Zdrowie

Jak się pozbyć bólu głowy bez łykania tabletek

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
13 maja 2016
Jak się pozbyć bólu głowy bez łykania tabletek
Fot. iStock / ShotShare
 

Ból głowy to częsta przypadłość trapiąca kobiety. Choć żadna z nas o to nie  prosi, znajomy ból, ucisk czy pulsowanie rozsadzające głowę pojawia się często. W takim przypadku, zazwyczaj sięgamy po odpowiednią tabletkę, z nadzieją że zaraz przejdzie. Tylko ile można łykać tych tabletek? Warto spróbować poradzić sobie z pojawiającym się bólem na inne, bardziej naturalne sposoby, które nie wymagają od razu otwierania apteczki.

Ból głowy, dlaczego się pojawia?

Ten dokuczliwy objaw, może mieć różne przyczyny. Ból głowy może pojawić się po obu stronach głowy lub w okolicy tyłu głowy, karku, czoła lub skroni. Najczęściej trwa kilkadziesiąt minut, ale bywa że coś nas ćmi przez kilka godzin.  Nie licząc poważnych chorób, jest on objawem stresu, zmęczenia, nadmiaru emocji, niewystarczającej ilości snu, zmian atmosferycznych, nadużycia alkoholu, hałasu, głodu i pragnienia. Takie czynniki jak zanieczyszczone powietrze, niektóre pokarmy i użyte w nich środki konserwujące, również mogą wywoływać ból w obrębie głowy.

Wypróbuj proste metody na załagodzenie bólu głowy bez sięgania do apteczki

Mimo iż przyczyn bólu głowy jest wiele, można z powodzeniem wykorzystać domowe sposoby na jego załagodzenie gdy się tylko pojawi. To jest lepsza alternatywa dla tabletek przeciwbólowych, które łykamy, gdy ból nie pozwala normalnie funkcjonować.

Jak się pozbyć bólu głowy bez łykania tabletek?

Głęboki oddech

Być może brzmi to prozaicznie, ale doskonale pomaga uporać się z bólem głowy, jaki pojawi asie na tle nerwowym. Ćwiczenia oddechowe, szczególnie wykonywane na świeżym powietrzu, przynoszą poprawę, ponieważ pozwalają na rozluźnienie spiętych mięśni i wyciszenie nerwów. Gdy nie masz możliwości wyjść na dwór lub stanąć przy otwartym oknie, usiądź, zrób wdech i delikatnie odchyl głowę w tył w kierunku sufitu. następnie podczas wydechu, opuść głowę jak najniżej. Powtórz ćwiczenie pięć razy.

Ćwiczenie mięśni karku i szyi

Również pomoże na ból spowodowany napięciem. Usiądź powoli przechyl głowę tak jakbyś chciała dotknąć uchem ramienia. Ruch wykonaj w obie stron. Następnie powoli obróć głowę w jeden i potem drugi bok, opuść głowę w dół i zataczaj nią koła.

Masaż skroni

Skronie ugniataj równocześnie, przy pomocy palca wskazującego i środkowego, ruchem zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Okrążenia powtarzaj 30 razy, bez odrywania palców od skroni. Możesz również wypróbować uciskania środkowym palcem przez 2 minuty, punkt między brwiami, nad nasadą nosa. Wykonaj to ok 5 razy.

Okłady

Kostkę lodu lub zimny kompres przyłóż do bolącego miejsca. Wypróbuj zimne lub gorące kompresy na kark i czoło.

Odpoczynek w zaciemnionym miejscu

Ograniczenie bodźców typu ostre światło, nadmierny hałas przyspiesza wyciszenie i załagodzenie bólu głowy. Jeśli masz taką możliwość, zamiast starać się funkcjonować się na siłę z bólem, przynajmniej usiądź w ciszy, zasłoń rolety. Ideałem jest krótka drzemka, ale ze spaniem nie wolno przesadzać- zmiany dotyczące rytmu snu np. dłuższe spanie podczas weekendu mogą wzmagać ataki bólu.

Ograniczenie kawy

Choć kawę postrzega się jako ratunek przed bólem głowy spowodowanym spadkiem ciśnienia, to jednak jej nadmiar również może powodować kłopoty. Kawa, szczególnie pita w dużych ilościach, przyczynia się do zwiększonej pracy nerek i tym samym odwodnienia organizmu, a to może powodować bóle głowy. Jeśli lubisz pić więcej niż filiżankę kawy dziennie, zadbaj o to, by pijać małymi łykami wodę mineralną, najlepiej z sokiem z cytryny lub listami mięty, które przyspieszają pozbycie się bólu.

