Zdrowie

10 przyczyn uderzeń gorąca, które nie mają nic wspólnego z menopauzą

Redakcja
Redakcja
9 maja 2017
Fot. iStock / kali9
 

Uczucie intensywnego ciepła, które oblewa twarz i górną część ciała, a do tego pocenie się i zaczerwienienie skóry najczęściej kojarzone jest z menopauzą. To prawda, że uderzenia gorąca są spowodowane głównie przez zmiany hormonalne w czasie przekwitania, ale to nie jedyna przyczyna. 

Jeśli ciebie dotyczy ten problem, sprawdź, z czego może to wynikać.

10 przyczyn uderzeń gorąca:

1. Stres

U niektórych osób podczas sytuacji stresowych, hormony odpowiedzialne za reakcję organizmu, powodują zaczerwienienie twarzy i szyi oraz gwałtowne uczucie gorąca i silniejsze pocenie się.

2. Ciąża

Zmiany hormonalne, jakich doświadcza organizm kobiety ciężarnej, powodują przykre uderzenia gorąca. Towarzyszą niekiedy przez całą ciążę, a bywa, że również jakiś czas po jej zakończeniu.

3. Leki

Przyjmowanie różnych leków może powodować skutek uboczny w postaci uderzeń gorąca. Najczęściej przytrafiają się podczas zażywania farmaceutyków na osteoporozę, depresję, lęki oraz leków zawierających hormony.

4. Nadczynność tarczycy

Jeśli uczucie gorąca jest bardziej ogólne, nieustające i rozlewające się w całym ciele i ponadto występują: chudnięcie, przyspieszenie czynności serca, nerwowość, niepokój, rozdrażnienie, drżenie rąk, wypadanie włosów i inne, może to świadczyć o problemach z nadczynnością tarczycy. Nadczynność skutkuje intensyfikację metabolizmu, a więc jednocześnie nadprodukcję ciepła usuwanego poprzez skórę.

5. Problemy z sercem

Uderzenia gorąca oraz towarzyszące im kołatanie serca, mogą świadczyć o problemach z tym organem. Te z pań, które narzekały na fale gorąca, miały znacznie wyższy poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi, a to jedna z przyczyn zawału serca.

6. Nowotwory

Uderzenia gorąca towarzyszom rakowiakom, rzadkim nowotworom powodującym nadprodukcję serotoniny — neuroprzekaźnika, który powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych na powierzchni skóry. Są również objawem nowotworu sutka, białaczki, chłoniaka. Mogą być również spowodowane działaniem chemioterapii włączonej do leczenia nowotworów.

7. Gruźlica

Fale gorąca połączone z intensywnym, szczególnie nocnym poceniem, są jednym z objawów tej choroby.

8. Nadwaga

Otyłe kobiety mają większy problem z uderzeniami gorąca i to nie tylko podczas menopauzy. Zrzucenie zbędnych kilogramów pozwala zmniejszyć liczbę napadów.

9. Dieta

Pikantne potrawy rozszerzają naczynia krwionośne i stymulują zakończenia nerwowe, co powoduje uderzenia gorąca u niektórych osób. Mogą one również wynikać z indywidualnej wrażliwości na działanie alkoholu, cukru czy kofeiny.

10. Zakażenia 

Rozwijające się zakażenie bakteryjne, np. zakażenie dróg moczowych, z towarzyszącą gorączką, również może wywoływać objawy zalewającego gorąca.


 

źródło: www.womanandhome.comkobieta.interia.pl


Zdrowie

Zobacz, co kształt ust mówi o tobie

Anna Wójtowicz
Anna Wójtowicz
9 maja 2017
usta
Fot. iStock / Coffee&Milk
 

Jean Haner, ekspert w czytaniu twarzy i autorka książki „The Wisdom of Your Face”, przeanalizowała różne kształty ust i przypisała do nich cechy charakteru. Zobacz, czego możesz dowiedzieć się o sobie na podstawie tej części twarzy.  

Naturalnie pełne

Jeśli twoje usta przypominają te, które posiada Angelina Jolie bądź Scarlet Johanson, może to świadczyć o tym, że odczuwasz silne pragnienia bycia matką. Inni są dla ciebie ważni i przede wszystkim martwisz się o nich, a siebie stawiasz na dalszym miejscu – jednak to daje ci radość. Lubisz ludzi, chętnie się nimi otaczasz i cenisz sobie dobre relacje.

