Psychologia

Wolniej i uważniej. 22 dobre rzeczy, na które właśnie nadszedł czas

Redakcja
Redakcja
1 grudnia 2022
fot. imagedepotpro/iStock
 

Świąteczna gorączka jeszcze przed nami, ale może lepiej już wcześniej o niej pomyśleć i dobrze się przygotować? Żeby oszczędzić sobie niepotrzebnego stresu i frustracji. Usiądź, zaparz herbatę, zapal świeczkę i… i nic więcej, nie bij się z myślami, przez chwilę niczego nie planuj i nie roztrząsaj. Już? A teraz zerknij poniżej, mamy dla ciebie uniwersalny zestaw zasad treningu uważności. Dzięki nim przestaniesz czuć presję i otworzysz się na możliwości i wszelkie dobro, jakie daje ten magiczny grudniowy czas. Do każdej z tych czynności zaproś bliskich – mamę, tatę, męża, dziecko, przyjaciółkę. Szczególnie dzieci mogą na tym skorzystać.

  1. Oddychaj. To zawsze moja pierwsza zasada. Kiedy zauważam, że czuję się zestresowana, niespokojna, zirytowana, rozdrażniona lub niecierpliwa, biorę głęboki, długi oddech, a potem kolejny.
  2. Uśmiechnij się. Znasz wyniki badań — wraz z uśmiechem chemia twojego mózgu od razu się zmienia. To działa.
  3. Połóż nacisk na dobroć i miłość, które są duchem tego czasu. Rób tylko to, co jest konieczne w postaci jedzenia, przyjęć i prezentów.
  4. Modeluj postawę wdzięczności. Znajdź w sobie wdzięczność i zachęcaj do niej swoje dziecko. Pomóż swojemu dziecku skupić się bardziej na wszystkich dobrych rzeczach, które już posiada, a mniej na tych, których chce mieć.
  5. Wybierzcie się razem na małą wycieczkę. Znajdź czas w okresie świątecznym, aby wybrać się z dzieckiem na lokalną wycieczkę, niezależnie od tego, czy chodzi o obejrzenie świątecznych wystaw w witrynach sklepów w centrum miasta, wizytę w parku z lampkami bożonarodzeniowymi, czy w inne miejsce, do którego oboje chcielibyście się wybrać.
  6. Podziel się z innymi. Dzieci mogą czerpać ogromną przyjemność z szukania sposobów na uczynienie świata lepszym miejscem dla ludzi, którzy są w potrzebie. Weźcie udział w akcji charytatywnej – Szlachetna Paczka, Banki Żywności, pomoc schronisku dla zwierząt, to wszystko jest na wyciągnięcie ręki.
  7. Tańcz(cie). Poświęć kilka minut każdego dnia na szczęśliwy taniec. Na początku możesz czuć się głupio i skrępowana, ale Twój codzienny taniec radości wkrótce będzie dla ciebie równie dobry, jak dla twojego dziecka.
  8. Mów o tym, co sprawia ci przyjemność. Zastanów się, co napełnia cię entuzjazmem, czy to gotowanie, oglądanie filmów czy pisanie książki. Podziel się tym ze swoim dzieckiem. Porozmawiaj z nim o swoich i jego „zajawkach”.
  9. Znajdź w sobie przebaczenie. Nie ma człowieka, który czasem nie zrobi czegoś źle. W okresie świątecznym pozbądź się wszelkich rozczarowań, które narastały w tobie tygodniami, może latami. Zachęć do tego dziecko – niech wybaczy koleżance, niech nie gniewa się na kuzyna. W razie potrzeby proś o przebaczenie.