Napar z ziół

Wyciąg z kory wierzby działa przeciwbólowo, przeciwzapalnie i przeciwgorączkowo, doskonale nadaje się do łagodzenia bólu głowy. Z powodzeniem możesz wypić również napar z mięty, białej wierzby, imbiru, kozłka lekarskiego, rumianku.

Kąpiel lub okłady z olejkami eterycznymi

Kąpiel z dodatkiem olejków eterycznych pobudzi  receptory zapachowe w mózgu, dzięki czemu wytworzone zostają przeciwbólowe endorfiny. Gorąca kąpiel rozluźnia także spięte ciało. Gdy nie masz czasu na kąpiel,  możesz nacierać czoło i skronie olejkami eterycznymi. Najlepiej sprawdzą się mięta pieprzowa, eukaliptus, cytryna.

Regularne posiłki z węglowodanami złożonymi

To może pomóc osobom cierpiącym na ból z powodu zmian ciśnienia atmosferycznego. Aby zapobiec atakowi bólu, najlepiej jeść posiłki typu owsianka, makaron razowy czy kasza z warzywami co 3-4 godziny, aby zniwelować skoki glukozy we krwi.

Te sygnały towarzyszące bólowi głowy powinny cię zaniepokoić i skłonić do konsultacji lekarskiej

Jeśli ból jest dokuczliwy i pojawia się notorycznie, warto skonsultować się ze specjalistą, ponieważ mogą go powodować poważne choroby. Gdy dotyczą cię poniższe symptomy, udaj się jak najszybciej do lekarza:

  • sztywność karku,
  • niedowład rąk, nóg, problemy z mową,
  • zaburzenia świadomości lub równowagi,
  • wysoka gorączka lub ból oka.

Zdrowie

Najbardziej luksusowy obiekt uzdrowiskowy w Polsce? Las, wody lecznicze i własne złoża borowiny w połączeniu z nowoczesnością… Jest takie miejsce!

Redakcja
Redakcja
13 maja 2016
Jutrzenka
Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka
 

Uzdrowisko Wieniec-Zdrój

Słyszeliście o nim? To jedno z najstarszych i najpiękniej położonych uzdrowisk na Kujawach – gości kuracjuszy już od 1923 roku. Znajduje się w centralnej Polsce, 6 km od Włocławka, 10 km od autostrady A1 , ok. 100 km na południowy – wschód od Bydgoszczy, ok. 210 km na południe od Gdańska. W otoczeniu lasów sosnowych, ogrodów różanych uzdrowisko stanowi idealne miejsce do kuracji i wypoczynku.

Jutrzenka zapewnia profesjonalną opiekę personelu medycznego o wysokich kwalifikacjach, doskonały standard bazy hotelowej, żywieniowej i zabiegowej.

Zadba o twoje zdrowie każdego dnia w otoczeniu wyjątkowego mikroklimatu ponad stuletnich lasów sosnowych, z życiodajnymi wodami leczniczymi z zawartością selenu oraz borowiny z własnych złóż, których właściwości lecznicze zostały potwierdzone przez Ministerstwo Zdrowia i Państwowy Zakład Higieny.

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Do dyspozycji kuracjuszy i gości jest cały wachlarz zabiegów z wykorzystaniem naturalnych surowców z własnych złóż tego kompleksu:

  • borowiny, pochodzącej z kopalni w Wieńcu Zdroju – kąpiele, okłady, zawijania, maseczki,
  • wody leczniczej siarczanowo-chlorkowo-wapniowo-sodowo-fluorkowo-siarczkowej – kąpiele lecznicze, krenoterapia (kuracja pitna)
Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Kompleks dysponuje nowoczesną bazą zabiegową, oferujemy ponad 70 różnych zabiegów leczniczych z zakresu kinezyterapii, fizykoterapii, balneoterapii, m.in. kąpiele i okłady borowinowe, kąpiele siarczkowe, perełkowe, aromatyczne, solankowe. hydroterapia, elektro i magnetoterapia, światłolecznictwo, masaże lecznicze, aerozoloterapia, krioterapia, krenoterapia, rehabilitacja w basenie uzdrowiskowym.