Post udostępniony przez Scarlett Johansson (@scarlettjohannson)

Wąskie

Wąskie usta mogą świadczyć o tym, że jesteś osobą wycofaną i nie potrzebujesz nieustannego towarzystwa. Początkowo możesz być chłodna i zdystansowana oraz mieć problemy z nawiązaniem bliższych relacji. Jednak nie oznacza to, że nie potrzebujesz innych ludzi i jesteś złym partnerem. Na zbliżenie się do innych potrzebujesz więcej czasu.

Symetryczne

Jeśli twoje usta nie są ani wąskie, ani bardzo pełne i nie masz wyraźnie zarysowanego łuku kupidyna, oznacza to, że jesteś osobą stonowaną i zrównoważoną. Nie lubisz konfliktów, starasz się ich unikać. Lubisz się czuć bezpiecznie w związku, jednak nie przytłaczasz partnera swoją osobą.

Powiększone

Każda kosmetyczna zmiana w naszym wyglądzie zmienia to, kim naprawdę jesteśmy. Ingerencja w kształt ust może świadczyć o tym, że jesteś zaborcza i egoistyczna. To też sygnał, że możesz tracić kontrolę nad swoimi emocjami i uwielbiasz być rozpieszczana.

Wyraźnie zaznaczony łuk kupidyna

Jesteś mistrzem komunikacji. Jednak zdarza ci się powiedzieć czasami coś, czego nie planowałaś, oraz czym nieraz możesz urazić rozmówcę. Często jesteś osobą narwaną, ale bardzo bystrą.

Brak łuku kupidyna

Jesteś pozbawiona emocjonalnych granic, łatwo dajesz się wykorzystywać. Jesteś odpowiedzialna, jednak nie do końca zdajesz sobie sprawę, że dbanie o innych ludzi jest ważne.

Zgadzacie się z taką analizą?


 

Źródło: womansday.com


Zdrowie

Trzymaj się zdrowej diety bez wysiłku, dzięki tym sześciu trikom

Redakcja
Redakcja
9 maja 2017
Fot. Gratisography/RYAN MCGUIRE / / CC0 Public Domain

Stosując dietę, zapewne jesteś wyjątkowo zmotywowana i doskonale wiesz, co i w jaki sposób zamierzasz osiągnąć. Wymagania są oczywiście dość wysokie na początku, kiedy zmieniasz nawyki żywieniowe, które łączysz z ćwiczeniami, aby poważnie zejść z wagi. Z biegiem czasu jednak następuje lekkie załamanie i pojawiają się odstępstwa od zasad. 

Gdy wracasz zmęczona z pracy, pogoda nie zachęca do ćwiczeń a przyjaciółka zachęca do babskiego wypadu wieczorem, pozwalasz sobie na lenistwo i naginanie reguł. A im dalej w las, tym częściej usprawiedliwiasz swoje wybryki oraz powtarzasz, że to tylko ten jeden jedyny raz i od jutra znów wracasz do swoich żelaznych postanowień. I tak aż do czasu, gdy trzymanie diety staje się wyłącznie wspomnieniem.

6 rzeczy, które pomogą utrzymać dietę

Jeśli stale wyszukujesz dla siebie wymówek i powtarzasz, że słomiany zapał uniemożliwia ci zrealizowanie celu, pora zmienić podejście. Nie ma rzeczy niemożliwych i w dodatku utrzymanie zdrowej diety na stałe możesz osiągnąć bez wielkiego wysiłku. Zmień jedynie swoje nastawienie.

1. Unoś się na fali

A dokładnie na motywacyjnej fali, która raz silniejsza a innym razem słabsza, skutecznie doprowadzi cię do celu. Nie chodzi o to, byś sobie odpuszczała, gdy dopada cię meczenie lub zniechęcenie. Bardziej istotne jest, byś miała świadomość, że takie wahania są naturalne i umiała korzystać z werwy, gdy czas ci sprzyja i jednocześnie powiedzieć sobie, że gdy brak ci chęci, to tylko tymczasowe i nie zamierzasz sobie odpuszczać. Naprawdę bez sensu jest zaczynać wszystko kilka razy od nowa. Lepiej być dla siebie łaskawszą, ale iść powoli do przodu, nawet odrobinę wolniejszym tempem.