  10. Bądź zdrowa. W czasie pewnego nadmiaru pamiętaj, aby zwracać szczególną uwagę na zdrowie własne i dziecka. Postaraj się znaleźć wystarczająco dużo czasu na sen, pożywne jedzenie i zabawę na świeżym powietrzu.
  11. Bądź radosna. Szukaj radości w swoim życiu i w otaczającym cię świecie. Wyraź to głośno. Pomóż dziecku poczuć ciepło, które wypełnia ciało, gdy śmieje się prosto z serca.
  12. Ciesz się cichym czasem. To szczególnie ważne w tej pracowitej porze roku. I ty, i twoje dziecko potrzebujecie spokojnego czasu na kontemplację, refleksję i naładowanie baterii. Porozmawiaj o tym, jaki możecie dać sobie nawzajem ten prezent.
  13. Bądź zaradna. Szukaj sposobów, aby być zarówno oszczędna, jak i przyjazna dla środowiska. Jeśli chodzi o dekoracje, jedzenie i prezenty, zastanówcie się razem z dzieckiem nad sposobami ograniczenia zakupów, ponownego wykorzystania i recyklingu.
  14. Zwolnij! Robienie rzeczy wolniej uspokoi cię i pomoże ci oddychać. I, co na pewno cię zaskoczy, pomoże ci uświadomić sobie, że masz dużo czasu na zrobienie tego, co należy zrobić.
  15. Rozmyślaj. Celebruj poczucie zachwytu swojego dziecka i pielęgnuj własne. Poświęć trochę czasu na delektowanie się dźwiękiem, jaki wydaje śnieg w rześki zimowy dzień, smakiem czekolady rozpływającej się w ustach, wydłużającym się słońcem, które towarzyszy ciemniejącym mrokom zimowego przesilenia.
  16. Pielęgnuj emocje swojego dziecka. Spróbuj też w sobie znaleźć ducha świąt..
  17. Pamiętaj o przeszłości. Poświęć trochę czasu na kultywowanie jakiejś tradycji, obecnej w twojej rodzinie. Porozmawiaj o ludziach, których już nie ma, słodkich i zabawnych rzeczach, które robiło twoje dziecko, gdy było młodsze, czy o swoich wspomnieniach z wakacji z dzieciństwa.
  18. Prezenty są dla dzieci. Po wypróbowaniu różnych systemów zmniejszania wydatków na prezenty, ten, który działa najlepiej dla mnie i mojej rodziny, to dawanie prezentów tylko dzieciom.
  19. Podaruj w prezencie swój czas. Daj swojemu dziecku bony, które może wykorzystać na spacer z tobą, wspólne pieczenie lub gotowanie, wspólne pójście do galerii sztuki, zoo, muzeum, kina lub księgarni. Bądź w tym czasie w pełni obecna, nie korzystaj z telefonu, nie rozpraszaj się.
  20. Zachęcaj dziecko do rozwijania talentów. Daj dziecku coś, co pomoże urzeczywistnić jego nadzieje i marzenia. Może to być komputer dla niedoszłego pisarza, lekcje baletu dla dziecka, które uwielbia tańczyć, malowanie i pędzle dla dziecka zainteresowanego sztuką, zestaw chemii dla początkującego naukowca.
  21. Zrób plakat z uznaniem. Używając kombinacji słów i obrazków, zrób plakat, który pokaże, jak cenisz swoje dziecko: jego wkład w rodzinę, jego entuzjazm, pytania, jego własny sposób myślenia i bycia.
  22. Dawaj w prezencie książki. Moim ulubionym prezentem z dzieciństwa była dobrze dobrana książka, z którą mogłam się zwinąć po kocem i przenieść do innego świata. (To nadal działa!)