Doświadczony i profesjonalny personel medyczny od lat troszczy się o kuracjuszy i skutecznie wspiera leczenie chorób:

  • reumatologicznych,
  • ortopedyczno-urazowych,
  • kardiologicznych i nadciśnienia,
  • dolnych dróg oddechowych,
  • układu nerwowego ,
Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Możliwa jest organizacja pobytów komercyjnych oraz z dofinansowaniem PFRON. Jutrzenka posiada również umowy współpracy z NFZ i ZUS.

Jutrzenka Medical Spa – dla zdrowia, relaksu… dla przyjemności!

Jutrzenka jest właścicielem złóż naturalnych tworzyw leczniczych tj. borowiny o właściwościach leczniczych w chorobach: układu ruchu i neurologicznych, stanach pourazowych i pooperacyjnych, chorobach skóry, chorobach układu oddechowego.

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Polecamy także skorzystanie z kąpieli mineralnych,  w wodzie pozyskiwanej z własnej studni głebinowej. Kąpiele stosowane są w leczeniu chorób reumatycznych .Powodują zmniejszenie ciał tłuszczowych we krwi, stężenia cholesterolu i trójglicerydów oraz zwiększenie stężenia fosfolipidów. 

”Selenka” Wieniec Zdrój – to naturalna woda mineralna o niezwykłych właściwościach; bogata w selen, lit, magnez, wapń i potas. Stanowi konieczne uzupełnienie minerałów niezbędnych do codziennego życia każdego człowieka. Woda scharakteryzowana, jako średniozmineralizowana. Wydobywana ze źródła studni głębinowej od 1923 roku. Polecana jest osobom z nadciśnieniem tętniczym, schorzeniami dróg moczowych, nadkwasotą. Dodatkowo, pierwiastek selen dodatnio wpływa na urodę, opóźniając proces starzenia, utrzymując tkanki w młodzieńczej elastyczności. Pierwiastek ten jest również pomocny w stanach wyczerpania, apatii, w sytuacjach stresowych.           

Wykorzystując powyższe zasoby mineralne oraz wspomniane powyżej walory mikroklimatu – Jutrzenka specjalizuje się w leczeniu schorzeń:

  • układu narządu ruchu: reumatologiczne, ortopedyczno- urazowe, osteoporoza
  • układu krążenia: stany po przebytym zawale, nadciśnienie tętnicze
  • układu oddechowego: dolnych dróg oddechowych
  • układu nerwowego
  • chorób przemiany materii, cukrzycy, otyłości, miażdżycy

Pięknie i wygodnie

Wnętrza obiektu to połączenie stylowej elegancji, przestrzeni z najwyższą dbałością o detale. Nowo wybudowany obiekt poszerzył ofertę Uzdrowiska o działalność rekreacyjną, SPA & Wellness oraz wypoczynkowo-hotelową. Jutrzenka dysponuje 500 komfortowo i wygodnie urządzonymi pokojami typu Komfort i LUX – 1 i 2 -osobowymi, pokojami 3 osobowymi, apartamentami oraz pokojami dla osób niepełnosprawnych – łącznie 900 miejsc.

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Wszystkie pokoje wyposażone są w łazienkę z prysznicem, suszarkę do włosów, TV LCD, klimatyzację sterowaną indywidualnie, telefon, bezpłatny dostęp do Internetu bezprzewodowego, zestaw do parzenia kawy i herbaty. Każdy z pokoi posiada własny balkon z suszarką balkonową.

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

JUTRZENKA to obiekt bez barier architektonicznych, w pełni przystosowany dla osób niepełnosprawnych, z komfortową jadalnią, gabinetami lekarskimi oraz własną bazą zabiegową: gabinetami fizykoterapii, kinezyterapii, masażu leczniczego, salą fitness oraz salą do prowadzenia zajęć edukacji zdrowotnej. Pensjonat połączony jest podziemnymi tunelami ze wszystkimi obiektami uzdrowiskowymi. balneologicznych. Stanowi on doskonałe miejsce do wypoczynku oraz regeneracji sił.