2. Wykorzystaj czas silnej motywacji

Akurat ten czas nie będzie trwał wiecznie, po początkowym entuzjazmie i wielkich chęciach, spodziewaj się ostudzenia zapału. Jeśli chcesz pokonać te wyboje, systematycznie pracuj, kiedy jesteś maksymalnie zmotywowana do działania. Kup nowy strój do ćwiczeń, zainwestuj w parowar lub przygotuj i zamróź zdrowsze wersje dań na obiad. Przygotowanie wielu rzeczy z wyprzedzeniem obniża ryzyko rezygnacji w chwili słabości. Ułatwiaj sobie pracę i angażuj się, wprowadź dobre nawyki by w czasie, gdy opadnie motywacja, mieć mniej pracy do wykonania.

Fot. iStock / yulkapopkova

Fot. iStock / yulkapopkova

3. Wejdź na szczyt z przyjaciółką

Nie ma lepszego kompana do przeprowadzania dietetycznych rewolucji niż serdeczna przyjaciółka lub siostra. Łatwiej jest dopiąć swego, mając wsparcie drugiej osoby. Szczególnie cenne, gdy przyjaciółka również jest na diecie i wzajemnie pilnujecie treningów, przypominacie o istotnych rzeczach, wymieniacie się przepisami, czy kupujecie razem strój do biegania. Nie musicie niczego robić z notatnikiem w ręku, bo z pewnością jedna z was będzie przypominała drugiej o żelaznych założeniach diety.

4. Dokumentuj osiągnięcia

Jeśli lubisz pisać i jesteś systematyczna, korzystaj z notatnika, zapisuj swoje treningi i osiągnięcia. Jeśli nie masz tyle zapału do prowadzenia dziennika, po prostu zrób zdjęcie. Czasami waga nie jest dobrym miernikiem postępów, ze względu na wzrost masy mięśni w wyniku ćwiczeń. Najlepiej rób zdjęcia w tym samym ubraniu, byś mogła porównać na fotografiach zmiany (albo po prostu mierz obwody) i mieć stale dobrą motywację do utrzymania wysokiego poziomu zaangażowania.

5. Zapomnij o nudzie

W przypadku, gdy nie zależy ci na przeliczaniu każdej kalorii, ale ogólnie na zdrowszym jedzeniu, skup się nie tylko na tym co gotujesz, ale i jak to podajesz. Jedz odrobinę mniej, ale bardziej zdrowo, nie żałuj sobie szczególnie warzyw, kasz i zwróć większą uwagę na owoce, które do tej pory jadłaś. Niektóre mogą nawet tuczyć! Jeśli nie lubisz gotować z przepisów, idź na żywioł, baw się składnikami, komponuj  jedzenie tak, by nie było ono koniecznością odmierzaną co do grama. W przypadku, gdy wypróbowałaś jedną dyscyplinę sportową i zupełnie tobie nie pasuje, zrób coś innego. Być może spacer z kijkami jest mniej spektakularny niż bieganie, ale ciało i psychika zdecydowanie zyskają robiąc coś, co po prostu sprawi ci radość.

6. Znajdź najlepszą porę na dietę

Zastanów się, czy w twoim przypadku czas sprzyja diecie. Np. silny stres czy niedosypianie nie pomogą osiągnąć wymarzonych rezultatów, ponieważ kortyzon (hormon stresu) powoduje zwiększony apetyt na słodycze i tłuste potrawy oraz tendencję do odkładania się tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha. Czasem wiec lepiej odpuścić, niż rozpocząć dietę w nieodpowiednim czasie, zwiększając ryzyko porzucenia przyjętych zasad.


 

źródło: www.lifehack.orgkobieta.onet.pl


Zobacz także

wierzyć w siebie

Nie przestawaj wierzyć w siebie, jesteś tego warta. Akcja „To lato jest Twoje. Pierwszy krok do zmian”

Zaparcia, ból głowy i depresja. Poznaj 10 sygnałów świadczących o tym, że twój organizm wymaga oczyszczenia

Choróbsko.