Psychologia

Powieś na drzwiach wianek i poczuj magię świąt dużo wcześniej – dobrze ci to zrobi na psychikę

Redakcja
Redakcja
1 grudnia 2022
fot. Valeria Boltneva/Pexels
 

Okres świąteczny daje nam niezwykłe ciepło – tak go potrzebujemy w te zimowe dni. Nic dziwnego, że wiele z nas zaczyna przygotowania do świąt wcześniej. A wiele dużo, dużo wcześniej. I bardzo dobrze, bo zdaniem psychologów, świąteczna atmosfera daje nam po prostu szczęście. Dlaczego więc miałybyśmy sobie odmówić powieszenia na drzwiach pięknego wianka, wieczornego palenia świec o zapachu piernika, czy w końcu ubrania choinki z dużym wyprzedzeniem? 

Powiesz, że to forma ucieczki od szarej rzeczywistości. Chociaż myślimy o „ucieczce” jako o formie unikania, czasem jest ona konieczna. Wszyscy zasługujemy na zatrzymanie się i ucieczkę od choć na chwilę. Wczesne dekorowanie może właśnie to zrobić!

Okazuje się, że świąteczne dekorowanie otoczenia działa na nas na poziomie neurologicznym, uwalniając hormony, które „wytwarzają” szczęście. Ludzie mają tendencję do odczuwania przygnębienia, gdy dni stają się krótsze i jest zimno, brak słońca może zakłócać zegar biologiczny. Dobrze jest szukać sposobów, żeby sobie z tym poradzić. 

Psychologowie wskazują, że wszystko, co wyrywa nas z naszego normalnego przyzwyczajenia jest przetwarzane przez nasze zmysły, następni one oceniają, czy to przyjemne czy nie. A dekoracje świąteczne, co udowodnione, podnoszą poziom dopaminy, hormonu dobrego samopoczucia. Zasługujesz na to.

Ale przygotowania do świąt to coś więcej niż „tylko” zwiększanie poziomu szczęścia. Psychologowie przypisują nasze dobre samopoczucie nostalgii. Przecież wielu z nas dekorowanie domu kojarzy się z dzieciństwem, czyli niewinnością, beztroską i bezpieczeństwem. Powrót do tego stanu może być przyjemny. Pragniemy znów to poczuć, ponieważ im jesteśmy starsi, tym bardziej tracimy kontakt z naszym wewnętrznym dzieckiem. Wewnętrzne dziecko jest tą częścią twojej istoty, która pragnie być szczęśliwa, podekscytowana i przypomina ci o prostszych chwilach z dzieciństwa. Uruchomienie go oznacza powrót do stanu bycia, który jest wolny od uwarunkowań społecznych. Pragniesz uwolnić się od wszelkich doświadczeń, które dały ci ponurą perspektywę i osąd.

Okazuje się, że migoczące światełka i zapach sosny mogą uaktywnić ten stan. 

Wolniej i uważniej. 22 dobre rzeczy, na które właśnie nadszedł czas

Korzyści z wczesnego dekorowania domu nie kończą się na tym. Oprócz tego, że jest to droga powrotna do dzieciństwa, badania pokazują również, że może to być ciepły gest w stronę sąsiadów. „Journal of Environmental Psychology” chciał przeprowadzić rzeczywiste badanie, aby sprawdzić, czy ta teza jest słuszna. Poproszono uczestników badania, aby spojrzeli na domy pokryte świątecznymi dekoracjami i na te, które dekoracji nie miały. Następnie przeprowadzili z nimi wywiad na temat ich przemyśleń. Wynik? Badani przyznali, że domy z dekoracjami postrzegali jako bardziej „przyjazne i spójne”. Być może więc dzięki twoim dekoracjom temu radosne i nostalgiczne uczucia dziecięcego podniecenia obejmą całe sąsiedztwo.

Święta jako jeden z najtrudniejszych emocjonalnie momentów w roku

Oczywiście święta to nie dla wszystkich czas szczęścia i miłej nostalgii. Amy Morin, psychoterapeutka i autorka bestsellerowej książki „13 rzeczy, których nie robią silni psychicznie ludzie” wyjaśnia, że nostalgia pomaga połączyć ludzi z ich przeszłością i pomaga zrozumieć ich tożsamość. To może być słodko-gorzkie uczucie. Być może święta służą jako przypomnienie o kimś, kogo już nie ma. A może patrzenie na choinkę przypomina komuś, jak wyglądało życie, kiedy jeszcze wierzył w Świętego Mikołaja.

Dla osób, które straciły ukochaną osobę, święta mogą służyć jako przypomnienie szczęśliwych chwil spędzonych z tą osobą w przeszłości. Wczesne dekorowanie może pomóc im poczuć się bardziej związanym z tą osobą. Może więc nadal być pozytywnym doświadczeniem powrotu do czasu sprzed straty, niezależnie od tego, czy była to utrata związku, osoby, pracy, domu, czy cokolwiek to było.

 



Zobacz także

6 rzeczy, które musisz wiedzieć o empatii

Naturalne suplementy, które ułatwiają odchudzanie

Czy odchudzanie musi być dramatem wyrzeczeń? Naukowcy odkryli, jak zrobić to skutecznie bez jojo

10 rzeczy, których nie wolno mówić ofiarom przemocy domowej

10 rzeczy, których nie wolno mówić ofiarom przemocy domowej