni

Jeśli chodzi o kwasy tłuszczowe w oleju z pestek dyni, ich ilość nie jest tak dobra, jak w innych olejach. Przewaga kwasów omega-6 w stosunku do śladowych ilości kwasów omega-3 (około 0,5-1%) sprawia, że jest to proporcja bardzo niekorzystna dla zdrowia. Udowodniono, że nadmiar kwasów omega-6 w diecie, przy jednoczesnym niedoborze omega-3, może zwiększać ryzyko rozwoju nowotworów, np. raka piersi. Dlatego olej z pestek dyni należy spożywać sposób umiarkowany, np. dodając do sałatek niewielką ilość. Jeśli spożycie oleju ma być większe (np. w kuracji zdrowotnej) należy uzupełniać niedobory kwasu linolenowego (omega-3), by olej nie szkodził.

Olej z pestek dyni - na pasożyty, dla zdrowia i urody

Fot. iStock

Olej z pestek dyni — właściwości dla zdrowia

Olej z pestek dyni wykazuje kilka istotnych właściwości dla zdrowia. Jego włączenie do diety zaleca się panom w ramach profilaktyki przerostu prostaty. Do innych niewątpliwych zalet oleju należy doliczyć wpływ na obniżenie poziomu „złego” cholesterolu (LDL), za co odpowiadają fitosterole. Podawanie oleju dyniowego wpływa także na obniżenia ciśnienie krwi, przez co zmniejsza ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego. Dzięki dużej ilości antyoksydantów może ograniczać ryzyko tworzenia się stanów zapalnych w organizmie i rozwoju choroby nowotworowej. Ważną rolę pełni tu skwalen, który podnosi odporność organizmu poprzez stymulację limfocytów i makrofagów. Olej z pestek dyni obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę, działa również żółciopędne i przeciwbakteryjne.

Olej z pestek dyni na pasożyty

Fitoterapia poleca olej z pestek dyni jako naturalny i skuteczny sposób na pasożyty układu pokarmowego, takie jak owsiki, glisty czy tasiemce. Zawiera on kukurbitacynę (alkaloid), który uszkadza układ nerwowy pasożytów i umożliwia ich usuwanie z jelit. Przy okazji wpływają na oczyszczenie organizmu z toksyn wytwarzanych przez pasożyty. Istotne jest przy tym, aby jednocześnie wprowadzić odpowiednią ilość błonnika do diety, co poprawi prace jelit i przyspieszy wydalanie pasożytów z organizmu.

Jak dawkować olej dyniowy?

Olej z pestek dyni jest łagodny dla błony śluzowej żołądka i jelit, i może być wprowadzony także do diety dzieci. Jeśli ma być stosowany w ramach kuracji zdrowotnej, osoby dorosłe mogą spożywać 1 łyżeczkę oleju 3 razy dziennie. Dzieciom powyżej pierwszego roku życia 1 łyżeczkę oleju można podać raz na dobę, co najpierw warto skonsultować z pediatrą.

Rozsądek w zastosowaniu oleju z nasion dyni w diecie dzieci, jak i dorosłych, zaleca się ze względu na omówiony powyżej niekorzystny stosunek kwasu omega-6 do kwasu omega-3.

Olej z pestek dyni - na pasożyty, dla zdrowia i urody

Fot. iStock

Olej z pestek dyni — na włosy i skórę 

Olej z pestek dyni poprawia stan skóry suchej, łuszczącej się i pękającej. Nawilża on skórę, poprawia jej napięcie, łagodzi podrażnienia i wspomaga procesy regeneracyjne. Można po niego sięgać także przy problemach z trądzikiem oraz skórze dojrzałej, ze zmarszczkami. Olej  sprawdzi się jako naturalny element kuracji antycellulitowej, do walki z bliznami i rozstępami.