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

JUTRZENKA to również Strefa SPA & Wellness:

  • Aquapark (basen rekreacyjny z podwodną muzyką, rwąca rzeka, ławeczki z hydromasażem, gejzery, grzybek wodny, 8 jacuzzi)
  • Strefa Saun z łaźnią parową, sauną fińską, kabiną infrared, caldarium i sanarium,
  • ścieżka Kneippa
  • kubeł lodowatej wody,
  • prysznic wrażeń,
Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

  • grota lodowa,
  • grota solna z tężnią solankową.
  • 7 nastrojowych gabinetów SPA, m.in. salon masażu tajskiego, salon kosmetyczny.,
  • siłownia,
  • sala fitness
8333

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

W Pensjonacie Jutrzenka znajdują się również idealne miejsca do spędzania wolnego czasu, jak:

  • kręgielnia
  • sala z bilardem,
  • sala z tenisem stołowym i piłkarzykami,
  • pub,
  • sala restauracyjno-taneczna z kawiarnią i drink barem.

9253

Zrelaksować się i wypocząć Państwo mogą korzystając również:

  • Aquapark z podwodną muzyką, rwącą rzeką, ławeczkami do hydromasażu, oraz 8 jacuzzi,
  • W strefie Saun znajduje się łaźnia parowa, sauna fińska, infrared, sanarium i caldarium połączone z grotą solną z mini tężniami i ścieżką Kneippa,
  • Kręgielnia,2 stoły bilardowe, 2 stoły do gry w tenisa stołowego oraz piłkarzyki.
Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Szczegółowych informacji na temat rezerwacji pobytów udzielą Państwu pracownicy Działu Marketingu Uzdrowiska Wieniec Zdrój

tel. +48 54 272 19 11, e-mail: [email protected],

ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

9673 8291 9814

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

8554

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

DSC_0860

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

Fot. Materiały prasowe / Jutrzenka

 


Zdrowie

Przestań harować jak wół. 6 powodów, dla których nie warto

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
13 maja 2016
Przestań harować jak wół. 6 powodów, dla których nie warto
Fot. iStock / lolostock

„Zostanę pracownikiem roku” – myślisz i zachrzaniasz w pracy jak motorek. Bierzesz na siebie coraz więcej obowiązków, coraz dłużej zostajesz w pracy, bo wydaje ci się, że tak powinno być. Obiecujesz sobie: „W weekend, jak dzieci pójdą spać, to do tego zajrzę”. I czekasz, że może ten awans, albo podwyżka ci się przydarzy.

Rozczaruję cię – nic bardziej błędnego. Naprawdę nie musisz zasuwać jak mrówka, by zasłużyć na szacunek szefów i nie wzbudzać zawiści wśród współpracowników.

Przestań harować jak wół. 6 powodów, dla których nie warto:

Po pierwsze dlatego, że długie godziny pracy obniżają twoją produktywność

Wyrabianie 200% normy, praca po godzinach i najlepiej siedem dni w tygodniu, to przeżytek. Nie bez kozery wprowadzono ośmiogodzinny system pracy przez pięć dni w tygodniu. To Henry Ford odkrył, że zmniejszenie godzin pracy korzystnie wpływa na wydajność jego pracowników. Dzięki jego badaniom wprowadzono przepisy regulujące czas pracy, a pracodawcy tym samym zostali zmuszeniu do wypłacania dodatkowego wynagrodzenia za nadgodziny.

Im więcej pracujemy, tym jesteśmy mniej skupieni na realizacji zadania, tracimy zdolność szybkiego przyswajania wiedzy. Zostając po godzinach w pracy jesteśmy coraz bardziej zmęczeni, coraz mniej śpimy, a tym samym jesteśmy coraz bardziej sfrustrowani. To błędne koło, które kompletnie nie ma sensu.

Po drugie dlatego, że nie dostajemy awansu czy podwyżki za czas pracy, ale za jej efekty

„Im więcej będę pracował, tym bardziej mnie szef doceni” – myślimy, on wtedy zobaczy, że poświęcamy się pracy, że jesteśmy zaangażowani, skoro potrafimy pracować więcej godzin niż inni. Tak? To teraz postaw się na miejscu twojego szefa, który może pomyśleć: „Kurde, czemu ta Anka tyle czasu spędza w pracy? Okej, realizuje projekt, idzie jej świetnie, ale tak samo idzie Marzenie, która pracuje osiem godzin i wychodzi”. Kto dla niego jest lepszym pracownikiem – ty, skoro zostajesz po godzinach w pracy lub zabierasz ją do domu, czy koleżanka, która właściwie niewiele mniej od ciebie robi w zdecydowanie krótszym czasie? Komu dałabyś podwyżkę lub awans na miejscu szefa? Dla niego naprawdę nie jest ważne, ile godzin pracujesz, ważne są efekty twojej pracy.