Olej dyniowy można wsmarować bezpośrednio w skórę lub dodać niewielką ilość do porcji kremu czy balsamu do ciała. Stosując olej wprost na skórę warto pamiętać, że może barwić skórę ze względu na jego ciemną barwę, więc przed użyciem można go rozcieńczyć niewielką ilością wody lub jaśniejszego, niebarwiącego oleju. Z kolei wymieszany z solą morską lub cukrem będzie pełnił funkcję domowego peelingu.

Olej z pestek dyni poprawia również kondycję włosów, sprawia, że są błyszczące i odżywione. Można przy użyciu oleju z pestek dyni przeprowadzić olejowanie, niewielką ilość wsmarować z przesuszone końcówki, lub też dodać do szamponu czy maski.

Olej z pestek dyni — cena i przechowywanie produktu

Aby w pełni wykorzystać właściwości oleju z dyni, warto kupić produkt naturalny, tłoczony na zimno (nierafinowany). Cena za olej z pestek dyni zależy od producenta oraz jakości produktu. Zazwyczaj cena za 250 ml oscyluje w granicach 25 zł, a cena za 500 ml wynosi około 50 zł. Produkt zakupiony w ciemnej butelce należy przechowywać w ciemnym i suchym miejscu, w temperaturze niższej niż 20 stopni Celsjusza. W takich warunkach olej dyniowy można przechowywać do 3 miesięcy od dnia otwarcia.


źródło:  www.poradnikzdrowie.pl, primazdrowie.pl

 


Dieta Pielęgnacja Zdrowie

Co się stanie, jeśli będziesz ją pić codziennie?

Redakcja
Redakcja
2 czerwca 2021
Photo by Anshu A on Unsplash

Kurkuma to przyprawa niezwykła. O jej dobroczynnym wpływie na zdrowie można pisać książki. Prawdziwym przebojem stał się niedawno kurkumowy napój. Oczywiście można kupić gotowy, ale  można też przygotować go samodzielnie w domu. Jak to zrobić i jakie ma właściwości?

Kurkuma ma dość silne działanie, więc lepiej jej nie przedawkować – bezpieczna dzienna dawka tej przyprawy to ok. 1,5 g, czyli mniej więcej łyżeczka. Tę ilość można podzielić na 2-3 porcje w ciągu dnia. Jeśli jednak leczysz z pomocą kurkumy infekcję, dzienna dawka może być większa – terapeutycznie przez kilka dni mogą to być nawet 2-3 g kurkumy dla osoby dorosłej.

Wodę z kurkumą można także podawać dzieciom, które skończyły 2-3 lata. Nie należy przesadzać, wystarczy robić to co kilka dni, np. 3-4 razy w tygodniu. W recepturze można pominąć pieprz, bo sama kurkuma i tak ma dość ostry smak. Mniejsze ilości kurkumy, podobnie jak dzieci, powinny też spożywać osoby powyżej 65. roku życia – maksymalnie do 2 g dziennie.

Woda z kurkumą – przepis

  1. Do szklanki ciepłej wody dodaj 1/4 – 1/2 łyżeczki kurkumy.
  2. Możesz dodać także sok z połowy cytryny i miód.
  3. Do kurkumy warto dodać odrobinę czarnego pieprzu. Piperyna w nim zawarta sprawi, że organizm lepiej wchłonie kurkuminę.

Woda z kurkumą – właściwości:

  • może obniżać ryzyko demencji i choroby Alzheimera
  • może pełnić ważną rolę w zwalczaniu nowotworów, nie doprowadzając do ich rozwoju
  • działa przeciwutleniająco i przeciwzapalnie
  • wzmacnia odporność organizmu
  • hamuje procesy starzenia
  • jest ukojeniem dla nerek i wątroby
  • pomaga w przypadku zgagi
  • w połączeniu z ruchem i dietą, pomaga schudnąć

 

 

 

 


Zobacz także

Koenzym Q10 – jak wpływa na zdrowie i urodę?

Dzieckiem być – dla każdego oznacza coś innego…

Chcesz podkręcić metabolizm? Zastosuj 8 sposobów na rozruszanie przemiany materii