Po trzecie dlatego, że nie zyskujemy podziwu, gdy bierzemy na siebie zbyt wiele obowiązków

Sukces odnoszą ci, którzy potrafią odmawiać. Tobie wydaje się inaczej? Jesteś pomocna, bierzesz na siebie zadania, o które proszą cię inni i nagle okazuje się, że jesteś w czarnej d*pie, bo ani nie zdążysz z tym wszystkim, co dodatkowo wzięłaś sobie na głowę, ani z tym co jest wśród twoich obowiązków priorytetem. Naucz się odmawiać, to nie boli – naprawdę. Powiedz: „Sorry, nie teraz, nie mam czasu, muszę się skupić na czymś innym” i pracuj efektywniej i spokojniej.

Po czwarte dlatego, że mało kto zwraca uwagę na to, że nie odpoczywamy w trakcie pracy

Śniadanie jemy nie odchodząc od biurka, szybko przemykamy po kolejną kawę, żeby tylko szef nie zauważył, że nie ma nas na naszym miejscu pracy. Odmawiamy, gdy ktoś mówi: „Idziesz do kuchni coś zjeść”, bo przecież grunt to być wzorem pracownika, którego w pracy zajmuje tylko praca, a nie plotki w służbowej kuchni. Nic bardziej błędnego. Wyluzuj. Nic nie wpływa tak korzystnie na pracownika, jak chwila przerwy w pracy, a gdyby tak jeszcze pół godziny drzemki… No dobra, tu się rozmarzyłam, ale byłoby świetnie. Rób sobie przerwy, porozmawiaj z koleżanką o promocji w sklepie, o dzieciach, czy wymieńcie się pomysłami na obiad. Nie wiem, cokolwiek, co oderwie was na chwilę od pracy i pozwoli odpocząć waszemu mózgowi. Zobaczycie, że gdy usiądziecie ponownie do swoich obowiązków wszystko pójdzie jakoś łatwiej.

Po piąte dlatego, że nikt nie oczekuje, że zrobisz wszystko sama

„Ja sama, pokażę na ile mnie stać. Jak zrobię sama, to na mnie spłynie splendor i chwała” – jasne i co jeszcze? Myślisz, że inni będą uważać, że jesteś niezastąpiona. I tu się mylisz, na twoje miejsce zawsze ktoś się znajdzie – jasne, może nie tak ambitny, może nie tak pracowity, ale solidnie wypełniający swoje obowiązki z pomocą innych. Twojemu szefowi to wystarczy w zupełności. On od ciebie nie oczekuje, że wszystko zrobisz sama. Wręcz przeciwnie może się okazać, że stwierdzi, iż nie umiesz pracować w zespole, prosić o pomoc, że przez to jesteś nielubiana. Bycie Zosią-Samosią w pracy naprawdę może nie wróżyć nic dobrego.

Po szóste dlatego, że wyżej stawia się końcowy efekt niż perfekcjonizm

Zawsze mamy poczucie, że mogliśmy coś zrobić lepiej. Bardziej się przyłożyć, jeszcze bardziej postarać. Może jeszcze coś poprawić, ulepszyć, użyć innych argumentów, słów. Dążenie do perfekcjonizmu w pracy sprawia, ze ulegamy pokusie ciągłego poprawiania i wracania do tego samego zadania. Robimy w kółko to samo, zapominając, że tak naprawdę ważne jest zakończenie projektu czy jakiegoś zadania, a później może przyjdzie czas na jego ulepszanie, a może wcale nie będzie takiej potrzeby. Niech to, co robisz będzie bazą, na której możesz pracować, gdy szef stwierdzi, że jeszcze jest potrzeba poprawy czegokolwiek.

Odpuść sobie bycie pracownikiem roku. Naprawdę. Bo takie wyróżnienie może przyjść, gdy tak naprawdę tobie będzie się wydawać, że starasz się mniej, za to efekty twojej pracy są bardziej widoczne.

Do przemyślenia na weekend 😉


Zobacz także

Dobre bakterie są wyjątkowym sojusznikiem kobiety. Dowiedz się, gdzie je znaleźć i na co zwrócić uwagę, by cieszyć się zdrowiem intymnym

13 zdroworozsądkowych wskazówek, jak naprawdę jeść zdrowo

Zapotrzebowanie kaloryczne to nie magia. Oblicz je w prosty sposób i zapomnij o chudnięciu w ciemno